. Een oprechte vraag aan Refojongere: zijn plaatselijke CGK's (geen samenwerkingsgemeentes) die op grond van Schrift en belijdenis tot een andere overtuiging komen dan in BHP gemeentes nog wel Christelijk Gereformeerd?
Beste Simon,
Ik reageer puntsgewijs op meerdere reacties:
1. De vraag rond vrouw in het ambt en het standpunt van de CGK-synode is niet geïmporteerd vanuit de VS zoals je suggereert. De vraag komt vanuit de vrijzinnigheid en middenorthdoxie. Het antwoord is in lijn met de wereldkerk tot nu toe. De discussie wordt ook niet aangezwengeld door Reformatorischen maar door hen die weggroeien van de belijdenis. Zie hoe binnen de NGK de strakke binding aan de geref belijdenis openlijk betwist wordt.
2. Door voorstanders af te schilderen als hen die meer ruimte willen voor de vrouwelijke gaven dan koffie schenken vind ik karikaturaal. Alsof de behoudende flank neerkijkt op de vrouw en haar reduceert als een koffieschenker. Of is koffieschenken het nieuwe voeten wassen waar de discipelen zich te goed voor voelden?
3. Je spreekt over gewetens binden door synodeuitspraken. Echter, niet de synode, maar de Schrift is leidend.
In zijn geweten kan men alleen bezwaard zijn door een duidelijke eis van God, die men niet wil volbrengen.
De vrouw echter die een ambt aanvaardt, overtreedt Gods gebod. Dat staat duidelijk in 1 Kor. 14 : 34 en 1 Tim. 2 : 12.
Op dit ene punt is de Schrift zonder gezag verklaard. Wat Gods Woord zegt over de vrouw in het ambt gold wel voor de eerste eeuw maar niet voor de 21e eeuw. Maar met welk recht kan men nu iemand bestrijden die zegt: echtscheiding was in de eerste eeuw niet geoorloofd, maar vandaag wel? Of met welk recht kan men de man bestrijden, die zegt: Paulus schreef wel, dat een ieder aan de overheid onderworpen moet wezen, maar dat geldt nu niet meer?
4. Gereformeerd is iemand die sola en tota scriptura is.
De vrijzinnige gelooft de Bijbel in zoverre het hem aanspreekt. De gereformeerde gelooft heel Gods Woord omdat hij buigt onder de God van het Woord en Hem vertrouwt wat goed is. Die niet de eigen tijd laat heersen teksten tijdgebonden maakt.
Juist de mainstream PKN doet dat.
Ik zie een rechtstreeks verband tussen een lossere binding aan de belijdenis, vrouw ambt, homoseksualiteit goedkeuren en Gen.1 metaforisch opvatten.
De gemeente is dan ook niet gereformeerd te noemen.