Gereformeerde Gemeenten

refo

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door refo »

johannes123 schreef:
Anker schreef:
johannes123 schreef:Gisteren (Hemelvaartsdag) naar de Gereformeerde Gemeente van Dirksland geweest...
Wat een geweldige grote en groeiende gemeente, goede en met stichting prekende predikant gehoord (Ds. P. Blok)
en niet te vergeten het zingen: de bovenstem galmde er bovenuit echt met 1 woord: Indrukwekkend, ik geloof vast dat de Heere werkt ook daar, in het behoudende Dirksland, tot Zijn eer en tot der zielen zaligheid
:hum Groeien doet het niet echt. Mooi dat je het naar je zin hebt gehad.

Ja zeer zeker wel laatste tijd komen er volgens het kerkblad van classis Tholen er weer meer mensen over naar deze gemeente. Het is een hele fijne open gemeente, er zitten ongeveer 1000 mensen in deze kerk voor zo'n klein dorp is dat echt heel veel, ieder dorp om Dirksland heen is een GerGem te vinden middelharnis nieuwe tonge ouddorp enz
Alleen Middelharnis.
Ouddorp telt 200 mensen, Nieuwe Tonge 80, Ooltgensplaat 200, Melissant 100, Herkingen 140, Oude Tonge 80, Stad is min of meer opgeheven.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:
johannes123 schreef:
Anker schreef:
johannes123 schreef:Gisteren (Hemelvaartsdag) naar de Gereformeerde Gemeente van Dirksland geweest...
Wat een geweldige grote en groeiende gemeente, goede en met stichting prekende predikant gehoord (Ds. P. Blok)
en niet te vergeten het zingen: de bovenstem galmde er bovenuit echt met 1 woord: Indrukwekkend, ik geloof vast dat de Heere werkt ook daar, in het behoudende Dirksland, tot Zijn eer en tot der zielen zaligheid
:hum Groeien doet het niet echt. Mooi dat je het naar je zin hebt gehad.

Ja zeer zeker wel laatste tijd komen er volgens het kerkblad van classis Tholen er weer meer mensen over naar deze gemeente. Het is een hele fijne open gemeente, er zitten ongeveer 1000 mensen in deze kerk voor zo'n klein dorp is dat echt heel veel, ieder dorp om Dirksland heen is een GerGem te vinden middelharnis nieuwe tonge ouddorp enz
Alleen Middelharnis.
Ouddorp telt 200 mensen, Nieuwe Tonge 80, Ooltgensplaat 200, Melissant 100, Herkingen 140, Oude Tonge 80, Stad is min of meer opgeheven.
De analyse van Johannes123 klopt inderdaad niet helemaal, er kerken in Dirksland zo'n 600-700 mensen op een zondag, het ledental is de laatste jaren met 130 gedaald. Nieuwe-Tonge is trouwens wel iets groter, zo'n 190 mensen.
Mara

Bericht door Mara »

En Tholen is sinds het overlijden van ds. de Jongste toch vacant?
Wat vreemd dat zo'n bloeiende open gemeente dan geen dominee kan krijgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:En Tholen is sinds het overlijden van ds. de Jongste toch vacant?
Het gaat hier over Dirksland (classis Tholen).
Tholen zelf is inderdaad nog steeds vacant.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Mara schreef:En Tholen is sinds het overlijden van ds. de Jongste toch vacant?
Het gaat hier over Dirksland (classis Tholen).
Tholen zelf is inderdaad nog steeds vacant.
Ik weet ook niet of het zijn van een bloeiende, open gemeente een garantie is om een dominee te krijgen.
Bodegraven, een grote gemeente, is al 10 jaar vacant, bijvoorbeeld. Al weet ik niet of dat een open, bloeiende gemeente is.
refo

Bericht door refo »

Wat is een 'open' gemeente?

De grote gemeenten op Flakkee hadden vaak een eigen ds.
Dat trok of trekt nog mensen van de kleine buurgemeenten. Ze werden (in ieder geval onder ds Blok) steeds zonder meer geaccepteerd als lid. 'We nemen alle asielzoekers op', werd dan gekscherend gezegd. Door de kerkenraad.
ejvl

Bericht door ejvl »

refo schreef:Wat is een 'open' gemeente?
Een gemeente zonder lampje voor gasten.
Een gemeente die ziet als iemand (vreemdeling) staat te wachten en hem meeneemt in de kerk.
Een gemeente die gasten en vreemdelingen liefdevol en vol enthousiasme opvangen en behandelen.
Waar je het gevoel krijgt van "een warme deken" om je heen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Wat is een 'open' gemeente?

De grote gemeenten op Flakkee hadden vaak een eigen ds.
Dat trok of trekt nog mensen van de kleine buurgemeenten. Ze werden (in ieder geval onder ds Blok) steeds zonder meer geaccepteerd als lid. 'We nemen alle asielzoekers op', werd dan gekscherend gezegd. Door de kerkenraad.
Dat mag nu niet meer. Al zijn er nog velen uit het verleden die vanuit andere dorpen in Dirksland lid zijn. Van Den Bommel tot Ouddorp. En dan rijden ze een paar GerGems voorbij.
Dodo

Bericht door Dodo »

Het klinkt een beetje of een gemeente een dominee moet "verdienen" door open/warm/groot/wat dan ook te zijn.

Zou een dominee soms juist niet naar armetierige gemeentes moeten?
helma

Bericht door helma »

Wat mij betreft is er een standaard traktement.
Zodat er geen verleiding is om een menselijke beslissing te nemen.
En dan wel per kind een bepaald bedrag omhoog ofzo. Een predikant zonder kinderen hoeft minder te krijgen dan een predikant met een groot gezin.

Maar ja...dat is mijn mening :huhu
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Krijgt een bakker met kinderen ook meer dan een bakker zonder?

Ook zal een predikant in een grote gemeente minder gelegenheid hebben om weekdiensten in andere plaatsen te vervullen, dus minder gelegenheid tot extra inkomsten.

Een standaardtraktement klinkt goed, maar of het ook werkelijk goed is betwijfel ik.
- Niet meer zo actief -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Wat mij betreft is er een standaard traktement.
En dan wel per kind een bepaald bedrag omhoog ofzo. Een predikant zonder kinderen hoeft minder te krijgen dan een predikant met een groot gezin.

Kinderloosheid is sowieso al een moeilijk en zwaar kruis, omdat het slecht bespreekbaar is.
Dan lijkt het me niet correct om zulke mensen ook nog eens te korten op het salaris.
Mara

Bericht door Mara »

Ja, goed plan Helma :super
Gewoon uit de centrale pot.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:

Kinderloosheid is sowieso al een moeilijk en zwaar kruis, omdat het slecht bespreekbaar is.
Dan lijkt het me niet correct om zulke mensen ook nog eens te korten op het salaris.
In NL krijgt een ieder met kinderen een toeslag op het inkomen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

En de vacante gemeenten dan? Die offeren in de grote pot voor predikanten die nooit komen?
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie