Re: Ik weet wie ...... is (forummers)
Geplaatst: 24 jul 2019, 14:48
Jij valt daar ook niet onder.DDD schreef:Ik ben duidelijk geen 'men'. Dat heb ik altijd al gevonden, trouwens.
Jij valt daar ook niet onder.DDD schreef:Ik ben duidelijk geen 'men'. Dat heb ik altijd al gevonden, trouwens.
Op deze reactie is veel te zeggen. Om het verwijt van ‘te lang’ of ‘te veel detail’ te voorkomen zal ik me tot enkele hoofdzaken beperken.Bezorgd schreef:Toch worden hier de verschillen uitvergroot.
Ik draai ook al wat jaartjes mee.
Maar het forum is al die jaren een afspiegeling geweest van de gereformeerde gezindte.
En de discussies die er waren en zijn, zijn discussies die ook de hele kerkhistorie steeds weer terug ziet keren.
Ik zie het als verschillen die er ook altijd al waren bij bv: de Marrowman , de rekkelijken en preciezen, Calvinisme en hypercalvinisme, Hervormden en afgescheidenen. Wat meer rationalisten en de wat meer mystieken.
Ik denk dat je het niet groter moet maken dan het is.
Het is wel zo, dat je op een forum als deze, om moet kunnen gaan met wat verschillen. Dat is ook het bestaansrecht van een discussieplatform .
Ik vermoed dat tussen alle !! formummers, de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Maar daar praten we niet over
Zo wordt Gods Woord verdraait tot een menselijke interpretatie en staat het de mens vrij om ermee te doen.En wat Huisman 'Bijbels' vond, is in werkelijkheid 'Bijbels volgens Huisman'. ….. Heel veel zgn 'Bijbelse waarheden' zijn interpretaties.
Bij dit argument krijg je bijna tranen in je ogen. Die ingewijden die zomaar de kleinen en eenvoudigen in het geloof buitensloten. Goed beschouwd is het echter niet anders dan: Wij hebben geen lust in deze spijze! Via een achterdeur wordt het hemels manna verworpen. Zoals Dia het noemt: ‘de oude waarheid’ moet men niet meer.klonk destijds wel regelmatig het geluid dat de inhoudelijke discussies te gedetailleerd en te veel voor ingewijden waren.
Hier kan ik niet diep op ingaan, omdat anders de mods zich weer aangesproken voelen en alles wegknippen.Maar het forum is al die jaren een afspiegeling geweest van de gereformeerde gezindte.
En de discussies die er waren en zijn, zijn discussies die ook de hele kerkhistorie steeds weer terug ziet keren.
Het is toch nog een heel verhaalVoorbijganger schreef: Op deze reactie is veel te zeggen. Om het verwijt van ‘te lang’ of ‘te veel detail’ te voorkomen zal ik me tot enkele hoofdzaken beperken.
.
en dat men deze temperaturen, halloBezorgd schreef:Het is toch nog een heel verhaalVoorbijganger schreef: Op deze reactie is veel te zeggen. Om het verwijt van ‘te lang’ of ‘te veel detail’ te voorkomen zal ik me tot enkele hoofdzaken beperken.
.![]()
Voor iemand met 9 posts zit het je nogal hoog.
Ik zou het forum lekker aan je voorbij laten gaan.
Scheelt je een hoop frustratie. (Blijkbaar)
Dit lijkt me niet helemaal terecht. Wij worden graag geadviseerd over de lijn die we kiezen en we zijn daarop ook aanspreekbaar. Doe dat dan even per PB, zoals gebruikelijk.Voorbijganger schreef:Hier kan ik niet diep op ingaan, omdat anders de mods zich weer aangesproken voelen en alles wegknippen.Maar het forum is al die jaren een afspiegeling geweest van de gereformeerde gezindte.
En de discussies die er waren en zijn, zijn discussies die ook de hele kerkhistorie steeds weer terug ziet keren.
Kun je er niet tegen als iemand de vinger op de zere plek legt?Bezorgd schreef:Het is toch nog een heel verhaalVoorbijganger schreef: Op deze reactie is veel te zeggen. Om het verwijt van ‘te lang’ of ‘te veel detail’ te voorkomen zal ik me tot enkele hoofdzaken beperken.
.![]()
Het is niet gebruikelijk om het modereerbeleid te bespreken op het forum. Wat ik overigens opmerkelijk vind. Maar aangezien Voorbijganger het breed trekt naar de wijze van discussiëren en stelt dat de "oude waarheid" bij gewone forumleden onder kritiek staat, zou ik graag willen dat dit gesprek openbaar gevoerd wordt. Het betreft namelijk niet alleen het beleid van de moderators, maar het gaat ook de andere forumleden aan. Het is een klacht die vrij vaak terugkomt, namelijk dat er geen ruimte is voor de bevindelijken. In zekere mate kan ik mij die zorg inbeelden, anderzijds mogen de bevindelijken gerust hun geluid laten horen. Ja, dat wordt bestreden en daar komt veel tegenop. Alleen het bevindelijke geluid mag nog altijd gehoord worden, dat is het voornaamste.eilander schreef:Dit lijkt me niet helemaal terecht. Wij worden graag geadviseerd over de lijn die we kiezen en we zijn daarop ook aanspreekbaar. Doe dat dan even per PB, zoals gebruikelijk.Voorbijganger schreef:Hier kan ik niet diep op ingaan, omdat anders de mods zich weer aangesproken voelen en alles wegknippen.Maar het forum is al die jaren een afspiegeling geweest van de gereformeerde gezindte.
En de discussies die er waren en zijn, zijn discussies die ook de hele kerkhistorie steeds weer terug ziet keren.
Heb je dat wel eens geprobeerd?
Alleen al het feit dat er veel kerkgenootschappen zijn waar Gods volk zit, getuigd van interpretabele verschillen waar gewoon over gediscussieerd kan en mag worden.Voorbijganger schreef:Op deze reactie is veel te zeggen. Om het verwijt van ‘te lang’ of ‘te veel detail’ te voorkomen zal ik me tot enkele hoofdzaken beperken.Bezorgd schreef:Toch worden hier de verschillen uitvergroot.
Ik draai ook al wat jaartjes mee.
Maar het forum is al die jaren een afspiegeling geweest van de gereformeerde gezindte.
En de discussies die er waren en zijn, zijn discussies die ook de hele kerkhistorie steeds weer terug ziet keren.
Ik zie het als verschillen die er ook altijd al waren bij bv: de Marrowman , de rekkelijken en preciezen, Calvinisme en hypercalvinisme, Hervormden en afgescheidenen. Wat meer rationalisten en de wat meer mystieken.
Ik denk dat je het niet groter moet maken dan het is.
Het is wel zo, dat je op een forum als deze, om moet kunnen gaan met wat verschillen. Dat is ook het bestaansrecht van een discussieplatform .
Ik vermoed dat tussen alle !! formummers, de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Maar daar praten we niet over
In de eerste plaats zie ik hier gewerkt worden met onderscheidingen die niet echt ter zake zijn. Leuk voor een discussie om wat onderscheidingen te hebben en dan vervolgens heel druk bezig gaan met definities, maar daar gaat het niet om. Het is het opwerpen van mist. De indeling is heel eenvoudig. Je hebt christen en naam-christenen. Of in Bijbelse termen: koren en onkruid. Tussen die twee is er maar 1 overeenkomst, ze groeien op dezelfde akker. Voor het overige is er een hemelsbreed verschil.
En dit verschil vraagt aandacht en onderhoud. Niet voor niets zegt de Schrift dat het Licht geen gemeenschap moet hebben met de duisternis. Vandaar dat Gods Woord tot de mens komt in vol gezag: Alzo zegt de HEERE!. Dat Woord vraagt dan gehoorzaamheid. Zo niet, men verwerpt het.
Om aan de klem van het Woord te ontkomen volgen dan de uitspraken die we hier nu weer lezen bij Refo:Zo wordt Gods Woord verdraait tot een menselijke interpretatie en staat het de mens vrij om ermee te doen.En wat Huisman 'Bijbels' vond, is in werkelijkheid 'Bijbels volgens Huisman'. ….. Heel veel zgn 'Bijbelse waarheden' zijn interpretaties.
Tsja, dat klinkt niet echt niet gereformeerd. Met dit uitgangspunt dreigt zelfs een conflict met de forumregels. Het volgende excuus is daarom wat beter. Dat lezen we bij Jongere waar staat:Bij dit argument krijg je bijna tranen in je ogen. Die ingewijden die zomaar de kleinen en eenvoudigen in het geloof buitensloten. Goed beschouwd is het echter niet anders dan: Wij hebben geen lust in deze spijze! Via een achterdeur wordt het hemels manna verworpen. Zoals Dia het noemt: ‘de oude waarheid’ moet men niet meer.klonk destijds wel regelmatig het geluid dat de inhoudelijke discussies te gedetailleerd en te veel voor ingewijden waren.
Hier kan ik niet diep op ingaan, omdat anders de mods zich weer aangesproken voelen en alles wegknippen.Maar het forum is al die jaren een afspiegeling geweest van de gereformeerde gezindte.
En de discussies die er waren en zijn, zijn discussies die ook de hele kerkhistorie steeds weer terug ziet keren.
Hiervoor heb ik aangegeven dat Gods Woord scheiding maakt. Die scheiding moet worden bewaakt en worden gehandhaafd. En dat geldt dus ook voor dit forum. Ik laat het aan eenieder over om daarover te oordelen. Kijken we naar de kerkhistorie, dan zien we die botsingen (voor sommigen een discussie) inderdaad. Dat leidt dan niet tot pamperen (=omgaan met verschillen), maar tot veroordeling van de ketters en het heenzenden.
Het koesteren, dat wil zeggen niet benoemen en veroordelen van de duisternis is werkelijk levensgevaarlijk. En zo groot is dus ook de verantwoordelijkheid van hen die de grens moeten bewaken.
Ik vind het niet fair om zoiets te posten. Er werdt niemand bewust van een discussie buitengesloten als mijn herinneringen van OSW kloppen, maar een inhoudelijke discussie is niet voor iedereen. Toen niet en nu niet. Om even een = gelijk teken te zetten tussen forummers die geen diepgaande discussie willen (of daar de tijd niet voor hebben) en de 'kleinen in het geloof' enerzijds, en forum insiders met 'verwerpers van de oude waarheid' is een onkenning van de realiteit. Ik vind het grof om dit zo te stellen.Voorbijganger schreef: Het volgende excuus is daarom wat beter. Dat lezen we bij Jongere waar staat:Bij dit argument krijg je bijna tranen in je ogen. Die ingewijden die zomaar de kleinen en eenvoudigen in het geloof buitensloten. Goed beschouwd is het echter niet anders dan: Wij hebben geen lust in deze spijze! Via een achterdeur wordt het hemels manna verworpen. Zoals Dia het noemt: ‘de oude waarheid’ moet men niet meer....klonk destijds wel regelmatig het geluid dat de inhoudelijke discussies te gedetailleerd en te veel voor ingewijden waren.
Tja nu worden het wel zeer hete hoofdenHendrikus schreef:en dat men deze temperaturen, halloBezorgd schreef:Het is toch nog een heel verhaalVoorbijganger schreef: Op deze reactie is veel te zeggen. Om het verwijt van ‘te lang’ of ‘te veel detail’ te voorkomen zal ik me tot enkele hoofdzaken beperken.
.![]()
Voor iemand met 9 posts zit het je nogal hoog.
Ik zou het forum lekker aan je voorbij laten gaan.
Scheelt je een hoop frustratie. (Blijkbaar)
1 ben je nu onkuid of tarwe? als je onkruid bent heb je geen recht van spreken, als je tarwe bent, weet je dat jij niet het oordeel mag vellen omdat je dan per ongeluk een goed plantje eruit trekt.Voorbijganger schreef:Op deze reactie is veel te zeggen. Om het verwijt van ‘te lang’ of ‘te veel detail’ te voorkomen zal ik me tot enkele hoofdzaken beperken.Bezorgd schreef:Toch worden hier de verschillen uitvergroot.
Ik draai ook al wat jaartjes mee.
Maar het forum is al die jaren een afspiegeling geweest van de gereformeerde gezindte.
En de discussies die er waren en zijn, zijn discussies die ook de hele kerkhistorie steeds weer terug ziet keren.
Ik zie het als verschillen die er ook altijd al waren bij bv: de Marrowman , de rekkelijken en preciezen, Calvinisme en hypercalvinisme, Hervormden en afgescheidenen. Wat meer rationalisten en de wat meer mystieken.
Ik denk dat je het niet groter moet maken dan het is.
Het is wel zo, dat je op een forum als deze, om moet kunnen gaan met wat verschillen. Dat is ook het bestaansrecht van een discussieplatform .
Ik vermoed dat tussen alle !! formummers, de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Maar daar praten we niet over
In de eerste plaats zie ik hier gewerkt worden met onderscheidingen die niet echt ter zake zijn. Leuk voor een discussie om wat onderscheidingen te hebben en dan vervolgens heel druk bezig gaan met definities, maar daar gaat het niet om. Het is het opwerpen van mist. De indeling is heel eenvoudig. Je hebt christen en naam-christenen. Of in Bijbelse termen: koren en onkruid. Tussen die twee is er maar 1 overeenkomst, ze groeien op dezelfde akker. Voor het overige is er een hemelsbreed verschil.
En dit verschil vraagt aandacht en onderhoud. Niet voor niets zegt de Schrift dat het Licht geen gemeenschap moet hebben met de duisternis. Vandaar dat Gods Woord tot de mens komt in vol gezag: Alzo zegt de HEERE!. Dat Woord vraagt dan gehoorzaamheid. Zo niet, men verwerpt het.
Om aan de klem van het Woord te ontkomen volgen dan de uitspraken die we hier nu weer lezen bij Refo:Zo wordt Gods Woord verdraait tot een menselijke interpretatie en staat het de mens vrij om ermee te doen.En wat Huisman 'Bijbels' vond, is in werkelijkheid 'Bijbels volgens Huisman'. ….. Heel veel zgn 'Bijbelse waarheden' zijn interpretaties.
Tsja, dat klinkt niet echt niet gereformeerd. Met dit uitgangspunt dreigt zelfs een conflict met de forumregels. Het volgende excuus is daarom wat beter. Dat lezen we bij Jongere waar staat:Bij dit argument krijg je bijna tranen in je ogen. Die ingewijden die zomaar de kleinen en eenvoudigen in het geloof buitensloten. Goed beschouwd is het echter niet anders dan: Wij hebben geen lust in deze spijze! Via een achterdeur wordt het hemels manna verworpen. Zoals Dia het noemt: ‘de oude waarheid’ moet men niet meer.klonk destijds wel regelmatig het geluid dat de inhoudelijke discussies te gedetailleerd en te veel voor ingewijden waren.
Hier kan ik niet diep op ingaan, omdat anders de mods zich weer aangesproken voelen en alles wegknippen.Maar het forum is al die jaren een afspiegeling geweest van de gereformeerde gezindte.
En de discussies die er waren en zijn, zijn discussies die ook de hele kerkhistorie steeds weer terug ziet keren.
Hiervoor heb ik aangegeven dat Gods Woord scheiding maakt. Die scheiding moet worden bewaakt en worden gehandhaafd. En dat geldt dus ook voor dit forum. Ik laat het aan eenieder over om daarover te oordelen. Kijken we naar de kerkhistorie, dan zien we die botsingen (voor sommigen een discussie) inderdaad. Dat leidt dan niet tot pamperen (=omgaan met verschillen), maar tot veroordeling van de ketters en het heenzenden.
Het koesteren, dat wil zeggen niet benoemen en veroordelen van de duisternis is werkelijk levensgevaarlijk. En zo groot is dus ook de verantwoordelijkheid van hen die de grens moeten bewaken.
Als ik me niet vergis wil jij graag de forummers nader leren kennen.Dodo schreef:Ze nemen het veel te serieus. Het is maar een forum hoor.