Dames en heren
Re: Dames en heren
Dan heb je misschien mijn reactie niet helemaal goed gelezen. Ik heb heus wel begrepen dat je dit standpunt niet verdedigt. Maar wat mij betreft mogen we hier de meest krachtige veroordeling van het gedrag van deze mensen laten horen. Je formulering 'dat oordeel komt mij niet toe' vind ik veel te voorzichtig.
Waarom ik altijd naar de bekende weg vraag, weet ik eigenlijk ook niet.
Ik heb bij echte nood bij mensen een heel ander gevoel dan bij iemand die perse een volmaakt kindje wil.eilander schreef:Dan heb je misschien mijn reactie niet helemaal goed gelezen. Ik heb heus wel begrepen dat je dit standpunt niet verdedigt. Maar wat mij betreft mogen we hier de meest krachtige veroordeling van het gedrag van deze mensen laten horen. Je formulering 'dat oordeel komt mij niet toe' vind ik veel te voorzichtig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik voer hier nog enige nuance in, omdat ik wel het gevoel van wanhoop kan begrijpen, als je geen Helper hebt. En je neemt een kind, dat ernstig ziek blijkt te zijn. Okay, maar de bliksem slaat heus niet tweemaal op dezelfde plek in.eilander schreef:Dan heb je misschien mijn reactie niet helemaal goed gelezen. Ik heb heus wel begrepen dat je dit standpunt niet verdedigt. Maar wat mij betreft mogen we hier de meest krachtige veroordeling van het gedrag van deze mensen laten horen. Je formulering 'dat oordeel komt mij niet toe' vind ik veel te voorzichtig.
Jawel, tot 5 maal VERMOEDELIJK wel.
Let wel: dit is niet hoe ik het verwoord, maar zoals er in de wereld over gesproken wordt!
Wij geloven hier allen (hoop ik) dat een kindje een geschenk van de Heere is. Ook al zou het maar een paar dagen leven, ernstig gehandicapt zijn, ziek.
Maar als je dit niet gelooft en je gelooft in toeval, of pech, dan wil je van dit probleem af.
Zij geloven niet in God, noch in een oordeel, hoe moet ik hen dat dan vertellen?
Natuurlijk zal God hen oordelen, maar wij moeten dat aan Hem overlaten.
Ik huiver ervan, want is het niet zo dat deze kindjes hen in de eeuwigheid zullen aanklagen?
Intussen zijn we wel van de dames en heren afgedreven.

En hoort deze discussie eigenlijk in een ander topic thuis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nog even, bij de mensen zelf zou ik niet meteen met het vingertje staan, ze hebben idd geen Helper, maar het neemt niet weg dat het te veroordelen blijft en daar ben jij het ook mee eens lees ik duidelijk, ik sprak met een buurvrouw over mijn schoonmoeder, die een heel nare darmoperatie achter de rug heeft, zij vroeg zich af wat ze nog allemaal met die oude mensen deden, toch bedoelde ze niet dat ze maar een spuitje moest krijgen, maar onnodig leven rekken, ik vond het heel fijn dat ze er zo in stond en zie dat bij meer ouderen, in onze straat hadden kinderen hun moeder wel in laten slapen en daar spraken meerdere mensen toch schande van. Dat deed me heel goed.Mara schreef:Ik voer hier nog enige nuance in, omdat ik wel het gevoel van wanhoop kan begrijpen, als je geen Helper hebt. En je neemt een kind, dat ernstig ziek blijkt te zijn. Okay, maar de bliksem slaat heus niet tweemaal op dezelfde plek in.eilander schreef:Dan heb je misschien mijn reactie niet helemaal goed gelezen. Ik heb heus wel begrepen dat je dit standpunt niet verdedigt. Maar wat mij betreft mogen we hier de meest krachtige veroordeling van het gedrag van deze mensen laten horen. Je formulering 'dat oordeel komt mij niet toe' vind ik veel te voorzichtig.
Jawel, tot 5 maal VERMOEDELIJK wel.
Let wel: dit is niet hoe ik het verwoord, maar zoals er in de wereld over gesproken wordt!
Wij geloven hier allen (hoop ik) dat een kindje een geschenk van de Heere is. Ook al zou het maar een paar dagen leven, ernstig gehandicapt zijn, ziek.
Maar als je dit niet gelooft en je gelooft in toeval, of pech, dan wil je van dit probleem af.
Zij geloven niet in God, noch in een oordeel, hoe moet ik hen dat dan vertellen?
Natuurlijk zal God hen oordelen, maar wij moeten dat aan Hem overlaten.
Ik huiver ervan, want is het niet zo dat deze kindjes hen in de eeuwigheid zullen aanklagen?
Intussen zijn we wel van de dames en heren afgedreven.![]()
En hoort deze discussie eigenlijk in een ander topic thuis.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- Delftenaar
Als je verder geen hoop op een beter leven hebt is het makkelijk om er "zomaar" een einde aan te maken. In de dood is er niets, dus ook geen pijn, en voila.
En toch blijft er een gevoel over....
Ik weet niet of het altijd zo is.Delftenaar schreef:Als je verder geen hoop op een beter leven hebt is het makkelijk om er "zomaar" een einde aan te maken. In de dood is er niets, dus ook geen pijn, en voila.
Om terug te keren naar het topiconderwerp: wat een drama wordt er weer van gemaakt. Nog niet zo heel lang geleden liepen alle kinderen in jurken. Was dat ook een teken van de eindtijd?
Als dit een serieuze vraag is, ben ik bang dat je toch niet in de gaten hebt wat er nu speelt. De gedachte achter genderneutraliteit staat haaks op de Bijbelse boodschap. Dus je moet je niet (alleen) focussen op de manier waarop het zich nu manifesteert, maar ook de gedachte erachter peilen. En dan zie je een bredere ontwikkeling in de richting van radicaal afscheid nemen van het Bijbels gedachtengoed.Vorst schreef:Om terug te keren naar het topiconderwerp: wat een drama wordt er weer van gemaakt. Nog niet zo heel lang geleden liepen alle kinderen in jurken. Was dat ook een teken van de eindtijd?
Het gaat niet zozeer om wat iemand aan heeft. In dit geval gaat het om het uitwissen van de identiteit, het jongen/meisje, man/vrouw. Iedereen is gelijk, men mag zelf invullen wie men is en wat men doet. Als Christen kunnen wij niet anders dan deze ontwikkelingen sterk afkeuren.Vorst schreef:Om terug te keren naar het topiconderwerp: wat een drama wordt er weer van gemaakt. Nog niet zo heel lang geleden liepen alle kinderen in jurken. Was dat ook een teken van de eindtijd?
Veel (reformatorische) christenen schuiven veel te makkelijk allerlei items aan de kant onder de noemer 'dat kunnen wij niet accepteren'. En daarbij volhouden dat hun interpretatie van de bijbel de enige juiste is.
Wat is je oplossing?Vorst schreef:Veel (reformatorische) christenen schuiven veel te makkelijk allerlei items aan de kant onder de noemer 'dat kunnen wij niet accepteren'. En daarbij volhouden dat hun interpretatie van de bijbel de enige juiste is.
Wat mij betreft moeten we in zijn algemeenheid niet overal iets van vinden, en dan vooral waar het onderwerpen betreft waar men niets of bijna niets van weet. Dat vind ik namelijk een ergerlijke eigenschap van veel mensen. Maar ja, laat dan nou nét een eigenschap zijn die je in reformatorisch Nederland vaak tegenkomteilander schreef:Wat is je oplossing?Vorst schreef:Veel (reformatorische) christenen schuiven veel te makkelijk allerlei items aan de kant onder de noemer 'dat kunnen wij niet accepteren'. En daarbij volhouden dat hun interpretatie van de bijbel de enige juiste is.

Prima, jou mening. In sommige gevallen heb je zeker gelijk. Maar ik zie niet in wat dat met dit onderwerp te maken heeft. De Bijbel leert ons op dit punt niets anders dan dat we genderneutraliteit moeten afwijzen.Vorst schreef:Wat mij betreft moeten we in zijn algemeenheid niet overal iets van vinden, en dan vooral waar het onderwerpen betreft waar men niets of bijna niets van weet. Dat vind ik namelijk een ergerlijke eigenschap van veel mensen. Maar ja, laat dan nou nét een eigenschap zijn die je in reformatorisch Nederland vaak tegenkomteilander schreef:Wat is je oplossing?Vorst schreef:Veel (reformatorische) christenen schuiven veel te makkelijk allerlei items aan de kant onder de noemer 'dat kunnen wij niet accepteren'. En daarbij volhouden dat hun interpretatie van de bijbel de enige juiste is..
Ik kan het woord genderneurtraal nergens terug vinden in de bijbel
In dat kader ben ik het met Vorst eens. Alles dat anders is dan men gewend is, wordt toegeschreven aan het loslaten van de bijbel en zijn grondbeginselen en diverse kerkverbanden genoemd die niet aan onze maatstaf voldoen. In reformatorisch Nederland was het tot voor kort heel normaal dat de mannen en vrouwen apart in de kerk zaten. Nu zitten mannen en vrouwen door elkaar. Ook een soort van genderneutraliteit?

In dat kader ben ik het met Vorst eens. Alles dat anders is dan men gewend is, wordt toegeschreven aan het loslaten van de bijbel en zijn grondbeginselen en diverse kerkverbanden genoemd die niet aan onze maatstaf voldoen. In reformatorisch Nederland was het tot voor kort heel normaal dat de mannen en vrouwen apart in de kerk zaten. Nu zitten mannen en vrouwen door elkaar. Ook een soort van genderneutraliteit?
Exactly.
Net als dames-in-broek: als je de verhalen moet geloven zijn alleen Nederlandse refovrouwen (en op nog wat plekjes op de aarde, voortgekomen vanuit NL) ware christenen. Want de rest loopt in een broek. Dat kan natuurlijk niet echt zijn.
Net als dames-in-broek: als je de verhalen moet geloven zijn alleen Nederlandse refovrouwen (en op nog wat plekjes op de aarde, voortgekomen vanuit NL) ware christenen. Want de rest loopt in een broek. Dat kan natuurlijk niet echt zijn.