Dat hoeft niet als het met toestemming van de kerkenraad gebeurd.Wim Anker schreef:Rechtvaardigt dit meineed?JCRyle schreef:Zo is het maar net. In het Nieuwe Testament zie je heel duidelijk dat de prediking van het Woord verbonden is aan de verkondiging: proclamatie. Dat is dus geen leesdienst, dat is levende Woord bediening.Orchidee schreef:"ENKEL om de reden dat er geen live prediking is"
Dat is heel belangrijk hoor!
Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Het levert in ieder geval weer een bezoekersrecord op. Leuk verdienmodel voor Refoforum.nl: adverteerders zoeken voor deze dagen in deze topics...
Nee. Meineed is nooit te rechtvaardigen. Als getuige hebt je de waarheid te spreken.Wim Anker schreef:Rechtvaardigt dit meineed?JCRyle schreef:Zo is het maar net. In het Nieuwe Testament zie je heel duidelijk dat de prediking van het Woord verbonden is aan de verkondiging: proclamatie. Dat is dus geen leesdienst, dat is levende Woord bediening.Orchidee schreef:"ENKEL om de reden dat er geen live prediking is"
Is bij vertrek naar een andere gemeente sprake van meineed?
Ik zou ook weggaan inderdaad. En van de predikanten die ze hebben zijn er ook nog 2 in buitenland. En hier in NL zijn ze al best 'oud'. Ik begreep dat er in Opheusden ook een complete overgang is van gezinnen naar de GerGem. Heel begrijpelijk iig!!!refo schreef:Misschien mist er nog wel meer. Een kerk is niet alleen de zondagse preek.emigrant schreef:kan ik niet begrijpen. Dat je de kerk waar je uit voortkomt en voor wiens wezen je staat, gaat verlaten enkel om de reden dat er geen "live-prediking" is.Bruna schreef:Bij de GG nog geen klagen, 4 studenten al. Ik word een beetje moedeloos dat er in de GGiN geen studenten zijn aangenomen.
Jeugd en gezinnen trekken weg. Ik kan het begrijpen.
Hier is al eens een discussie over geweest.Herman schreef:Is bij vertrek naar een andere gemeente sprake van meineed?
Toen is er gezegd dat je bij het belijdenis doen, je ook onderwerpt aan het gezag van de opzieners der gemeente, de kerkenraad dus.
Tenzij de kerkenraad toestemming geeft voor vertrek uit de gemeente, is er sprake van meineed, zo werd er gesteld. Immers, je onderwerpt je dan niet aan de kerkenraad door toch te vertrekken.
Ik vind dit toch wel een erg starre benadering. Ik begrijp de gedachtengang, maar toch is hier tegen wel wat in te brengen. Maar goed dan gaan we off-topic.ejvl schreef:Hier is al eens een discussie over geweest.Herman schreef:Is bij vertrek naar een andere gemeente sprake van meineed?
Toen is er gezegd dat je bij het belijdenis doen, je ook onderwerpt aan het gezag van de opzieners der gemeente, de kerkenraad dus.
Tenzij de kerkenraad toestemming geeft voor vertrek uit de gemeente, is er sprake van meineed, zo werd er gesteld. Immers, je onderwerpt je dan niet aan de kerkenraad door toch te vertrekken.
Het gaat in de kerk juist om de live prediking.emigrant schreef:kan ik niet begrijpen. Dat je de kerk waar je uit voortkomt en voor wiens wezen je staat, gaat verlaten enkel om de reden dat er geen "live-prediking" is.Bruna schreef:Bij de GG nog geen klagen, 4 studenten al. Ik word een beetje moedeloos dat er in de GGiN geen studenten zijn aangenomen.
Jeugd en gezinnen trekken weg. Ik kan het begrijpen.
Sjonge, in een vorig RF-leven nam je me nogal kwalijk dat ik bovenstaande ook zei.... Het kan verkeren.JCRyle schreef:Zo is het maar net. In het Nieuwe Testament zie je heel duidelijk dat de prediking van het Woord verbonden is aan de verkondiging: proclamatie. Dat is dus geen leesdienst, dat is levende Woord bediening.Orchidee schreef:"ENKEL om de reden dat er geen live prediking is"
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: RE: Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (alleen nieuws!)
Ook nog familie van de vroegere Stud J C van der Kuyl van de Geref Gem in Ned ??GGBeroopingswerk schreef:Schoonzoon van Ds. JoossePaal schreef:Dhr. L. van der Kuijl is aangenomen, Hendrik Ido Ambacht, 25 jaar.
Edit> Aanvullende info toegevoegd, Tib
We gaan hier weer ontopic, dus geen discussies over leespreken, vertrek naar andere gemeenten enzovoorts.
Zijn er vanmiddag nog toegelaten? Is het curatorium nu nog bezig? Gisteren werde dr. P.J. de Raaf namelijk ook rond 18.00 uur aangenomen. Wie weet wanneer het is afgelopen?
Zo gaan mijn gedachten ook wel een beetje...JCRyle schreef:Ik begrijp het op zich wel. Als je na gaat dat van de huidge studenten er drie zijn met een medische achtergrond (dokter/onderzoeker). In het werkveld (zeker ook op medisch terrein) is het goed om wijze mannen te hebben met kennis van hun werk, maar ook van de HEERE. En als er dan in een paar jaar tijd drie mannen toegelaten worden tot de opleiding kan dat de wenkbrauwen in beweging brengen. Want juist ook in medisch-etische discussies zijn dergelijke mannen nodig in het werkveld. Het is niet alleen de bedoeling dat wij als christenen leren omgaan met veranderingen op medisch-etisch terrein. Zeker, daar kunnen ze in de rol van predikant veel aan bijdrage. Maar het is net zo belangrijk dat wij in de maatschappij een tegengeluid laten horen. Niet vanaf de zijlijn, maar in de voorlinie. En daar hadden deze drie mannen ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Maar goed dit is één kant van de medaille. Dat besef ik heel goed. Aan de andere kant moeten wij onze hand op de mond doen. Als dit de weg van de HEERE is met deze mannen, dan is het goed! Ook al kan je er bepaalde gedachten bij hebben. En dan geeft je terecht aan dat het net zo goed geldt bij andere studies. Maar goed op bepaalde terreinen zou het wellicht zwaarder kunnen wegen. Maar ik besef tegelijk dat dit menselijk geredeneer is.Charles schreef:Deze manier van denken begrijp ik niet. Waarom het voor de ene wel en voor de andere niet zonde zou zijn van de eerder gedane studie.emigrant schreef:arts(-onderzoeker) is toch ook een vak met een roeping. Net aan het einde van de artsenstudie toch maar predikant worden? Dat is een heel andere roeping en eigenlijk zonde van die gedane artsenstudie. Maar goed, ik ken de man en situatie niet.
Zo lust ik er nog wel een paar.... Bij de overheid hebben we mensen nodig die God vrezen, bij de politie, in het onderwijs, enzovoorts, enzovoorts. Zou de God Die deze mannen riep tot het predikantsschap, niet weten van de nood binnen de medische wereld?!Hendrien schreef:Zo gaan mijn gedachten ook wel een beetje...JCRyle schreef:Ik begrijp het op zich wel. Als je na gaat dat van de huidge studenten er drie zijn met een medische achtergrond (dokter/onderzoeker). In het werkveld (zeker ook op medisch terrein) is het goed om wijze mannen te hebben met kennis van hun werk, maar ook van de HEERE. En als er dan in een paar jaar tijd drie mannen toegelaten worden tot de opleiding kan dat de wenkbrauwen in beweging brengen. Want juist ook in medisch-etische discussies zijn dergelijke mannen nodig in het werkveld. Het is niet alleen de bedoeling dat wij als christenen leren omgaan met veranderingen op medisch-etisch terrein. Zeker, daar kunnen ze in de rol van predikant veel aan bijdrage. Maar het is net zo belangrijk dat wij in de maatschappij een tegengeluid laten horen. Niet vanaf de zijlijn, maar in de voorlinie. En daar hadden deze drie mannen ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Maar goed dit is één kant van de medaille. Dat besef ik heel goed. Aan de andere kant moeten wij onze hand op de mond doen. Als dit de weg van de HEERE is met deze mannen, dan is het goed! Ook al kan je er bepaalde gedachten bij hebben. En dan geeft je terecht aan dat het net zo goed geldt bij andere studies. Maar goed op bepaalde terreinen zou het wellicht zwaarder kunnen wegen. Maar ik besef tegelijk dat dit menselijk geredeneer is.
Hierin ben ik het met je eens, maar dat sluit mijn posting ook niet uit. Als je (goed) gelezen had, dan had je gezien dat dit net zo goed bij mannen met studies op andere terreinen in de maatschappij geldt. En wat het laatste betreft: sluit ik dat uit dan? Nee, want ik benoem ook de andere zijde van de medaille 'namelijk de weg van de HEERE met deze mannen'.eilander schreef:Zo lust ik er nog wel een paar.... Bij de overheid hebben we mensen nodig die God vrezen, bij de politie, in het onderwijs, enzovoorts, enzovoorts. Zou de God Die deze mannen riep tot het predikantsschap, niet weten van de nood binnen de medische wereld?!Hendrien schreef:Zo gaan mijn gedachten ook wel een beetje...JCRyle schreef:Ik begrijp het op zich wel. Als je na gaat dat van de huidge studenten er drie zijn met een medische achtergrond (dokter/onderzoeker). In het werkveld (zeker ook op medisch terrein) is het goed om wijze mannen te hebben met kennis van hun werk, maar ook van de HEERE. En als er dan in een paar jaar tijd drie mannen toegelaten worden tot de opleiding kan dat de wenkbrauwen in beweging brengen. Want juist ook in medisch-etische discussies zijn dergelijke mannen nodig in het werkveld. Het is niet alleen de bedoeling dat wij als christenen leren omgaan met veranderingen op medisch-ethisch terrein. Zeker, daar kunnen ze in de rol van predikant veel aan bijdrage. Maar het is net zo belangrijk dat wij in de maatschappij een tegengeluid laten horen. Niet vanaf de zijlijn, maar in de voorlinie. En daar hadden deze drie mannen ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Maar goed dit is één kant van de medaille. Dat besef ik heel goed. Aan de andere kant moeten wij onze hand op de mond doen. Als dit de weg van de HEERE is met deze mannen, dan is het goed! Ook al kan je er bepaalde gedachten bij hebben. En dan geeft je terecht aan dat het net zo goed geldt bij andere studies. Maar goed op bepaalde terreinen zou het wellicht zwaarder kunnen wegen. Maar ik besef tegelijk dat dit menselijk geredeneer is.