Kerkkeuze
Re: Kerkkeuze
De tucht wordt plaatselijk in de pkn zeker wel uitgeoefend. Landelijk een stuk minder helaas.
De pkn is erg breed. Landelijk stelt het weinig voor. Plaatselijk wel degelijk.
Evenals meer verbanden trouwens.
De pkn is erg breed. Landelijk stelt het weinig voor. Plaatselijk wel degelijk.
Evenals meer verbanden trouwens.
De tucht (mits barmhartig toegepast!) ís genade.hans kooi schreef:Ik zie niet waarom er zoveel gewicht ligt op de tucht. De tucht word gehanteerd maqr moet niet centraal staan. Jij de genade moet centraal staan
bij de wezenlijke dingen hoort ook de tucht. Tucht is echt wat anders dan bemoeizucht.hans kooi schreef:De vrijheid die ik hier heb geeft ruimte om over de wezenlijke dingen na te denken.
Ook blijmoedigheid is een wezenlijk ding, maar het ligt er wel aan welke wortel deze blijmoedigheid heeft.
Allebei iets toegeven en zo op een middenweg uitkomen klinkt heel sociaal, maar wat heb je dan opgegeven, en waar aan toegegeven?
Ik kies er voor om (nog) in de PKN te blijven, maar lijden aan de kerk doet zeer, en ik weet dat er hier meerdere forummers zijn die weten wat dat is.modesto schreef:Hoeveel van de deelnemers aan de deze discussie (behalve HK en een paar anderen) hebben eigenlijk echt gekozen voor hun kerkgenootschap?
Hora est!
Bedankt voor je antwoord en ik wil benadrukken dat ik jullie keuze respecteer! Maar toch wil ik wel bij je postings enkele kanttekeningen maken. Vat het niet als aanvallend op of dat ik je postings negatief beoordeel. Ik probeer in alle eerlijkheid te reageren.hans kooi schreef:@ Mara en Leering
Onze keuze voor de PKN is gegrond op ons gevoel.
Na bidden heeft God naar mijn idee de PKN bedoeld, omdat daar uitgegaan wordt van het Woord en niet zozeer van uiterlijke kenmerken.
Ik vind uiteriljk niet zo belangrijk, want het leid van van de waarheid en geeft altijd zoveel discussie.
De vrijheid die ik hier heb geeft ruimte om over de wezenlijke dingen na te denken.
Allereerst zeg je dat de keuze gegrond is op jullie gevoel. Alleen moeten we zulke belangrijke keuzes, als kiezen voor een kerk, afstemmen op ons gevoel? Is ons gevoel, na de zondeval, niet een heel slechte raadgever? Ook al mogen jullie (wellicht) van genade weten, ik hoop het van harte voor jullie (!), wil je dan deze keuze nemen op je gevoel? Of wil je luisterend naar de Heere de keuze gronden in het Woord?
Je zegt dat je niet zoveel met uiterlijkheden heb. Nu wil ik toegeven dat je té ver kan doorschieten in het uiterlijke. Maar is het werkelijk zo verkeerd? Als je genade mag kennen wil je toch niks liever dat het ook uiterlijk gezien wordt? Dat je een levende brief van Christus mag zijn? Wil je dan nog de vermeende vrijheid hebben of wil je dan in vrijheid gebonden zijn aan Christus? Ik denk het laatste. Ja dan is er ruimte voor het wezenlijke, om daar over na te denken, maar als het goed is wil je dan niet de vrijheid hebben van een 'Christusloos-Christendom'. Dan wil je alleen de vrijheid hebben in Christus die je bindt aan Gods Woord. Dan wil je je leven leiden en richten naar dat Woord. Ik hoop dat het zo bij jou mag zijn en dat je dat hier ook bedoeld. Je uitspraken kunnen ons een andere richting insturen, ik hoop het van niet en dat we het met z'n allen mis hebben.
hans kooi schreef:Ja dat zal wel, maar niet alles draait alleen daarom
Ik mis gewoon wat blijmoedigheid in veel kerken.
Laat ik deze reacties maar tegelijk beantwoorden.hans kooi schreef:Ik heb het idee dat mensen mijn posts al negatief ervaren. Voor mij is het puur zo dat ik vind dat de pkn de nadruk op gods genade legt en de ger gem etc meer op de schuld vd mens. Het is beide niet fout, maar t past gewoon minder bij mij. Ik ben blij dat God mijn God is en dat mag gevierd worden
Je hoeft deze vraag niet te beantwoorden en wellicht is hij heel scherp, maar ik hoop dat je het mij vergeeft. Weet je iets van een scherpe afsnijding van Adam? Want alleen in een weg van recht kan een mens aan genade komen. Wij zijn nieten en nullen. En als je daar iets van geleerd heb door het werk van de Heilige Geest is genade een wonder. Is er dan blijdschap/vreugde? Ja zeker op z'n momenten. Maar dat God in Christus een verzoenend God wil zijn door genade te schenken, brengt een mens altijd in de diepte van zijn of haar schuld. Misschien is het zware taal, maar wel Bijbelse taal. Toen de Heere Jezus aan Petrus driemaal vroeg of hij Jezus liefhad, werd Petrus driemaal bepaald bij zijn drievoudige verloochening. Zie Manasse. Zie de bloedvloeiende vrouw. Zie de stokbewaarder. Allemaal waren ze in een onhoudbare nood gebracht en uitgedreven tot de Christus der Schriften. Ja er was vreugde en vrede in hun ziel toen ze de Heere mocht leren kennen als een liefdevolle God naar recht. Maar dat recht hadden ze wel eerst omhelst als rechtvaardig, als recht en goed. Niets in de mens, dan alleen maar verloren in de natuurlijke doodstaat.
Ja maar dit is precies wat ik bedoel, Leerling, zoveel aandacht voor de schuld.
Maar @H.K. heb je wat anders dan van jezelf? Denk je nu werkelijk dat God alleen maar liefde is? Christus moet het aan het kruis vanwege de gerechtigheid van Zijn Vader. Laat dat even op je inwerken. Vanwege de gerechtigheid van Zijn Vader. Die is geschonden door ons! Maar die Goddelijke eis staat nog wel open voor ons. Nee wij moeten daar onder vergaan, als we het helemaal zouden moeten dragen. Maar als daar geen enige kennis van verkregen is, mag je het narekenen of het wel van God is. Is dit hard? Nee liefdevol. Juist het recht brengt een allesmissend zondaar bij een liefdevolle God in het kruis van Christus. Juist het recht. Juist de ontdekking aan de schuld laat de genade van God in Christus in alle heerlijkheid schitteren. Dat is evangelie naar Gods Woord. Dat is het evangelie van Gods Woord. Genade door recht!
Heb je dan iets te vieren? Nee (!), dan heb je je te verootmoedigen en dan heb je iets uit te wonderen dat niet uit te wonderen valt. Genade door recht. Onmogelijk, maar mogelijk bij God.
Wellicht vind je mij hard, wellicht vind je mij liefdeloos. Maar nogmaals ik bedoel het goed. En zie het niet als een aanval op de persoon, want dat is niet mijn bedoeling geweest. Maar ik meen het echt dat het uit liefde geschreven is. Hoop dat je het mij niet kwalijk neemt!
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
- Dodo
Moet dat nou, zoveel verbaal geweld? Hij is nog maar een paar uur lid hier. En dan meteen zoveel over je uitgestort krijgen.
-
Ik snap niet dat je naar aanleiding van een klein berichtje zonder motivatie (die gaat over het overschrijven van GG - > PKN) eensklaps aan iemand gaat vragen of hij wel afgesneden is van Adam en wat hij wel of niet geleerd heeft.Leerling schreef:...

Ach whatever.
Ben gewend aan de vaak kritische gezindte met haar oordelen. Gelukkig was Jezus in Zijn tijd op aarde wat meer liefdevol en tactvol naar de zondaren die op de verkeerde weg waren.
Ik ben dan misschien niet doorsnee, maar kan er verder niet wakker van liggen.
Ben gewend aan de vaak kritische gezindte met haar oordelen. Gelukkig was Jezus in Zijn tijd op aarde wat meer liefdevol en tactvol naar de zondaren die op de verkeerde weg waren.
Op zichzelf heeft u gelijk en er wordt inderdaad wel erg (misschien te) scherp gereageerd, zoals helaas wel vaker op dit forum.hans kooi schreef:Ik zie niet waarom er zoveel gewicht ligt op de tucht. De tucht word gehanteerd maqr moet niet centraal staan. Jij de genade moet centraal staan
Ik heb echter wel twee opmerkingen/vraagjes:
U zegt dat de tucht niet centraal moet staan. Vervolgens zegt u dat u blij bent met de vrijheid die u heeft. Dat lijkt er op alsof de vrijheid gepaard gaat met het wat losser hanteren van de tucht. Bedoelt u dat zo?
Verder zegt u dat Jezus liefdevoller was dan zondaren die op de verkeerde weg waren dan wij zijn. Dat klopt. U schrijft het echter alsof u een zondaar bent op de verkeerde weg. Of vat ik dat verkeerd op?
PS Welkom op dit forum!

Het was meer dan een klein berichtje over een gevoelskeuze.Curatorium schreef:Ik snap niet dat je naar aanleiding van een klein berichtje zonder motivatie (die gaat over het overschrijven van GG - > PKN) eensklaps aan iemand gaat vragen of hij wel afgesneden is van Adam en wat hij wel of niet geleerd heeft.Leerling schreef:...
En voor de rest vraag ik niet veel, dan alleen de eerste vraag. Die hoefde hij niet te beantwoorden, maar dat het een onderzoeksvraag mag zijn. Ik spreek ook geen oordeel uit over z'n staat en als jij dat wel zo interpreteert moet je beter lezen.
Gelukkig weet ik wat ik geschreven heb en was het voor mij geen oordeel vellen, maar liefdevolle bewogenheid. Jammer dat het anders over gekomen is!hans kooi schreef:Ach whatever.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Geeft ook niet
@forummer
Ik vund mijzelf niet op de verkeerde weg, maar mochten andere mij vinden dwalen, dan wil ik alleen zeggen dat Jezus naar mijn idee op een tactvollere wijze daarmee omging
maar ok, let het back on topic
@forummer
Ik vund mijzelf niet op de verkeerde weg, maar mochten andere mij vinden dwalen, dan wil ik alleen zeggen dat Jezus naar mijn idee op een tactvollere wijze daarmee omging
De Heere Jezus was niet alleen liefdevol en bewogen (al kwam Hij wel in de plaats naar de aarde om zondaren te redden en niet om te oordelen), maar de Heere Jezus was ook scherp en veroordelend. Lees bijvoorbeeld Mattheüs 23.hans kooi schreef:Geeft ook niet
@forummer
En de eerste vraag??hans kooi schreef:Geeft ook niet
@forummer
Volgens mij heb je dan wel degelijk iets te vieren. Als je verlost bent door Christus' bloed vier je als het goed is een groot feest (i.i.g. binnen in je). En later in de hemel zal er (niet spottend bedoeld) eeuwig feest zijn.Leerling schreef:
Heb je dan iets te vieren? Nee (!),
Hoezo niks te vieren?
@forummer
De eerste vraag.
Niet zozeer de vrijheid maar de nadruk. Ik vind de dankbaarheid voor Gods goedheid centraal moet staan in de kerk. Looft den Heer staat er zo dikwijls in de Bijbel
De eerste vraag.
Niet zozeer de vrijheid maar de nadruk. Ik vind de dankbaarheid voor Gods goedheid centraal moet staan in de kerk. Looft den Heer staat er zo dikwijls in de Bijbel
Als je voor het eerst mag ervaren dat Christus ook jou Zaligmaker is, je zonden vergeven zijn, je aangenomen bent als kind van God...Forummer schreef:Volgens mij heb je dan wel degelijk iets te vieren. Als je verlost bent door Christus' bloed vier je als het goed is een groot feest (i.i.g. binnen in je). En later in de hemel zal er (niet spottend bedoeld) eeuwig feest zijn.Leerling schreef:
Heb je dan iets te vieren? Nee (!),
Hoezo niks te vieren?
Dat zijn toch de meest vreugdevolle ogenblikken van heel je leven!
Er is dan vreugde, blijdschap, aanbidding, verwondering, vrede...
huppelen, zingen...