Wat is dat nou weer voor flauwekul!refo schreef:Nee, hoor. Laten leraren maar beperkt blijven. Het is voor leerlingen al ingewikkeld genoeg en dan nog al die verschillende meningen erbij. Als amateur-theologie hun hobby is is het prima, maar dat is meestal niet zo.Luther schreef:Slechte zaak!Nowhere schreef:Wat is mij bijgebleven van de middelbare school wat betreft geloof en geloofszaken? Niks! Ooit over de doop gesproken? Nee, want we hadden het altijd over andere godsdiensten. Dat was een reformatorische school.Mannetje schreef:Wel vraag ik me af: als je nu negen jaar lang lesgeeft en niet meer achter de kinderdoop staat dan zijn er toch maar twee mogelijkheden:
1. Je hebt met de leerlingen over hun doop gesproken, terwijl je daar zelf niet meer achter staat. Waren je woorden dan oprecht?
2. Je hebt in negen jaar niet één keer over de rijkdom van de kinderdoop gesproken met je leerlingen. Dat is wat! En zeg nu niet: dat hoeft een gymdocent toch niet te doen? Houd je dan geen dagopeningen? Spreek je nooit eens over de wezenlijke zaken met je leerlingen?
het is de roeping van elke christendocent om een deel van Gods werkelijkheid open te leggen voor leerlingen. Daarin moet een leerling na een jaar ook kunnen zeggen dat hij naast goed onderwijs in een bepaald vak, ook duidelijk merkte dat dit vak door een christendocent gegeven werd. Bij het vak godsdienst moet de focus misschien gaan wijzigen, meer ruimte voor Bijbelstudie, en gericht op het hart, vanuit de rijkdom van het verbond.