Luther schreef:Wim Anker schreef:Luther schreef:Wim Anker schreef:Men moet niet het ene kwaad met een ander - vermeend minder - kwaad proberen te voorkomen. De vraag is: "Wat zegt de Schrift?" En ja, ook een student die "niet kan wachten" tot hij fatsoenlijk een gezin kan onderhouden hoort niet te trouwen. En moet zich beheersen. Punt. Lijkt me kristalhelder. En zodra er kinderen (mogen) komen dient zij, de dame, zich te beperken in haar studentenleven. Ook Punt.
Dat e.e.a in de praktijk - zonder God - onmogelijk is stem ik toe. Maar dat is geen reden om dan maar te denken dat met God ook wel andere wegen mogen gegaan worden dan de bijbelse weg.
Kernwoorden zijn hier 'beheersing' en 'beperking', en in het laatste geval beperking in studie. Maar wat is je probleem dan?
Ik heb geen probleem hoor. Maar v.w.b.t deze discussie ben ik - m.i. op Bijbelse gronden - van mening dat alvorens er getrouwd wordt de man een gezin moet kunnen onderhouden. Dat kan niet als men trouwt als studerende(n). Daarnaast stem je in met wat hieronder staat en dat is toch heel wat anders dan waar je hierboven mee instemt.
Helma schreef:Luther schreef:Onze zoon en schoondochter hebben een studentenhuwelijk. Ik heb me verwonderd over de creativiteit waarmee zij de bruiloft tot iets bijzonders hebben weten te maken. Ook de blijdschap die zij hadden als ze weer wat kregen voor de inrichting voor hun woning (ze begonnen anti-kraak) was voor ons reden tot dankbaarheid. Nu de tweede hoopt te trouwen zien we hetzelfde gebeuren. Schoondochter die echt van mooie kleren houdt neemt genoegen met een trouwjurk die haar vriendin gedragen heeft. Ze krijgt van alle kanten trouwjurken aangeboden om te lenen. En ze is er gewoon enthousiast over. Als ik dat hoor dan ben ik dankbaar en blij.
Kijk, helma!! Dit bedoel ik! Bedankt voor het delen.
Nee, dat hoeft elkaar niet tegen te spreken. Wie zegt dat twee studenten geen gezin kunnen onderhouden? Het hangt er maar net vanaf welke eisen je stelt.
Laat maar @Luther. Je bent mij te versluierend en te verhullend in de bewoordingen. Bijvoorbeeld, weer is niet duidelijk wat jij verstaat onder een 'student' in bovenstaand antwoord. Als ik zeg dat een student geen vast inkomen heeft zeg jij: Jawel hoor, er zijn ook deeltijd studenten.
Mijn conclusie n.a.v. dit topic is dat veel wordt gepoogd God voor het eigen wensenkarretje te spannen en daarbij worden vele vonden, onder schijn des rechts, gezocht. Zelfs het argument: "Niet te veel nadenken maar gelovig vertrouwen" wordt van stal gehaald. In een antwoord op een posting waarin wordt gerept over lange reizen naar Japan en Amerika. Ik durf er wat onder te verwedden dat de reisverzekeringen prima op orde zijn.Zo ver reikt het vertrouwen nu ook weer niet.
Maar dat is mijn mening, niemand hoeft er zich aan te storen of zich aangesproken te voelen verder. Maar als men ingaat tegen wat de Schrift ons voorhoudt, wat voor een ieder duidelijk kan zijn, is het m.i. een dwaling te denken dat men met God wel andere wegen kan gaan.