Haamstede Conferentie
Re: Haamstede Conferentie
Dat is geen terecht opmerking, Huisman. Erasmiaan geeft aan dat er ook plaats moet zijn voor ossenherders. En dat ben ik met hem eens.
Wat bedoel je? Welke argumenten zie jij dat ik ds. A. Hellenbroek 'verdacht' zouhuisman schreef:Zita schreef:Ds P. de Vries (dubbel gepromoveerd) is eveneens erudiet, maar op de kansel juist heel eenvoudig.helma schreef:Er zijn predikanten die professor zijn en het Woord heel eenvoudig kunnen uitleggen.-DIA- schreef:
Ik heb nooit iets gehad tegen een gedegen opleiding. Maar het is wel zo dat je daar doorgaans
niet een publiek trekt dat vrijwel alleen "Lagere school" heeft gehad.
De prediking moet schriftuurlijk zijn, en daar hoef je als hoorder geen wetenschappelijke referaten bij te hebben.
Verder is het natuurlijk altijd zo dat er predikanten waren, soms met veel zegen, die met
singuliere gaven de gemeenten gediend hebben. Dan hoef ik maar aan onze oude leermeester, wijlen
ds. A. Bregman te denken. Hij had ook alleen lagere school toen hij werd toegelaten
tot de Theologische School. Daardoor heeft hij het niet gemakkelijk gehad.
Neem Prof. Baars; bij al onze kinderen een van de meest geliefde predikanten.
Net als Abraham Hellenbroek maar die zal ook wel verdacht zijn volgens DIA en Erasmiaan.
moeten vinden?
Hij is inderdaad minder te vergelijken met ds. P. de Vries, maar geestelijk
komt hij meer in de buurt van genoemde ds. A. Bregman. Wat zou dan het bezwaar
volgens jou zijn?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nog iets: Denk niet dat ik niet zo snugger ben...
De suggestie van huisman, die hij doet aangaande ds. A. Hellenbroek versus ds. A. Bregman
moet wel een andere achtergrond hebben dan het op het eertste gezicht lijkt.
Het zou me niet verbazen als huisman mij een en ander in de mond zou willen leggen, of
een reactie uitlokken. Doe astublieft niet zo dom,want ik voel best dat er me soms op een
subtiele wijze (wat ik niet altijd laat blijken) soms lagen en listen worden gelegd... Ik druk
het even wat sterk uit, maar zo komt het bij mij toch wel eens over...
Mensen denken soms wijs te zijn, en komen in hun onkunde openbaar...
De suggestie van huisman, die hij doet aangaande ds. A. Hellenbroek versus ds. A. Bregman
Het zou me niet verbazen als huisman mij een en ander in de mond zou willen leggen, of
een reactie uitlokken. Doe astublieft niet zo dom,want ik voel best dat er me soms op een
subtiele wijze (wat ik niet altijd laat blijken) soms lagen en listen worden gelegd... Ik druk
Andersom komt ook voor....-DIA- schreef:Nog iets: Denk niet dat ik niet zo snugger ben...
Nederig doen omdat dat in bepaalde kringen het best wordt opgevat.
Sinds Jezus er een gelijkenis over uitsprak is een 'tollenaarsgestalte' een eretitel geworden.
Maar dat is niet de bedoeling geweest: dat de tollenaar zou gaan bidden: ik dank U dat u mij niet laat zijn als die Farizeeër met zijn onkunde, terwijl hij denkt wijs te zijn. Ik ben tenminste in een goede gestalte.
even aardig blijven doen 

En ik ook.Wilhelm schreef:Dat is geen terecht opmerking, Huisman. Erasmiaan geeft aan dat er ook plaats moet zijn voor ossenherders. En dat ben ik met hem eens.
Er moet inderdaad plaats zijn voor ossenherders. Maar die ossenherders zullen als het goed is, graag bij willen leren.
Ik denk dan aan de emeritus predikant ds. R. Boogaard. Dat is een echte ossenherder. Maar tot op het laatst toe (nu kan hij niet meer preken) bleef hij grondige studie maken voor zijn preken. Dat kan je als hoorder of lezer merken.
Mijn opmerking richting DIA is omdat hij geleerdheid blijkbaar altijd verdacht vindt terwijl de Nadere Reformatoren bijna zonder uitzondering grote geleerdheid bezaten en dat ook lieten horen in hun prediking.Tiberius schreef:En ik ook.Wilhelm schreef:Dat is geen terecht opmerking, Huisman. Erasmiaan geeft aan dat er ook plaats moet zijn voor ossenherders. En dat ben ik met hem eens.
Er moet inderdaad plaats zijn voor ossenherders. Maar die ossenherders zullen als het goed is, graag bij willen leren.
Ik denk dan aan de emeritus predikant ds. R. Boogaard. Dat is een echte ossenherder. Maar tot op het laatst toe (nu kan hij niet meer preken) bleef hij grondige studie maken voor zijn preken. Dat kan je als hoorder of lezer merken.
Grondige studie in Gods Woord in de grondtalen is onmisbaar voor een goede en heldere uitleg van de Schriften.
Mijn excuses aan Erasmiaan die had ik idd niet moeten noemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Kijk, Jolanda begint met uitleggen dat er iig verschillen moeten zijn. Daarbij blijkbaar een roeping gevoelende om dat ook maar uit te lokken.
En daar gaan we dan weer fijn pagina's lang tegen ageren. Tenslotte hebben we op dit forum geleerd dat er verschillen moeten liggen en dat moet wel bevestigt worden anders klopt onze "geleerdheid" niet.
e.e.a. wordt beaamd door @Eppo, want men "hapte" blijkbaar niet snel genoeg.JolandaOudshoorn schreef:Kijk maar uit met dit soort uitspraken... inmiddels ben ik op het forum erachter gekomen dat er tussen de verschillende kerkverbanden verschillen moeten liggen. En als je dat niet meer ziet, ben je geen goed verstaander. Dus...Wilhelm schreef:Zeker mooi!Lourens schreef:Ik vond de lezing van Ds. W. Visscher over het leven uit de hoop wel mooi.
Vond de lezing over Kohlbrugge soms wat lastig te volgen.
Vanmiddag de lezing van Proos beluisterd, maar dat zet je ook wel aan het denken... !
Als ik zo de verslagen over de Haamstede Conferentie lees, dan doet het me toch goed. Zoveel herkenning over kerkmuren heen.
Eigenlijk zou elke predikant deze conferentie moeten bezoeken.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_670430
Maar oh gelukkig! @DIA reageert, even vergetende dat men soms beter gewoon zwijgen kan.Eppo Gremdaat schreef:Ach, Jolanda, degenen die zulks beweren zijn altijd overal `teuge`......... Helaas.
Maar de Haamstede-conferentie is altijd een hoogtepunt. En welke interkerkelijke conferentie niet? Je leert er altijd wel van!
En daar gaan we dan weer fijn pagina's lang tegen ageren. Tenslotte hebben we op dit forum geleerd dat er verschillen moeten liggen en dat moet wel bevestigt worden anders klopt onze "geleerdheid" niet.
- jakobmarin
Dit is vrij eenvoudig te verklaren en hoeft ook helemaal geen probleem te zijn:WimA schreef:Tenslotte hebben we op dit forum geleerd dat er verschillen moeten liggen en dat moet wel bevestigt worden anders klopt onze "geleerdheid" niet.
- Hoe algemener en korter je een geloofsbelijdenis formuleert, hoe meer christenen het dan me je eens zullen zijn (neem bijv. 12 artikelen of Athanasius).
- Hoe meer gedetailleerd en uitgebreider een belijdenis, hoe minder christenen het met je eens zullen zijn (bijv. NGB, HC, DL)
- Hoe nóg meer gedetailleerder een belijdenis, hoe nóg minder christenen het me je eens zullen zijn (bijv. leeruitspraken 1931)
Dus afhankelijk van welke tijd en niveau je kiest, zul je wel of geen verschillen hebben met andere bijbelgetrouwe christenen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Heb je de berichtjes van mijn hand wel eens gelezen? Dan zou je wel eens tot een 'gansch andere' conclusie kunnen komen. Het is wel waar dat ik altijd ruimte wilde houden voor 'ossenherders' als ds. Bregman, ds. Fraanje enz., maar nooit heb ik een gedegen opleiding afgewezen. Ik had gedacht dat dit bekend was, het is hier in vele berichtjes na te lezen. Daarom zocht ik er iets achter, niet dat ik zo wantrouwend van aanleg ben, maar het is wel zo, dat ik hier van alle kant omringd ben door tegenstanders die de over de 'oude leer' schamper menen te moeten doen. Dat maakt je vanzelf alerter als er 'linkse broeders' reageren... Begrijpt u het?huisman schreef:Mijn opmerking richting DIA is omdat hij geleerdheid blijkbaar altijd verdacht vindt terwijl de Nadere Reformatoren bijna zonder uitzondering grote geleerdheid bezaten en dat ook lieten horen in hun prediking.Tiberius schreef:En ik ook.Wilhelm schreef:Dat is geen terecht opmerking, Huisman. Erasmiaan geeft aan dat er ook plaats moet zijn voor ossenherders. En dat ben ik met hem eens.
Grondige studie in Gods Woord in de grondtalen is onmisbaar voor een goede en heldere uitleg van de Schriften.
Mijn excuses aan Erasmiaan die had ik idd niet moeten noemen.
Ds. Smytegelt zegt in één van zijn preken, dat leraren hun geleerdheid moeten verbergen op de kansel.huisman schreef:(...) terwijl de Nadere Reformatoren bijna zonder uitzondering grote geleerdheid bezaten en dat ook lieten horen in hun prediking.
(Zoals Eilander eerder al typte).
Nu wij nog, want o wat weten we het allemaal goed, ondanks dat Paulus benadrukte dat het NIET om wijsheid van woorden ging, toch?Tiberius schreef:Ds. Smytegelt zegt in één van zijn preken, dat leraren hun geleerdheid moeten verbergen op de kansel.huisman schreef:(...) terwijl de Nadere Reformatoren bijna zonder uitzondering grote geleerdheid bezaten en dat ook lieten horen in hun prediking.
(Zoals Eilander eerder al typte).
De wijste der mensen is dwaas in God's ogen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Gelukkig zie je ze nog als broeders. Dat doet mij goed.-DIA- schreef:Daarom zocht ik er iets achter, niet dat ik zo wantrouwend van aanleg ben, maar het is wel zo, dat ik hier van alle kant omringd ben door tegenstanders die de over de 'oude leer' schamper menen te moeten doen. Dat maakt je vanzelf alerter als er 'linkse broeders' reageren... Begrijpt u het?
Opmerkelijk dat Huisman een linkse broeder wordt genoemd; dat hoort-ie vast niet vaak 

-
Zullen we weer on-topic? Sorry, maar ik lees hier meer reacties over links en rechts dan over de inhoud van de Haamstede Conferentie. Lijkt me trouwens ook moeilijk spreken als je er zelf niet geweest bent of iemand uit je vrienden/kennissenkring...
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)