dr. Steenblok

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wat mij nogal eens opvalt op dit forum, is dat als je één ding zegt, mensen daar gelijk allerlei andere dingen mee gaan associëren en je daarop gaan aanvallen.
Als ik een citaat van Wisse in een bepaald citeer, krijg ik de meest vreemde reacties tot en met het gegeven dat prof. Wisse de genius van ds. Moerkerken is toe (wat natuurlijk de dwaalzucht van Wisse moet illustreren).
Het ging erom wat er gebeurt als God gaat werken in een mensenleven. En niet om:
1. dit als hoofdkenmerk te gaan noemen van geestelijk leven;
2. een extra grote nadruk te leggen op ellendekennis;
3. verdienste te leggen in ellendekennis.
En ik zou misschien nog meer dingen kunnen noemen die de revue gepasseerd zijn.
Lees nou gewoon eens wat er staat en denk er niet meteen van alles bij wat-ik-dan-ook-wel-zal-vinden.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door anemoon
Het aanbod van genade is in sommige GG's verdwenen. En dat is idd om te huilen...
memento, wat versta jij goed de kunst om dingen onvoorstelbaar zwak uit te drukken...
Sommigen noemen dat nuanceren...

Ik vind het een btje onzin om een streep te halen door een heel kerkgenootschap. Ik hoor vaak genoeg een preek van een GG-predikant die voluit aanbod van genade heeft, en die waarschijnlijk ook jouw goedkeuring kan wegdragen. Moet ik die predikanten ook maar afschrijven, omdat ze toevallig GG zijn? Laten we ze liever aanmoedigen! Laten we liever blij zijn dat er nog zijn die het evangelie nog in haar volheid willen prediken. En laten we bidden of de predikanten die aanbod van genade 'gevaarlijk' vinden, of die tot inkeer mogen komen.
Dat aanbod of hoe je het ook zou willen noemen kan mij gestoilen worden... zie ook discussie op aanbod. Het is echt niet vanzelfsprekend om zo maar in de wilde weg over aanbod van genade te praten...

Bovendien in dit forum over dr. Steenblok zal ik hem zelf maar eens aan het woord laten (uit Het pleiten van een wees, preek "Christus, de Heere, de Engel des Verbonds" en in de toepassing zegt hij het volgende:)

Onherboren medereiziger naar de ontzettende eeuwigheid, geeft toch eens acht op deze dingen, eer het voor u eeuwig te laat zal zijn....O stel uw hart toch eens hier op: de mens lvan nature ligt onder een geweldige vloek, heeft een hemelhoge schuld van erf- en dadelijke zonden, draagt een hart om, dat een doolhof is van allerlei ongerechtigheden en is alzo een erfwachter van de hel. En let daarentegenover op het goed, dat deze Gezondene van de Vader aanbrengt. Voor die vloek een eeuwige goddelijke zegen; voor die schuld een vrijbrief van genade en eeuwige verzoening met God; terwijl Hij het hart vernieuwt en bereidt tot de volzalige gemeenschap met Hem en van de erfwachter van de hel maakt tot Zijn mede-erfgenaam van alles, wat Hij voor de Zijnen verwierf. Vertoef dan toch (waar dit zo alles is), niet langer bij uw eigen gebroken bakken, die geen water houden, maar keert u tot Zijn bestraffing. Zoekt nog de Heere, terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan, terwijl Hij nabij is, in het heden der genade.
Er is ook een volk, dat door genade zoekend gemaakt is. Ontwaakt uit......"

Dus dat Steenblok nauwelijks zou oproepen tot bekering is niet waar, vind dit ook terug in de andere preken van hem. Dat hij absolute lijdelijkheid zou preken is onzin, hij roept op (net als de Bijbel overigens) om de Heere te zoeken... uw ernstige toestand te overwegen en wat voor nuttigheid het heeft dat Christus naar de wereld gezonden is (persoonlijk)... kortom onder welke noemer je het plaatsen wilt.... het Bijbelse Evangelie en dat is heel wat anders dan zomaar in de wilde weg moord en brand te roepen dat het zogenaamde aanbod van genade ontbreekt

[Aangepast op 18/8/05 door Elmousse]
Ariene

Bericht door Ariene »

maar keert u tot Zijn bestraffing
Mischien een wat vreemde vraag, maar wat bedoelt hij met deze zin?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het zou misschien interessant onder de forumleden eens te inventariseren wat men onder 'aanbod van genade' verstaat.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Het zou misschien interessant onder de forumleden eens te inventariseren wat men onder 'aanbod van genade' verstaat.
Inderdaad.
Volgens mij is dat het aanbieden van heil in Christus aan zondige mensen. De genadegift Gods is het eeuwige leven.
dat biedt God aan ieder mens aan, die de Bijbel mag lezen of horen.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Inderdaad.
Volgens mij is dat het aanbieden van heil in Christus aan zondige mensen. De genadegift Gods is het eeuwige leven.
dat biedt God aan ieder mens aan, die de Bijbel mag lezen of horen.
En hoe verklaar je dan de woorden van de Heere Jezus Zelf: Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering? Dat slaat dan puur op de stilzetting/levendmaking van de mens in de wedergeboorte?(Zomaar ter info, misschien dat die visie op het aanbod van iedereen onder een apart kopje verzameld kan worden.)

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Wat mij nogal eens opvalt op dit forum, is dat als je één ding zegt, mensen daar gelijk allerlei andere dingen mee gaan associëren en je daarop gaan aanvallen.
Als ik een citaat van Wisse in een bepaald citeer, krijg ik de meest vreemde reacties tot en met het gegeven dat prof. Wisse de genius van ds. Moerkerken is toe (wat natuurlijk de dwaalzucht van Wisse moet illustreren).
Het ging erom wat er gebeurt als God gaat werken in een mensenleven. En niet om:
1. dit als hoofdkenmerk te gaan noemen van geestelijk leven;
2. een extra grote nadruk te leggen op ellendekennis;
3. verdienste te leggen in ellendekennis.
En ik zou misschien nog meer dingen kunnen noemen die de revue gepasseerd zijn.
Lees nou gewoon eens wat er staat en denk er niet meteen van alles bij wat-ik-dan-ook-wel-zal-vinden.
Misschien zien wij (de (ex-)leden van afgescheiden kerken) de consequenties als jouw denkbeelden in de praktijk worden uitgewerkt?
Hiermee wil ik niet de vaak stereotiepe reacties goedpraten, maar slechts een verklaring ervoor geven. Het gaat dus verder als 'wat-jij-dan-ook-wel-zal-vinden'.

Denk ik.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik ben ook ex-lid van een afgescheiden kerk. Ik ben ook 'reactionair' geweest. Ik weet dus waar ik over praat.
Grace

Bericht door Grace »

Ben je het nu kwijt, of sla je nu door naar de andere kant...
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik ben ook ex-lid van een afgescheiden kerk. Ik ben ook 'reactionair' geweest. Ik weet dus waar ik over praat.
je bent volgens mij nu weer reactionair, maar dan de andere kant op...
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Ach wie zou ook de kerk kunnen verlaten en niet wederkomen, als je aan de borste van de moederkerk gezogen hebt en hebt kunnen uitroepen: God is mijn Vader en de kerk mijn moeder:)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Je sympathiseert met afgescheiden denkbeelden, maar ondertussen PKN. Dan denk ik: in de theorie zit je dingen te verdedigen, maar in de praktijk houd je je er verre van.

P.S. Je hoeft hier niet op in te gaan hoor, het zijn zaken die mij verwonderen. Voel je nergens toe verplicht.
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Ach wie zou ook de kerk kunnen verlaten en niet wederkomen, als je aan de borste van de moederkerk gezogen hebt en hebt kunnen uitroepen: God is mijn Vader en de kerk mijn moeder:)
Ben je in je vrije tijd Rooms of zo?
Hartelijke groet,

Pim.

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Je sympathiseert met afgescheiden denkbeelden, maar ondertussen PKN. Dan denk ik: in de theorie zit je dingen te verdedigen, maar in de praktijk houd je je er verre van.

P.S. Je hoeft hier niet op in te gaan hoor, het zijn zaken die mij verwonderen. Voel je nergens toe verplicht.
Je zult het niet zo bedoelen, maar in feite uit je een grote beschuldiging aan mijn adres. Mijn woorden stroken niet mijn daden, zeg je.
Ik zal je niet vermoeien met het verhaal hoe ik in de PKN terecht ben gekomen. Maar geloof van mij dat ik me daar niet gelukkig voel (in Gouda althans).
Maar we zijn inmiddels off-topic.

[Aangepast op 18/8/05 door Afgewezen]
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Je zult het niet zo bedoelen, maar in feite uit je een grote beschuldiging aan mijn adres. Mijn woorden stroken niet mijn daden, zeg je.
Ik zal je niet vermoeien met het verhaal hoe ik in de PKN terecht ben gekomen. Maar geloof van mij dat ik me daar niet gelukkig voel (in Gouda althans).
Maar we zijn inmiddels off-topic.

[Aangepast op 18/8/05 door Afgewezen]
Weet wel weer een manier om in-topic te komen: Je gaat gewoon een keer naar ds. Wink (in de vroegere kerk van dr. Steenblok) en misschien voel je je daar dan wel weer gelukkig;)
Plaats reactie