Ligging CGK-gemeentes

Mara

Re: Ligging CGK-gemeentes

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
MoesTuin schreef:Wat zitten we toch graag op de oordelende stoel
Inderdaad, je doet bijna niet anders dan je medeforummers beschuldigen van onverdraagzaamheid.
Ter compensatie van die youtrube?
Ongelooflijk... wat proef ik hier een afwijzing in naar 'n bepaalde persoon.
Waarom toch? Of is het dat hij ten diepste vaak de kern raakt en we daar onrustig van worden?
En vragen mag hij ook al niet stellen....
Dat zie ik ook, maar waarschijnlijk bedoelen wij allebei iemand anders :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Re: psalmen zingen...

Bericht door -DIA- »

Hendrik de 3de schreef:
-DIA- schreef:Eén voorbeeld graag:
Noem minstens één gemeente, waarin men is overgegaan naar ritmisch zingen,
waar de leer onverdanderd schriftuurlijk-bevindelijk is gebleven.

Wat we op kunnen merken is dit:
Doorgaans gaat het daar eerst in de preek ontbreken aan het niet meer benoemen van
de wegen die God met Zijn volk houd. De scherpe separatie wordt zachter en milder.
Men krijgt (gevolg van de prediking) een meer optimistisch mensbeeld.
Men raakt daar aan gewend, en gaat een prediking waarin nog de standen in het
genadeleven worden gebracht verachten, als niet meer van deze tijd.

Daarna, als de leer zover is aanvaard door de gemeente lijkt men naar een volgende
stap te kunnen. Men lijkt dan uitgekeken te zijn op de sobere liturgie.
Een paar dingen zullen dan vaak eerst aan de orde komen: Het zingen van gezangen
(vaak om te wennen, eerst vóór of na de dienst) en daarna, of gelijk daarmee, gaat men
ook vaak overwegen of de vorm van de zangkunst wel goed is. (men is dan al zover dat men
de leer al vergeten lijkt te zijn, en dus concentreert men zich dan doorgaans meer op meer
uiterlijke zaken).

Dan komt vanzelf de manier van zingen aan de orde.
Waarom? Wij vinden ritmisch zingen vaak mooier. Het sluit meer aan aan onze gevoelens
wat mooi en goed klinkt. Immers, langzaam zingen dat houdt ook in, om onder het zingen te
kunnen mediteren over wat men zingt. Het is immers een berijming van het Woord van God?
Zingt me ritmisch, dan heeft men aandacht voor het uiterlijke, ofwel de vorm waarin het
gebracht wordt.

Deze vorm, en dat lijkt de praktijk te bevestigen, sluit niet echt aan bij de beleving
van Gods volk. Dit 'Gods volk' zal in deze gemeenten waar men overgaat naar een andere
manier van zingen ook meestal gaan ontbreken: Of ze zijn overleden, òf ze worden nog
getolereerd, maar ze zijn in feite ophouders op de weg. Of erger nog, een behoudende tak
verlaat zo'n gemeente. Dat zal dan niet zijn om de reden dat men anders ging zingen, het
kan slechts een druppel zijn die een emmer doet overlopen. In de praktijk staan deze
gemeenten immers al verder af van het 'oude volk'.

Het gaat dan meest nog om het uiterlijke zaken waar geen somber mensbeeld in past.
Mensen die de ellende en doodstaat van de mens benadrukken zijn in zulke gemeenten
doorgaand 'dompers', die, zoals men denkt, de 'blijdschap van het geloven' missen. Maar
tevens zal men in die gemeenten ook niet weten van de 'droefheid naar God' wat we zo
schoon verwoord vinden het bekende boekje van prof. Wisse.

Teken ik zo ongeveer de gang van gemeenten waar men overgaat naar nieuwe vormen
van liturgie? En parallel daarmee zal men ook in dergelijke gemeenten doorgaans weinig
moeite hebben met de invoering van de HSV of het zingen van gezangen.

Op- en aanmerkingen, mogen. Ik kan mij vergissen, ik ben ook maar een mens die enkel
kan afgaan op wat ik waarneem. Let wel: Het gaat in dit topic dus niet over het inwendige
leven, maar naar de vorm die zich naar buiten openbaart.
Ooit Ds. A.J.T. Ruis geluisterd -DIA-? Predikant van de CGK in Damwoude.
De gemeente waar ze ritmisch zingen ..
Dan gaat het niet om deze dominee, maar om de boodschap die hij, en vele met hem, in de genoemde gemeente brengen.
Dan zeg ik je .. Bepaalde predikanten, waaronder de genoemde predikant, van de CGK halen "al die o zo goeie gergemmers" met een nood vaart ter rechterzijde in!!! Zowel in leer, als in leven! Aan deze prediking is geen woord spaans te ontdekken!
Vind je posting nogal van onkunde getuigen! Waarin je vele gemeentes onterecht een kwalificatie geeft van "afgevallen van de Waarheid". Eigenlijk moet ik van je posting :deg
Dat getuigt: òf van een teer gevoel en liefde tot een dwalend medemens.
Òf er zit iets anders achter. Maar dat laten we aan de overdenking van de schrijver over.

(Wellicht was het beter om hier niet op te reageren, maar ja, de schrijver verwacht wel een antwoord.)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Laatst heb ik nog 2 CGK kerkdiensten beluisterd via internet.
De gehele gemeente werd aangesproken als: broeders en zusters.
Natuurlijk is dit een bijbels gegeven.
Hoe vaak komen we de aanspraak broeders niet tegen in de apostolische brieven?
De vrouwen zijn dan als zusters daar bij ingesloten.

Maar als we het over broeders en zusters hebben, dan moeten die ook het zaligmakend geloof deelachtig zijn.
Want ze zijn alleen in Christus broeders en zusters.

We kunnen toch niet veronderstellen dat de gehele gemeente het zaligmakend geloof bezit?

Wat te denken als een onkerkelijke buurman dit hoort van "broeders en zusters" ?,
dan zou het gevoel kunnen ontstaan van: ik hoor daar niet bij....maar zij wel, blijkbaar,
ook al is er geen vrucht te zien in levenswandel.

Het kan afstandelijk lijken, maar de keuze van: "geachte toehoorders" acht ik voorzichtiger.
Er zijn immers ook onherboren kerkgangers in de kerkgemeenschap.

Maar misschien kan iemand van de CGK dat uitleggen waarom men de gemeente aanspreekt als "broeder en zusters" :)
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 14 feb 2014, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:Laatst heb ik nog 2 CGK kerkdiensten beluisterd via internet.

Maar als we het over broeders en zusters hebben, dan moeten die ook het zaligmakend geloof deelachtig zijn.

We kunnen toch niet veronderstellen dat de gehele gemeente het zaligmakend geloof bezit?

Wat te denken als een onkerkelijke buurman dit hoort van "broeders en zusters" ?,
dan zou het gevoel kunnen ontstaan van: ik hoor daar niet bij....maar zij wel, blijkbaar,

Het kan afstandelijk lijken, maar de keuze van: "geachte toehoorders" acht ik voorzichtiger.
Geliefde gemeente? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium

Bericht door Curatorium »

SecorDabar schreef: We kunnen toch niet veronderstellen dat de gehele gemeente het zaligmakend geloof bezit?
Waarom niet, geloof je dat dat niet kan?
Floppy

Bericht door Floppy »

SecorDabar schreef: Maar misschien kan iemand van de CGK dat uitleggen waarom men de gemeente aanspreekt als "broeder en zusters" :)
Niet alleen CGK - ik herinner me een GerGem in het midden van het land waarbij de lidmaten ook als broeders werden aangesproken.

Ik denk dat je het geestelijk gehalte van een gemiddelde NT gemeente iets overschat. En dat het dus juist bemoedigend is dat Paulus ondanks alle zonde e.d. de gemeenteleden toch als broeders en zusters aanspreekt.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Curatorium schreef:
SecorDabar schreef: We kunnen toch niet veronderstellen dat de gehele gemeente het zaligmakend geloof bezit?
De Heere Jezus Christus heeft Zelf het onderscheid gemaakt tussen het historisch geloof, het wondergeloof,
het tijdgeloof en het zaligmakend geloof.
Dat onderscheid is dus niet alleen tussen de wereld en de kerkmensen.
Maar ook binnen de kerkgemeenschap is het geloof niet aller:
2 Thess. 3:2b: want het geloof is niet aller.
Kanttekenaren: Dat is, het is niet allen gegeven in Christus te geloven. Zie Matth. 13:11; Joh. 6:44, enz.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
refo

Bericht door refo »

SecorDabar schreef:
Curatorium schreef:
De Heere Jezus Christus heeft Zelf het onderscheid gemaakt tussen het historisch geloof, het wondergeloof,
het tijdgeloof en het zaligmakend geloof.
Dat onderscheid is dus niet alleen tussen de wereld en de kerkmensen.
Maar ook binnen de kerkgemeenschap is het geloof niet aller:
2 Thess. 3:2b: want het geloof is niet aller.
Kanttekenaren: Dat is, het is niet allen gegeven in Christus te geloven. Zie Matth. 13:11; Joh. 6:44, enz.
De kanttekenaren zaten nog met de Synode van 1618/19 in hun hoofd.
Want dát staat er nu net niet.
De Thessalonicensen hebben het wel, maar de slechte en boosaardige mensen niet.
Overgezet ziijnde naar het heden: de kerkmensen hebben het geloof wel en de slechte en boosaardige mensen niet.
Marco

Bericht door Marco »

SecorDabar schreef:Laatst heb ik nog 2 CGK kerkdiensten beluisterd via internet.

Maar misschien kan iemand van de CGK dat uitleggen waarom men de gemeente aanspreekt als "broeder en zusters" :)
Even weer op mijn stoel klimmen. Ik viel er zojuist vanaf, van verbazing en ongeloof (dit meen je toch niet echt?)..

Tsja.. Die Paulus toch, die deed het dus fout..? Of moeten we geloven dat Paulus over een speciale openbaring beschikte en wist dat in het geval van de gemeentes die hij aansprak wél iedereen het echte zaligmakende geloof bezat?

Of.. mogen voorgangers van nu op dezelfde manier redeneren als Paulus toen? Namelijk er vanuit gaan dat ieder die zegt te geloven dat ook doet, en het oordelen aan de (niet-)gelovige zelf over te laten en in ultieme vorm aan Christus?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In Efezebrief aan het begin spreekt Paulus over heiligen én gelovigen, en vanuit Bijbelverklaring gaat het dan over dezelfde mensen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt me heel normaal om over broeders en zusters te spreken, want dat gebeurt in de bijbelbrieven ook. Er zijn ook dominees die spreken over de geliefde gemeente, maar dat komt op hetzelfde neer.

Geachte toehoorders is geen normaal Nederlands. Dat zou dan moeten zijn, geachte luisteraars, maar zo afstandelijk wordt zelfs op de radio niet meer gesproken.

Ik blijf me verbazen.

Geliefden in de Heere Jezus Christus heeft overigens precies hetzelfde 'bezwaar'. Ik zie daar geen bezwaar tegen. Het is immers de bedoeling dat het ontdekkend werkt voor diegenen die zich niet aangesproken mogen voelen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

En de belangrijkste vraag is natuurlijk of onbekeerde medeleden van de gemeente geen broeder of zuster is?
Allen horen ze immers tot het verbond?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Dat onderscheid tussen bekeerd en onbekeerd is ook maar door mensen bedacht.
Het enige verschil tussen die categorieën is dat de ene het juiste verhaal vertelt en de andere niet.
De werkelijke scheidslijn loopt tussen de waren en de hypocrieten.
En van het zogenaamde onbekeerde deel van gemeentes kun je toch niet zeggen dat ze hypocriet zijn.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:Dat onderscheid tussen bekeerd en onbekeerd is ook maar door mensen bedacht.
Het enige verschil tussen die categorieën is dat de ene het juiste verhaal vertelt en de andere niet.
En van het zogenaamde onbekeerde deel van gemeentes kun je toch niet zeggen dat ze hypocriet zijn.
Gods woord legt de scheidslijn, op in Christus zijn of buiten Hem.
In Christus behoud en redding, buiten Christus ondergang en Gods toorn, tenzij...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Dat onderscheid tussen bekeerd en onbekeerd is ook maar door mensen bedacht.
Goed, ook prima. Maar ook die hypocrieten zjn toch verbondskinderen en deswegen broeders en zusters?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie