In memoriam

-DIA-

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
Mara schreef:Er zijn soms bekende mensen, die alhoewel vaak niet christelijk, toch beluisterd worden of bekend zijn in bepaalde refokringen.
Mijn pa luisterde altijd naar de toespraken van GBJ Hiltermann, en las soms de boeken van Godfried Bomans, die hem aangereikt werden door onze R.K. buurman. Soms werden de liedjes van Jules de Corte ook wel beluisterd.
En zo waren er geloof ik nog wel meer bekende namen, die me even niet te binnen schieten.
Bomans was christelijker dan menigeen denkt.
De Farizeeën waren ook Verschrikkelijk Christelijk (om een van de termen uit mijn geboortedorp te gebruiken als ze het over Rijssenaren hadden).
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
RotterS

Bericht door RotterS »

-DIA- schreef:
De Farizeeën waren ook Verschrikkelijk Christelijk (om een van de termen uit mijn geboortedorp te gebruiken als ze het over Rijssenaren hadden).
Door Bomans te relateren met de farizeeën doe je hem toch echt te kort. Het idee van genade zonder de werken kom ik op veel plaatsen tegen in zijn werk (ik bezit zo'n 25 boeken van 'em). Aan de andere kant ben ik er nog steeds niet uit hoe het persoonlijk geloof van Bomans in elkaar stak, maar misschien heeft hij dat zelf ook nooit begrepen. Voor mij is Bomans wel iemand geweest die een deel van het beeld wat ik van de RKK had, heeft gecorrigeerd, juist door zijn scherpkritische insider-rol positie die hij had binnen de RKK.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

RotterS schreef:
-DIA- schreef:
Door Bomans te relateren met de farizeeën doe je hem toch echt te kort. Het idee van genade zonder de werken kom ik op veel plaatsen tegen in zijn werk (ik bezit zo'n 25 boeken van 'em). Aan de andere kant ben ik er nog steeds niet uit hoe het persoonlijk geloof van Bomans in elkaar stak, maar misschien heeft hij dat zelf ook nooit begrepen. Voor mij is Bomans wel iemand geweest die een deel van het beeld wat ik van de RKK had, heeft gecorrigeerd, juist door zijn scherpkritische insider-rol positie die hij had binnen de RKK.
Met een klein beetje zelfkennis..
een heel klein beetje....
dan leer je wel dat we de farizeeër...
niet zo bar ver weg hoeven te
zoeken...
RotterS

Bericht door RotterS »

-DIA- schreef: Met een klein beetje zelfkennis..
een heel klein beetje....
dan leer je wel dat we de farizeeër...
niet zo bar ver weg hoeven te
zoeken...
Je hebt volkomen gelijk: ik kom hem bij mijzelf idd tegen. Maar dan in mijn hart en gedachten. Maar in wat wij van Bomans zien komen wij hem niet tegen, dus blijft staan dat wij Bomans verkeerd beoordelen als wij hem farizeïsme verwijten. En over wat in het hart van Bomans omging is inmiddels een rechtvaardig oordeel geveld.

Daarnaast: lees de zondag over het negende gebod nog eens en wat daar staat over iemands goede naam bevorderen.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Overleden ds C G Geluk em predikant van de PKN te Huizen 70 jaar
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

In memoriam SGP’er Wim Kolijn (1944-2015).
Ik heb al wat langer geleden in SGP-verband met hem te maken gehad en herinner hem als een uitermate wijze en betrokken man, zeer belezen ook. Het was toen voor mij een uiterst leerzame periode, niet in het minst om de heer Kolijn van wat dichterbij mee te maken. Mensen van dit "kaliber" zijn er niet zo veel, is mijn indruk.

Ik wist wel dat hij ernstig ziek was, maar het is toch een schok. Ook juist deze week, waarin al eerder een prominente SGP-er overleed.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Niet zo'n geschikt topic om een gedachtenwisseling over de Farizeeën te beginnen..... Daarom gesplitst.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gisteren werd het bericht afgelezen dat ds. Chr. van der Poel is overleden.
En ook de weduwe van ds. J. Mol is gisteren overleden.
Van beiden mogen we hopen dat ze de strijd van dit aardse voor eeuwig te boven zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Veel berichten hier weggehaald. Zeer ongepast topic (en misschien zelfs forum) voor dit soort discussies.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Veel berichten hier weggehaald. Zeer ongepast topic (en misschien zelfs forum) voor dit soort discussies.
En hatelijke pb's grijpen me zeer diep aan; vandaar dat ik het openbaar zeg. Ik zal geen namen noemen.
helma

Bericht door helma »

Oh, even naar de moderators doorsturen! Hatelijke pb's zijn afschuwelijk!
Hoef je niet te accepteren
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Ook overleden Ds J den Besten em pred van de PKN te Ede 93 jaar

een eenvoudig liefdevol prediker..
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Onverwachts overleden, als gevolg van een verschrikkelijk ongeval: ds H Vreekamp. Hij is nu ook voor eeuwig thuis.
Mensen laten gaten achter in het aardse bestaan, maar soms kan je ze met jaloersheid nakijken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Ds. W. Altena, hervormd emeritus predikant te Overberg, is in de nacht van zondag op maandag overleden. Hij werd 66 jaar.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
samanthi

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Veel berichten hier weggehaald. Zeer ongepast topic (en misschien zelfs forum) voor dit soort discussies.
En hatelijke pb's grijpen me zeer diep aan; vandaar dat ik het openbaar zeg. Ik zal geen namen noemen.
Echt doorgeven hoor! zoals Helma al zei.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie