parsifal schreef:Er is natuurlijk wel een verschil.
Ik geloof niet dat het bidden tot Maria goed is (ik denk dat het zelfs fout is). Ik geloof ook dat er bij veel Katholieken iets goed mis is met de Maria devotie.
Echter de gebeden tot Maria als afgoderij zien gaat wel wat ver. M.i. gaat het hier om een dwaling van de orde "afwijzen kinderdoop" of "andere visie op zondag".
Verder over de parallelle discussie over voortgaande openbaring. DDD heeft een punt als je bijvoorbeeld ook Prediker 9:2 meeneemt. De manier waarop over de dood wordt gesproken in het OT, vaak in de afwezigheid van hemel en hel (soms tot de opstanding), lijkt er op te wijzen dat hemel en hel bij veel OT gelovigen niet bekend was en dat de Heere dat toen nog niet wilde openbaren. Dat is geen schriftkritiek, eerder een vorm van Bijbellezen die zaken wat meer op zijn plaats doet vallen.
1. Het bidden tot Maria geen afgoderij? En op gelijke voet met bijvoorbeeld kinderdoop? Het bidden tot iemand anders dan tot de enige ware God en van iemand ander een 'voorspraak' verlangt dan alleen van Christus, dan staat dat toch echt wel op een andere voet dan volwassendoop vs. kinderdoop.Dit raakt toch veel dieper de kern van het geloof! Het geloof in De Heere Jezus als Profeet én Priester én Koning! Het alles alleen verwachten van Hem! Alsof we daarnaast nog een extra voorspreker zouden nodig hebben? Dit kan je toch niet menen?
2. Voor wat betreft de hel en hemel in OT:
Hebr. 11:
8 Door het geloof is Abraham, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest, om uit te gaan naar de plaats, die hij tot een erfdeel ontvangen zou; en hij is uitgegaan, niet wetende, waar hij komen zou.
9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeerfgenamen waren derzelfde belofte.
10 Want hij verwachtte de stad, die fondamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is.
11 Door het geloof heeft ook Sara zelve kracht ontvangen, om zaad te geven, en boven den tijd haars ouderdoms heeft zij gebaard; overmits zij Hem getrouw heeft geacht, Die het beloofd had.
12 Daarom zijn ook van een, en dat een verstorvene, zovelen in menigte geboren, als de sterren des hemels, en als het zand, dat aan den oever der zee is, hetwelk ontallijk is.
13 Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
14 Want die zulke dingen zeggen, betonen klaarlijk, dat zij een vaderland zoeken.15 En indien zij aan dat vaderland gedacht hadden, van hetwelk zij uitgegaan waren, zij zouden tijd gehad hebben, om weder te keren;
16
Maar nu zijn zij begerig naar een beter, dat is, naar het hemelse. Daarom schaamt Zich God hunner niet, om hun God genaamd te worden; want Hij had hun een stad bereid.
Abraham wordt hier als voorbeeld gebruikt, maar Paulus schrijft universeel van "deze allen"!!