Muziekinstrumenten in eredienst, uit: Vraag over GGiN

-DIA-

Re: Muziekinstrumenten in eredienst, uit: Vraag over GGiN

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Maar goed, als een predikant lang doorpreekt en een organist gaat dan nog een uitgebreid voorspel spelen, dan erger ik me behoorlijk aan die organist. Die voelt het dan niet echt aan.
Helemaal mee eens. En helaas, het gebeurt. Met nog een lang naspel erachteraan ook....
Maar stel dat de organist een voorspel heeft voorbereid voor de tussenzang, het is iets langer als normaal maar het kan normaal gesproken nog net.
De dominee preekt dan een half uur langer wat soms gebeurd, er is een organist die niet zelf een voorspel kan bedenken maar alleen van papier speelt, dan is er dus ergernis voor het voorspel van de organist terwijl deze het keurig voorbereid heeft?
Een naspel vind ik niet functioneel, hooguit enkele akkoorden.
-DIA- schreef: Dat kan ik me voorstellen. Als het een eerbiedig stichtend orgelspel is kan het als het ware een "voorrede" van de preek zijn, en ook nog een "narede"... Dan kan het uitleidend orgelspel soms nog veel zeggen...
Inderdaad, al is eerbiedig en stichtend een persoonlijk begrip.
Ik vind het bijvoorbeeld niet eerbiedig of stichtend om psalm 79:4 alleen met een holpijp+tremulant te spelen of psalm 150 met alle registers open, inclusief de cornet bijvoorbeeld.
Dan hoor ik liever een goed uitgewerkt trio.
Een voorspel kan heel eenvoudig zijn. Speel bijvoorbeeld de eerste regel van de psalm, bewerk die een beetje. Zo eenvodig kan dat. Misschien is het ook handig om de laatste regel er in te verwerken.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 okt 2012, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Een voorspel kan heel eenvoudig zijn. Speel bijvoorbeeld de eerste regel van de psalm, bewerk die een beetje. Zo eenvodig kan dat.
Dat kan niet altijd want een voorspel hoort te eindigen op dezelfde noot als waar het koraal mee begint en ook in de juiste toonsoort, dit komt de gemeentezang ten goede en zorg ervoor dat met enige oefening de gemeente niet zo achteraan komt hangen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Een voorspel kan heel eenvoudig zijn. Speel bijvoorbeeld de eerste regel van de psalm, bewerk die een beetje. Zo eenvodig kan dat.
Dat kan niet altijd want een voorspel hoort te eindigen op dezelfde noot als waar het koraal mee begint en ook in de juiste toonsoort.
Ik had mijn berichtje al aangepast.
Mijn `leermeester`zei altijd: Een voorspel kan vaak zo eenvoudig, door de eerste en de laatste regel gebruiken, die kun je met enkele accoorden beëindigen zodat je op de juiste toonhoogte zit.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
Dat kan niet altijd want een voorspel hoort te eindigen op dezelfde noot als waar het koraal mee begint en ook in de juiste toonsoort.
Mijn `leermeester`zei altijd: Een voorspel kan vaak zo eenvoudig, door de eerste en de laatste regel gebruiken, die kun je met enkele accoorden beëindigen zodat je op de juiste toonhoogte zit.
Laat me raden: je hebt niet bij Hendrikus op orgelles gezeten ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:
Laat me raden: je hebt niet bij Hendrikus op orgelles gezeten ;)
Toch niet... Eerst bij ene J.W.D. (Hendrikus zal hem wel kennen) en daarna nog bij een minder dure: Han B. (die zal Hendrikus ook wel kennen).
Gian

Bericht door Gian »

Nipo schreef:Als rivieren in de handen mogen klappen ..
Inderdaad, net als de bomen uit Jesaja 55
Hendrikus schreef: En waar zelfs in hoogliturgische kerken de functie van een kerkmusicus slechts een beperkt aantal uren omvat (op dit moment staat Zelhem open, 9 uur per week, 0,25 fte, en dat is heel riant!) is het ondoenlijk om wekelijks zoveel tijd te besteden aan die extra instrumenten.
We spelen in de Gemeente alles direct van papier (2xgitaar, piano, bas, fluit, viool en slagwerk). We krijgen vooraf wat liederen door, die spelen we thuis even door. De rest wordt ter plekke opgegeven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:We spelen in de Gemeente alles direct van papier (2xgitaar, piano, bas, fluit, viool en slagwerk). We krijgen vooraf wat liederen door, die spelen we thuis even door. De rest wordt ter plekke opgegeven.
In een kerk waar ik wel eens inval, hadden ze enkele maanden geleden een jeugddienst waarbij een koor zou zingen met een eigen combo. Dat combo zou ook de samenzang wel begeleiden, dus de organist kreeg bericht dat hij thuis mocht blijven. Men heeft daar de gewoonte dat, wanneer er een gemeentelid is overleden, dit bericht van overlijden op een bepaald moment in de dienst wordt bekend gemaakt. De gemeente gaat daarvoor staan en zingt vervolgens een toepasselijk lied. Maar zoiets laat zich uiteraard niet inplannen, er kan op de dag zelf nog iemand overlijden. Dat was in dit geval ook gebeurd, en de predikant gaf Gez. 14 op, "De Heer is mijn herder". En toen hadden ze een probleem, want het combo kon "De Heer is mijn herder" niet spelen... Sindsdien wordt er bij jeugddiensten (ze vinden 4 of 5 keer per jaar plaats) nooit meer gezegd dat de organist wel thuis mag blijven.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Gian schreef:We spelen in de Gemeente alles direct van papier (2xgitaar, piano, bas, fluit, viool en slagwerk). We krijgen vooraf wat liederen door, die spelen we thuis even door. De rest wordt ter plekke opgegeven.
In een kerk waar ik wel eens inval, hadden ze enkele maanden geleden een jeugddienst waarbij een koor zou zingen met een eigen combo. Dat combo zou ook de samenzang wel begeleiden, dus de organist kreeg bericht dat hij thuis mocht blijven. Men heeft daar de gewoonte dat, wanneer er een gemeentelid is overleden, dit bericht van overlijden op een bepaald moment in de dienst wordt bekend gemaakt. De gemeente gaat daarvoor staan en zingt vervolgens een toepasselijk lied. Maar zoiets laat zich uiteraard niet inplannen, er kan op de dag zelf nog iemand overlijden. Dat was in dit geval ook gebeurd, en de predikant gaf Gez. 14 op, "De Heer is mijn herder". En toen hadden ze een probleem, want het combo kon "De Heer is mijn herder" niet spelen... Sindsdien wordt er bij jeugddiensten (ze vinden 4 of 5 keer per jaar plaats) nooit meer gezegd dat de organist wel thuis mag blijven.
Is dat aan de Boomkamp of aan de Statitionsdwarsweg?
Ik weet dat ze aan de Boomkamp zoiets als een combo of
groep hebben met de naam TODA.
De O.H.-Gemeente weet ik minder van.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor, maar ik wil wel graag alles weten :haha
Geen van beide, het spijt me geweldig.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor, maar ik wil wel graag alles weten :haha
Geen van beide, het spijt me geweldig.
Dan is het waarschijnlijk niet in de plaats onzer inwoning, misschien wel in het dorp waar ik geboren en getogen ben...
Desiree

Bericht door Desiree »

Zou mooi zijn, al die instrumenten. Het liefst een heel orkest. Ik vind een orgel mooi hoor... prachtig, maar alle stukjes van een orgel en dan als instrument, viool, piano, andere strijkers, fluit.. toch het aller- allermooiste. Beetje ouderwerts misschien.

Ook wel leuk met z'n allen muziek maken.. tijdens de dienst. Als je het echt in je hart ter ere van de Heere doet, is dat toch echt een talent van Hem ontvangen.

Zo heeft dan ieder zijn gave, de ene spreek, de ander musiceert, echt meer een gemeenschap krijg je dan.

Helaas, zit er bij ons niet in. Dus ja, kan wel over gaan hebben, maar het heeft geen zin. Bij ons is dat de cultuur gewoon niet.

Geen probleem hoor, ik kan zelf ook wel wat spelen en doe ik het in mijn uppie. Maar ik geniet als ik bijvoorbeeld in het buitenland bent en de dominee orgel speelt en de koster viool. En een niveau! Geweldig... Als je je talenten hebt, moet je ze ook gebruiken, vind ik. Je zegt toch ook niet tegen een nachtegaal, zing eens wat lelijker want dat sticht?

Trouwens, in Rijssen spelen ze prachtig orgel, eerlijk is eerlijk. Ik vind dat fijn, want je hebt vaak zoveel stof om over na te denken, dan kun je het even laten bezinken met een goed voorspel of wat dan ook.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Mara

Bericht door Mara »

Desiree schreef:Zou mooi zijn, al die instrumenten. Het liefst een heel orkest. Ik vind een orgel mooi hoor... prachtig, maar alle stukjes van een orgel en dan als instrument, viool, piano, andere strijkers, fluit.. toch het aller- allermooiste. Beetje ouderwerts misschien.

Ook wel leuk met z'n allen muziek maken.. tijdens de dienst. Als je het echt in je hart ter ere van de Heere doet, is dat toch echt een talent van Hem ontvangen.

Zo heeft dan ieder zijn gave, de ene spreek, de ander musiceert, echt meer een gemeenschap krijg je dan.

Helaas, zit er bij ons niet in. Dus ja, kan wel over gaan hebben, maar het heeft geen zin. Bij ons is dat de cultuur gewoon niet.

Geen probleem hoor, ik kan zelf ook wel wat spelen en doe ik het in mijn uppie. Maar ik geniet als ik bijvoorbeeld in het buitenland bent en de dominee orgel speelt en de koster viool. En een niveau! Geweldig... Als je je talenten hebt, moet je ze ook gebruiken, vind ik. Je zegt toch ook niet tegen een nachtegaal, zing eens wat lelijker want dat sticht?

Trouwens, in Rijssen spelen ze prachtig orgel, eerlijk is eerlijk. Ik vind dat fijn, want je hebt vaak zoveel stof om over na te denken, dan kun je het even laten bezinken met een goed voorspel of wat dan ook.
Als je thuis meeluistert met de kerkdienst, hoor je dat niet elke dominee en talent voor zingen heeft ;)
En dit topic gaat hier misschien niet over, maar hoe staan we tegenover een koor tijdens de eredienst? (cantorij)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Desiree schreef: Trouwens, in Rijssen spelen ze prachtig orgel, eerlijk is eerlijk. Ik vind dat fijn, want je hebt vaak zoveel stof om over na te denken, dan kun je het even laten bezinken met een goed voorspel of wat dan ook.
Welke van de 11(?) kerken in Rijssen? :langue
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Desiree schreef: Trouwens, in Rijssen spelen ze prachtig orgel, eerlijk is eerlijk. Ik vind dat fijn, want je hebt vaak zoveel stof om over na te denken, dan kun je het even laten bezinken met een goed voorspel of wat dan ook.
Welke van de 11(?) kerken in Rijssen? :langue
15 ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Desiree

Bericht door Desiree »

nr. 4...

weet je trouwens dat nr 6 in ons huis 'als schilderij' hangt? Prachtig schilderij. We worden soms een beetje vreemd aangekeken, maar dan moeten wij echt lachen.. ons huis..

Ik ga snel koken.. manlief wil vanavond over een muurtje heenkijken en daar kerken..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Plaats reactie