Re: De ligging van het forum
Geplaatst: 20 mar 2012, 22:17
Oei, dat word ook weer een discussie....Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Oei, dat word ook weer een discussie....Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Ja dat voel je wel, maar ik laat me niet meer voor het karretje spannen van de uitlokkers.Bonny schreef:Oei, dat word ook weer een discussie....Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Ik denk niet dat het met opzet geformuleerd is om uit te lokken... Volgens mij is het oprecht meedenken.-DIA- schreef:Ja dat voel je wel, maar ik laat me niet meer voor het karretje spannen van de uitlokkers.Bonny schreef:Oei, dat word ook weer een discussie....Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Bovenstaande zin is duidelijk met opzet zo geformuleerd, dat voel ik ook wel op mijn klompen aan.
Op zich is het natuurlijk een waarheid... Maar in de context zie je waarom de zin zo is geformuleerd.Fjodor schreef:Ik denk niet dat het met opzet geformuleerd is om uit te lokken... Volgens mij is het oprecht meedenken.-DIA- schreef:Ja dat voel je wel, maar ik laat me niet meer voor het karretje spannen van de uitlokkers.Bonny schreef:Oei, dat word ook weer een discussie....Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Bovenstaande zin is duidelijk met opzet zo geformuleerd, dat voel ik ook wel op mijn klompen aan.
Hoewel ik ook wel snap dat het in dit geval wel aan je punt voorbijgaat..
Moedeloos...StAndrews schreef:Ter aanvulling: ik wilde niet zeggen dat er helemaal niet gediscussieerd mag worden.
Soms is het nodig, want dwalingen moeten bestreden worden. De eerste Gemeente was ook volhardend in de leer der apostelen. Dat wordt zelfs als eerste kenmerk genoemd. Dat geeft aan hoe belangrijk het is om Bijbels gefundeerd te zijn en het is belangrijk dat daar gesprek over is. Maar ook hier geldt, dat het in liefde moet gebeuren.
Niet alleen getuigt het gebrek aan eenheid van geestelijke armoede, ook de grote diversiteit in de leeropvattingen is een teken aan de wand.
Het is om moedeloos van te worden.
Ver weg is alles beter. Vergis je niet. Er is in de groeiende kerken in het oosten niet voor niets zoveel behoefte aan goede lectuur.ejvl schreef:Ik heb het wel eens eerder gezegd, volgens mij is Nederland het enige land waarin zulke discussies plaats vinden over de orde des heils en allerlei theologische termen, in landen waar het veel moeilijker is op christen te zijn, denk aan het oosten, zijn deze discussies allemaal niet maar is er eenheid in Jezus Christus.
Je hebt gelijk. Hartelijk dank.-DIA- schreef:Moedeloos...StAndrews schreef:Ter aanvulling: ik wilde niet zeggen dat er helemaal niet gediscussieerd mag worden.
Soms is het nodig, want dwalingen moeten bestreden worden. De eerste Gemeente was ook volhardend in de leer der apostelen. Dat wordt zelfs als eerste kenmerk genoemd. Dat geeft aan hoe belangrijk het is om Bijbels gefundeerd te zijn en het is belangrijk dat daar gesprek over is. Maar ook hier geldt, dat het in liefde moet gebeuren.
Niet alleen getuigt het gebrek aan eenheid van geestelijke armoede, ook de grote diversiteit in de leeropvattingen is een teken aan de wand.
Het is om moedeloos van te worden.
Ja, ziende op wat voor ogen zeker.
Toch, laten we een verder blikken.
En dat is wel eens tot troost,
het loopt God, met eerbied gezegd,
niet uit de hand.
Hij zal Zijn werk,
volvoeren vrij.
En alles moet meewerken dengenen die God liefhebben.
Dan is de alwetendheid van God wel eens tot een grote troost.
Hoe donker ook Gods weg moge wezen,
Hij ziet in gunst op die Hem vrezen.
En: Hij zal nooit laten varen de werken Zijner handen.
Dat is typisch weer zo'n argumentatie uit refoworld. Altijd een negatieve vooronderstelling er overheen, dan ben je er weer van af. Nergens schrijf ik dat ik een discussie uit wil lokken, nergens schrijf dat ik het bewust om een of andere reden formuleer. Ik zit ook niet op een reactie te wachten. Als reactie op jouw opmerking dat je terug moet geven wat je gestolen hebt, plaats ik de mededeling dat Christus niet te stelen is. Niets meer, en niets minder. Daar hoef je geen verdachtmaking op los te laten, je kunt het gewoon laten staan, zoals het er staat.-DIA- schreef:Fjodor schreef:Op zich is het natuurlijk een waarheid... Maar in de context zie je waarom de zin zo is geformuleerd.-DIA- schreef:Ja dat voel je wel, maar ik laat me niet meer voor het karretje spannen van de uitlokkers.Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Bovenstaande zin is duidelijk met opzet zo geformuleerd, dat voel ik ook wel op mijn klompen aan.
Zonder de Geest neem je niet aan en kom je niet. Maar wat/Wie je aangeboden wordt, kun je niet gestolen worden. Ik mis de bijbelse onderbouwing van je betoog. Het woord doorvloeien heeft iig niets te maken met stelen. Calvijn spreekt van overvloeien, Henry van afglijden en de kanttekeningen van uit ons wegvloeien in de zin van vergeten of van vergaan.SecorDabar schreef:Ik denk dat je wel kunt stelen, namelijk zonder de GEEST.
Zonder de Geest Christus zelf aannemen
Zonder de Geest tot Christus komen
Zonder de Geest menen te geloven.
Echter zonder de Geest, overal de Heilige Geest
Die van de Vader en de Zoon uitgaat, er buiten houden.
Wie heeft er van Gods Kinderen eens niet gestolen ?
Men kan stelen uit een hoogmoedig hart,
of men kan stelen van uit de honger.
Wanneer men nog nooit gestolen heeft,
dan is men ook nog nooit in de boomgaard geweest.
Kijk, en dan kun je de gestolen waar terug leggen, als de Geest ons niet vóór is geweest.
Ook Gods kinderen kunnen doorvloeien, zoals Hebreen 2:1 zegt:
Daarom moeten wij ons te meer houden aan hetgeen van ons gehoord is, opdat wij niet te eniger tijd doorvloeien
Inderdaad zonder de werking van de heilige Geest blijven we wie we zijn: dood in de zonden en misdaden.Ditbenik schreef:Zonder de Geest neem je niet aan en kom je niet. Maar wat/Wie je aangeboden wordt, kun je niet gestolen worden. Ik mis de bijbelse onderbouwing van je betoog. Het woord doorvloeien heeft iig niets te maken met stelen. Calvijn spreekt van overvloeien, Henry van afglijden en de kanttekeningen van uit ons wegvloeien in de zin van vergeten of van vergaan.SecorDabar schreef:Ik denk dat je wel kunt stelen, namelijk zonder de GEEST.
Zonder de Geest Christus zelf aannemen
Zonder de Geest tot Christus komen
Zonder de Geest menen te geloven.
Echter zonder de Geest, overal de Heilige Geest
Die van de Vader en de Zoon uitgaat, er buiten houden.
Wie heeft er van Gods Kinderen eens niet gestolen ?
Men kan stelen uit een hoogmoedig hart,
of men kan stelen van uit de honger.
Wanneer men nog nooit gestolen heeft,
dan is men ook nog nooit in de boomgaard geweest.
Kijk, en dan kun je de gestolen waar terug leggen, als de Geest ons niet vóór is geweest.
Ook Gods kinderen kunnen doorvloeien, zoals Hebreen 2:1 zegt:
Daarom moeten wij ons te meer houden aan hetgeen van ons gehoord is, opdat wij niet te eniger tijd doorvloeien