Re: Plaats van de wet voor gelovigen (uit: Stichting Heartcr
Geplaatst: 07 sep 2011, 15:03
Niet als het antwoord er niet in 1 adem mee wordt genoemd, zoals Paulus doet. Want dan plaatsen we ons telkens weer onder de wet, onder het oordeel, onder de vloek... om er vervolgens weer van vrijgesproken te worden. Terwijl voor wie in Christus Jezus zijn er geen veroordeling meer is.memento schreef:Dus niet meer: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit lichaam dezes doods?Marnix schreef:De Bijbel leert dat de voor de wet gestorven zijn, dood voor de wet. Dat is totaal wat anders dan wanneer je zegt: Nee, de vloek van de wet heeft wel afgedaan maar de eis van de wet niet. We zijn niet meer onder de wet, we zijn gestorven voor de wet maar de eis van de wet geldt nog steeds voor ons? En in Galaten 3 staat dat de wet tuchtmeester tot Christus was, totdat het geloof gekomen zou zijn, nu staan we door Christus niet meer onder die leermeester. Als er wordt gesteld dat de wet ons steeds meer onze zonde moet laten inzien zodat we steeds meer de vergeving gaan zoeken wordt daarmee gesuggereerd dat de wet ook voor gelovigen nog steeds tuchtmeester tot Christus is (en met iedere zondag de wet lezen en vervolgens schuldbelijdenis doen wordt dat ook in de praktijk zo toegepast) staat dat haaks op wat in o.a. Galaten 3 staat.
Natuurlijk niet, integendeel. In het nieuwe verbond schrijft God die niet meer op stenen tafelen, maar in het hart van gelovigen. En in die wet gaat het om het liefhebben van God en je naaste. De wet wordt vervuld door liefde.Tiberius schreef:En ook de hele strekking van de wet maar vergeten? Bijvoorbeeld zoals ik aangegeven heb in Exodus 19, Leviticus 18, Efeze 2, etc?Marnix schreef:De Bijbel leert dat de voor de wet gestorven zijn, dood voor de wet. Dat is totaal wat anders dan wanneer je zegt: Nee, de vloek van de wet heeft wel afgedaan maar de eis van de wet niet. We zijn niet meer onder de wet, we zijn gestorven voor de wet maar de eis van de wet geldt nog steeds voor ons? En in Galaten 3 staat dat de wet tuchtmeester tot Christus was, totdat het geloof gekomen zou zijn, nu staan we door Christus niet meer onder die leermeester. Als er wordt gesteld dat de wet ons steeds meer onze zonde moet laten inzien zodat we steeds meer de vergeving gaan zoeken wordt daarmee gesuggereerd dat de wet ook voor gelovigen nog steeds tuchtmeester tot Christus is (en met iedere zondag de wet lezen en vervolgens schuldbelijdenis doen wordt dat ook in de praktijk zo toegepast) staat dat haaks op wat in o.a. Galaten 3 staat.
Hij weet tegelijkertijd wat Hem van die aanklaagt verlost en vrijspreekt en noemt dat dan ook meteen.Afgewezen schreef:Maar hoe zie je dan de klacht van Paulus in Rom. 7? Hij klaagt daar toch over het feit dat hij niet voldoet aan de wet.Marnix schreef:Als er wordt gesteld dat de wet ons steeds meer onze zonde moet laten inzien zodat we steeds meer de vergeving gaan zoeken wordt daarmee gesuggereerd dat de wet ook voor gelovigen nog steeds tuchtmeester tot Christus is (en met iedere zondag de wet lezen en vervolgens schuldbelijdenis doen wordt dat ook in de praktijk zo toegepast) staat dat haaks op wat in o.a. Galaten 3 staat.
Ik vind dit toch een heel lastige materie.