Re: Beroepingswerk discussie
Geplaatst: 03 okt 2012, 15:47
Een aantal berichten heb ik hier weggehaald. Graag on-topic verder!
Van mij wel, maar het is verder een wat zinloze bezigheid.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?
WimA schreef:Van mij wel, maar het is verder een wat zinloze bezigheid.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?
Ja hoor. Een van de oorzaken kan bijvoorbeeld zijn omdat hij met emeritaat is.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?
Nou, daar heeft onze ds nog geen last van.caprice schreef:Ja hoor. Een van de oorzaken kan bijvoorbeeld zijn omdat hij met emeritaat is.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?
Of omdat hij niet beroepbaar is.caprice schreef:Ja hoor. Een van de oorzaken kan bijvoorbeeld zijn omdat hij met emeritaat is.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?
Geweldig, het niveau stijgt hier met de dagMister schreef:Of omdat hij niet beroepbaar is.caprice schreef:Ja hoor. Een van de oorzaken kan bijvoorbeeld zijn omdat hij met emeritaat is.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?
Ik vraag me af hoe je uit het stijgende niveau hier het bestaan van verschillen in prediking ziet. Maar goed, dat zal wel komen, dat ik geen prominent binnen de GG ben.Hendrikus schreef:Geweldig, het niveau stijgt hier met de dagMister schreef: Of omdat hij niet beroepbaar is.![]()
Hoe lang is het helemaal geleden dat prominenten binnen de GG bij hoog en laag ontkenden dat er verschillen bestonden in de prediking? En moet je nou zien...
Nee het is binnen de GG niet zoals in de PKN maar ik vind jouw conclusie dat al de prediking binnen de GG zich altijd binnen de grenzen van Schrift en belijdenis zou bevinden wel erg snel getrokken. Dat zou ik van mijn eigen kerkverband niet durven zeggen.De verschillen binnen de GG zijn in 2012 veel groter dan in het verleden. Zouden alle GG'ers (van links tot rechts) het jou nazeggen dat al de prediking binnen de GG -als vanzelf- binnen Schrift en belijdenis is ?Tiberius schreef:Ik vraag me af hoe je uit het stijgende niveau hier het bestaan van verschillen in prediking ziet. Maar goed, dat zal wel komen, dat ik geen prominent binnen de GG ben.Hendrikus schreef:Geweldig, het niveau stijgt hier met de dagMister schreef: Of omdat hij niet beroepbaar is.![]()
Hoe lang is het helemaal geleden dat prominenten binnen de GG bij hoog en laag ontkenden dat er verschillen bestonden in de prediking? En moet je nou zien...
Verder is het zo: er zijn wel verschillen in accenten, en zeker ook in stijl van preken, maar de grondslag van de prediking is hetzelfde; altijd binnen de grenzen van Schrift en belijdenis.
Het is niet zo als bijvoorbeeld in de PKN, waar de prediking een brede schakering vormt, waarin je alles kan vinden; van bijbelgetrouw, remonstrants tot zelfs atheistisch toe.
11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
24) edeler, dan
Namelijk van gemoed. Want dat is een recht edel gemoed, dat Zijn geloof niet op het zeggen van mensen, maar alleen op Gods Woord bouwt; Ef. 2:20. Vanwaar deze edelheid voortkomt,
Dit was natuurlijk ook de norm van de apostelen...toch worden de inwoners van Berea "edeler" genoemd omdat zij alle woorden van de apostelen naast hun onderzoek van de Schriften legden. Dat is de juiste luisterhouding.Tiberius schreef:Huisman, dat is geen conclusie, dat is de norm, uitgangspunt.
Kerkordelijk zijn er voldoende wegen om, indien van dat uitgangspunt afgeweken wordt, corrigerende en soms zelfs preventieve maatregelen te nemen.
Ehm, ik reageerde op Hendrikus over verschillen in de prediking, ging niet over een luisterhouding.huisman schreef:Dit was natuurlijk ook de norm van de apostelen...toch worden de inwoners van Berea "edeler" genoemd omdat zij alle woorden van de apostelen naast hun onderzoek van de Schriften legden. Dat is de juiste luisterhouding.Tiberius schreef:Huisman, dat is geen conclusie, dat is de norm, uitgangspunt.
Kerkordelijk zijn er voldoende wegen om, indien van dat uitgangspunt afgeweken wordt, corrigerende en soms zelfs preventieve maatregelen te nemen.
Juist omdat de verschillen in de prediking steeds groter worden lijkt mij de luisterhouding van de inwoners van Berea nog meer op zijn plaats. Preken beluisteren is -als het goed is- een actief werk/oefening.Tiberius schreef:Ehm, ik reageerde op Hendrikus over verschillen in de prediking, ging niet over een luisterhouding.huisman schreef:Dit was natuurlijk ook de norm van de apostelen...toch worden de inwoners van Berea "edeler" genoemd omdat zij alle woorden van de apostelen naast hun onderzoek van de Schriften legden. Dat is de juiste luisterhouding.Tiberius schreef:Huisman, dat is geen conclusie, dat is de norm, uitgangspunt.
Kerkordelijk zijn er voldoende wegen om, indien van dat uitgangspunt afgeweken wordt, corrigerende en soms zelfs preventieve maatregelen te nemen.
Juist gisteren is hier weer eens aangetoond, dat dat groter worden van de verschillen niet het geval is. Integendeel. Kennelijk ligt het merendeel van die verschillen toch in het oor van de toehoorder.huisman schreef:Juist omdat de verschillen in de prediking steeds groter worden lijkt mij de luisterhouding van de inwoners van Berea nog meer op zijn plaats. Preken beluisteren is -als het goed is- een actief werk/oefening.
of misschien is niet iedereen een fijnproeverTiberius schreef:Juist gisteren is hier weer eens aangetoond, dat dat groter worden van de verschillen niet het geval is. Integendeel. Kennelijk ligt het merendeel van die verschillen toch in het oor van de toehoorder.huisman schreef:Juist omdat de verschillen in de prediking steeds groter worden lijkt mij de luisterhouding van de inwoners van Berea nog meer op zijn plaats. Preken beluisteren is -als het goed is- een actief werk/oefening.