Opzich wel een punt om te overwegen, nl. een eenvoudige opleiding tot lerend ouderling en/of evangelist, en een gedegen opleiding tot predikant. Daarmee kan kortzichtigheid (niet verder kijken dan eigen traditie) voorkomen worden, zonder het gevaar te lopen dat je de studenten verward als ze eens wat anders horen dan wat ze gewend zijn.Oorspronkelijk gepost door LoyalusBen ik overdreven bezig of negatief? maar ik krijg het gevoel dat op de HBO cursussen voor bv. godsdienstonderwijs meer werk moet worden verricht. In het verleden zijn er ook studenten geweest die én de Theologische faculteit en de Theologische school in R'dam volgenden. M.i. kan een beetje meer studie geen kwaad, dan maken ze van Amos maar lerend ouderling kan die gelijk zijn koeien en schapen blijven bijhouden.Oorspronkelijk gepost door ndonselaarVolgens mij alleen Comrie en oh ja we lezen ook nog wel eens de Erskines, maar ja 4 jaar is zo kort hé. Nou als ik zie wat ik in één jaar aan rommel moet verwerken lijkt me het toch geen onmogelijke zaak om je scoop breder te maken als Alexander Comrie en Ds. G.H. Kersten, met alle respect wat ik voor beide predikanten heb uiteraard. Sla bijvoorbeeld eens naast de GD van Kersten de Dogmatiek van Dr. Bavinck. Dit om maar eens wat te noemen.Oorspronkelijk gepost door Pim
N.a.v. de vraag van ds MJ van Gelder over de Schotten wordt door ds Moerkerken beantwoord dat op de Theologische School de werken van Comrie en de Erskines bestudeerd worden. Zijn die representatief voor de Schotten? Wat vinden jullie?
Maargoed, anderzijds een plan wat waarschijnlijk nooit gaat lukken. Daarom pleit ik voor een persoonlijk-gerichte opleiding, waar gekeken word naar de capaciteiten van de student, en de leerstof daarop aangepast word. Oftwel, iemand met hersens laat je Bavinck doorworstelen, laat je eea van buitenlandse dogmatieken lezen (Turritine en L. Berkhof), en natuurlijk losse werken over specifieke onderdelen, zoals bv A. Kuiper en John Owen over de Heilige Geest; Luther, Calvijn en Owen over de vrije wil; Carnock over de eigenschappen Gods; etc etc. Terwijl je iemand die met minder verstandelijke gaven is bedeeld laat leren uit de dogmatiek Steenblok (die is heel eenvoudig en to-the-point).
Maargoed, de volgende boeken zouden wat mij betreft echt verplicht moeten zijn op een reformatorische theologie opleiding:
1. Calvijn - Institutie
2. Ursinus - Schatboek
3. Bunyan - Christen en christinnereis (alle 2!)