Rambam schreef:Ik heb "The origin of species" nooit gelezen, maar waarom sluit het letterlijk nem van Genesis evolutie uit?
Drie jaar geleden heb ik het gelezen. Heb er toen een korte samenvatting(met enkele letterlijke aanhalingen) van gemaakt.......
.....¨de universele voorzaat van alle levende organismen lijkt waarschijnlijk op een soort bacterie¨.....pag. 20
....¨We kunnen er zeker van zijn, dat er werkelijk een gemeenschappelijke aartsouder heeft bestaan omdat ieder organisme dezelfde genetiese code deelt¨.......pag.21
......¨De genetische code is te gecompliceerd om twee maal uitgevonden te kunnen zijn. De dekking is voldoende om er vrijwel zeker van te zijn dat ons op dit punt helaas geen verrassingen meer boven het hoofd hangen. Zoals de zaken er nu voor staan, duidt alles erop, dat alle bekende levende vormen , kunnen worden getraceerd naar een enkele voorouder, ongeveer 3 miljard jaar geleden¨.......pagina 21
.......¨Een paleontoloog kan proberen zo goed mogelijk een doorlopend fossielen bestand te benaderen¨......pag.28
.....¨DNA moleculen van langgeleden gestorven dieren zijn niet geconserveerd gebleven. Zelfs diepgevroren blijft het niet lang bewaard. Er is een Neandertaler DNA-fragment van 30.000 jaar oud. Bij planten is het oudst gevonden DNA 40.000 jaar¨........pag 38
.....¨Als we leren hoe we het DNA moeten lezen,dan zal het DNA van een dolfijn op een dag bevestigen wat we door de onmiskenbare aanwijzingen in anatomie en fysiologie reeds weten: nl. dat zijn voorouders ooit op het land leefden.Ons DNA zou deze gebeurtenis ongetwijfeld vertellen, als we het DNA maar konden lezen¨........pag 36
.....¨Zo is het DNA een geschenk voor de historicus, het vraagt echter vanwege dat het moeilijk te lezen is om een grondige interpretatie¨......pag. 37
....¨Net als met het DNA, gaan we er van uit dat morfologiese eigenschappen die door vele afstammelingen van een voorouder gedeeld worden, een grote kans hebben om van die voorouder afkomstig te zijn. Alle vertebraten hebben een ruggegraad en we veronderstellen, dat ze die van een verre vooruoder geerfd hebben¨ ......pag. 39
.....¨Ik zou er de voorkeur aan geven om meer gewicht aan de driehoeksmetingen rechtstreeks op basis van het DNA te geven, maar ons vermogen om te voorspellen hoe een verandering in een gen de morfologie van een organisme zal veranderen, is daarvoor onvoldoende¨......pag. 39
.....¨Ik vermoed dat belangrijke nieuwe ontwikkelingen in de evolutie beginnen, als toevallige inval van en individu dat een nieuwe bruikbare truc ontdekt en die leert perfectioneren¨......pag. 239
....¨De slurf van de olifant is een evolutionair wonder¨......pag. 264
.......¨Het is goed zo een hypothetisch geval aan te halen, wanneer cladistische puristen al te veel pretenties gaan tonen¨......pag. 298
.....¨Aangenomen, dat er evolutie heeft plaatsgevonden¨......pag. 299
.....¨Darwinistische selectie kan van hot naar her dwalen, heen en weer, en dat tienduizend keer. Ik durf te wedden dat dit is gebeurd¨.....pag. 307
......¨Sexuele selectie zorgt voor grillige fantastische evolutie, die in schijnbaar arbitraire richtingen op hol slaat, daarbij door zichzelf aangezet tot onstuimige uitbarstingen van evolutionaire creativiteit..............als de ene sexe evolueert, dan kan de andere in het kielzog mee worden gezogen.........de zgn. kielzog hypothese¨.......pag. 312
.....¨Darwin geloofde dat de voorouderlijke mannen, harige vrouwen onaantrekkelijk vonden. Generaties lang kozen mannen de naaktste vrouwen als partner. Naaktheid van de mannen werd in het kielzog mee gezogen maar haalde haar nooit in ........daarom zijn mannen nog steeds hariger dan vrouwen¨.......pag. 314
.....¨Haarloosheid evolueerde om luizen te verminderen¨......(suggestie hypothese).......pag. 315
....¨Natuurlijke selectie straft het paren met de verkeerde soort¨......pag. 398
....¨Olifanten genen staan net als andere genen bloot aan hetzelfde bombardement van kosmiese straling en van andere invloeden, die mutaties kunnen veroorzaken¨......pag. 526
.....¨Naarmate we verder in de tijd teruggaan, en de stroom beschikbare fossielen op raakt, betreden wij het rijk van de vrijwel complete speculatie wat betreft de zeer vroege vertakkingspunten van de stamboom¨....pag. 530
......¨Bij punt 34 in de stamboom is het mogelijk tientallen of honderden millioenen jaren fout te zitten. We gaan hier (vanaf ongeveer voorouder 27) de ondateerbaarheids wildernis binnen¨........pag. 535
.....¨Evolutie is nimmer op een bepaald einddoel gericht geweest¨......pag. 669
Veel gebruikte woorden in dit boek:......veronderstellen......suggereren....waarschijnlijk......lijken....mogelijk.....gissing.....misschien......vermoedelijk....toevallig......
Na het lezen van dit boek kon ik maar tot een conclusie komen:.........evolutie is op geen enkele manier te bewijzen op dit moment.....het lijkt een aannemelijke theorie, zoals Memento al zei, ook schepping past(zelfs beter!) op de gegevens.
Gisteren heb ik Dawkins laatste boek bij de bibliotheek besteld.......Maak er weer een uittreksel van
Voor een compleet begrip en als de interesse gewekt is, is het natuurlijk beter het boek zelf te lezen....
h.g. Learsi