Ben je blij met de herziene Statenvertaling?

Ga je'm gebruiken?

ja denk het wel
38
20%
nee denk het niet
28
15%
wacht advies kerkelijke gemeente af
6
3%
weet nog niet
22
11%
ja natuurlijk wel !
68
35%
nee natuurlijk niet!
31
16%

Totaal aantal stemmen: 193

Leopard

Re: Ben je blij met de herziene Statenvertaling?

Bericht door Leopard »

Tiberius schreef:
Leopard schreef:Een tranentrekkend verhaal...
Velen zullen er niet blij mee zijn, nee.
Maar daarom is het nog wel eens goed om helder te waarschuwen tegen deze vertaling.
Niet blij, wat is niet blij. Daar gaat het m.i. niet eens om.
Er zijn zowel argumenten voor en tegen de SV als de HSV.
Het jammere is alleen dat een meer zakelijke discussie op basis van heldere argumenten vaak in het slot wordt gegooid door allerlei verdachtmakingen en emo-verhalen.
Veritas odium parit
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Leopard schreef:
Tiberius schreef:
Maar daarom is het nog wel eens goed om helder te waarschuwen tegen deze vertaling.
Niet blij, wat is niet blij. Daar gaat het m.i. niet eens om.
Er zijn zowel argumenten voor en tegen de SV als de HSV.
Het jammere is alleen dat een meer zakelijke discussie op basis van heldere argumenten vaak in het slot wordt gegooid door allerlei verdachtmakingen en emo-verhalen.
Gelukkig is dat in het artikel van ds. Moens niet het geval.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef: Gelukkig is dat in het artikel van ds. Moens niet het geval.
Ik hoef het artikel waarschijnlijk niet eens te lezen om te weten wat de conclusie is.
Zóóó voorspelbaar. Maar wie weet, heb ik het dít keer mis?
Leopard

Bericht door Leopard »

Mag ik daarin lezen dat je het met me eens bent dat het wel veel voorkomt in andere artikelen en opinies?
Veritas odium parit
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Leopard schreef:
Mag ik daarin lezen dat je het met me eens bent dat het wel veel voorkomt in andere artikelen en opinies?
Dat moet ik even per artikel/opinie bekijken.
Mag ik overigens uit jouw vraag concluderen, dat je het met me eens bent in het geval van het artikel van ds. Moens? ;)
Leopard

Bericht door Leopard »

Tiberius schreef:
Leopard schreef:
Dat moet ik even per artikel/opinie bekijken.
Mag ik overigens uit jouw vraag concluderen, dat je het met me eens bent in het geval van het artikel van ds. Moens? ;)
We hoeven wat mij betreft niet direct voorbeelden te noemen. Ik vraag je alleen of het jou mening is dat het in het algemeen genomen voorkomt. Een simpel ja of nee volstaat.
Veritas odium parit
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Hopelijk wordt het ook in de Saambinder geplaatst, zodat meerderen er kennis van kunnen nemen. Mogelijk aangevuld met een artikel van Zonderling, waarin hij aantoont, dat er geen sprake is van "herziening", maar van vele zaken de essentie is gewijzigd, zoals in dit topic (en ook andere) uitvoerig is onderbouwd.
Maar wat dan nog? Stel dat 'aangetoond' en 'uitvoerig onderbouwd' wordt dat de naam Herziene Statenvertaling de lading niet of niet geheel zou dekken, wat krijgen we dan? Een aanklacht wegens schending van het 'merk' Statenvertaling? Dan plak je toch gewoon een leuk stickertje over het titelblad?

Eigenlijk vind ik dit soort discussies getuigen van een treurig soort zelfgenoegzaamheid. De wereld staat in brand en ook in Nederland is er genoeg mis en wat doen we? We gaan elkaar intern vliegen afvangen over een bepaalde bijbelvertaling. Eigenlijk zegt dat best veel over de zouteloosheid van veel Nederlandse christenen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Hopelijk wordt het ook in de Saambinder geplaatst, zodat meerderen er kennis van kunnen nemen. Mogelijk aangevuld met een artikel van Zonderling, waarin hij aantoont, dat er geen sprake is van "herziening", maar van vele zaken de essentie is gewijzigd, zoals in dit topic (en ook andere) uitvoerig is onderbouwd.
Maar wat dan nog? Stel dat 'aangetoond' en 'uitvoerig onderbouwd' wordt dat de naam Herziene Statenvertaling de lading niet of niet geheel zou dekken, wat krijgen we dan? Een aanklacht wegens schending van het 'merk' Statenvertaling? Dan plak je toch gewoon een leuk stickertje over het titelblad?

Eigenlijk vind ik dit soort discussies getuigen van een treurig soort zelfgenoegzaamheid. De wereld staat in brand en ook in Nederland is er genoeg mis en wat doen we? We gaan elkaar intern vliegen afvangen over een bepaalde bijbelvertaling. Eigenlijk zegt dat best veel over de zouteloosheid van veel Nederlandse christenen.
Waarom, denk je, dat veel mensen waarde hechten aan de Statenvertaling?
Juist omdat die zo betrouwbaar is.

Het gaat dan ook niet om merkenschending, of zoiets, maar om het feit dat een nieuwe vertaling ten onrechte het impliciete stempel van betrouwbaar krijgt.
En als de wereld dan toch in brand staat, hebben we graag een betrouwbare brandblusser, nietwaar?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Ik vind het uitstekend dat de GG ervoor kiest de Statenvertaling als kerkvertaling te handhaven. Dat lijkt mij een verstandig besluit.
Maar alle non-argumenten die ds. Moens vervolgens aanhaalt om daarmee de vreselijkheid van de HSV aan te tonen, nee, daar kan ik geen bewondering voor hebben, Tiberius. Pure stemmingmakerij: als je de HSV gebruikt, gooi je al het oude overboord, ook het oude geloof. Lijkt me wat overdreven...
Bovendien wordt de nieuwe vertaling geen Statenvertaling genoemd, maar Herziene Statenvertaling. Dus van verkopen onder een vals merk is geen sprake.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Waarom, denk je, dat veel mensen waarde hechten aan de Statenvertaling?
Juist omdat die zo betrouwbaar is.
Voor sommigen zal dat zo zijn. Voor velen zal het echter niet veel meer zijn dan een bepaald gevoel van romantiek of nostalgie dat de SV oproept. Dat is helemaal niet erg en in die zin hecht ik ook zeker waarde aan de SV, maar tegelijk constateer ik ook dat de SV taalkundig gezien een achterhaald historisch document is.
En als de wereld dan toch in brand staat, hebben we graag een betrouwbare brandblusser, nietwaar?
De beste brandblusser is om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn. Niet om ons terug te trekken in ons veilige refowereldje en onze tijd te vergooien met quasi-relevante discussies over (de naam van) een bijbelvertaling.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Maar alle non-argumenten die ds. Moens vervolgens aanhaalt om daarmee de vreselijkheid van de HSV aan te tonen, nee, daar kan ik geen bewondering voor hebben, Tiberius. Pure stemmingmakerij: als je de HSV gebruikt, gooi je al het oude overboord, ook het oude geloof. Lijkt me wat overdreven...
Nee, dat is niet overdreven en heeft ook niets met stemmingmakerij te maken.
Als je overstapt naar een nieuwe vertaling, maak je een horizontale en verticale breuk. Verticaal, omdat je je verwijdert van de belijdenisgeschriften, de formulieren, preken van oudvaders, etc; horizontaal, vanwege de verdere verdeeldheid die men binnen de gereformeerde gezindte genereert.

Overigens was dat slechts een argument.
Afgewezen schreef:Bovendien wordt de nieuwe vertaling geen Statenvertaling genoemd, maar Herziene Statenvertaling. Dus van verkopen onder een vals merk is geen sprake.
Het punt is, dat de naam een herziening van de statenvertaling suggereert. Dat is het dus niet.
Dus over pure stemmingmakerij gesproken...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:De beste brandblusser is om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn. Niet om ons terug te trekken in ons veilige refowereldje en onze tijd te vergooien met quasi-relevante discussies over (de naam van) een bijbelvertaling.
Het gaat niet om de naam, maar om de betrouwbaarheid.
Bovendien creeer je hier een tegenstelling die er niet is. Het tegendeel is eerder waar: hoe kan je een lichtend licht zijn, als je zelf geen betrouwbare gids hebt?
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:De beste brandblusser is om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn. Niet om ons terug te trekken in ons veilige refowereldje en onze tijd te vergooien met quasi-relevante discussies over (de naam van) een bijbelvertaling.
Het gaat niet om de naam, maar om de betrouwbaarheid.
Bovendien creeer je hier een tegenstelling die er niet is. Het tegendeel is eerder waar: hoe kan je een lichtend licht zijn, als je zelf geen betrouwbare gids hebt?
Dat laatste klopt, maar is ook behoorlijk suggestief. Je gaat er bij voorbaat al van uit dat de HSV onbetrouwbaar is. Dat heeft nog niemand 'aangetoond'. Er is wel detailkritiek geleverd en een deel daarvan kan best terecht zijn, maar dat is toch iets anders dan het aantonen van een algehele onbetrouwbaarheid. En reken maar dat je met de HSV een zoutend zout en een lichtend licht kunt zijn. Ook jij.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:Dat laatste klopt, maar is ook behoorlijk suggestief. Je gaat er bij voorbaat al van uit dat de HSV onbetrouwbaar is. Dat heeft nog niemand 'aangetoond'.
Lees even de bijdragen van Zonderling in dit en andere topics.
Josephus schreef:En reken maar dat je met de HSV een zoutend zout en een lichtend licht kunt zijn. Ook jij.
Dat is hier niet het punt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Dat laatste klopt, maar is ook behoorlijk suggestief. Je gaat er bij voorbaat al van uit dat de HSV onbetrouwbaar is. Dat heeft nog niemand 'aangetoond'.
Lees even de bijdragen van Zonderling in dit en andere topics.
Ik neem die bijdragen zeker serieus. Maar door bepaalde (wellicht terechte) detailkritiek te geven, zeg je nog niet de hele vertaling onbetrouwbaar is en dat heb ik Zonderling hier ook niet zien doen, als ik het wel heb.
Tiberius schreef:
Josephus schreef:En reken maar dat je met de HSV een zoutend zout en een lichtend licht kunt zijn. Ook jij.
Dat is hier niet het punt.
Dat is het natuurlijk wel. Je werpt zelf de vraag op, hoe je een lichtend licht kunt zijn als je geen betrouwbare gids hebt. Het lag er vrij dik bovenop, dat dat geen neutrale opmerking was, maar dat het op de HSV sloeg.
Gesloten