Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

DDD

Re: Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Bericht door DDD »

Het is natuurlijk een probleem dat een ondemocratische partij zo groot is geworden. Een partij ook die de democratische waarden niet respecteert, zoals bijvoorbeeld blijkt bij de beoogde asielnoodwet.

Je moet wel ziende blind zijn om niet te zien dat daarmee een belangwekkende stap richting een dictatuur is gezet.

De ernst daarvan is er nog temeer, daar er burgers zijn, die deze ontwikkeling niet (h)erkennen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ten tijde van covid heb ik me gigantisch druk gemaakt over de vergaande maatregelen. Ook daar werden allerlei wetten snel ingevoerd, zonder gedegen onderzoek.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat voorstanders van een streng asielbeleid de noodwet over het algemeen wel prima vinden, maar dat tegenstanders moord en branden schreeuwen. Dat was ten tijden van corona ook.

Het gaat dus vooral om het bashen, al dan niet serieus bedoeld. Het is gewoon politiek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 18 okt 2024, 19:37 Het is natuurlijk een probleem dat een ondemocratische partij zo groot is geworden. Een partij ook die de democratische waarden niet respecteert, zoals bijvoorbeeld blijkt bij de beoogde asielnoodwet.

Je moet wel ziende blind zijn om niet te zien dat daarmee een belangwekkende stap richting een dictatuur is gezet.

De ernst daarvan is er nog temeer, daar er burgers zijn, die deze ontwikkeling niet (h)erkennen.
De PVV draait sinds 2006 mee in onze parlementaire democratie. Ze hebben in vrije democratisch verkiezing hun zetels behaald. Het inzetten van art 110 en 111 van de vreemdelingenwet ( jouw asielnoodwet)is ook niet ondemocratisch. Dat dit onverstandig en belachelijk is en hoogst waarschijnlijk juridisch onhoudbaar is een ander verhaal.

Om dit te zien als stappen richting een dictatuur vind ik onbegrijpelijk en wijst op weinig kennis van onze rechtstaat.

Tip: Lees De Weimarrepubliek van Partick Dassen en leer waar je op moet letten als de rechtstaat wel gevaar loopt.

Bekijk De Weimarrepubliek 1918-1933 op: https://www.bol.com/nl/p/de-weimarrepub ... _iphoneapp
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd

Lijkt me een prachtig boek Huisman. Alleen net een beetje aan de prijzige kant.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Philip

Bericht door Philip »

Er bestaan bibliotheken...

@Huisman: hoe zie jij het laatste hoofdstuk (de vergelijking met Trump)?

Wat ook inzichtelijk is, is een vergelijking met Polen en Hongarije. Inmiddels liggen bij Orban de onwelgevallige stembiljetten ook op de vuilnisbelt. Wilders heeft herhaaldelijk zijn bewondering voor Orban getoond.

Orban gebruikt een soort 21e-eeuwse versie van het vestigen van een dictatuur. Niet de persvrijheid wordt afgeschaft, maar kranten, radiostations en TV-zenders worden opgekocht door bevriende zakenlui in ruil voor gunning van aanbestedingen. Een onafhankelijke journalist houdt geen medium over om een groot publiek te bereiken.

Wilders zet Halsema niet af, nee, hij start een haatcampagne. Een van zijn aanhangers bedreigt Halsema met de dood, naast vele andere bedreigingen op Twitter. Hij hoopt dat Halsema na een tijdje murw gebeukt is en net als Sigrid Kaag uit de politiek stapt.
huisman

Bericht door huisman »

Philip schreef: 18 okt 2024, 20:21 Er bestaan bibliotheken...

Wat ook inzichtelijk is, is een vergelijking met Polen en Hongarije. Inmiddels liggen bij Orban de onwelgevallige stembiljetten ook op de vuilnisbelt. Wilders heeft herhaaldelijk zijn bewondering voor Orban getoond.

Orban gebruikt een soort 21e-eeuwse versie van het vestigen van een dictatuur. Niet de persvrijheid wordt afgeschaft, maar kranten, radiostations en TV-zenders worden opgekocht door bevriende zakenlui in ruil voor gunning van aanbestedingen. Een onafhankelijke journalist houdt geen medium over om een groot publiek te bereiken.
Ik had het uitsluitend over de Nederlandse rechtstaat. Persoonlijk moet ik ook niets hebben van de Europese vrienden van Wilders (Op Meloni na die zich goed heeft ontwikkeld) .
De gevestigde politiek kan beter in de spiegel kijken dan van zich afwijzen en ach en wee roepen. Waarom voelen zoveel Europese burgers de drang om (extreem) rechts te stemmen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat iemand democratisch is gekozen, maakt de partij nog niet democratisch. De partij bestaat uit één persoon, en is dus niet democratisch.

Poetin is ook democratisch gekozen, maar is inmiddels een dictator. En dat was hij daarvóór ook al. Dus ik kan me vinden in de citaten uit het artikel.
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 18 okt 2024, 18:46
MGG schreef: 18 okt 2024, 17:10 :haha leuk voor bij de vrijdagmiddagborrel. Ik ga collega's die het niet met mij eens zijn vanaf nu ook naïef noemen. Altijd prettig als jij het goed weet en andere meningen naïef zijn.
Je kunt naïef zijn als je door minder kennis (dan bijv. een hoogleraar staatsrecht) een situatie niet doorziet. :)

Dus door meer kennis op te doen rondom een bepaald thema (bijv. autoritarisme en staatsrecht) kun je minder naïef worden. Je valt niet meer in de eerste de beste afleidingstruc. Dat laatste past goed bij populisten. En dat zie je nu dus ook om de haverklap gebeuren (borden, noodwetten, burgermeesters het land uit). Het leidt af van de werkelijke problemen (die duidelijk op dit moment helemaal niet opgelost worden). De voorbeelden stapelen zich op.
Zij heeft het over collega's. Die kunnen vanzelfsprekend minder kennis hebben. Zoals ik al zei het is heel prettig als je zelf iets het beste weet en andere meningen naïef zijn.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef: 18 okt 2024, 22:42 Dat iemand democratisch is gekozen, maakt de partij nog niet democratisch. De partij bestaat uit één persoon, en is dus niet democratisch.

Poetin is ook democratisch gekozen, maar is inmiddels een dictator. En dat was hij daarvóór ook al. Dus ik kan me vinden in de citaten uit het artikel.
Het is een fenomeen dat links en rechts voorkomt. Het is zorgelijk dat 20% van de bevolking er geen probleem mee heeft. Dat is natuurlijk een reactie omdat er jaren weinig geluisterd wordt naar de mensen door de regering. In Amerika hebben de Democraten de mensen verteld dat Trumps herverkiezing een bedreiging is voor de democratie. In feite waren ze zo bezorgd over deze bedreiging dat ze een staatsgreep pleegden, hun democratisch gekozen zittende president afzetten en Kamala Harris installeerden. Dus het is niet alleen een probleem van rechts. Ik kan het begrijpen dat de mensen een 'strongman' kiezen want er wordt al jaren niet met de gewone mens rekening gehouden. Het is een zorgelijk ontwikkeling.
MGG

Bericht door MGG »

Philip schreef: 18 okt 2024, 20:21 Er bestaan bibliotheken...

Wilders zet Halsema niet af, nee, hij start een haatcampagne. Een van zijn aanhangers bedreigt Halsema met de dood, naast vele andere bedreigingen op Twitter. Hij hoopt dat Halsema na een tijdje murw gebeukt is en net als Sigrid Kaag uit de politiek stapt.
Ik denk dat het Wilders weinig uitmaakt. Amsterdam krijgt toch weer een nieuwe linkse burgemeester. Waarom zou ze stoppen voor haat. Hamersma is best wat gewend. Ook Wildersstaat na talloze doodsbedreigingen nog fier overeind.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 18 okt 2024, 22:42 Dat iemand democratisch is gekozen, maakt de partij nog niet democratisch. De partij bestaat uit één persoon, en is dus niet democratisch.

Dit is gewoon onnozel. In Rusland is de rechtstaat afwezig. Hier is de rechtstaat intact.
DDD

Bericht door DDD »

In Rusland was ook een rechtstaat. Niet zo stevig als hier maar hij was er. En ook hier kan hij geen stand houden als de meerderheid van de mensen er niet om geeft.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 19 okt 2024, 00:32 In Rusland was ook een rechtstaat. Niet zo stevig als hier maar hij was er. En ook hier kan hij geen stand houden als de meerderheid van de mensen er niet om geeft.

Jij mag mij uitleggen wanneer Rusland een rechtstaat is geweest. Niet onder de Romanovs, niet tijdens Lenin, Stalin en de rest van de Sovjet Unie en zeker niet na de chaos na het uiteenvallen van de Sovjet staat. M.a.w. je praat maar zonder historische kennis.

Ik heb zeer veel boekentips voor jou maar dit debat waar Orlando Figes (De kenner van Rusland) in de hol van de leeuw spreekt heeft op mij veel indruk gemaakt. Talloze keren bekeken

https://youtu.be/1UyhO1hMhrU?si=ggoweJsbf_qDeWkE

Drie van zijn talloze studies over Rusland. Ademloos gelezen.

Bekijk Tragedie van een volk op: https://www.bol.com/nl/p/tragedie-van-e ... _iphoneapp

Bekijk Fluisteraars op: https://www.bol.com/nl/p/fluisteraars/1 ... _iphoneapp

Bekijk Scala - Natasja's dans op: https://www.bol.com/nl/p/scala-natasja- ... _iphoneapp

En deze van een andere auteur.

Bekijk De romanovs op: https://www.bol.com/nl/p/de-romanovs/92 ... _iphoneapp

Verder nog een boekenkast vol met Russische geschiedenis vanwege een eerder vakgebied.
Job

Bericht door Job »

KDD schreef: 19 okt 2024, 00:01

Het is een fenomeen dat links en rechts voorkomt. Het is zorgelijk dat 20% van de bevolking er geen probleem mee heeft. Dat is natuurlijk een reactie omdat er jaren weinig geluisterd wordt naar de mensen door de regering. In Amerika hebben de Democraten de mensen verteld dat Trumps herverkiezing een bedreiging is voor de democratie. In feite waren ze zo bezorgd over deze bedreiging dat ze een staatsgreep pleegden, hun democratisch gekozen zittende president afzetten en Kamala Harris installeerden. Dus het is niet alleen een probleem van rechts. Ik kan het begrijpen dat de mensen een 'strongman' kiezen want er wordt al jaren niet met de gewone mens rekening gehouden. Het is een zorgelijk ontwikkeling.
Hier zitten natuurlijk feitelijke onjuistheden in. De president is niet afgezet, hij zit er nog. Er is geen staatsgreep gepleegd. De steun voor zijn herverkiezing brokkelde af n.a.v. terechte zorgen over Bidens gezondheid en capaciteit. Een vergelijkbare gang van zaken heeft zich in het heel klein ook al meerdere keren in Nederland afgespeeld wanneer er zorgen binnen en buiten politieke partijen ontstonden over de partijleider. Dan ontstaat er onrust en gestook. Ik denk terug aan de aftocht van Job Cohen, Agnes Kant, Jolande Sap.

Ik verwonder me erover dat je dit frame uit het Trumpkamp hebt overgenomen terwijl het aanwijsbaar niet klopt.

Dat het peentjes zweten was en is voor de Trumpcampagne, is een ander verhaal. Dat is zo, want de succesvolle strategie van de vitale oude man tegen de verwarde nog oudere man moest overboord. Niet leuk voor Trump want nu liggen de kaarten anders, maar het is all in the game.
HersteldHervormd

DDD schreef: 18 okt 2024, 22:42
Dit vind ik wel een rare claim. Ik zou er zeker niet vanuit gaan dat Poetin democratisch is gekozen. Dan is jouw beeld van Rusland rondom dit thema wel erg positief. Eens met huisman; ook in het verleden is het nooit anders geweest. Hopelijk word dit regime na 100 jaar eens verbroken.
Plaats reactie