Dat is in Oostkappellie het geval ?Jantje schreef:Precies. Er zijn andersom ook voorbeelden van Gereformeerde Gemeenten die Hersteld Hervormde Gemeenten ruimschoots links inhalen.
Ik zal het algemeen houden.

Dat is in Oostkappellie het geval ?Jantje schreef:Precies. Er zijn andersom ook voorbeelden van Gereformeerde Gemeenten die Hersteld Hervormde Gemeenten ruimschoots links inhalen.
Ik zal het algemeen houden.
Voor alle duidelijkheid: ik heb het over plaatsen waar én een GG én een HHK zijn. Dus het antwoord is nee. Zeker de laatste 6 weken niet meer.Geytenbeekje schreef:Dat is in Oostkappellie het geval ?Jantje schreef:Precies. Er zijn andersom ook voorbeelden van Gereformeerde Gemeenten die Hersteld Hervormde Gemeenten ruimschoots links inhalen.
Ik zal het algemeen houden.
Is dat nou hetzelfde als dat de HHK de GG rechts inhaalt (zoals door DDD verwoord is) of is dit inderdaad andersom?Jantje schreef:Precies. Er zijn andersom ook voorbeelden van Gereformeerde Gemeenten die Hersteld Hervormde Gemeenten ruimschoots links inhalen.
Ik zal het algemeen houden.
Het kan zo zijn dat er een HHK die de GG rechts inhaalt, terwijl die GG zelf niet perse veranderd qua kleur en ligging. Het voorbeeld wat hij zelf aanhaalt is hier wel van toepassing, denk ik.GGotK schreef:Is dat nou hetzelfde als dat de HHK de GG rechts inhaalt (zoals door DDD verwoord is) of is dit inderdaad andersom?Jantje schreef:Precies. Er zijn andersom ook voorbeelden van Gereformeerde Gemeenten die Hersteld Hervormde Gemeenten ruimschoots links inhalen.
Ik zal het algemeen houden.
Jantje schreef:[
Voor alle duidelijkheid: ik heb het over plaatsen waar én een GG én een HHK zijn. Dus het antwoord is nee. Zeker de laatste 6 weken niet meer.
Het is Oostkapelle trouwens; geen Oostkappellie.
Degenen die niet mee konden met de dolerenden (een handjevol Christelijk Gereformeerden) doorzagen wat er onder de dolerenden leefde. Ondanks dat onder de dolerenden nog rechtzinnige predikanten waren hadden ze niet de vrijmoedigheid met de fusie mee te gaan. Ze bleven wat ze waren: Christelijk Gereformeerd. De vraag kan gesteld worden: Zijn we gebleven wat we waren?GGotK schreef:Uit het verleden: een dringende brief aan alle vrije kerken die „nog niet de eenheid van het lichaam van Christus zoeken in zichtbare openbaring.”
https://www.rd.nl/kerk-religie/een-verg ... n-1.502871
Maar God veranderd niet, en Zijn werk ook niet. De laatste die toegebracht wordt wordt net als Adam wederom geboren.Delftenaar schreef:De vraag zou ik toch anders willen stellen. De Bijbelse boodschap blijft onveranderd, alle eeuwen door. Dat staat.
De context daarentegen verandert wel: culturen en maatschappijen zijn steeds anders. Dat maakt dat de boodschap van de Bijbel anders gebracht moet worden. En je daarin niet steeds kan blijven in wat er vroeger was.
Een jongere in 2020 is nu eenmaal anders dan een jongere in 1934. En in Niger is de context weer anders dan hier in Nederland.
Dat is allebei volledig waar.-DIA- schreef:Maar God veranderd niet, en Zijn werk ook niet. De laatste die toegebracht wordt wordt net als Adam wederom geboren.Delftenaar schreef:De vraag zou ik toch anders willen stellen. De Bijbelse boodschap blijft onveranderd, alle eeuwen door. Dat staat.
De context daarentegen verandert wel: culturen en maatschappijen zijn steeds anders. Dat maakt dat de boodschap van de Bijbel anders gebracht moet worden. En je daarin niet steeds kan blijven in wat er vroeger was.
Een jongere in 2020 is nu eenmaal anders dan een jongere in 1934. En in Niger is de context weer anders dan hier in Nederland.
Twee opvallende zaken uit het artikel, die nog steeds actueel zijn:-DIA- schreef:Degenen die niet mee konden met de dolerenden (een handjevol Christelijk Gereformeerden) doorzagen wat er onder de dolerenden leefde. Ondanks dat onder de dolerenden nog rechtzinnige predikanten waren hadden ze niet de vrijmoedigheid met de fusie mee te gaan. Ze bleven wat ze waren: Christelijk Gereformeerd. De vraag kan gesteld worden: Zijn we gebleven wat we waren?GGotK schreef:Uit het verleden: een dringende brief aan alle vrije kerken die „nog niet de eenheid van het lichaam van Christus zoeken in zichtbare openbaring.”
https://www.rd.nl/kerk-religie/een-verg ... n-1.502871
De predikanten ds. A. Janse en ds. Kersten, die namens hun synode de pen voeren, reageren in juni 1908 gereserveerd. Tegelijk zeggen ze wel geraakt te zijn door de vriendelijke en toch ernstige toon van de brief. Ook zij betreuren „de breuke Sions.” Zij vrezen echter dat er meer is wat scheidt dan wat verenigt. De kernvraag is of de Gereformeerde Kerken kerk van Christus zijn. Dat durven zij niet zonder meer te erkennen. Er is een gemeenschappelijke basis in de belijdenis, maar de beleving, de praktijk daarvan is „zoo geheel anders” dat deze de Gereformeerde Kerken ontsiert, ja haar karakter als kerk van Christus doet verliezen.
Zij (= de Gereformeerde Kerk) uiten de vrees dat als de oudere generatie in de Gereformeerde Gemeenten wegvalt, deze ten prooi zullen vallen aan allerlei dwalingen en er in toenemende mate een ongezond mysticisme en quiëtisme zal worden gekweekt
Dat ben ik met je eens.-DIA- schreef:Maar God veranderd niet, en Zijn werk ook niet. De laatste die toegebracht wordt wordt net als Adam wederom geboren.
Dat was hetzelfde wat, toen de Gereformeerde Kerken geheel afgevallen was, ook de taal van de Gereformeerde kerken (vrijgemaakt) naar de Gereformeerde Kerken toe.GGotK schreef:Twee opvallende zaken uit het artikel, die nog steeds actueel zijn:-DIA- schreef:Degenen die niet mee konden met de dolerenden (een handjevol Christelijk Gereformeerden) doorzagen wat er onder de dolerenden leefde. Ondanks dat onder de dolerenden nog rechtzinnige predikanten waren hadden ze niet de vrijmoedigheid met de fusie mee te gaan. Ze bleven wat ze waren: Christelijk Gereformeerd. De vraag kan gesteld worden: Zijn we gebleven wat we waren?GGotK schreef:Uit het verleden: een dringende brief aan alle vrije kerken die „nog niet de eenheid van het lichaam van Christus zoeken in zichtbare openbaring.”
https://www.rd.nl/kerk-religie/een-verg ... n-1.502871
De predikanten ds. A. Janse en ds. Kersten, die namens hun synode de pen voeren, reageren in juni 1908 gereserveerd. Tegelijk zeggen ze wel geraakt te zijn door de vriendelijke en toch ernstige toon van de brief. Ook zij betreuren „de breuke Sions.” Zij vrezen echter dat er meer is wat scheidt dan wat verenigt. De kernvraag is of de Gereformeerde Kerken kerk van Christus zijn. Dat durven zij niet zonder meer te erkennen. Er is een gemeenschappelijke basis in de belijdenis, maar de beleving, de praktijk daarvan is „zoo geheel anders” dat deze de Gereformeerde Kerken ontsiert, ja haar karakter als kerk van Christus doet verliezen.Zij (= de Gereformeerde Kerk) uiten de vrees dat als de oudere generatie in de Gereformeerde Gemeenten wegvalt, deze ten prooi zullen vallen aan allerlei dwalingen en er in toenemende mate een ongezond mysticisme en quiëtisme zal worden gekweekt