Pagina 69 van 194

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 10:31
door eilander
Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 10:34
door Arja
eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Precies. "Geveinsde" is een woord dat beter uitdrukt wat eigenlijk bedoeld wordt. Het is onmogelijk dat ik Christus bezit en mijzelf blijf; als dit zo wel zo is dan heb ik Christus 'gestolen', c.q. ik veins Hem te bezitten. (bron: Refoforum)

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 12:46
door Geytenbeekje
eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Maar je kan niet oordelen of hij-zij dat is of je niet hem-haar. Goed kennen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 12:53
door samanthi
Arja schreef:
eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Precies. "Geveinsde" is een woord dat beter uitdrukt wat eigenlijk bedoeld wordt. Het is onmogelijk dat ik Christus bezit en mijzelf blijf; als dit zo wel zo is dan heb ik Christus 'gestolen', c.q. ik veins Hem te bezitten. (bron: Refoforum)
Veinzen is actief, je huichelt, misschien denken anderen veel van je, maar veinzen doe je expres.

We spraken laatst een man die zowel hier an in het buitenland altijd naar de kerk gegaan is, maar nooit (bewust) gehoord heeft over de noodzaak van bekering, deze man is nu opzoek naar een zuivere woordverkondiging, dat is geen veinzen, maar onkunde.

Klopt mijn redenatie?

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 12:54
door J.C. Philpot
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Maar je kan niet oordelen of hij-zij dat is of je niet hem-haar. Goed kennen
Als iemand een uitwendig leven naar Gods geboden leeft, dan is dat inderdaad zo. Maar dat doet niet af aan wat Eilander schrijft.

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 20:00
door MePaul
De bundel Weerklank is een relatief recente liedbundel van de gereformeerde bond.
Toch zien ik naar mijn inzicht de verdeeldheid toenemen.
Zie deze gemeentes als voorbeeld.
- Apeldoorn (de Eben-Haëzerkerk) door gast dominees vaak klassieke diensten (Afgelopen 3 ochtenddiensten klassiek).
- Putten (nieuwe kerk ochtend en oude kerk in de avond) door eigen predikanten en gast dominees vaak klassieke diensten. Als gevolg hiervan vanaf september 2019 bij klassieke diensten een voorzang uit Weerklank.
- Rotterdam (Maranathakerk) door gast dominees relatief vaak klassieke diensten.
- Hervormd Amstelveen heeft de Bundel (zoals ik zag aangekomen) niet gewild. De bundel wordt niet meer in reguliere diensten gebruikt.

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 20:28
door DDD
Een voorzang uit Weerklank is dan een mooie oplossing. Dan hoeft de gastpredikant die niet op te geven.

Wat bedoel je met toenemende verdeeldheid?

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 20:34
door Jantje
Arja schreef:
eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Precies. "Geveinsde" is een woord dat beter uitdrukt wat eigenlijk bedoeld wordt. Het is onmogelijk dat ik Christus bezit en mijzelf blijf; als dit zo wel zo is dan heb ik Christus 'gestolen', c.q. ik veins Hem te bezitten. (bron: Refoforum)
Inderdaad. Petrus Immens schrijft er belangwekkende zaken over in de Godvruchtige Avondmaalganger. Er zijn ook mensen die geen geveinsde zijn, maar in hun onkunde écht menen een kind des Heeren te zijn, strijd en aanvechtingen hebben, maar nochtans zichzelf bedriegen voor de eeuwigheid, omdat het fundament niet op Christus is gebouwd.

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 20:40
door Arja
Jantje schreef:
Arja schreef:
eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Precies. "Geveinsde" is een woord dat beter uitdrukt wat eigenlijk bedoeld wordt. Het is onmogelijk dat ik Christus bezit en mijzelf blijf; als dit zo wel zo is dan heb ik Christus 'gestolen', c.q. ik veins Hem te bezitten. (bron: Refoforum)
Inderdaad. Petrus Immens schrijft er belangwekkende zaken over in de Godvruchtige Avondmaalganger. Er zijn ook mensen die geen geveinsde zijn, maar in hun onkunde écht menen een kind des Heeren te zijn, strijd en aanvechtingen hebben, maar nochtans zichzelf bedriegen voor de eeuwigheid, omdat het fundament niet op Christus is gebouwd.
Zegt de Heere Jezus dat ook? Dat geveinsden strijd en aanvechtingen kennen of ze echt tot Hem gekomen zijn?

Het is wel zo dat Petrus Immens in zijn boek beschrijft dat men in grote oppervlakkigheid al de beloften op zichzelf kan toepassen en denken dat alles in orde is. Maar of iemand daar echt strijd en aanvechtingen over heeft? Heb je dat gelezen?

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 20:46
door MePaul
DDD schreef:Een voorzang uit Weerklank is dan een mooie oplossing. Dan hoeft de gastpredikant die niet op te geven.

Wat bedoel je met toenemende verdeeldheid?
De bundel wordt uitgegeven door mensen die zich sterk met de gb verwant voelen. Veel dominees die zich ook verwant met de gb voelen geven dus geen lied op uit de Bundel van "eigen kring". Anders gezegd de acceptatie van het vrije lied valt tegen onder predikanten, hoe zal de gemeente dat dan ervaren? Stel de gemeente is voor weerklank (de meerderheid). De gemeentepredikant is ook voor. Er wordt gezegd dat het lied geen enkele invloed heeft op de gekozen gastpredikanten. Gast dominees geven geen gezang op. Dus de bezwaarden (waaronder ik) merken dat de acceptatie van het gezang tegenvalt. Daardoor komt er weer een discussie op gang. Oplossing: gastvoorgangerslijsten maken die wel gezangen opgeven. Dit is in bijvoorbeeld mijn plaats, Barneveld het geval. Dit gebeurt vaak. Ook beïnvloedt het vrije lied het beroepingswerk in een gemeente (hervormd Noordhorn had moeite met een geschikte dominee te vinden). Dit gebeurt al dan niet ongemerkt in alle wk gemeentes (in elk geval een kerk met één predikantsplaats).

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 20:47
door samanthi
Jantje schreef:
Arja schreef:
eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Precies. "Geveinsde" is een woord dat beter uitdrukt wat eigenlijk bedoeld wordt. Het is onmogelijk dat ik Christus bezit en mijzelf blijf; als dit zo wel zo is dan heb ik Christus 'gestolen', c.q. ik veins Hem te bezitten. (bron: Refoforum)
Inderdaad. Petrus Immens schrijft er belangwekkende zaken over in de Godvruchtige Avondmaalganger. Er zijn ook mensen die geen geveinsde zijn, maar in hun onkunde écht menen een kind des Heeren te zijn, strijd en aanvechtingen hebben, maar nochtans zichzelf bedriegen voor de eeuwigheid, omdat het fundament niet op Christus is gebouwd.
Ik vind het erg dat mensen het donker in gejaagd worden, als je door onkunde niet weet wat geloof en bekering inhoudt, is dat erg, deze mensen zouden, door zelf de Bijbel te bestuderen, er achter kunnen komen, maar mensen die hun toevlucht tot de Heere Jezus genomen hebben komend nooit beschaamd uit.
Door diepe dalen , door storm op zee, maar thuis komt ze.

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 20:48
door Jantje
Arja schreef:Het is wel zo dat Petrus Immens in zijn boek beschrijft dat men in grote oppervlakkigheid al de beloften op zichzelf kan toepassen en denken dat alles in orde is. Maar of iemand daar echt strijd en aanvechtingen over heeft? Heb je dat gelezen?
Ja. Dat heb ik gelezen. Gisterenavond nog.

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 20:49
door Adje
MePaul schreef:De bundel Weerklank is een relatief recente liedbundel van de gereformeerde bond.
Toch zien ik naar mijn inzicht de verdeeldheid toenemen.
Zie deze gemeentes als voorbeeld.
- Apeldoorn (de Eben-Haëzerkerk) door gast dominees vaak klassieke diensten (Afgelopen 3 ochtenddiensten klassiek).
- Putten (nieuwe kerk ochtend en oude kerk in de avond) door eigen predikanten en gast dominees vaak klassieke diensten. Als gevolg hiervan vanaf september 2019 bij klassieke diensten een voorzang uit Weerklank.
- Rotterdam (Maranathakerk) door gast dominees relatief vaak klassieke diensten.
- Hervormd Amstelveen heeft de Bundel (zoals ik zag aangekomen) niet gewild. De bundel wordt niet meer in reguliere diensten gebruikt.
Predikanten zijn toch vrij om uit Weerklank te laten zingen ja of nee? Dat hoeft toch geen verdeeldheid te geven? Wij hebben ook wel eens gastpredikanten die geen lied uit Weerklank laten zingen. Ik hoor daar niemand over mopperen.

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 20:58
door DDD
MePaul schreef:
DDD schreef:Een voorzang uit Weerklank is dan een mooie oplossing. Dan hoeft de gastpredikant die niet op te geven.

Wat bedoel je met toenemende verdeeldheid?
De bundel wordt uitgegeven door mensen die zich sterk met de gb verwant voelen. Veel dominees die zich ook verwant met de gb voelen geven dus geen lied op uit de Bundel van "eigen kring". Anders gezegd de acceptatie van het vrije lied valt tegen onder predikanten, hoe zal de gemeente dat dan ervaren? Stel de gemeente is voor weerklank (de meerderheid). De gemeentepredikant is ook voor. Er wordt gezegd dat het lied geen enkele invloed heeft op de gekozen gastpredikanten. Gast dominees geven geen gezang op. Dus de bezwaarden (waaronder ik) merken dat de acceptatie van het gezang tegenvalt. Daardoor komt er weer een discussie op gang. Oplossing: gastvoorgangerslijsten maken die wel gezangen opgeven. Dit is in bijvoorbeeld mijn plaats, Barneveld het geval. Dit gebeurt vaak. Ook beïnvloedt het vrije lied het beroepingswerk in een gemeente (hervormd Noordhorn had moeite met een geschikte dominee te vinden). Dit gebeurt al dan niet ongemerkt in alle wk gemeentes (in elk geval een kerk met één predikantsplaats).
Ik begrijp denk ik wat je schrijft, maar niet helemaal wat nu het probleem is. Er zijn gastpredikanten die geen gezang opgeven. Als de gemeente dat vervelend vindt, kun je afspreken dat ze dat wel moeten doen. Of een gezang voor de dienst zingen.

Ik snap niet waarom mensen van zoiets zo'n punt maken, andersom ook niet. De bezwaarden moeten gastpredikanten ook niet misbruiken om hun mening te geven, vind ik. Al zou een kerkenraad er mijns inziens wijs aan doen om zo mogelijk ook een of meerdere klassieke diensten te laten bestaan.

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geplaatst: 26 aug 2019, 21:21
door MePaul
Adje schreef:
MePaul schreef:De bundel Weerklank is een relatief recente liedbundel van de gereformeerde bond.
Toch zien ik naar mijn inzicht de verdeeldheid toenemen.
Zie deze gemeentes als voorbeeld.
- Apeldoorn (de Eben-Haëzerkerk) door gast dominees vaak klassieke diensten (Afgelopen 3 ochtenddiensten klassiek).
- Putten (nieuwe kerk ochtend en oude kerk in de avond) door eigen predikanten en gast dominees vaak klassieke diensten. Als gevolg hiervan vanaf september 2019 bij klassieke diensten een voorzang uit Weerklank.
- Rotterdam (Maranathakerk) door gast dominees relatief vaak klassieke diensten.
- Hervormd Amstelveen heeft de Bundel (zoals ik zag aangekomen) niet gewild. De bundel wordt niet meer in reguliere diensten gebruikt.
Predikanten zijn toch vrij om uit Weerklank te laten zingen ja of nee? Dat hoeft toch geen verdeeldheid te geven? Wij hebben ook wel eens gastpredikanten die geen lied uit Weerklank laten zingen. Ik hoor daar niemand over mopperen.
Maar snap je dat dat met beroepingswerk dilemma's geeft? Vooral als de modaliteit van de gemeente rechts is en dat je daardoor dus linkser gaat beroepen?