Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Geplaatst: 26 aug 2019, 10:31
Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Precies. "Geveinsde" is een woord dat beter uitdrukt wat eigenlijk bedoeld wordt. Het is onmogelijk dat ik Christus bezit en mijzelf blijf; als dit zo wel zo is dan heb ik Christus 'gestolen', c.q. ik veins Hem te bezitten. (bron: Refoforum)eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Maar je kan niet oordelen of hij-zij dat is of je niet hem-haar. Goed kenneneilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Veinzen is actief, je huichelt, misschien denken anderen veel van je, maar veinzen doe je expres.Arja schreef:Precies. "Geveinsde" is een woord dat beter uitdrukt wat eigenlijk bedoeld wordt. Het is onmogelijk dat ik Christus bezit en mijzelf blijf; als dit zo wel zo is dan heb ik Christus 'gestolen', c.q. ik veins Hem te bezitten. (bron: Refoforum)eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Als iemand een uitwendig leven naar Gods geboden leeft, dan is dat inderdaad zo. Maar dat doet niet af aan wat Eilander schrijft.Geytenbeekje schreef:Maar je kan niet oordelen of hij-zij dat is of je niet hem-haar. Goed kenneneilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Inderdaad. Petrus Immens schrijft er belangwekkende zaken over in de Godvruchtige Avondmaalganger. Er zijn ook mensen die geen geveinsde zijn, maar in hun onkunde écht menen een kind des Heeren te zijn, strijd en aanvechtingen hebben, maar nochtans zichzelf bedriegen voor de eeuwigheid, omdat het fundament niet op Christus is gebouwd.Arja schreef:Precies. "Geveinsde" is een woord dat beter uitdrukt wat eigenlijk bedoeld wordt. Het is onmogelijk dat ik Christus bezit en mijzelf blijf; als dit zo wel zo is dan heb ik Christus 'gestolen', c.q. ik veins Hem te bezitten. (bron: Refoforum)eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Zegt de Heere Jezus dat ook? Dat geveinsden strijd en aanvechtingen kennen of ze echt tot Hem gekomen zijn?Jantje schreef:Inderdaad. Petrus Immens schrijft er belangwekkende zaken over in de Godvruchtige Avondmaalganger. Er zijn ook mensen die geen geveinsde zijn, maar in hun onkunde écht menen een kind des Heeren te zijn, strijd en aanvechtingen hebben, maar nochtans zichzelf bedriegen voor de eeuwigheid, omdat het fundament niet op Christus is gebouwd.Arja schreef:Precies. "Geveinsde" is een woord dat beter uitdrukt wat eigenlijk bedoeld wordt. Het is onmogelijk dat ik Christus bezit en mijzelf blijf; als dit zo wel zo is dan heb ik Christus 'gestolen', c.q. ik veins Hem te bezitten. (bron: Refoforum)eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
De bundel wordt uitgegeven door mensen die zich sterk met de gb verwant voelen. Veel dominees die zich ook verwant met de gb voelen geven dus geen lied op uit de Bundel van "eigen kring". Anders gezegd de acceptatie van het vrije lied valt tegen onder predikanten, hoe zal de gemeente dat dan ervaren? Stel de gemeente is voor weerklank (de meerderheid). De gemeentepredikant is ook voor. Er wordt gezegd dat het lied geen enkele invloed heeft op de gekozen gastpredikanten. Gast dominees geven geen gezang op. Dus de bezwaarden (waaronder ik) merken dat de acceptatie van het gezang tegenvalt. Daardoor komt er weer een discussie op gang. Oplossing: gastvoorgangerslijsten maken die wel gezangen opgeven. Dit is in bijvoorbeeld mijn plaats, Barneveld het geval. Dit gebeurt vaak. Ook beïnvloedt het vrije lied het beroepingswerk in een gemeente (hervormd Noordhorn had moeite met een geschikte dominee te vinden). Dit gebeurt al dan niet ongemerkt in alle wk gemeentes (in elk geval een kerk met één predikantsplaats).DDD schreef:Een voorzang uit Weerklank is dan een mooie oplossing. Dan hoeft de gastpredikant die niet op te geven.
Wat bedoel je met toenemende verdeeldheid?
Ik vind het erg dat mensen het donker in gejaagd worden, als je door onkunde niet weet wat geloof en bekering inhoudt, is dat erg, deze mensen zouden, door zelf de Bijbel te bestuderen, er achter kunnen komen, maar mensen die hun toevlucht tot de Heere Jezus genomen hebben komend nooit beschaamd uit.Jantje schreef:Inderdaad. Petrus Immens schrijft er belangwekkende zaken over in de Godvruchtige Avondmaalganger. Er zijn ook mensen die geen geveinsde zijn, maar in hun onkunde écht menen een kind des Heeren te zijn, strijd en aanvechtingen hebben, maar nochtans zichzelf bedriegen voor de eeuwigheid, omdat het fundament niet op Christus is gebouwd.Arja schreef:Precies. "Geveinsde" is een woord dat beter uitdrukt wat eigenlijk bedoeld wordt. Het is onmogelijk dat ik Christus bezit en mijzelf blijf; als dit zo wel zo is dan heb ik Christus 'gestolen', c.q. ik veins Hem te bezitten. (bron: Refoforum)eilander schreef:Natuurlijk is het een vreemde uitdrukking, maar er wordt bedoeld dat iemand ten onrechte kan denken in Christus te zijn. En dat is wel degelijk een gevaar.
Ja. Dat heb ik gelezen. Gisterenavond nog.Arja schreef:Het is wel zo dat Petrus Immens in zijn boek beschrijft dat men in grote oppervlakkigheid al de beloften op zichzelf kan toepassen en denken dat alles in orde is. Maar of iemand daar echt strijd en aanvechtingen over heeft? Heb je dat gelezen?
Predikanten zijn toch vrij om uit Weerklank te laten zingen ja of nee? Dat hoeft toch geen verdeeldheid te geven? Wij hebben ook wel eens gastpredikanten die geen lied uit Weerklank laten zingen. Ik hoor daar niemand over mopperen.MePaul schreef:De bundel Weerklank is een relatief recente liedbundel van de gereformeerde bond.
Toch zien ik naar mijn inzicht de verdeeldheid toenemen.
Zie deze gemeentes als voorbeeld.
- Apeldoorn (de Eben-Haëzerkerk) door gast dominees vaak klassieke diensten (Afgelopen 3 ochtenddiensten klassiek).
- Putten (nieuwe kerk ochtend en oude kerk in de avond) door eigen predikanten en gast dominees vaak klassieke diensten. Als gevolg hiervan vanaf september 2019 bij klassieke diensten een voorzang uit Weerklank.
- Rotterdam (Maranathakerk) door gast dominees relatief vaak klassieke diensten.
- Hervormd Amstelveen heeft de Bundel (zoals ik zag aangekomen) niet gewild. De bundel wordt niet meer in reguliere diensten gebruikt.
Ik begrijp denk ik wat je schrijft, maar niet helemaal wat nu het probleem is. Er zijn gastpredikanten die geen gezang opgeven. Als de gemeente dat vervelend vindt, kun je afspreken dat ze dat wel moeten doen. Of een gezang voor de dienst zingen.MePaul schreef:De bundel wordt uitgegeven door mensen die zich sterk met de gb verwant voelen. Veel dominees die zich ook verwant met de gb voelen geven dus geen lied op uit de Bundel van "eigen kring". Anders gezegd de acceptatie van het vrije lied valt tegen onder predikanten, hoe zal de gemeente dat dan ervaren? Stel de gemeente is voor weerklank (de meerderheid). De gemeentepredikant is ook voor. Er wordt gezegd dat het lied geen enkele invloed heeft op de gekozen gastpredikanten. Gast dominees geven geen gezang op. Dus de bezwaarden (waaronder ik) merken dat de acceptatie van het gezang tegenvalt. Daardoor komt er weer een discussie op gang. Oplossing: gastvoorgangerslijsten maken die wel gezangen opgeven. Dit is in bijvoorbeeld mijn plaats, Barneveld het geval. Dit gebeurt vaak. Ook beïnvloedt het vrije lied het beroepingswerk in een gemeente (hervormd Noordhorn had moeite met een geschikte dominee te vinden). Dit gebeurt al dan niet ongemerkt in alle wk gemeentes (in elk geval een kerk met één predikantsplaats).DDD schreef:Een voorzang uit Weerklank is dan een mooie oplossing. Dan hoeft de gastpredikant die niet op te geven.
Wat bedoel je met toenemende verdeeldheid?
Maar snap je dat dat met beroepingswerk dilemma's geeft? Vooral als de modaliteit van de gemeente rechts is en dat je daardoor dus linkser gaat beroepen?Adje schreef:Predikanten zijn toch vrij om uit Weerklank te laten zingen ja of nee? Dat hoeft toch geen verdeeldheid te geven? Wij hebben ook wel eens gastpredikanten die geen lied uit Weerklank laten zingen. Ik hoor daar niemand over mopperen.MePaul schreef:De bundel Weerklank is een relatief recente liedbundel van de gereformeerde bond.
Toch zien ik naar mijn inzicht de verdeeldheid toenemen.
Zie deze gemeentes als voorbeeld.
- Apeldoorn (de Eben-Haëzerkerk) door gast dominees vaak klassieke diensten (Afgelopen 3 ochtenddiensten klassiek).
- Putten (nieuwe kerk ochtend en oude kerk in de avond) door eigen predikanten en gast dominees vaak klassieke diensten. Als gevolg hiervan vanaf september 2019 bij klassieke diensten een voorzang uit Weerklank.
- Rotterdam (Maranathakerk) door gast dominees relatief vaak klassieke diensten.
- Hervormd Amstelveen heeft de Bundel (zoals ik zag aangekomen) niet gewild. De bundel wordt niet meer in reguliere diensten gebruikt.