GerGem Kruiningen

DDD

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Precies. Ik verwacht dat het reuze mee zal vallen met zo'n vermeende kerkscheuring. We leven in een tijd waarin veel mensen zich via internet op de feiten oriënteren. Er is in de Gereformeerde Gemeenten ruimte voor alle prediking die daarin vanouds gehoord werd, van meer verbondsmatig tot de meer hypercalvinistische lijn. Maar goed, als er meer predikanten zijn die een machtswoord gaan spreken in andere classes, en dreigen met afscheiding, dan zouden er gekke dingen kunnen gebeuren. Het lijkt mij desondanks uitgesloten dat een groot deel van de gemeenteleden met zulke scheurmakers mee zal gaan. Daar is het ook de tijd niet meer naar.

We leven in een tijd waarin mensen zich heel erg bewust zijn geworden van de persoonlijke fouten die tot eerdere kerkscheuringen leidden. Dat is een zegen uit het onderzoek van ds. Golverdingen naar de onverkwikkelijke gang van zaken bij het ontstaan van de GGiN. Mensen lopen tegenwoordig heus niet zomaar meer achter hun dominee aan, tenzij ze daar een duidelijk eigen belang bij hebben. Maar goed, ik zal bidden dat -als er dominees zouden vertrekken- dat een zegen, en niet een vloek zal zijn voor de GG.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

is er eigenlijk een Leergeschil, of gaat dit zoals bij veel scheuringen om persoonlijkheden?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

emigrant schreef:is er eigenlijk een Leergeschil, of gaat dit zoals bij veel scheuringen om persoonlijkheden?

Het gaat hier helemaal niet om de leer, maar om pastoraat.
Blijkbaar wil ds Bredeweg ons wat anders doen geloven.

Verder lijkt het me goed niet te speculeren over predikanten die hem zouden volgen. Zolang er geen officiele bronnen zijn, geloof ik daar helemaal niets van. Ik kan het me ook niet voorstellen.
@Mods ken uw taak.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
emigrant schreef:is er eigenlijk een Leergeschil, of gaat dit zoals bij veel scheuringen om persoonlijkheden?

Het gaat hier helemaal niet om de leer, maar om pastoraat.
Blijkbaar wil ds Bredeweg ons wat anders doen geloven.

Verder lijkt het me goed niet te speculeren over predikanten die hem zouden volgen. Zolang er geen officiele bronnen zijn, geloof ik daar helemaal niets van. Ik kan het me ook niet voorstellen.
@Mods ken uw taak.
Ik kan dat ook niet geloven, tenzij dat het een feit zou blijken te zijn. Eerder geloof ik dit niet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Ik heb opzettelijk gesproken over 'de heer' in plaats van meneer. Veel netter kun je het toch niet krijgen. Maar dat de classis niet de kans heeft gekregen om de voormalige dominee te schorsen, is mijns inziens zeker geen reden hem aan te duiden alsof hij nog steeds predikant is. Er is geen wettig kerkverband en ook geen bevestiging.
Je zegt in het Nederlands precies hetzelfde als in het Latijn. Het woord is een verbastering van de vocatief domine van het Latijnse dominus dat heer betekent. De heer of dominee maakt dus geen verschil. Keurig gedaan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Geruchten hier geknipt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ditbenik schreef: Je zegt in het Nederlands precies hetzelfde als in het Latijn. Het woord is een verbastering van de vocatief domine van het Latijnse dominus dat heer betekent. De heer of dominee maakt dus geen verschil. Keurig gedaan.
Onzin natuurlijk. Dominee is een aanspreektitel voor predikant, en wordt in Nederland helemaal niet gebruikt in de zin van heer.
DDD

Bericht door DDD »

Uitroeptekens horen niet achter iedere zin. Dat leidt maar tot misverstanden, zoals ook hier.

@KeesJanm:
Wat is er mis mee om te spreken over een kerkscheuring, als een voormalige dominee van de GG daaraan deelneemt? Het zou mijns inziens heel droevig zijn als daarover op dit forum niet kan worden gesproken. Veel gemeenteleden oriënteren zich op dit forum en vormen hier een deel van hun mening. Ik zou het erg betreuren als zoiets vreselijks als een oproep om de kerk te scheuren hier niet zou kunnen worden besproken. Want dat is geen kleinigheid. Als dominees inderdaad tot een kerkscheuring op zouden roepen, dan is dat een heel trieste zonde.

@Ditbenik:
Nee. In het Nederlands betekent dominee een bijzonder type heren (en dames ook natuurlijk, want van domina's hoor je niet veel meer).
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Overigens wel frustrerend dat ik gewoon geen idee heb waar het over gaat en wat er speelt. Zelfs niet toen de zaak 'naar buiten' kwam. Waarom wordt het kerkvolk zo onwetend gehouden?
Omdat het allemaal zo 'teer' en 'gevoelig' is.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

DDD schreef:Uitroeptekens horen niet achter iedere zin. Dat leidt maar tot misverstanden, zoals ook hier.

@KeesJanm:
Wat is er mis mee om te spreken over een kerkscheuring, als een voormalige dominee van de GG daaraan deelneemt? Het zou mijns inziens heel droevig zijn als daarover op dit forum niet kan worden gesproken. Veel gemeenteleden oriënteren zich op dit forum en vormen hier een deel van hun mening. Ik zou het erg betreuren als zoiets vreselijks als een oproep om de kerk te scheuren hier niet zou kunnen worden besproken. Want dat is geen kleinigheid. Als dominees inderdaad tot een kerkscheuring op zouden roepen, dan is dat een heel trieste zonde.

@Ditbenik:
Nee. In het Nederlands betekent dominee een bijzonder type heren (en dames ook natuurlijk, want van domina's hoor je niet veel meer).

:quoi :quoi
samanthi

Bericht door samanthi »

Een schorsing van een predikant, een scheuring in een gemeente, oneenigheid onder broeders van het zelfde huis, wat verdrietig allemaal.
Wat een puinhoop hebben wij mensen ervan gemaakt.
Laten we ons verootmoedigen en schuldbelijden en bidden voor deze gemeente en betrokkenen, sommige zullen zich ontgoocheld voelen, wat te denken van jonge mensen enkinderen die dit mee krijgen.
Bijna iedereen in de gemeente heeft er ws wel een mening over gevormd, maar deze uitkomst? echt heel moeilijk.
Laatst gewijzigd door samanthi op 13 nov 2017, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
refo

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Overigens wel frustrerend dat ik gewoon geen idee heb waar het over gaat en wat er speelt. Zelfs niet toen de zaak 'naar buiten' kwam. Waarom wordt het kerkvolk zo onwetend gehouden?
Omdat het allemaal zo 'teer' en 'gevoelig' is.
De gepubliceerde uitspraak van het kort geding vermeldt in algemene termen wel iets.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

In dit licht bezien is het rapport van de classis wel in een ander daglicht komen te staan. Ze hoeven nu namelijk niet meer over te gaan tot een kerkrechtelijke actie (lees: schorsing, afzetting o.i.d.) tegen de dominee. Dan ligt de inhoud van het rapport wel onder een vergrootglas.
(~)
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Hoezo? Als ds. Bredeweg zich niet buiten het kerkverband had geplaatst maar de classisuitspraak opgevolgd had was de kans alsnog groot dat een beider partijen beroep aantekende. Het rapport was ook dan belangrijk geweest.
Nu de zaak Bredeweg is afgedaan ligt het rapport niet meer onder een vergrootglas, maar vrede bewerkstelligen en het opbouwen van een kerkelijke gemeente in het overblijfsel van Kruiningen.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

De hetze die sommigen hier nu voeren over/tegen Ds. Bredeweg vind ik beneden alle peil. Je hoeft het niet met de keuze van Ds. Bredeweg eens te zijn, maar als buitenstaanders is het niet aan ons om inhoudelijk te oordelen. En daarnaast vraag ik mij af of we hier ook zo gepraat hadden als broeder Jansen + familie de gemeente verlaten hadden, vanwege het niet kunnen/willen overnemen van het classisbesluit.
Want waar is de "deernis met het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Laatst gewijzigd door JCRyle op 13 nov 2017, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie