Zita schreef:Enige terughoudendheid in het veroordelen van zo'n ingrijpende stap lijkt me wel op zijn plaats. In het algemeen veranderen mensen niet lichtvaardig van kerkverband. Zeker als het gepaard gaat met een roeping tot het predikantschap gaat het in het algemeen samen met veel strijd.
Ik veroordeel hier niks hoor, Zita. Het zijn gewoon feiten (zeker in de omgeving waar ik woon) dat er een beweging is vanuit de GG naar de Ger.Bond. Zeker vroeger en de laatste tijd komt het weer opgang.
En niet om te oordelen of te veroordelen maar dan blijven ze niet staan, waarvoor ze stonden. Blijven ze niet behoudend, maar schieten door.
Is niet alleen de GG, dat besef ik, maar vind ik altijd een opmerkelijke trend. Dat mensen doorschieten of als ze een kerkverband verlaten hebben opeens meer gaan doen, wat vroeger volgens hun zelf echt niet kon. Genoeg meegemaakt.
Inderdaad gaat het overstappen met een roeping, veel strijd aan vooraf. Ontken ik ook niet. Zie eerdere post.
Dat het een worsteling is geloof ik best. Maar als iemand beweert dat je ergens geplaatst ben, vervolgens weggaat en elders predikant wordt. Dat vind ik vreemd, mag ik? Een roeping is heel teer! En hier doe ik echt niet luchtig over. Maar als de Heere je in een kerkverband roept, waarom zal je dan overstappen? Bepaald jij het kerkverband als je geroepen wordt of de Heere? Dit lijkt mij een oprechte worsteling voor zo'n iemand. En snap dat iemand het daar ontzettend moeilijk mee kan hebben als het niet gelukt is in de weg der middelen in het 'oude-kerkverband'.