Belijdenis doen

Porder

Re: Belijdenis doen

Bericht door Porder »

huisman schreef:
Harmen schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Ik heb het idee dat hij zich m.n. richt tegen de belijdenis-praktijk in de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
Of althans van de karikatuur die hij ervan maakt.

Ik denk niet dat het een karikatuur is.
In veel gemeenten gaan de meeste jongeren die geloofsbelijdenis hebben gedaan, daarna niet aan het Heilig Avondmaal. Dat is opvallend.
Ik kom oorspronkelijk (30 jaar geleden) uit een gemeente waar alle jongeren na het doen van belijdenis aan het Heilig avondmaal deelnamen. Dat is opvallend...allemaal voor hun twintigste wederomgeboren, jaar in jaar uit. 30 jaar later heeft een groot deel van die avondmaalvierende jongeren helaas al lang de kerk verlaten en is de wereld ingetrokken.

Er zijn geen makkelijke antwoorden op de vraag wanneer jongeren belijdenis kunnen doen. Pastoraal gezien al helemaal niet.
Laten wij maar om onze jongeren heenstaan in hun worstelingen met deze vragen en met een trekkende wereld.
Ligt de 'schuld' hiervan niet bij onszelf?!
Hebben 'wij' (de godsdienstige mens) dit er niet zelf van gemaakt, met de belijdenisdiensten?!

Indien wij elkaar kunnen aanspreken met: "Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze." (1Petrus 3:15)
Zou dat niet al veel duidelijkheid scheppen?!
Mara

Bericht door Mara »

Porder schreef: Ligt de 'schuld' hiervan niet bij onszelf?!
Hebben 'wij' (de godsdienstige mens) dit er niet zelf van gemaakt, met de belijdenisdiensten?!
Hoezo zou de schuld bij ons liggen? Hoe zou je het anders moeten doen?
Dan kunnen de geloofsdopen zeker ook afgeschaft worden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:
Waar zou die anders moeten liggen, Mara? De CGK heeft nu een recordaantal kerkverlaters het afgelopen jaar.
Dit aantal stijgt de afgelopen jaren alleen maar. Ligt dat aan de jongeren? Alleen aan de jongeren?
Of ligt het aan de prediking, pastoraal gebied of aan ons gemeente-zijn anno 2015?
refo

Bericht door refo »

RefoCalvinist schreef:
Mara schreef:
Waar zou die anders moeten liggen, Mara? De CGK heeft nu een recordaantal kerkverlaters het afgelopen jaar.
Dit aantal stijgt de afgelopen jaren alleen maar. Ligt dat aan de jongeren? Alleen aan de jongeren?
Of ligt het aan de prediking, pastoraal gebied of aan ons gemeente-zijn anno 2015?
Volgens Mara ligt dat aan de i-pad.
RefoCalvinist

refo schreef:Volgens Mara ligt dat aan de i-pad.

:haha
Mara

Bericht door Mara »

RefoCalvinist schreef:
Mara schreef:
Nee tuurlijk ligt dit niet alleen aan de jongeren.
Dit topic gaat over belijdenis doen en de CGK is nu niet bepaald het kerkgenootschap waar je een bekeringsgeschiedenis moet vertellen alvorens je
belijdenis kunt doen.
Ik vraag gewoon wat Porder bedoelt met zijn opmerking.
Laat hem hierop eens reageren.
refo schreef:Volgens Mara ligt dat aan de i-pad.
Sinds wanneer ben jij mijn woordvoerder :quoi
De meester op school zei het al: als je niks zinnigs weet te zeggen, zwijg dan maar.
RefoCalvinist

Mara schreef:
RefoCalvinist schreef: Waar zou die anders moeten liggen, Mara? De CGK heeft nu een recordaantal kerkverlaters het afgelopen jaar.
Nee tuurlijk ligt dit niet alleen aan de jongeren.
Dit topic gaat over belijdenis doen en de CGK is nu niet bepaald het kerkgenootschap waar je een bekeringsgeschiedenis moet vertellen alvorens je belijdenis kunt doen.
Ik vraag gewoon wat Porder bedoelt met zijn opmerking.
Laat hem hierop eens reageren.
Ligt het dan aan de vernieuwingen? Ik denk het niet. Het speelt een rol, maar niet de hoofdrol.
En het is mijn inziens ook te goedkoop om daar alles op te schuiven of op de trekkende wereld.
Nee hiermee onderken ik niet dat dit ook problemen zijn, maar het grootste probleem is een geestelijk probleem.
En dan nam ik hier het voorbeeld van de CGK, maar het had net zo goed een ander kerkverband kunnen zijn.
Een zuivere en rechte prediking wordt steeds meer gemist in kerkelijk Nederland. Een prediking radicaal naar de Schrift.
Waarin mensen niks wordt onthouden of voorgehouden, maar waar alles ontnomen wordt. En als die prediking nog gehoord wordt, dan leef het overgrote deel er totaal niet naar. Ja ook die voor kinderen Gods doorgaan. Het is dor en het is dood in de kerken.
En dat is de reden waarom er kerkverlating is en wel op grote schaal. Er gaat geen geur of smaak vanuit. Christus wordt er niet meer in gevonden. Nee alles moet lekker liggen voor het gevoel. Ja zowel ter rechter- als ter linkerzijde. Als ons eigen ego maar gestreeld wordt.
Onze menselijkheid zorgt voor kerkverlating. Wij staan God in de weg (!) met heel ons kerkje-spelen. Waar het werkelijk omgaat is al lang uitzicht. Geestelijk verval is momenteel hevig aanwezig. En hiermee wil ik niet aangeven de anderen hebben het allemaal fout, maar ik alleen heb het juiste zicht. Nee want hierin moet ik mij bij inschalen. We zijn dor en we zijn doods. Het gaat meer om het "plaatje", dan om de eer van de Drie-enige God. Daar wringt de schoen. En hoe we dat moeten oplossen? Dat antwoord is toch wel duidelijk? "Terug naar de Bron"
Mara

Bericht door Mara »

RefoCalvinist schreef: Ligt het dan aan de vernieuwingen? Ik denk het niet. Het speelt een rol, maar niet de hoofdrol.
En het is mijn inziens ook te goedkoop om daar alles op te schuiven of op de trekkende wereld.
Nee hiermee onderken ik niet dat dit ook problemen zijn, maar het grootste probleem is een geestelijk probleem.
En dan nam ik hier het voorbeeld van de CGK, maar het had net zo goed een ander kerkverband kunnen zijn.
Een zuivere en rechte prediking wordt steeds meer gemist in kerkelijk Nederland. Een prediking radicaal naar de Schrift.
Waarin mensen niks wordt onthouden of voorgehouden, maar waar alles ontnomen wordt. En als die prediking nog gehoord wordt, dan leef het overgrote deel er totaal niet naar. Ja ook die voor kinderen Gods doorgaan. Het is dor en het is dood in de kerken.
En dat is de reden waarom er kerkverlating is en wel op grote schaal. Er gaat geen geur of smaak vanuit. Christus wordt er niet meer in gevonden. Nee alles moet lekker liggen voor het gevoel. Ja zowel ter rechter- als ter linkerzijde. Als ons eigen ego maar gestreeld wordt.
Ik denk dat jij hierin gelijk hebt. Het ligt nooit aan één oorzaak, maar een reeks.
Het één wordt opgevolgd door het andere.
Bepaalde vernieuwingen zijn nuttig en wellicht noodzakelijk, maar bij sommige vernieuwingen moet men zich toch eens afvragen, is dit wel stichtend en verbindend?
Als leden vertrekken vanwege bepaalde vernieuwingen, dient de k.r. zich af te vragen of het dan een goede vernieuwing was, toch?
Je moet toch met alle leden rekening houden?
RefoCalvinist schreef:Onze menselijkheid zorgt voor kerkverlating. Wij staan God in de weg (!) met heel ons kerkje-spelen. Waar het werkelijk omgaat is al lang uitzicht. Geestelijk verval is momenteel hevig aanwezig. En hiermee wil ik niet aangeven de anderen hebben het allemaal fout, maar ik alleen heb het juiste zicht. Nee want hierin moet ik mij bij inschalen. We zijn dor en we zijn doods. Het gaat meer om het "plaatje", dan om de eer van de Drie-enige God. Daar wringt de schoen. En hoe we dat moeten oplossen? Dat antwoord is toch wel duidelijk? "Terug naar de Bron"
Soms kun je dit wel aflezen, zo van: "wij zijn zo goed bezig".
Zonder een weekendconferentie te hoeven bezoeken, raak ik ook wel eens in verwarring. Het is soms moeilijk om standvastig te blijven, want dat wordt vaak als star gezien.
Maar wanneer ben je nu standvastig - op Bijbelse grond - en wanneer ben je nu star?
DDD

Bericht door DDD »

@Mara:

Dat laatste is een heel belangrijke vraag. Ik heb er ook niet direct een antwoord op, maar het is zeker een onderwerp dat heel belangrijk is, ook in de kerk.

Ik geef het graag voor beter, maar zou op dit moment het volgende denken:

Je bent standvastig als je tegen je karakter en sociaal gevoel in, oprecht meent God meer gehoorzaam te moeten zijn dan mensen.

Je bent star als je een innerlijke afkeer hebt van vernieuwingen, en die vervolgens met Bijbelteksten gaat onderbouwen.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Je bent standvastig als je tegen je karakter en sociaal gevoel in, oprecht meent God meer gehoorzaam te moeten zijn dan mensen.

Je bent star als je een innerlijke afkeer hebt van vernieuwingen, en die vervolgens met Bijbelteksten gaat onderbouwen.
Persoonlijk heb ik geen afkeer van vernieuwingen, noch in het dagelijks leven, noch in het kerkelijk leven.
Maar het gaat vaak om de wijze waarop dit gebeurt (soms wordt een gemeente voor het blok gezet), komen ze totaal onverwacht, heeft het helemaal geen nut, of verwijdert het mensen van elkaar.
Het ritmisch zingen is op de juiste wijze ingevoerd, nl. ruim vooraf aangekondigd, zodat voor- en tegenstanders hun mening konden geven.
En eerst 1 Psalm ritmisch laten zingen en geleidelijk werd het zo uitgebreid.

Maar er zijn ook zaken die gewoon vóór de dienst werden aangekondigd, zo van: vanaf nu doen we dit.
En dat is niet wijs, een gemeente maak je tenslotte met zn allen.

Maar we dwalen intussen helemaal af van de belijdenis. ;)

Ik zou een vraag willen stellen:

Als jonge mensen hun belijdenis afleggen, is het dan goed om een persoonlijke getuigenis van hen hierin te horen?
Hetzij door een gesproken woord, hetzij door een persoonlijke getuigenis in het kerkblad of op de liturgie te zetten?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bij ons in de gemeente moet je een brief schrijven voordat je belijdenis van het geloof aflegt.
Deze word gelezen door kerkenraad en predikant en word met ieder persoonlijk doorgenomen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Bij ons in de gemeente moet je een brief schrijven voordat je belijdenis van het geloof aflegt.
Deze word gelezen door kerkenraad en predikant en word met ieder persoonlijk doorgenomen.
Wat voor dingen staan er precies in die brief? En wat als je niet zo'n schrijver bent?
Hoe ervaren jongeren dat? En als je nu niet zo'n klik hebt met sommige k.r.leden, maar vervolgens moet je aan hen wel over je diepste gevoelens schrijven?

Zomaar wat vragen, ik hoorde hier pas ook over en vroeg mij dit toen af.
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Bij ons in de gemeente moet je een brief schrijven voordat je belijdenis van het geloof aflegt.
Zoiets bedoelde ik dus niet, deze gewoonte ken ik niet.
Ik was vorig jaar bij een belijdenisdienst waarin de jongeren, staand achter het katheder, in het kort iets vertelden over hun persoonlijk geloof, waarom ze belijdenis deden die middag.
Ik heb ook wel gezien dat op de liturgie iets werd gezet, zodat je dit kunt meenemen naar huis.
Zomaar een paar zinnen hoor, geen brief dus.
Ik vond dit laatste wel mooi. Je kunt er dan nog eens op terugkomen in een later gesprek met diegene.

Als ik mijn eigen belijdenis herinner, was dat tamelijk onpersoonlijk. Heel veel stof leren, weinig persoonlijke gesprekken tijdens de catechisatie en de vragen die gesteld worden door de kerkenraad, uit het hoofd leren en daar JA op antwoorden.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Vragen belijdeniscatechisatie

1. Over de belijdeniscatechisatie:
a. Vertel wat je overwegingen waren om op belijdeniscatechisatie te gaan.
b. Vond je het een moeilijke beslissing, of juist niet?
c. Welke invloed heeft de belijdeniscatechese op je gehad?
d. Denk je dat je straks DV met Pasen wel of geen belijdenis gaat doen? Waarom wel/niet?

2. Jezus bracht de boodschap van geloof en bekering (Mark. 1:15).
a. Welke betekenis heeft ‘geloof’ gekregen in jouw leven?
b. Welke betekenis heeft ‘bekering’ gekregen in jouw leven?
3. Als je terugkijkt op je leven en nadenkt over hoe God in jouw leven aanwezig is geweest, wat zou je dan willen noemen?

4. Is er een bijbeltekst of psalmvers of een lied met een bijzondere betekenis voor jou persoonlijk? Zo ja, waarom?

5. Zijn er zaken die horen bij het belijdend-lid-zijn, waartegen je opziet? Zo ja, waarom?

6. Zijn er zaken die horen bij het belijdend-lid-zijn, waarnaar je uitziet? Zo ja, waarom?

7. Wie lid is van de Kerk, is een volgeling van Jezus. Jezus spreekt over de relatie tussen de wereld en Hem in Joh. 15:18-20. Wat betekenen deze verzen voor jou?

Niet het schrijven zelf is belangrijk (veelheid van woorden) maar de inhoud.
Evt. het niet kunnen vinden met de kerkenraad, daar moet je je overheen zetten, zij zijn toch degene die als opzichter toezien op hun leden/aankomende leden.

"Voor jezelf is het heel verhelderend, goed om over deze dingen na te denken, mijn medecatechesanten en ikzelf hadden er geen moeite mee." aldus een jongere......
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Ik heb ook wel gezien dat op de liturgie iets werd gezet, zodat je dit kunt meenemen naar huis.
Zomaar een paar zinnen hoor, geen brief dus.
Ik vond dit laatste wel mooi. Je kunt er dan nog eens op terugkomen in een later gesprek met diegene.

Als ik mijn eigen belijdenis herinner, was dat tamelijk onpersoonlijk. Heel veel stof leren, weinig persoonlijke gesprekken tijdens de catechisatie en de vragen die gesteld worden door de kerkenraad, uit het hoofd leren en daar JA op antwoorden.
Helemaal eens. Er gaat nu weinig getuigenis van belijdenissen af in de rechtse kerken. Vaak krijgt men nog niet eens een persoonlijke tekst mee (!). In dat geval is het gewoon doctrine stampen, daar ja op zeggen terwijl het vervolgens wel belijdenis van het geloof wordt genoemd. Een aparte liturgie is al helemaal zeldzaam, in veel GB gemeenten wordt daar inderdaad heel kort in een paar gezinnen door iedere/of een paar catechisanten een paar gedachten ingezet. Heeft weinig met vernieuwing te maken, meer met de catechisanten (= nieuwe lidmaten) dichter bij de gemeente brengen.
Plaats reactie