Ligt de 'schuld' hiervan niet bij onszelf?!huisman schreef:Ik kom oorspronkelijk (30 jaar geleden) uit een gemeente waar alle jongeren na het doen van belijdenis aan het Heilig avondmaal deelnamen. Dat is opvallend...allemaal voor hun twintigste wederomgeboren, jaar in jaar uit. 30 jaar later heeft een groot deel van die avondmaalvierende jongeren helaas al lang de kerk verlaten en is de wereld ingetrokken.Harmen schreef:Tiberius schreef:Of althans van de karikatuur die hij ervan maakt.Luther schreef:Ik heb het idee dat hij zich m.n. richt tegen de belijdenis-praktijk in de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
Ik denk niet dat het een karikatuur is.
In veel gemeenten gaan de meeste jongeren die geloofsbelijdenis hebben gedaan, daarna niet aan het Heilig Avondmaal. Dat is opvallend.
Er zijn geen makkelijke antwoorden op de vraag wanneer jongeren belijdenis kunnen doen. Pastoraal gezien al helemaal niet.
Laten wij maar om onze jongeren heenstaan in hun worstelingen met deze vragen en met een trekkende wereld.
Hebben 'wij' (de godsdienstige mens) dit er niet zelf van gemaakt, met de belijdenisdiensten?!
Indien wij elkaar kunnen aanspreken met: "Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze." (1Petrus 3:15)
Zou dat niet al veel duidelijkheid scheppen?!