Welke muziek beluister je nu? [5]

Hendrikus

Re: Welke muziek beluister je nu? [5]

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Toch blijf ik moeite hebben met de "Christus-partij" in dit soort passionen.
Als je je verdiept in de geschiedenis van de passiemuziek, is het niet vreemd of ongepast. Immers, de oorsprong van de passiemuziek ligt in het gegeven dat men al in de middeleeuwen het lijdensverhaal zingend voordroeg. In de week vóór Pasen werd in de 12e eeuw al het lijdensverhaal gezongen, uiteraard nog in het Latijn. Om het voor de kerkgangers allemaal nog wat aanschouwelijker te maken, verdeelde men de tekst over drie personen. De woorden van Christus werden gedeclameerd door een priester met een lage stem. De verbindende evangeliewoorden door een diaken met een hoge stem, een tenor. De woorden van de andere personen die in het evangelie sprekend worden ingevoerd (Petrus, Pilatus, het volk, enzovoort) werden gedeclameerd door een sub-diaken.

Later in de middeleeuwen werden de reacties van het volk en van de discipelen (dus de reacties van een groep mensen) door het koor gezongen. Nou, daar ligt dus de basis voor de passiemuziek zoals wij die kennen: in het liturgisch voorlezen van de evangelietekst, waarbij de woorden van verschillende personages over meerdere voorlezers / voorzangers werden verdeeld.

Maar ik kan me je bezwaar wel indenken. Zeker als je wel eens een kijkje achter de schermen kunt nemen en hoort hoe absoluut ongelovige solisten over hun rol spreken... Met als dieptepunt de bassolist die de Christuspartij zong en direct na de uitvoering zegt "Zo, die hangt weer".

Eigenlijk moet je dat maar niet eens willen weten.
Zoals je ook niet teveel een kijkje achter de schermen van het kerkelijk leven moet nemen. Want ook dáár gebeurt veel dat niet sticht.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hendrikus schreef: Maar ik kan me je bezwaar wel indenken. Zeker als je wel eens een kijkje achter de schermen kunt nemen en hoort hoe absoluut ongelovige solisten over hun rol spreken... Met als dieptepunt de bassolist die de Christuspartij zong en direct na de uitvoering zegt "Zo, die hangt weer".

Eigenlijk moet je dat maar niet eens willen weten.
Zoals je ook niet teveel een kijkje achter de schermen van het kerkelijk leven moet nemen. Want ook dáár gebeurt veel dat niet sticht.
Da's één soort solisten. Anderzijds is er ook een Bas Ramselaar, die de Matthaus nadrukkelijk als evangelisatiemiddel zien, en met de aan hem gegeven talenten (die bepaald niet gering zijn) het Woord zingend wil verspreiden. Hij zal daarin niet de enige zijn.
Daphne

Bericht door Daphne »

http://nl.youtube.com/watch?v=bzhH8iLb_ ... re=related

Jezus, Gods Heerlijkheid verschijnt!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
jvdg

Bericht door jvdg »

Verhelderende reactie van Hendrikus.

Los van de blasfemistische opmerkingen en gedrag van de "acteurs" blijft het voor mij echt moeilijk, zo niet onmogelijk, dit aan te horen.
Ik wil zelfs zover gaan om een vergelijking te trekken met de film Passion of....

Toch, anderzijds ben ik een liefhebber van het muzikale stuk genaamd Kinderen Sions, waarbij vanuit de hemel door een kind wordt gezongen over het komen en zijn in de Hemel.
Groot verschil met de passionen echter is het afwezig zijn van Goddelijke Personen in de uitvoering, en het feit dat het bezongene (één op één) is terug te vinden in de Bijbel..
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Paasoratorium

Het Lam dat ons doet leven

Muziek Dirk Zwart, teksten Ria Borkent

Zaterdag 22 maart 2008 20:00 uur
De Kandelaar, Heiligenbergerweg 64, Amersfoort

Harry van Wijk, orgel
Ernst Munneke, piano
Dethmer-Jan van Heerde, trompet
Sybrand Steen, schriftlezingen
Gereformeerd Kamerkoor Amersfoort

muzikale leiding: Jannes Munneke

Kaarten € 10,-- / € 8,-- (65+, 18- en donateurs) verkrijgbaar bij: Boekhandel “de Wegwijzer”, H. van Viandenstraat 6, Amersfoort
en via de website van het koor: http://www.gka.nl/mambo/index.php

ook zéér de moeite waard!
Daphne

Bericht door Daphne »

God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Daphne

Bericht door Daphne »

Lassie schreef:Ik ren naar U toe
http://nl.youtube.com/watch?v=8uOtnaTJ3 ... re=related

Prachtig Lassie...!
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Ik wil zelfs zover gaan om een vergelijking te trekken met de film Passion of....
Daar ben ik het niet mee eens. Het is mijns inziens een wezenlijk verschil of iemand als acteur Christus 'speelt' of dat hij als zanger alleen de woorden van Christus zingt. En als je met dat laatste desondanks moeite blijft houden, hoe doe je dat dan met liederen waarin de gemeente woorden van Christus zingt?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Daphne

Bericht door Daphne »

Mods... misschien is t mooi om hier n topic over te openen en de voorgaande reacties daarin te zetten? Het is absoluut een onderwerp wat 'gevonden' moet kunnen worden als je er naar zoekt... en niet ergens in dit topic moet staan!!

deze blijft erg mooi.. http://nl.youtube.com/watch?v=jVkieKx2_ac :)
Ichtus

Bericht door Ichtus »

U geeft om mij...
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
parsifal

Bericht door parsifal »

muziek van "The Mandate", een grote mannen conferentie, ik meen in Belfast.
Nu: I will sing the wondrous story.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gian

Bericht door Gian »

Blind - Gerald Troost
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Josephus schreef:
jvdg schreef:Ik wil zelfs zover gaan om een vergelijking te trekken met de film Passion of....
Daar ben ik het niet mee eens. Het is mijns inziens een wezenlijk verschil of iemand als acteur Christus 'speelt' of dat hij als zanger alleen de woorden van Christus zingt. En als je met dat laatste desondanks moeite blijft houden, hoe doe je dat dan met liederen waarin de gemeente woorden van Christus zingt?
Daar heb je een punt Josephus, mijn uitspraak is geheel gebaseerd op mijn gevoelens.

Ik wil daar nog op terugkomen.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

jvdg schreef:
Josephus schreef:
Daar heb je een punt Josephus, mijn uitspraak is geheel gebaseerd op mijn gevoelens.

Ik wil daar nog op terugkomen.
Ja jvdg zo zie ik het eigenlijk ook.....de muziek is zo prachtig van Händel en Bach en je leest in de Bijbel toch ook woorden van Jezus en God voor aan tafel na het eten.....
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Jongere

Bericht door Jongere »

Verdere discussie over de Matthäus graag in een daarvoor bestemd topic.
Gesloten