Nee, als het goed ligt zal de kerkenraad dat niet zeggen. Een verzoek tot perforatie komt van het lid. Niet van de kerkenraad. Je moet gewoon niet naar gemeente X gaan als je officieel bij Y hoort. "Ik bedoel dit, dat ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, ík van Apollos, ík van Kefas, en ík van Christus. Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd?"Geytenbeekje schreef:Ook niet als je elke zondag naar gemeente X bent gegaan terwijl je officieel bij Y hoort?Nasrani schreef:Perforatie vanwege ligging kan voor zover ik weet niet. Hoe ga je dat beargumenteren? Uiteindelijk neemt de classis het besluit over perforatie.
De kerkenraad zal dan wel zeggen, wordt dan daar maar lid.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
-
Dus je laat iemand jarenlang naar gemeente X zonder de lidmaatschap over te zetten? En stem je kunt geen huis kopen/huren in Y maar wel in X en je verhuist naar X vanwege werk of nare woonomstandigheid, zou jij dan ook niet die lidmaatschap afgeven aan Y?Ditbenik schreef:Nee, als het goed ligt zal de kerkenraad dat niet zeggen. Een verzoek tot perforatie komt van het lid. Niet van de kerkenraad. Je moet gewoon niet naar gemeente X gaan als je officieel bij Y hoort. "Ik bedoel dit, dat ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, ík van Apollos, ík van Kefas, en ík van Christus. Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd?"Geytenbeekje schreef:Ook niet als je elke zondag naar gemeente X bent gegaan terwijl je officieel bij Y hoort?Nasrani schreef:Perforatie vanwege ligging kan voor zover ik weet niet. Hoe ga je dat beargumenteren? Uiteindelijk neemt de classis het besluit over perforatie.
Ga je ervan uit dat alle predikanten ware dienaren van Christus zijn?Ditbenik schreef:Nee, als het goed ligt zal de kerkenraad dat niet zeggen. Een verzoek tot perforatie komt van het lid. Niet van de kerkenraad. Je moet gewoon niet naar gemeente X gaan als je officieel bij Y hoort. "Ik bedoel dit, dat ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, ík van Apollos, ík van Kefas, en ík van Christus. Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd?"Geytenbeekje schreef:Ook niet als je elke zondag naar gemeente X bent gegaan terwijl je officieel bij Y hoort?Nasrani schreef:Perforatie vanwege ligging kan voor zover ik weet niet. Hoe ga je dat beargumenteren? Uiteindelijk neemt de classis het besluit over perforatie.
Het antwoord is gelegen in de vraag of die predikanten allen de gereformeerde leer voorstaan. Vooralsnog ga ik daar vanuit in de HHK.Valcke schreef:Ga je ervan uit dat alle predikanten ware dienaren van Christus zijn?
Ja natuurlijk. Ik kan niet in het hart kijken dus als iemand zich uitgeeft voor een kind van God houd ik hem daarvoor tot uit de vruchten het tegendeel blijkt. De gemeente verlaten omdat om een ambtsdrager mij om de een of andere reden niet aanstaat is dan ook geen optie. Ik heb dat ooit, meer dan 25 jaar geleden, overwogen en een tijdje een keer per zondag bij de Ger Gem gekerkt maar de Heere heeft me toen helder geleerd dat dit een zondige weg was. Ik heb Zijn zegen rijk ervaren door trouw te blijven op de plek waar ik was door Hem was gesteld en waar Hij me heeft geroepen uit de duisternis tot Zijn dierbaar licht.Valcke schreef:Ga je ervan uit dat alle predikanten ware dienaren van Christus zijn?Ditbenik schreef:Nee, als het goed ligt zal de kerkenraad dat niet zeggen. Een verzoek tot perforatie komt van het lid. Niet van de kerkenraad. Je moet gewoon niet naar gemeente X gaan als je officieel bij Y hoort. "Ik bedoel dit, dat ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, ík van Apollos, ík van Kefas, en ík van Christus. Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd?"Geytenbeekje schreef:Ook niet als je elke zondag naar gemeente X bent gegaan terwijl je officieel bij Y hoort?Nasrani schreef:Perforatie vanwege ligging kan voor zover ik weet niet. Hoe ga je dat beargumenteren? Uiteindelijk neemt de classis het besluit over perforatie.
O.k. dank je. Maar naast het leven zou ik wel menen dat het met de leer (ook aangaande de weg der zaligheid) begint. Dan zijn er - ook binnen de HHK - wel degelijk verschillen en ik geloof niet dat die onbelangrijk zijn. Ik ga daar echter liever verder niet op in in dit topic.Ditbenik schreef:Ja natuurlijk. Ik kan niet in het hart kijken dus als iemand zich uitgeeft voor een kind van God houd ik hem daarvoor tot uit de vruchten het tegendeel blijkt. De gemeente verlaten omdat om een ambtsdrager mij om de een of andere reden niet aanstaat is dan ook geen optie. Ik heb dat ooit, meer dan 25 jaar geleden, overwogen en een tijdje een keer per zondag bij de Ger Gem gekerkt maar de Heere heeft me toen helder geleerd dat dit een zondige weg was. Ik heb Zijn zegen rijk ervaren door trouw te blijven op de plek waar ik was door Hem was gesteld en waar Hij me heeft geroepen uit de duisternis tot Zijn dierbaar licht.Valcke schreef:Ga je ervan uit dat alle predikanten ware dienaren van Christus zijn?Ditbenik schreef:Nee, als het goed ligt zal de kerkenraad dat niet zeggen. Een verzoek tot perforatie komt van het lid. Niet van de kerkenraad. Je moet gewoon niet naar gemeente X gaan als je officieel bij Y hoort. "Ik bedoel dit, dat ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, ík van Apollos, ík van Kefas, en ík van Christus. Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd?"Geytenbeekje schreef:Ook niet als je elke zondag naar gemeente X bent gegaan terwijl je officieel bij Y hoort?
Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK
Perforatie vanwege ligging gebeurt veel.Nasrani schreef:Perforatie vanwege ligging kan voor zover ik weet niet. Hoe ga je dat beargumenteren? Uiteindelijk neemt de classis het besluit over perforatie.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Goed punt. Ik zal proberen dit meer voor ogen te houden.Ditbenik schreef: Dat is precies waarom perforatie alleen is toegestaan op pastorale gronden. Je maakt deel uit van het lichaam Christus. Dat is de gemeente in de plaats waar je woont. Dan kunnen accentverschillen of persoonlijke smaken en voorkeuren geen reden te zijn om te zeggen dat niet wilt behoren tot dat deel van het lichaam van Christus. Om die reden roep ik dat je predikanten of gemeenten niet in een hokje moet stoppen.

Tja. En dan hoor ik dat ds. 1 niet in buurgemeente 2 mag voorgaan, terwijl ds 2 wel in buurgemeente 1 voorgaat.Gerrit35 schreef:Goed punt. Ik zal proberen dit meer voor ogen te houden.Ditbenik schreef: Dat is precies waarom perforatie alleen is toegestaan op pastorale gronden. Je maakt deel uit van het lichaam Christus. Dat is de gemeente in de plaats waar je woont. Dan kunnen accentverschillen of persoonlijke smaken en voorkeuren geen reden te zijn om te zeggen dat niet wilt behoren tot dat deel van het lichaam van Christus. Om die reden roep ik dat je predikanten of gemeenten niet in een hokje moet stoppen.
Zolang dergelijke afspraken berusten bij het gezag van een lokale kerkenraad, zie ik geen enkel heil in de perforatieregeling.
-
- Verbannen
Eens.
Ik zie het hier op Walcheren ook. Een dominee is niet welkom in een aangrenzende gemeente.
De preekbeurten zouden classicaal verdeeld moeten worden. En elke dominee zou in elke gemeente moeten mogen preken, ongeacht zijn eigen wil of die van de plaatselijke kerkenraad.
Ik zie het hier op Walcheren ook. Een dominee is niet welkom in een aangrenzende gemeente.
De preekbeurten zouden classicaal verdeeld moeten worden. En elke dominee zou in elke gemeente moeten mogen preken, ongeacht zijn eigen wil of die van de plaatselijke kerkenraad.
Een perforatieregeling brengt ook geen heil. Daarom is die in 2006 afgeschaft en kan er alleen nog op pastorale gronden worden geperforeerd. En wat het voorgaan van predikanten betreft. Er zijn ook predikanten die niet overal willen voorgaan. Of dat allemaal zo spannend is weet ik niet. In onze vorige gemeente werd iedereen minimaal 1x gevraagd. Dan blijkt soms dat gemeente en predikant niet bij elkaar passen. In een gemeente met een eigen predikant heb je al veel minder diensten die door een gastpredikant vervuld kunnen worden. Dan krijg je prompt ook verhalen over predikanten die niet voor zouden mogen gaan. Het heeft ook te maken met agenda's, enz.Herman schreef:Tja. En dan hoor ik dat ds. 1 niet in buurgemeente 2 mag voorgaan, terwijl ds 2 wel in buurgemeente 1 voorgaat.Gerrit35 schreef:Goed punt. Ik zal proberen dit meer voor ogen te houden.Ditbenik schreef: Dat is precies waarom perforatie alleen is toegestaan op pastorale gronden. Je maakt deel uit van het lichaam Christus. Dat is de gemeente in de plaats waar je woont. Dan kunnen accentverschillen of persoonlijke smaken en voorkeuren geen reden te zijn om te zeggen dat niet wilt behoren tot dat deel van het lichaam van Christus. Om die reden roep ik dat je predikanten of gemeenten niet in een hokje moet stoppen.
Zolang dergelijke afspraken berusten bij het gezag van een lokale kerkenraad, zie ik geen enkel heil in de perforatieregeling.
Ik kan me niet voorstellen dat je lid bent van de HHK. Prima als dit binnen de Ger Gem zo geregeld is. Wij maken andere keuzes en laten iedereen vrij.GerefGemeente-lid schreef:Eens.
-
- Verbannen
Maar jij schreef toch dat je tegen perforatie was?Ditbenik schreef:Ik kan me niet voorstellen dat je lid bent van de HHK. Prima als dit binnen de Ger Gem zo geregeld is. Wij maken andere keuzes en laten iedereen vrij.GerefGemeente-lid schreef:Eens.
- FlyingEagle
Dat is in de GG ook niet zo hoor, gelukkig maar.
-
- Verbannen
Juist wel. Dat heb ik eerder al geprobeerd duidelijk te maken.FlyingEagle schreef:Dat is in de GG ook niet zo hoor, gelukkig maar.
De moderators mogen dit wel afsplitsen naar een nieuw draadje, als dat mogelijk is.