Wat? Ik kan het niet lezen!! :$Oorspronkelijk gepost door Daphne:+ [size=-2]soms wel[/size]Oorspronkelijk gepost door LizzyNou ik weet niet of zoiets perongeluk gaat :tOorspronkelijk gepost door Daphneen als het gewoon per ongeluk gaat?Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Vrrreselijk gewoon zág!!!!!
Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg!
Over Nederlandse taal gesproken.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Moet je echte ouwe gouwerakkers maar eens horen proatenOorspronkelijk gepost door LizzyNee Refo ik woon in de buurt van Gouda maarre je overdrijft lichtelijk!!! :buOorspronkelijk gepost door refo
Kennut dat ik u kan?
Dit is Gouds:
Maar zen vader mos taar niks fan ebbe, dà tie zòò dicht in de buurt bleef en ie zee dan ook: ‘Nee oor, 'k mò jou nie sòò dicht in men konterije ebbe. Zeeker om dan geregeld deur den uis èèn te lòòpe bèère. Jij ga na je tante Kee en daarmee uit.’
‘Nou en ik gaat toch nie na men tante Kee’, zee Kneeles, ‘'k wil toch niet.’
‘Jij è chèèn wil’, zee zen vader, ‘jou wil staad achter de deur mid 'n beezemstok op ie ziel.
Dit is echt Gouds. Voor de oorlog werd het zo gesproken. Nu alleen nog door een beperkt aantal echte ouwe Gouwenaars. Zelfs Jelle is daar te jong voor.
Door de komst van tienduizenden migranten na de oorlog is het dialect grotendeels verdwenen. Je ziet ook wel dat het niet echt een uitzonderlijke taal is. Komt nog bij dat het vooral door 'het gewone volk' gesproken werd. Trots was niemand op z'n taaltje. En dat is funest voor een dialect. Alleen 'ik gaat femiddeg statte' hoor je nog wel eens op zaterdagochtend. Stam+t in de 1e persoon enkelvoud hoor je nog relatief veel in en om Gouda. Is misschien ook Rotterdams?
Bron: Het Gouds dialect. Door een zeker Lafeber. Uitgave Oudheidkundige kring 'Die Goude'. Helaas alleen nog antiquarisch.
Door de komst van tienduizenden migranten na de oorlog is het dialect grotendeels verdwenen. Je ziet ook wel dat het niet echt een uitzonderlijke taal is. Komt nog bij dat het vooral door 'het gewone volk' gesproken werd. Trots was niemand op z'n taaltje. En dat is funest voor een dialect. Alleen 'ik gaat femiddeg statte' hoor je nog wel eens op zaterdagochtend. Stam+t in de 1e persoon enkelvoud hoor je nog relatief veel in en om Gouda. Is misschien ook Rotterdams?
Bron: Het Gouds dialect. Door een zeker Lafeber. Uitgave Oudheidkundige kring 'Die Goude'. Helaas alleen nog antiquarisch.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wil al jaren dat boek hebben "Het dialect van Gouda", maar antiquarisch peperduur. 65 euro ofzo.
Net even gegoogeld en gevonden voor 20,50. Joepie!!
--------------
Op woensdag staat er op de curiosamarkt ook altijd een kraam met alleen maar boeken over Gouda. Wie weet kun je daar ook slagen als je nog eens zoiets zoekt.Oorspronkelijk gepost door refo
Wil al jaren dat boek hebben "Het dialect van Gouda", maar antiquarisch peperduur. 65 euro ofzo.
Be yourself, there are plenty of others.
Ja, schandalig zo slecht als die PABO'ers tegenwoordig het Nederlands beheersen. Vroegah..... toen konden ze er wat van.Oorspronkelijk gepost door MarjanDat is zeker een grapje? Weet je hoeveel leerkrachten het Nederlands niet beheersen! Op het veterdiploma van mijn zoon: "ik kan me veter strikken!"
Nee op elke basisschool wordt het goed aangeleerd, dus dat zijn smoesjes!!!
- jakobmarin
Re: Over Nederlandse taal gesproken.
Nog een vraag voor Neerlandici onder onze RF'ers:
dag
dagelijks
week
wekelijks
maand
maandelijks
jaar
jaarlijks
kwartaal
...............? 
dag

week

maand

jaar

kwartaal

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.