Homoseksualiteit

eilander
Moderator

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

merel schreef: Ik bedoelde inderdaad de tweede alinea.

Ik vind het een mooi antwoord, omdat hij voor mijn gevoel de discussie verwoordt in dit topic.
Valcke is van menig dat de homoseksuele praxis zondig is en iemand die bekeerd is, zich ook hiervan zal bekeren.

Ik ben met Herman van Wijngaarden van mening dat het uiteindelijk draait om jouw persoonlijke relatie met God, ook al heb je een ( eventueel zondige) relatie met iemand van hetzelfde geslacht. Ik schaar homoseksualiteit niet onder de onvergetelijke zondes en denk dat ook bij bekeerde mensen bepaalde dagelijkse zondes in stand zullen blijven.
Dan vraag ik me af hoe je de oproep tot bekering leest in de Bijbel. Iemand met een zondige leefwijze (i.c. een homoseksuele relatie) moet opgeroepen worden tot bekering i.p.v. voorgehouden worden dat het een vergefelijke zonde is. Dat is een uiterst gevaarlijke weg.
MePaul

Bericht door MePaul »

Enige wat ik me soms afvraag is het volgende: welke zonde is "beter", het feit dat een homo zelfmoord pleegt of dat hij/zij een relatie aangaat. Uit eigen omgeving weet ik dat dat soms speelt. Ik kan het mezelf helaas ook inbeelden dat het soms ondragelijk is. Voor sommige homo's is de last te zwaar dat heb ik helaas weleens gehoord. Geeft God dan echt ondragelijke lasten? Geen idee, maar zo kan het wel voelen. "Het is niet goed dat de mens alleen zij" Het is wel goed voor homo's dat ze alleen zijn? Vragen die leven en die misschien wel nooit beantwoord worden.
Laatst gewijzigd door MePaul op 23 aug 2021, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:Ik heb mijn antwoord aangevuld met de laatste alinea
Zo'n leefwijze is inderdaad niet goed. Maar het kan toch niet waar zijn dat je daarom ervoor pleit om dan het andere ook maar goed te keuren??
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

MePaul schreef:Enige wat ik me soms afvraag is het volgende: welke zonde is "beter", het feit dat een homo zelfmoord pleegt of dat hij/zij een relatie aangaat. Uit eigen omgeving weet ik dat dat soms speelt. Ik kan het mezelf helaas ook inbeelden dat het soms ondragelijk is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Zoek alsjeblieft hulp in zo'n geval, en dan in een bijbelse weg. Deze keuze is verschrikkelijk.
MePaul

Bericht door MePaul »

eilander schreef:
MePaul schreef:Enige wat ik me soms afvraag is het volgende: welke zonde is "beter", het feit dat een homo zelfmoord pleegt of dat hij/zij een relatie aangaat. Uit eigen omgeving weet ik dat dat soms speelt. Ik kan het mezelf helaas ook inbeelden dat het soms ondragelijk is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Zoek alsjeblieft hulp in zo'n geval, en dan in een bijbelse weg. Deze keuze is verschrikkelijk.
Gelukkig speelt dat bij mij niet meer, maar die gedachte is er zeker wel geweest. Nu mag ik ervaren dat ik erg dicht bij God leef, omdat Hij in ieder geval altijd bereikbaar is!
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb verschillende keren gehoord dat homo's zelfmoord pleegden. Maar dat had niet (alleen) te maken met het dilemma tussen wel of geen seksualiteit of relatie.

Ik denk dat dat eerder samenhangt met een extreem conformistische opvoeding, waardoor mensen niet willen afwijken van de rest. Het is naar mijn inschatting voor de meeste mensen mogelijk om zonder seks met een ander te leven zonder daar zo van uit evenwicht te raken dat je zelfmoord pleegt. Daar zit echt iets achter. Wel kan ik mij voorstellen dat als iemand niet knuffelt of geknuffeld wordt en/of geen diepe vriendschappen heeft, hij of zij misschien zich minder gelukkig voelt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik verbaas me én het doet me verdriet (oprecht) dat er mensen zijn die op Gods troon denken te zitten en te kunnen en mogen oordelen over de eeuwige bestemming van een mens
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp dat wel, maar in de prediking moeten toch wel twee weken verteld worden. Je ontkomt er niet aan om dat te concretiseren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Ik verbaas me én het doet me verdriet (oprecht) dat er mensen zijn die op Gods troon denken te zitten en te kunnen en mogen oordelen over de eeuwige bestemming van een mensAfbeelding
Dat zou inderdaad verdrietig zijn. Maar het baart mij zorgen dat je dat nu hier opmerkt. Moet Gods woord niet het laatste woord in ons leven hebben?
MePaul

Bericht door MePaul »

eilander schreef:
Orchidee schreef:Ik verbaas me én het doet me verdriet (oprecht) dat er mensen zijn die op Gods troon denken te zitten en te kunnen en mogen oordelen over de eeuwige bestemming van een mensAfbeelding
Dat zou inderdaad verdrietig zijn. Maar het baart mij zorgen dat je dat nu hier opmerkt. Moet Gods woord niet het laatste woord in ons leven hebben?
Zeker, net zoals dominee van Campen (toen nog Rotterdam-Zuid) zei dat we een heilige, maar ook een veilige kerk willen zijn. Heilig betekent dat we alles wat niet volgens de Bijbel is liefdevol aankaarten. Veilig betekent in mijn ogen dat iedereen, ongeacht een eventuele on-Bijbelse leefwijze, zich welkom voelt in de gemeente. Kijk liefde, luisteren en omzien naar elkaar is heel erg belangrijk in een gemeente (geroepen om gemeente van Christus te zijn). Dat neemt natuurlijk niet weg dat je de Bijbel als gezaghebbend moet beschouwen en dat de zonde zeker benoemt moet worden en dat mensen die in zonde leven er ook op worden aangesproken. De manier waarop dat gebeurt is echter wel van belang. Het is belangrijk dat vermaning in liefde gebeurt en dat de ene zonde niet als "erger" wordt gezien dan de andere zonde.

Het blijft alleen een voortdurende uitdaging om een veilige kerk te zijn voor iedereen, terwijl je ook een heilige gemeente wilt zijn.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dat vind ik te vrijblijvend. Er is niet veel uitdagends aan. De Bijbel is duidelijk. Bekeert u!

En als we in openbare, seksuele zonden voortleven en ons niet bekeren van onze boze wegen, is de Bijbel heel duidelijk over de eindbestemming. Zo eerlijk moeten we wel zijn.
MePaul

Bericht door MePaul »

GerefGemeente-lid schreef:Dat vind ik te vrijblijvend. Er is niet veel uitdagends aan. De Bijbel is duidelijk. Bekeert u!

En als we in openbare, seksuele zonden voortleven en ons niet bekeren van onze boze wegen, is de Bijbel heel duidelijk over de eindbestemming. Zo eerlijk moeten we wel zijn.
Het lijkt mij een uitdaging om je in te leven in homo's die in alle kerkverbanden te vinden zijn. Enige mildheid lijkt mij op z'n plek. Dat zegt niet dat je de zonde niet meer mag benoemen, maar het is wel belangrijk dat vermaning liefdevol, respectvol en opbouwend gebeurt.
Orchidee

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:
Waaruit maak jij op dat ik dat NIET vind?
Mogen wij als mens (buitenstaander) oordelen over het eeuwig wél of wee van een ander mens?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

We kunnen het over vormen hebben.
Maar hier ligt het gevaar. In deze onderwerpen, die een regelrechte aanval zijn op de scheppingsorde.
De bekende druppel die de steen uitholt.
Zonden worden goed gepraat, het geluk van de individu centraal gesteld, die moet zich goed voelen.
Je kunt toch niet ongelukkig blijven? Eerst de acceptatie van de homoseksuele praxis. De volgende stap is het legitimeren van de eigen keuze voor je gender. En het gaat maar door. Wat is het volgende?
Hier liggen de werkelijke fronten voor de kerk in de westerse samenleving.
Hoelang kunnen we nog staande blijven en zonden als zonden benoemen?
Ik ben bang dat dit binnenkort onmogelijk wordt.
J.C. Philpot

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door J.C. Philpot »

Orchidee schreef:
eilander schreef:
Waaruit maak jij op dat ik dat NIET vind?
Mogen wij als mens (buitenstaander) oordelen over het eeuwig wél of wee van een ander mens?
Doet Eilander of iemand anders hier dat?

Een aantal forummers spreken slechts na wat God zelf in Zijn Woord zegt (bijvoorbeeld 1 Korinthiers 6:9-10). Dat verzwijgen zou de grootste liefdeloosheid zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie