God, Nederland en Oranje
God, Nederland en Oranje
God, Nederland en Oranje!
Het drievoudige snoer. Vandaag(23 april) werd er een onderzoek gepubliceerd in het RD daarover. Met o.a. de vraag: Bestaat het drievoudige snoer nog? Uitkomst: 31% ja. 52% niet meer. 12% Nooit bestaan. 5% geen mening.
Het meest opvallende vind ik dat 12% beweert dat die band er nooit geweest is. Persoonlijk denk dat die band er zeker is geweest in de tijd dat we ons vrij vochten van de Spaanse onderdrukking. Daarnaast blijft het een interessante discussie of die band er nu noch is. Zelf vind ik het moeilijk om daar een goed onderbouwde mening over te geven.
Het drievoudige snoer. Vandaag(23 april) werd er een onderzoek gepubliceerd in het RD daarover. Met o.a. de vraag: Bestaat het drievoudige snoer nog? Uitkomst: 31% ja. 52% niet meer. 12% Nooit bestaan. 5% geen mening.
Het meest opvallende vind ik dat 12% beweert dat die band er nooit geweest is. Persoonlijk denk dat die band er zeker is geweest in de tijd dat we ons vrij vochten van de Spaanse onderdrukking. Daarnaast blijft het een interessante discussie of die band er nu noch is. Zelf vind ik het moeilijk om daar een goed onderbouwde mening over te geven.
Het idee van een drievoudig snoer tussen God, Oranje en Nederland is een mythe uit de 19e eeuw en derhalve volslagen nonsens. Alsof Nederland een uitverkoren natie zou zijn, en alsof het Oranjehuis zo godvruchtig was en is... Nee, het is een mythe die helaas elke zondag door veel predikanten/ouderlingen wordt aangehaald in het gebed, maar wat volkomen onzin is....
Gr.,
Gr.,
Er is bevolen om te bidden voor de regering en het koninklijk huis door predikanten.Oorspronkelijk gepost door Leonius
Het idee van een drievoudig snoer tussen God, Oranje en Nederland is een mythe uit de 19e eeuw en derhalve volslagen nonsens. Alsof Nederland een uitverkoren natie zou zijn, en alsof het Oranjehuis zo godvruchtig was en is... Nee, het is een mythe die helaas elke zondag door veel predikanten/ouderlingen wordt aangehaald in het gebed, maar wat volkomen onzin is....
Gr.,
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Ik heb er een Bijbelverklaring op na geslagen na aanleiding van Pred. 4:12. Met het drievoudig snoer wordt bedoelt dat er twee samen verbonden zijn in heilige liefde en waar God zich dan als derde daarbij voegt. De geschiedenis van de Emmaüsgangers wordt als voorbeeld genoemd.
Als ik dit dan projecteer op het drietal God, Nederland en Oranje, denk ik dat vroeger wel sprake geweest kan zijn van een drievoudig snoer. Daar ons volk zich toen vrij vocht onder leiding van de Oranjes vanonder de Spaanse (Roomse) tiran. En dat het gebeurde in heilige liefde valt af te leiden aan de vele wonderen die in die tijd gebeurd zijn. Daarin is te zien dat God zich niet afzijdig hield maar zich daarbij voegde als ‘de Derde’.
Al zijn het dan wel mensen die de titel ‘drievoudig snoer’ eraan geven. Ik vind het persoonlijk een mooi beeld. Ik denk niet dat je het af kunt doen met termen als ‘nonsens’ en ‘mythen’.
Grt AJ
Ps: Idd Lizzy, Momenteel is het helaas anders
Als ik dit dan projecteer op het drietal God, Nederland en Oranje, denk ik dat vroeger wel sprake geweest kan zijn van een drievoudig snoer. Daar ons volk zich toen vrij vocht onder leiding van de Oranjes vanonder de Spaanse (Roomse) tiran. En dat het gebeurde in heilige liefde valt af te leiden aan de vele wonderen die in die tijd gebeurd zijn. Daarin is te zien dat God zich niet afzijdig hield maar zich daarbij voegde als ‘de Derde’.
Al zijn het dan wel mensen die de titel ‘drievoudig snoer’ eraan geven. Ik vind het persoonlijk een mooi beeld. Ik denk niet dat je het af kunt doen met termen als ‘nonsens’ en ‘mythen’.
Grt AJ
Ps: Idd Lizzy, Momenteel is het helaas anders
Zie mijn handtekeningOorspronkelijk gepost door Lambertus
Refo
gelukkig maar dat Benedictus XVI ook andere talen toelaat dan enkel het Latijn
scherp opgemerkt van je trouwens dat wij Latijn gebruiken
lees je het zelf wel eens of snap je het niet![]()

--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
volgens mij snap je t wel...Oorspronkelijk gepost door refoZie mijn handtekeningOorspronkelijk gepost door Lambertus
Refo
gelukkig maar dat Benedictus XVI ook andere talen toelaat dan enkel het Latijn
scherp opgemerkt van je trouwens dat wij Latijn gebruiken
lees je het zelf wel eens of snap je het niet![]()
![]()
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Nieuw Latijn
Je hebt Latijn en Latijn. Op het gymnasium leer je klassiek Latijn uit het jaar 0.
Maar er bestaat ook Middeleeuws Latijn, uit de Middeleeuwen.
Neo-Latijn is het Latijn van de humanisten en de renaissance.
Wanneer mensen nu in het Latijn schrijven (en soms ook spreken),
noemen we dat Nieuw Latijn. Tenminste, Kox noemt dat zo.
Een aantal voorbeelden:
Pinoculus Latinus
Pinocchio (van Carlo Collodi) in het Latijn:
Ugo Enrico Paoli
Pinoculus Latinus
Editus ex aedibus
bibliopolarum Turicensium
qui Artemidos numen sibi vindicant
© 1983 Artemis Verlag Zürich und München
ISBN 3 7608 4065 5
Een stukje van hoofdstuk VII:
Subito experrectus Pinoculus, ubi primum patris vocem audivit, neque adhuc sibi pedes combustos esse animadverterat, semisopitus ex scamno exsiluit, ut ostii pessulum reduceret; sed postquam labante gressu bis terve incedere conatus est, humi procubuit eumque strepitum cadens edidit, ut si plurima lignea cochlearia ex summa domo corruissent.
"Ostium aperi!" Iosephulus ex via clamabat.
"Quomodo possum, pater?", flens atque humi se volutans Pinoculus respondit.
"Cur non potes?"
"Pedes meos comederunt".
"Quisnam comedit?"
"Feles, opinor", Pinoculus inquit, cum felem videret aliquot ligni ramenta in altum cruribus iactantem.
At iterum Iosephulus:
"Aperi ostium, aio", inquit, "nisi vis a me discere quo cibo feles utatur".
"Stare nequeo, crede. O me miserum, quem per totam vitam genibus nixum ambulare necesse est!"
Iosephulus credidit sic illum eiulare, ut se ludificaret, atque, ne res diutius duceretur, murum ascendit domumque per fenestram introiit.
Erat ei in animo acerbius in Pinoculum animadvertere; sed cum illum combustis pedibus humi iacentem vidit, amore simul ac misericordis permotus, ad pectus premere atque osculari coepit sexcentisque blanditiis consolari. (...)
Jippus et Jannica
Jip en Janneke, die kennen we allemaal (??)
Een citaat:
De patruo barbato
Mihi est patruus, dicit Jannica.
Euge, dicit Jippus, admodum quattuor mihi sunt. Quattuor patrui.
At mihimet patruus est barbatus, dicit Jannica.
Hic vincitur Jippus.
Ubi nunc est? rogat.
Domi nostrae, dicit Jannica, quin venis ut visamus?
Ita, dicit Jippus. Numquam antea patruum aspexit barbatum.
Ille Jannicae domi in subsellio pulvinisque sedet. Ingens ei barba est. Scrupulum quoddam inicit Jippo.
Tutin ille Jippus? rogat patruus. Huc veni, sis. Ego patruus, nomine Paulus. Accedit Jippus pedibus cessantibus. Animo quidem barba metum inicit; fateri autem non audet veritus ne Jannicae ignavulus videatur. At ignavulus Jippus certo non est. Salve, bone vir, dicit Jippus.
Paulum patruum me licet appelles.
Salve, Paule patrue, dicit Jippus, anxia voce.
(...)
Te koop bij BOL:
Jippus et Jannica
Annie M.G. Schmidt
Miffa ad mare
Een collector's item voor de echte Nijntje-tifosi!
Hier een citaat:
quodam die pater floccus
dixit: quis it mecum
in arenas et litus
et in mare magnum
miffa clamat: vado tecum
io, io, placet mihi
et feram hamam mecum
si sint conchae ibi
etc...
Refo
Ik spreek en lees enkel en alleen het kerkelijk Latijn zoals het bedoeld is
[Aangepast op 23/4/05 door Egbert]
Je hebt Latijn en Latijn. Op het gymnasium leer je klassiek Latijn uit het jaar 0.
Maar er bestaat ook Middeleeuws Latijn, uit de Middeleeuwen.
Neo-Latijn is het Latijn van de humanisten en de renaissance.
Wanneer mensen nu in het Latijn schrijven (en soms ook spreken),
noemen we dat Nieuw Latijn. Tenminste, Kox noemt dat zo.
Een aantal voorbeelden:
Pinoculus Latinus
Pinocchio (van Carlo Collodi) in het Latijn:
Ugo Enrico Paoli
Pinoculus Latinus
Editus ex aedibus
bibliopolarum Turicensium
qui Artemidos numen sibi vindicant
© 1983 Artemis Verlag Zürich und München
ISBN 3 7608 4065 5
Een stukje van hoofdstuk VII:
Subito experrectus Pinoculus, ubi primum patris vocem audivit, neque adhuc sibi pedes combustos esse animadverterat, semisopitus ex scamno exsiluit, ut ostii pessulum reduceret; sed postquam labante gressu bis terve incedere conatus est, humi procubuit eumque strepitum cadens edidit, ut si plurima lignea cochlearia ex summa domo corruissent.
"Ostium aperi!" Iosephulus ex via clamabat.
"Quomodo possum, pater?", flens atque humi se volutans Pinoculus respondit.
"Cur non potes?"
"Pedes meos comederunt".
"Quisnam comedit?"
"Feles, opinor", Pinoculus inquit, cum felem videret aliquot ligni ramenta in altum cruribus iactantem.
At iterum Iosephulus:
"Aperi ostium, aio", inquit, "nisi vis a me discere quo cibo feles utatur".
"Stare nequeo, crede. O me miserum, quem per totam vitam genibus nixum ambulare necesse est!"
Iosephulus credidit sic illum eiulare, ut se ludificaret, atque, ne res diutius duceretur, murum ascendit domumque per fenestram introiit.
Erat ei in animo acerbius in Pinoculum animadvertere; sed cum illum combustis pedibus humi iacentem vidit, amore simul ac misericordis permotus, ad pectus premere atque osculari coepit sexcentisque blanditiis consolari. (...)
Jippus et Jannica
Jip en Janneke, die kennen we allemaal (??)
Een citaat:
De patruo barbato
Mihi est patruus, dicit Jannica.
Euge, dicit Jippus, admodum quattuor mihi sunt. Quattuor patrui.
At mihimet patruus est barbatus, dicit Jannica.
Hic vincitur Jippus.
Ubi nunc est? rogat.
Domi nostrae, dicit Jannica, quin venis ut visamus?
Ita, dicit Jippus. Numquam antea patruum aspexit barbatum.
Ille Jannicae domi in subsellio pulvinisque sedet. Ingens ei barba est. Scrupulum quoddam inicit Jippo.
Tutin ille Jippus? rogat patruus. Huc veni, sis. Ego patruus, nomine Paulus. Accedit Jippus pedibus cessantibus. Animo quidem barba metum inicit; fateri autem non audet veritus ne Jannicae ignavulus videatur. At ignavulus Jippus certo non est. Salve, bone vir, dicit Jippus.
Paulum patruum me licet appelles.
Salve, Paule patrue, dicit Jippus, anxia voce.
(...)
Te koop bij BOL:
Jippus et Jannica
Annie M.G. Schmidt
Miffa ad mare
Een collector's item voor de echte Nijntje-tifosi!
Hier een citaat:
quodam die pater floccus
dixit: quis it mecum
in arenas et litus
et in mare magnum
miffa clamat: vado tecum
io, io, placet mihi
et feram hamam mecum
si sint conchae ibi
etc...
Refo
Ik spreek en lees enkel en alleen het kerkelijk Latijn zoals het bedoeld is
[Aangepast op 23/4/05 door Egbert]
- ndonselaar
- Contacteer:
De [mythe] van het drievoudig snoer heeft ook te maken met de onbijbelse parallel van Nederland en Israël.
Israël is en was God uitverkoren volk; na de volheid van de tijd is Gods heil niet beperkt tot Israël maar strekt zich uit tot de hele wereld waar het Woord gepredikt wordt.
Israël is en was God uitverkoren volk; na de volheid van de tijd is Gods heil niet beperkt tot Israël maar strekt zich uit tot de hele wereld waar het Woord gepredikt wordt.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Zeker, maar dat staat los van het idee als zou Nederland, God en Oranje een drievoudig snoer vormen. Inderdaad, we dienen voor onze overheden te bidden. Daarbij mogen we ook vragen of God een terugkeer wil geven.Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Er is bevolen om te bidden voor de regering en het koninklijk huis door predikanten.
Allereerst wat betreft Prediker 4:12: het gaat hier (let op de context) om twee personen die samen innig verbonden zijn in heilige liefde en gemeenschap, waar Christus door Zijn Geest tot hen zal komen en zo de derde zal zijn. Zo zegt Matthew Henry het. Let wel: het betreft hier dus personen en niet de staat, of een koninklijk huis. Je kunt dit eenvoudigweg niet projecteren op God, Nederland en Oranje, omdat het hier geen personen betreffen.Oorspronkelijk gepost door Ar-Jan
Ik heb er een Bijbelverklaring op na geslagen na aanleiding van Pred. 4:12. Met het drievoudig snoer wordt bedoelt dat er twee samen verbonden zijn in heilige liefde en waar God zich dan als derde daarbij voegt. De geschiedenis van de Emmaüsgangers wordt als voorbeeld genoemd.
In de tweede plaats is het echt historisch onzin als je zegt dat hier vroeger wel sprake van geweest zou kunnen zijn. Mochten Willem van Oranje en enkele anderen van de Oranjes inderdaad een persoonlijke band hebben met God, de meesten daarentegen niet. Verder kennen we pas sinds 1815 een koninklijk huis, en waren we voordien een Republiek, waarin de Oranjes weliswaar een belangrijke (militaire) rol speelden, maar waarin de Staten van Holland de hoogste baas waren. Verder is het ook nog onzin om te spreken van Nederland, aangezien Nederland pas zijn huidige vorm heeft gekregen in de negentiende eeuw. Daarvoor waren het allemaal losse provincies die zich weliswaar verbonden wisten met elkaar, maar waar ze voor de rest allemaal erg zelfstandig waren. Bovendien: onder de Nederlanden verstond men toen zowel België als Nederland, dus dan moet dat drievoudig snoer ook voor België gelden… Dit alles wil niet zeggen dat God geen bemoeienis mee hield, integendeel, denk aan de vele godvruchtige theologen die hier hun werk mochten hebben. Maar alles bij elkaar nemend, mag je hier niet de titel drievoudig snoer op plakken. Zowel theologisch als historisch is dat gewoonweg onjuist, en dus is er wel degelijk sprake van een mythe.
Ten slotte: een dergelijk idee is ook nog eens supergevaarlijk. Donselaar zei het al: de mythe trekt ook de onbijbelse parallel tussen Nederland en Israël. Alsof Nederland het uitverkoren volk is met bijzondere beloften. Waarom is dit gevaarlijk? Wel omdat deze gedachten door nationalisten heel makkelijk misbruikt kan worden, en op die manier een oorlog kan ontketenen, vanuit de gedachte dat God ons toch wel helpt. Denk aan de Balkan, daar werd deze mythe ook gebruikt (wat velen overigens niet eens weten….)….
Allen hartelijke groet,