Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Zeeuw

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Een predikant is een dienaar van Gods Woord. Niet alleen zondags, maar zeker ook door de week is dat ook in zijn dagelijks leven te zien en te horen. Hij is namens God Zelf uitgezonden in de wijngaard. Daar hoort geen wereldgelijkvormigheid bij. Ik zag zelfs het merk van Jumbo-Visma op de bidon.
Met welke tas/krat doe jij boodschappen? Ik heb er hier eentje waarop Jumbo staat en een tas waarop Action staat. En?
Dit is zo typisch. Steeds meer slappe voorbeelden aandragen om je punt te maken. Ik heb een bidon waar Toyota op staat.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:Maar ik zal me weer terugtrekken, en meelezer worden, zoals ik al jaren doe.
Doe dat maar niet. Ik waardeer je bijdragen bijzonder zeer.
refo schreef:Ik ken een predikant die echt helemaal niets beweegt. Amper meer kan lopen daardoor en erg zwaar is geworden.
Geef me dan maar een racefietsende dominee.
Juist. Maar hij preekte gisteren wel heel mooi, begreep ik. Dus geef mij maar een zware dominee, die Gods Woord recht predikt.
Mara

Re: RE: Re: RE: Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Mara »

Bogerman schreef: In de tuin werken kan prima met een mooi overall aan, of oude kleren. Straatje leggen ook. Skeeleren en hardlopen… waarom? Zag je vroeger dominees sporten? Zag je Gods volk sporten? Waarom veranderen die dingen?
Gods volk sportte vroeger niet, omdat ze vaak 12 uren keihard moesten werken.
De dominee uit mijn kindertijd legde al zijn bezoeken lopend af, dus zo kwam hij wel aan zijn sportieve beweging.
Een ouderling uit onze kerk fietste op een racefiets en werd staande gehouden door een gemeentelid die aan hem vroeg waarom hij in een korte broek en T shirt reed?
De verbaasde man antwoordde: maar het is toch geen zondag nu?
Nee, maar je bekleedt een ambt, het is geen bijbaantje. Ouderling ben je de hele week.
Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen.
Bogerman schreef:Pas zei een dominee bij ons nog: als het gaat om de eer en zaak des Heeren gaat het er nauw door. Dat hangt samen met een zeer nauwe levenswandel. Vroeger zeiden ze weleens: gewaad, gelaat en gepraat moet dan op de Heere gericht zijn.
Ik denk dat dit niet meer verkondigd wordt zo.
Ik las hier onlangs nog op het forum, die zei dat hij in een seculiere omgeving woont en dus daar niet meer mee aan moet komen.
Terwijl mijn ervaring juist wel zo is.
Onze voorlaatste predikant droeg altijd een zwart kostuum, hij woonde zelfs in een soort uitgaansgebied.
Hij is nooit lastig gevallen of bespot, ook niet als hij s'avonds laat thuis kwam en de mensen op straat al flink de hoogte hadden.
Onze buurvrouw was een soldate van het Leger de Heils. Ze droeg altijd het uniform als ze ging collecteren.
Ze stapte vrijmoedig alle kroegen in en dan werd de muziek zacht gezet. Er werd gul en graag gegeven, sommigen pakte de strijdkreet nog aan.
De wereld voelt kennelijk aan wanneer iets authentiek is.
Dan ligt er toch een beslag.
Ik hoor ouderen nog steeds over een hervormde predikant spreken, die al jaren weg is hier.
"Hij kwam vaak in het tehuis waar mijn moeder/vader woonde. Wat een lieve man was dat. Zo vriendelijk voor iedereen."
Zwart kostuum, zwarte stropdas, droeg hij.
Onze toenmalige dominee legde ziekenhuisbezoeken in de ochtend af. Ook in ziekenhuizen waar strenge regels golden qua bezoek, werd hij altijd toegelaten. Omdat duidelijk te zien was dat hij predikant was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Bogerman schreef:[Pak eens kranten van twintig jaar geleden erbij. Toen wist je echt niet de voornaam van een dominee, die worden soms in het RD er nu ook bij gezet. Als een dominee toen op de foto in de krant stond wist je ook gelijk: dat is een dominee. En dat was ook zo bij Gods kinderen. .
Ik zag 20 jaar geleden zelfs bekeerlingen met een peniskoker in het RD.
Maar eens, op een gegeven moment ging er een broekje overheen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bezorgd schreef:
Bogerman schreef:[Pak eens kranten van twintig jaar geleden erbij. Toen wist je echt niet de voornaam van een dominee, die worden soms in het RD er nu ook bij gezet. Als een dominee toen op de foto in de krant stond wist je ook gelijk: dat is een dominee. En dat was ook zo bij Gods kinderen. .
Kun je nu echt niet serieus ingaan om de bezorgdheden van een ander? :banghead
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:
Zeeuw schreef:
Bogerman schreef:
Mister schreef:Heel veel woorden over de outfit van ds. Kazen. Van "het is vreselijk, Gods volk loopt er zo niet bij" naar "het Bijbelse gebod om goed voor het lichaam te zorgen". Maar het interview stipt ook andere zaken aan. Over de preekvoorbereiding en kwetsbare vragen naar zichzelf toe. Jammer dat dat zo onderbelicht blijft. M.i. worden er waardevolle zaken gezegd. Maar het gaat vooral om de vorm en niet om de inhoud in deze discussie.
Maar die waardevolle zaken staan opeens in een ander licht door die racefiets en die strakke en deels onthullende kleding. Het wordt direct weggedaan als wetjes en traditie en farizeisme. Vorm en inhoud hebben echter alles met elkaar te maken. Pas zei een dominee bij ons nog: als het gaat om de eer en zaak des Heeren gaat het er nauw door. Dat hangt samen met een zeer nauwe levenswandel. Vroeger zeiden ze weleens: gewaad, gelaat en gepraat moet dan op de Heere gericht zijn.
Er wordt hier steeds gezegd dat je moet bewegen en zorgen voor je lichaam en dat recht hebt op ontspanning, Maar moet dat via sporten? Je moet ook voor je ziel zorgen.
Je zet continu alles tegen elkaar weg. Zwart-wit. Alsof voor je ziel zorgen en sporten volledig tegenovergestelde zaken zijn. Die dominee moet erg uitkijken om zijn mening over wat gewaad, gelaat en gepraat is dat God welbehaaglijk is, te verabsoluteren. Daarnaast riekt het wat Rooms. Alsof onze daden God kunnen behagen als we ze maar zo zwart mogelijk inkleden.
Dat laatste heb ik helemaal niet gezegd. Voor je ziel zorgen kan niet samen gaan met sporten, dat is echt mijn diepe overtuiging. Zie je de mensen in de Bijbel sporten? Daar sporten de profeten en de apostelen toch ook niet? Kijk wat de sportverdwazing aan duizenden verslaat. Is er dan niets meer heilig in onze kring? Ik heb het gisteren ook al gezegd, de Heere zegt in Zijn Woord "Gij geheel anders!" Geheel!! Pak eens kranten van twintig jaar geleden erbij. Toen wist je echt niet de voornaam van een dominee, die worden soms in het RD er nu ook bij gezet. Als een dominee toen op de foto in de krant stond wist je ook gelijk: dat is een dominee. En dat was ook zo bij Gods kinderen. Twintig jaar geleden zag iedereen er nog netjes uit in de kerk, dan wist je, ik ga naar Gods huis, dat mag iedereen ook zien aan mijn kleren. Waar is dat gebleven? Ik vind dat heel moeilijk en verdrietig en dat wil ik hier toch gezegd hebben.
Maar ik zal me weer terugtrekken, en meelezer worden, zoals ik al jaren doe.
Als je een rondje fietst, sport je dan? Of ben je dan lekker aan het bewegen. Je trekt het direct weer door naar 'sportverdwazing'. Dat bedoel ik met zwart-wit.
Dat je het moeilijk vind begrijp ik. Maar blijf dan gewoon bij het punt dat je eerder maakte.

Wel interessant overigens dat je de discipelen en profeten gebruikt irt kleding. Die reden ook niet op een fiets. Ook niet in een auto. Hadden geen c.v. etc. Dat argument, zoals ik eerder al zei, voegt echt niks toe.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Mara schreef:
Bogerman schreef: In de tuin werken kan prima met een mooi overall aan, of oude kleren. Straatje leggen ook. Skeeleren en hardlopen… waarom? Zag je vroeger dominees sporten? Zag je Gods volk sporten? Waarom veranderen die dingen?
De dominee uit mijn kindertijd legde al zijn bezoeken lopend af, dus zo kwam hij wel aan zijn sportieve beweging.
Een ouderling uit onze kerk fietste op een racefiets en werd staande gehouden door een gemeentelid die aan hem vroeg waarom hij in een korte broek en T shirt reed?
De verbaasde man antwoordde: maar het is toch geen zondag nu?
Nee, maar je bekleedt een ambt, het is geen bijbaantje. Ouderling ben je de hele week.
Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen.
Bogerman schreef:Pas zei een dominee bij ons nog: als het gaat om de eer en zaak des Heeren gaat het er nauw door. Dat hangt samen met een zeer nauwe levenswandel. Vroeger zeiden ze weleens: gewaad, gelaat en gepraat moet dan op de Heere gericht zijn.
Ik denk dat dit niet meer verkondigd wordt zo.
Ik las hier onlangs nog op het forum, die zei dat hij in een seculiere omgeving woont en dus daar niet meer mee aan moet komen.
Terwijl mijn ervaring juist wel zo is.
Onze voorlaatste predikant droeg altijd een zwart kostuum, hij woonde zelfs in een soort uitgaansgebied.
Hij is nooit lastig gevallen of bespot, ook niet als hij s'avonds laat thuis kwam en de mensen op straat al flink de hoogte hadden.
Onze buurvrouw was een soldate van het Leger de Heils. Ze droeg altijd het uniform als ze ging collecteren.
Ze stapte vrijmoedig alle kroegen in en dan werd de muziek zacht gezet. Er werd gul en graag gegeven, sommigen pakte de strijdkreet nog aan.
De wereld voelt kennelijk aan wanneer iets authentiek is.
Dan ligt er toch een beslag.
Ik hoor ouderen nog steeds over een hervormde predikant spreken, die al jaren weg is hier.
"Hij kwam vaak in het tehuis waar mijn moeder/vader woonde. Wat een lieve man was dat. Zo vriendelijk voor iedereen."
Zwart kostuum, zwarte stropdas, droeg hij.
Onze toenmalige dominee legde ziekenhuisbezoeken in de ochtend af. Ook in ziekenhuizen waar strenge regels golden qua bezoek, werd hij altijd toegelaten. Omdat duidelijk te zien was dat hij predikant was.
Je zegt precies zoals ik het ook bedoel.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Nauw voor jezelf ruim voor een anderr.
dit is andersom...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
.
Niet waar. Robert Murray M'Cheyne hield van turnen, hij hing elke dag in de rekstokken.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Bezorgd schreef:
Ik ben heel serieus. Nooit gezien die foto's? Er bestaan zelfs filmpjes van. Indrukwekkend.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef:
Een predikant is een dienaar van Gods Woord. Niet alleen zondags, maar zeker ook door de week is dat ook in zijn dagelijks leven te zien en te horen. Hij is namens God Zelf uitgezonden in de wijngaard. Daar hoort geen wereldgelijkvormigheid bij. Ik zag zelfs het merk van Jumbo-Visma op de bidon.
Met welke tas/krat doe jij boodschappen? Ik heb er hier eentje waarop Jumbo staat en een tas waarop Action staat. En?
Dit is zo typisch. Steeds meer slappe voorbeelden aandragen om je punt te maken. Ik heb een bidon waar Toyota op staat.
Onzin. Je weet heus wel dat Jumbo-Visma een wielerploeg is die meedoet aan de grootste sportverdwazing die er bestaat. En anders moet je maar eens de Wikipedia-pagina lezen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bezorgd schreef:
Bezorgd schreef:
Ik ben heel serieus. Nooit gezien die foto's? Er bestaan zelfs filmpjes van. Indrukwekkend.
Ja hoor. Die film draaien ze hier tot in den treuren op de jaarlijkse zendingsmarkt en de gemeentedag. Dus ik weet precies waar je het over hebt.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Zeeuw schreef:Als je een rondje fietst, sport je dan? Of ben je dan lekker aan het bewegen. Je trekt het direct weer door naar 'sportverdwazing'. Dat bedoel ik met zwart-wit. Dat je het moeilijk vind begrijp ik. Maar blijf dan gewoon bij het punt dat je eerder maakte.
Fietsen prima. Racefietsen is ook een sport. Door als dominee daaraan mee te doen, ga je sport legitimeren. Dan kun je als dominee niet meer waarschuwen tegen kijken naar de tour de france bijvoorbeeld. Zeker niet als je een bidon van Jumbo-Visma hebt.
Dominees kunnen nog steeds hun bezoeken lopen of op de fiets doen, dan komen ze ook aan voldoende beweging.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Onzin. Je weet heus wel dat Jumbo-Visma een wielerploeg is die meedoet aan de grootste sportverdwazing die er bestaat. En anders moet je maar eens de Wikipedia-pagina lezen.
Als het jou zo hoog zit, waarom mail je de desbetreffende predikant niet?
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Bezorgd schreef:
Bezorgd schreef:
Maar als heidenen tot bekering komen, gaan ze zich aankleden. Denk maar aan ds. Nekwek van de GerGem in Papoea die pas gestorven is. Die man werd dominee, en had vanaf dat moment ook een pak aan.
Gesloten