Wat doe je op 4 mei om 20.00?

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gisteren ben ik met onze jongste zoon naar het Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon geweest. Dat brengt het allemaal wel weer dichtbij. Vreselijk wat mensen elkaar hebben aangedaan! Die foto's uit de concentratiekampen, maar ook de filmbeelden van elkaar beschietende soldaten bij de strijd om Berlijn bijvoorbeeld: afschuwelijk!
Jaren geleden was ik eens in Bergen-Belsen; datzelfde gevoel van afgrijzen wat ik daar voelde, bekroop me gisteren weer. Aangrijpend!

Afbeelding

[Aangepast op 4/5/05 door Hendrikus]
~~Soli Deo Gloria~~
Daphne

Bericht door Daphne »

Vanavond heb ik naar 'De Dam' gekeken waar de koningin en prins Willem Alexander de krans legden. Het zijn altijd indrukwekkende momenten moet ik zeggen.

Wat Lizzy doet (bidden) doe ik ook vaak (ook deze avond) in de 2 minuten stilte. Ik bid voor de nabestaanden en of dit nooit meer zo gruwelijk zal gebeuren.

Mijn gedachten gingen ook naar de keer dat ik in Buchenwald ben geweest op een grijze druilerige dag. Wat op mij veel indrukmaakte was het monument...

Afbeelding

het spreekt voorzich denk ik...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Lambertus

Bericht door Lambertus »

2 minuten stilte houden zoals het hoort
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Via internet ook de herdenking op De Dam gevolgd.
Ik merk dat er hier personen zijn die het moeilijk vinden om eraan te denken en erbij stil te staan. Mag ik een tip geven? Ga eens wat video's of dvd's van de oorlog bekijken. (oeps, wat zeg ik????) :%Het is dan veel duidelijker hoe het toen was. Boeken geven vaak een beeld wat niet volledig is en wat minder op ons inspeelt. Probeer tijd erin te steken, dan weet je pas hoe dankbaar je moet zijn.
Dit moeten we ook proberen richting de jeugd mee te geven. Dat proberen we ook op school door een project en een bezoek aan kamp Vught.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Mag ik een tip geven? Ga eens wat video's of dvd's van de oorlog bekijken.
Volledig mee eens. Een mens is toch visueel ingesteld. Merkte het bij mezelf, gisteren in Overloon: juist het zien van die foto's uit de Vernichtungslager en de filmbeelden van de strijd om Berlijn raakten me het diepst.

Tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat kinderen anders reageren dan volwassenen. Bij afgrijselijke foto's die ik toch echt even om me in wilde laten werken, merkte ik dat m'n zoon graag snel wilde doorlopen. Voor hem waren die beelden misschien wel té erg.
~~Soli Deo Gloria~~
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Ga eens wat video's of dvd's van de oorlog bekijken. (oeps, wat zeg ik????) :%Het is dan veel duidelijker hoe het toen was. Boeken geven vaak een beeld wat niet volledig is en wat minder op ons inspeelt. Probeer tijd erin te steken, dan weet je pas hoe dankbaar je moet zijn.
Dit moeten we ook proberen richting de jeugd mee te geven. Dat proberen we ook op school door een project en een bezoek aan kamp Vught.
een goede documentaire (en die kan best op DVD hoor) is een uitstekend hulpmiddel om de jeugd bij te brengen wat er allemaal is gebeurt in de periode, de kunst is om een goede te vinden want volgens mij wordt er haast nergens zoveel over gelogen als over WWII, ik hoorde vandaag iemand praten over de oorlog alsof die gevierd werd in plaats van gevoerd . . .
Daphne

Bericht door Daphne »

Klopt Kridje... zo vind Schindlers List heel indrukwekkend... vooral het eind... 'ik had met deze ring nog 3 joden kunnen redden en met die auto 10...' (zoiets) waarna Oscar Schindler (de man die schijnbaar alles onder controle had) door zn knieen zakt en onbedaarlijk huilt...

AfbeeldingAfbeelding

'De Tweeling' is ook erg indrukwekkend (was vanaaf op tv)

Heb zelf 'Out of the Ashes' gezien... Een vrouwelijke joodse gyneaceloog die Dr. Mengele moest assisteren met de meest gruwelijke onmenselijke praktijken....

Afbeelding
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Ik vraag me af wat Moslims e.a. allochtonen met deze herdenking te maken hebben. Wie weet het?
Nederland liet weer eens duidelijk zien dat ze multi-cultureel wil zijn.
Misschien was Nederland toen iets groter dan nu?
Misschien hebben we een koloniaal verleden?
Misschien woondern er in Indië wel een paar moslims, die ook geleden hebben?
Misschien herdenken wij een oorlog die erop gericht was een monoculturele samenleving te vestigen?
Misschien is het juist belangrijk om moslims bij de herdenkingen te betrekken? Juist vanwege hun antijoodse inslag?
Misschien hebben er in Zeeland Marokkanen voor onze vrijheid gestreden?

Er zijn vast nog wel meer redenen te verzinnen.

Ik ben eens in Canada geweest op een dodenherdenking. Dat was op 11 november, de wapenstilstandsdag van de Eerste Wereldoorlog. Daar spraken 2 predikanten, een Canadese en een Hollandse. Er waren twee scholen aanwezig, een Canadese en een Hollandse.

Geen mens vroeg zich af: wat moeten die Hollanders hier? Ze hebben niet eens meegedaan, sterker nog, ze hebben de Duitse keizer asiel verleend en waren best wel pro-Duits!

Dus... Net zomin als ik iets te zoeken heb op een 4-meiherdenking (ik was er ook niet zelf bij, 60 jaar geleden), heeft Hassan dat. Maar toch hoort hij erbij, omdat hij bij ons hoort.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Gisteravond gezongen met het Rijssens mannenkoor bij het monument. Was erg indrukwekkend.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Ik vraag me af wat Moslims e.a. allochtonen met deze herdenking te maken hebben. Wie weet het?
Nederland liet weer eens duidelijk zien dat ze multi-cultureel wil zijn.
Misschien was Nederland toen iets groter dan nu?
Misschien hebben we een koloniaal verleden?
Misschien woondern er in Indië wel een paar moslims, die ook geleden hebben?
Misschien herdenken wij een oorlog die erop gericht was een monoculturele samenleving te vestigen?
Misschien is het juist belangrijk om moslims bij de herdenkingen te betrekken? Juist vanwege hun antijoodse inslag?
Misschien hebben er in Zeeland Marokkanen voor onze vrijheid gestreden?

Er zijn vast nog wel meer redenen te verzinnen.

Ik ben eens in Canada geweest op een dodenherdenking. Dat was op 11 november, de wapenstilstandsdag van de Eerste Wereldoorlog. Daar spraken 2 predikanten, een Canadese en een Hollandse. Er waren twee scholen aanwezig, een Canadese en een Hollandse.

Geen mens vroeg zich af: wat moeten die Hollanders hier? Ze hebben niet eens meegedaan, sterker nog, ze hebben de Duitse keizer asiel verleend en waren best wel pro-Duits!

Dus... Net zomin als ik iets te zoeken heb op een 4-meiherdenking (ik was er ook niet zelf bij, 60 jaar geleden), heeft Hassan dat. Maar toch hoort hij erbij, omdat hij bij ons hoort.
het is mij allemaal best, maar ik blijf het toch raar vinden dat het dit jaar zeer multi-cultureel getint was.
Nederlandse leerlingen hadden ook best een krans kunnen leggen bij deze NATIONALE dodenherdenking, het is immers hun land, zij zijn 100% nederlander.

Maargoed, we zijn nu 60 jaar bevrijd dankzij vele duizenden. Het is goed om elkaar jaar dodenherdenking te houden.

Ook is het goed om iid beelden te zien van de oorlog. Het spreekt veel meer aan dan een romantisch geschreven boek.

Van deze oorlog zijn we bevrijd, maartoch zijn we nog wel in oorlog en kunnen we ons zeker nog wel NIET bevrijd voelen. We hebben een oorlog te voeren tegen het terrorisme. Wat ons ook kan benauwen, wat ons het gevoel van vrijheid ook weg kan nemen.

Matthijs
MW

Bericht door MW »

toen heb ik gebeden voor de mensen...
de overlevenden, de achtergeblevenen en de vijand
Als terugkijken pijn doet...
en vooruitkijken je bang maakt...
kijk dan naast je:
Ik ga met je mee,
Ik ben altijd bij je, alle dagen

mijn weblog
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
2 minuten stilte houden zoals het hoort
En? Hoe hoort dat volgens jou?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Matthijsik blijf het toch raar vinden dat het dit jaar zeer multi-cultureel getint was.
Nederlandse leerlingen hadden ook best een krans kunnen leggen bij deze NATIONALE dodenherdenking, het is immers hun land, zij zijn 100% nederlander.
Waarschijnlijk hebben de kinderen (voor een groot deel) een nederlands paspoort...

Daarbij komt ook nog eens dat ik je opvatting niet helemaal vat in teken van de bevrijding. Als deze (jouw aangedane) mening door gaat zich verder ontwikkeld komt er misschien wel een WOIII dat er multicultureel ook aandacht voor is vind ik een goed iets!
Daphne

Bericht door Daphne »

Schindlers List komt b.t.w op RTL5 vanavond...
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Schindlers List komt b.t.w op RTL5 vanavond...
Ik heb de dvd thuis liggen. Echt heel indrukwekkend om te zien!
Plaats reactie