Verschillen tussen HHK en GG

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door nicname
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus Het gaat hier steeds over broeken en rokken en samenwonen, maar deze vraag zie ik nog niet beantwoord. Heeft iemand uitsluitsel?
Wat vond je zelf van die opmerking? M.i. is dat niet iets typisch HHK. Dat hoor je regelmatig hier en daar.
Ik dacht dat ze in de NHK daar toch anders over dachten dan in de GG. In de GG ben je op het erf van het verbond door de doop, bij de hervormden ben je in het genadeverbond begrepen, zoals ook het doopformulier zegt.
???

Als in het genadeverbond, betekend dat je bekeerd bent dan klopt dan niet. Lijkt mij zo.
Dan moet je je eens verdiepen in het genadeverbond, dan wordt het vanzelf helder. Ds. V.D. Belt heeft een mooit boekje geschreven over de doop en het verbond.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik hoorde pas een HH dominee zeggen bij de doop dat de kinderen op het erf van het verbond zijn. Is dat nou typisch HHK of is dat uitzonderlijk?
Typisch Hervormd bestaat niet.

Predikanten die het 'erf van het verbond' gebruikten in hervormde kring waren:
Ds. J. Catsburg (Drie doopvragen; OSW)
Ds. J. van Sliedregt (Licht over uw pad)
Ds. I. Kievit (Twee-erlei kinderen des verbonds)

Deze vertegenwoordigden e e n richting binnen de Gereformeerde Bond (zie blz. 38 "Waarom ben jij gedoopt" van Ds. H. van den Belt).

Twee richtingen: Ds. I. Kievit vs. Ds. J.G. Woelderink. Dat is te merken in de prediking. Zeker weten doe ik het niet, maar ik geloof dat dat de lijn van ds. I. Kievit overheerst in de HHK. Maar het is allebei min of meer geaccepteerd.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik hoorde pas een HH dominee zeggen bij de doop dat de kinderen op het erf van het verbond zijn. Is dat nou typisch HHK of is dat uitzonderlijk?
Typisch Hervormd bestaat niet.

Predikanten die het 'erf van het verbond' gebruikten in hervormde kring waren:
Ds. J. Catsburg (Drie doopvragen; OSW)
Ds. J. van Sliedregt (Licht over uw pad)
Ds. I. Kievit (Twee-erlei kinderen des verbonds)

Deze vertegenwoordigden e e n richting binnen de Gereformeerde Bond (zie blz. 38 "Waarom ben jij gedoopt" van Ds. H. van den Belt).

Twee richtingen: Ds. I. Kievit vs. Ds. J.G. Woelderink. Dat is te merken in de prediking. Zeker weten doe ik het niet, maar ik geloof dat dat de lijn van ds. I. Kievit overheerst in de HHK. Maar het is allebei min of meer geaccepteerd.
Bedankt RJ.
RvP

Bericht door RvP »

Beste Memento,
Ik hoop dat in de toekomst de GG en de HHK samen mogen gaan...
Ik ook, maar dan moet er binnen de GG veel veranderen.

mvrgr.

RvP
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door RvP
Beste Memento,

mvrgr.

RvP
Wij hoeven niet te veranderen, immers een niet bestaand kerkgenootschap hoeft niet te veranderen. Als de GG in 2007 [bij de 100jarige herdenking] zich opheft en in z'n geheel overgaat naar de HHK hoeft er toch niets te veranderen? Naar wat ik gehoord heb wordt in de voortgezette GS in april de plannen bekend gemaakt om in gesprek op Synode nivo te gaan. Dit n.a.v. de mislukte gesprekken met de GGiN.

[Aangepast op 1/3/05 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Beste Memento,

mvrgr.

RvP
Wij hoeven niet te veranderen, immers een niet bestaand kerkgenootschap hoeft niet te veranderen. Als de GG in 2007 [bij de 100jarige herdenking] zich opheft en in z'n geheel overgaat naar de HHK hoeft er toch niets te veranderen? Naar wat ik gehoord heb wordt in de voortgezette GS in april de plannen bekend gemaakt om in gesprek op Synode nivo te gaan. Dit n.a.v. de mislukte gesprekken met de GGiN.

[Aangepast op 1/3/05 door Egbert]
Dit zou mooi zijn....
Dan gaan ze misschien openstaan voor kritiek. Dan hoop ik dat het aanbod van genade weer ruim gepredikt zal worden. Zoals onze vaderen dat deden. Rechtvaardiging van de goddeloze enz. wordt dan weer gepreekt zoals het zou moeten. Tevens hoop ik dat de preek niet meer zo in de weg zelf zal zijn, maar in De Weg, in Hem! de Alpha en Omega.

Dan ben ik weer kerkelijk samengevoegd met dierbaren.

Deze gedachte geeft hoop!

Maarreh hoe denk jij dat zo?

groet,

RvP
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
met zeer veel aarzeling wil ik hier ook wat neerschrijven
er zijn heel wat voorbeelden te bedenken van predikanten in de hhk en in de gergem, waarbij het niet meevalt om het verschil daartussen te moeten uitleggen

helaas...

voor ons is dit de reden waarom wij ons in de hhk niet kunnen thuisvoelen

helaas...
Ik weet nog een kerkverband waar wél wordt gepreekt zoals jij dat graag hoort :t:t:t:t
Refojongere

Je hebt in de Hervormde Kerk het Gekrookte Riet en de midden en rechterkant van de Gereformeerde Bond.

Het Gekrookte Riet schurkt aan tegen de Gereformeerde Gemeenten (middenstroming).

Rechterflank GB schurkt aan tegen Bewaar het Pand CGK en links GG.

Midden GB schurkt aan tegen midden CGK (dr. Velema, dr. Baars etc.).

Mix maar door elkaar zou ik zeggen! Van der Groe was ook niet hetzelfde als Voetius of Erskine.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Je hebt in de Hervormde Kerk het Gekrookte Riet en de midden en rechterkant van de Gereformeerde Bond.

Het Gekrookte Riet schurkt aan tegen de Gereformeerde Gemeenten (middenstroming).

Rechterflank GB schurkt aan tegen Bewaar het Pand CGK en links GG.

Midden GB schurkt aan tegen midden CGK (dr. Velema, dr. Baars etc.).

Mix maar door elkaar zou ik zeggen! Van der Groe was ook niet hetzelfde als Voetius of Erskine.
Wel wat afgodisch dat aan schurken tegen mensen met een eigen verzonnen leer.

Wij moeten ons maar tegen een persoon aanschurken Jezus Christus de Heilige Verlosser.
Andre

Bericht door Andre »

Beste Memento,

mvrgr.

RvP
Zie ik niet echt zitten. met respect voor bijde partijen.
Refojongere

Beste Adorote,

Ik denk dat je wel niet meer zal reageren wanneer ik vraag om een onderbouwing van je posting. Zoals je in het verleden wel meer gepost hebt dat je niet kon onderbouwen. Maargoed, dan mijn vraag:

"Wel wat afgodisch dat aan schurken tegen mensen met een eigen verzonnen leer."

Bewijs maar dat het een eigen verzonnen leer is die onschriftuurlijk is. Volgens mij is het de Bijbelse leer.
Verder zijn de drie stromingen binnen de Hervormde Kerk alle drie bijbelse stromingen alleen met alle drie een verschillend accent, nadruk.

"Wij moeten ons maar tegen een persoon aanschurken Jezus Christus de Heilige Verlosser."

Dat is wat deze stromingen ook voorstaan. Maargoed, dat vind jij misschien een 'eigen verzonnen leer' nietwaar?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik stel voor alle topics over kerkverbanden te verwijderen en niet meer toe te laten.
Refojongere

quote:
Qua prediking denk ik dat de HHK veel 'vrijer' is. Dat wil zeggen: Men roept makkelijker op tot bekering en geloof en men is heel duidelijk over het aanbod van genade voor een ieder.

reactie anemoon:
halloowww
kun je mij een stuk of 20 van zulke hhk's noemen?

Ja, dat kan ik wel: Sirjansland, Soest, Middelharnis, St. Annaland, Herkingen, Katwijk a/Zee, Putten, Opheusden, Goedereede, Schoonrewoerd, Oud-Beijerland, Aalst, Abbenbroek, Achterberg, Zwartebroek, Arnemuiden, Boven-Hardinxveld, Apeldoorn, Ridderkerk...oeps, ik ben er al voorbij.
Plaats reactie