We zijn bestolen!

Plaats reactie
Unionist

We zijn bestolen!

Bericht door Unionist »

We zijn bestolen bij de invoering van de Euro, en niet zo'n klein beetje ook!

Hier word ik nou zo boos om als ik dit lees:

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=61213
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

En ik dacht nog wel dat minister Zalm het ontkende. Hij beweerde bij hoog en bij laag, dat het niet waar was, dat alles duurder was geworden!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Unionist

Bericht door Unionist »

Ja, en nu zegt hij dat we er toch op vooruit zijn gegaan.

Ministerie van Propaganda noemden ze dat vroeger.

Wel aardig, zo'n onthulling in de aanloop naar het referendum...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jelle

Bericht door Jelle »

Gewoon allemaal nee stemmen.
Maar uiteindelijk waren wij al een paar jaar wijzer dan dhr. Zalm.
Wij hadden dat toch allang in de gaten dat we geflest werden.:,
CrestedCap

Bericht door CrestedCap »

NEE!!!!!! op 1 juni.

maar als het fout gaat grijpt men toch wel in.... denk maar aan 6 mei 2002

voor zalm zeker geen nieuw hartje
Marjan

Bericht door Marjan »

voor zalm zeker geen nieuw hartje
Wat zeg je nou toch!
Hoe bedoel je?
Be yourself, there are plenty of others.
David J

Bericht door David J »

Dag betweters

Sorry hoor, maar voor 'bestolen' zie ik geen enkele aanwijzing in het onderhavige artikel. Ik weet niet of er economen onder jullie zijn, ik ben het in elk geval niet. Maar kunnen jullie overzien wat de gevolgen van een revaluatie van de gulden met 10% zou zijn geweest? Inclusief alle monetaire, economische en (eventueel) politieke effecten? Wellicht ben ik naief, maar ik laat dergelijke zaken graag aan anderen over.
Bovendien wordt nu eindelijk duidelijk dat de hoge inflatie in de eerste jaren van de euro werd veroorzaakt door een (wellicht onvermijdelijk) fout beleid in de laatste jaren van de gulden. Ook zonder de euro, maar met een vaste koers van de gulden t.o.v. de mark, had die inflatie zich voorgedaan.

Groet,

iemand die het ook maar uit de krant moet lezen.

PS En kan iemand mij a.u.b. uitleggen wat dit onderwerp uit heeft te staan met de grondwet, behalve dat de eerste vier letters van 'euro' en 'europese grondwet' dezelfde zijn?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Er gaan koppen rollen, let maar op

Zalm en Wouter Bos.
refo

Bericht door refo »

De gulden heeft (bijna) altijd de mark gevolgd in de jaren 80 en 90. De koers van 2,20371 en van de mark 1.95583 liggen ongeveer in de verhouding 1,1267. Dat was de mark de laatste jaren steeds waar. Dus 10% lijkt me onzin. Dat zou dan 1,01 zijn?
In de jaren 80 zijn we één keer 3% gedevalueerd tov de mark. Dat heeft ons bijna failliet doen gaan. Beleggen in DM of HFL was even safe, maar bleek opeens minder safe. Staatsleningen werden opeens veel duurder in rente.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
David J

Bericht door David J »

Je sommetje klopt, maar dat is juist het probleem. De waarde van de oude munten in Euro's weerspiegelt de onderlinge wisselkoersen van de laatste jaren voor de euro. Maar volgens de mensen die in het ND-artikel geciteerd worden, was die wisselkoers niet terecht: de gulden was ondergewaardeerd. Ze geven zelf toe dat het moeilijk is om dat te meten, maar ik neem aan dat daar inderdaad aanwijzingen voor bestaan. Dan zouden de Nederlandse exportproducten dus kunstmatig goedkoop zijn geweest, met als gevolg een sterke economische groei en uiteindelijk een hoge inflatie. Die Nederlandse prijsstijgingen hebben er vervolgens weer voor gezorgd dat Nederlandse producten in het buitenland weer 'normaal' geprijsd zijn. Althans, dat lees ik in het artikel.
Plaats reactie