Welk gebod weegt het zwaarst?

Mara

Bericht door Mara »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Welk gebod weegt binnen de gereformeerde gezindte het zwaarst, lós van Gods ordening????
Ik denk dat voor veel mensen het zevende het zwaarst is, en dan heeft het vierde nog wat aandacht (zie een ander topic over het gezag van leraren/ouders en de mondigheid van kinderen) en de rest is niet interessant.
Goed, Rens vraagt dus wat voor de mensen van de ger.gezindte het zwaarst is, maar wat zou voor God het zwaarst wegen? Is dat niet belangrijker dan wat de mensen er van zeggen? Is het oordeel niet aan God, die de harten kent?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Mara
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Het is overspel, wat God verbied in Zijn Woord.
Wat raar dat het zevende gebod, blijkbaar zwaarder weegt dan bij voorbeeld het zesde.
Dus als iemand langzaam geestelijk en lichamelijk vermoord wordt, dan moet die persoon maar af blijven wachten tot hij het helemaal begeeft?
Ik denk niet dat het zevende zwaarder weegt dan het zesde, dat lees ik nergens. En als iemand zoals jij dat zegt (by the way, welkom Mara! je bent nieuw hier zag ik aan het aantal postings) langzaam vermoord wordt moet er gezocht worden naar een oplossing en als die niet gevonden wordt bínnen het huwelijk zou ik van een scheiding, als laatste middel, niet durven zeggen dat dat niet mag. Iets anders is als degene die dan gescheiden is binnen de kortste keren weer een relatie aangaat. Dat lijkt me dan weer niet kunnen.

En de overtreding tegen het zevende gebod zoals we die vaak zien, één van de partners ziet (daar heb je het begeren!) een ander die hem of haar aantrekkelijker lijkt dan de huidige partner en gaat daarom scheiden of gaat zich zo gedragen dat een scheiding het gevolg is (vreemdgaan in de volksmond) moeten we helemaal op grond van de Bijbel verwerpen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Je moet goed uit elkaar houden wat de Bijbel zegt over de geboden (en dan is er geen verschil tussen het ene en het andere gebod) en wat mensen er van gemaakt hebben.
Als je aan iemand vraagt wat erger is, overspel of een fiets stelen dan zeggen negen van de tien 'overspel' denk ik.

Maar ik ben wel benieuwd naar de beweegredenen van Rens om dit onderwerp aan te snijden. Rens, vertel eens?
Be yourself, there are plenty of others.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik dacht dat schuldbelijdenis in de kerk alleen gedaan werd als een stel "moet" trouwen. Daarna trouwen ze inderdaad en dan is er toch geen sprake van overspel of trouwen met een ander?

In de hervormde kerk kennen we geen schuldbelijdenis in de kerk (meer). Gelukkig, wat mij betreft.
Erg genoeg dat men al zo ver is afgezakt dat schulbelijdenis helemaal is weggewerkt.
Het zou juist weer een grote plaats moeten innemen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik dacht dat schuldbelijdenis in de kerk alleen gedaan werd als een stel "moet" trouwen. Daarna trouwen ze inderdaad en dan is er toch geen sprake van overspel of trouwen met een ander?

In de hervormde kerk kennen we geen schuldbelijdenis in de kerk (meer). Gelukkig, wat mij betreft.
Erg genoeg dat men al zo ver is afgezakt dat schulbelijdenis helemaal is weggewerkt.
Het zou juist weer een grote plaats moeten innemen.
Ik vind het een onnodige vernedering dat mensen voorin de kerk, in de schijnwerpers hun schuld moeten belijden. Als er al sprake zou moeten zijn van schuldbelijden kan dat ook voor de kerkenraad, of voor een afvaardiging van de kerkenraad.

Daarnaast, als het Bijbels is om in de gemeente schuld te belijden na gedane zonde, dan álle tien geboden daarin betrekken. Dus niet alleen de stelletjes die "moeten trouwen", of mensen die overspel hebben gepleegd maar ook de zwartwerkers, de onder-invloed-rijders, de roddelaars, de belastingontduikers.

We vinden toch alle tien geboden even belangrijk? Dan dit ook gelijktrekken.
Be yourself, there are plenty of others.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Ik zat met een vriendin, ook uit de ger.gem. , te filosoferen over de betekenis en zwaarte van de 10 geboden. Maar ook zagen we dat er binnen de ger.gezindte vaak ándere, zwaardere accenten worden gelegd binnen de tweede tafel.

ik was en blijf benieuwd naar de vele invalshoeken die er binnen de ger.gezindte leven.

Dáárom deze topic.
Ik zou me maar niet teveel met een vermeende rangorde van de geboden bezig houden. Als we iets kennen van de heilgheid van God slaat de schrik ons om het hart als we tegen de geboden (welke dan ook, dat maakt dan niet uit) zondigen.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Rens
Ik zat met een vriendin, ook uit de ger.gem. , te filosoferen over de betekenis en zwaarte van de 10 geboden. Maar ook zagen we dat er binnen de ger.gezindte vaak ándere, zwaardere accenten worden gelegd binnen de tweede tafel.

ik was en blijf benieuwd naar de vele invalshoeken die er binnen de ger.gezindte leven.

Dáárom deze topic.
Ik zou me maar niet teveel met een vermeende rangorde van de geboden bezig houden. Als we iets kennen van de heilgheid van God slaat de schrik ons om het hart als we tegen de geboden (welke dan ook, dat maakt dan niet uit) zondigen.
Rens, lees in dit verband eens Numeri 15 met name vanaf vers 32.
Daphne

Bericht door Daphne »

Zat vanmiddag Bijbel te lezen en kwam bij de Bergrede. N.a.v de discussie over het 7e gebod vielen me een aantal stukjes op. Het is overigens uit de Nieuwe BijbelVertaling.

In vers 27 wordt gesproken over Overspel. Dan komt er een stukje over dingen die slechte begeerte boven kunnen brengen in de mens en hoe je je er tegen moet beschermen. Wat mij opvalt dat Jezus wederom in vers 31 en 32 begint over overspel en bedrog. Alsof Hij ons er nog eens op wil wijzen dat dit zonden zijn. Ook viel me op over 'valse eed afleggen'. Als je trouwt leg je een eed af voor God dat je 'tot de dood ons scheidt' bij elkaar blijft... De zin:voor de Heer gedane geloften moeten worden ingelost moet je ook wel aan t denken zetten.

Waarom benadrukt Jezus tot 2 keer toe dat je geen overspel mag plegen?! Ik denk weldegelijk dat het 7e gebod zwaar weegt. Wat overigens niet afneemt van de andere geboden (zie vers 18 & 19)

Mattheus 5 NBV
Bergrede

1 Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen. 2 Hij nam het woord en onderrichtte hen:
3 Gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
4 Gelukkig de treurenden,
want zij zullen getroost worden.
5 Gelukkig de zachtmoedigen,
want zij zullen het land bezitten.
6 Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Gelukkig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
8 Gelukkig wie zuiver van hart zijn,
want zij zullen God zien.
9 Gelukkig de vredestichters,
want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
10 Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.
13 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.
14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. 22 En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie tegen hen; Nietsnut! zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie ;Dwaas! zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan. 23 Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, 24 laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. 25 Leg een geschil snel bij, terwijl je nog met je tegenstander onderweg bent, anders levert hij je uit aan de rechter, draagt de rechter je over aan de gerechtsdienaar en word je gevangengezet. 26 Ik verzeker je: dan kom je niet vrij voor je ook de laatste cent betaald hebt.
27 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: Pleeg geen overspel. 28 En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. 29 Als je rechteroog je op de verkeerde weg brengt, ruk het dan uit en werp het weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de Gehenna geworpen wordt. 30 En als je rechterhand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam naar de Gehenna gaat.
31 Er werd gezegd: Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een scheidingsbrief meegeven. 32 En ik zeg jullie: ieder die zijn vrouw verstoot, drijft haar tot overspel; tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis; en ook wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel.
33 Jullie hebben ook gehoord dat destijds tegen het volk werd gezegd: Leg geen valse eed af, voor de Heer gedane geloften moeten worden ingelost. 34 En ik zeg jullie dat je helemaal niet moet zweren, noch bij de hemel, want dat is de troon van God, 35 noch bij de aarde, want dat is zijn voetenbank, noch bij Jeruzalem, want dat is de stad van de grote koning; 36 zweer evenmin bij je eigen hoofd, want je kunt nog niet één van je haren wit of zwart maken. 37 Laat jullie ja ja zijn, en jullie nee nee; wat je daaraan toevoegt komt voort uit het kwaad.
38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: Een oog voor een oog en een tand voor een tand. 39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.
43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten. 44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Lambertus

Bericht door Lambertus »

vers 28

in wat je citeerde Daphne is waar uiteraard

maar is het uitvoerbaar denk je ? is het niet meer een waarschuwing en weet de Heer niet dat dit toch wel gebeurd ?

Gewaagd wat ik hier schrijf ...maar ik denk dat dat de regel dusdanig stren is opgesteld dat we er wel herkenning mee hebben en dus denk ik dat dat er mee bedoeld wordt
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
vers 28

maar is het uitvoerbaar denk je ? is het niet meer een waarschuwing en weet de Heer niet dat dit toch wel gebeurd ?

Gewaagd wat ik hier schrijf ...maar ik denk dat dat de regel dusdanig stren is opgesteld dat we er wel herkenning mee hebben en dus denk ik dat dat er mee bedoeld wordt
Wat mij opvalt is dat de Bijbel naar onze hand wordt gezet. Zo had ik gister een discussie over het oordeel over niet gelovigen... De persoon waarmee ik sprak is ook christen en die beweerde dat 'goede mensen niet in de hel komen' (ongeacht of men Jezus heeft gekend ja/nee). Is de wens niet de vader van de gedachte?

Tuurlijk gaat vers 28 ver maar het zijn de woorden van de Heiland Zelf. Ik denk Lambertus dat je deze weldegelijk serieus moet nemen. God weet wat van Zijn maaksel valt te verwachten dat is waar maar Hij geeft ons geen opdrachten die we niet kunnen vervullen, die te zwaar voor ons zijn.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Egbert

Bericht door Egbert »

vers 28

Je moet niet uitgaan van het meest haalbare maar van het gebodene. Het meest haalbare wordt toch steeds naar beneden bijgesteld, terwijl het gebodene vast blijft. Ook al is het voor de mens in principe onhaalbaar [iedere dag verzondigen we het toch weer? :# ] Toch streven naar het volmaakte!
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Daphne

Bericht door Daphne »

vers 28

Ik luister net het volgende liedje...

Blind

Mijn ogen zien teveel
Als verleiding mij soms tart.
Het beeld dat spookt van binnen
Werpt een schaduw op mijn hart.
In de chaos van de media
Raak ik de weg soms kwijt.
Met de deur een kiertje open en een leeg hart vol van spijt

Maak mij maar blind
Sluit maar mijn ogen
Voor vreemde beelden. Ik word bedrogen
Nu zoek ik onschuld. Oh, wat is puur en goed?
Vergeef mij met de kracht van zuiver bloed.

Mijn ogen zien teveel.
Als de leegte mij soms vult.
Maar in het beeld dat lijkt te geven heeft een vijand zich verhult.

Maak mij maar blind,
Sluit maar mijn ogen
voor vreemde beelden. Ik word bedrogen
Nu zoek ik onschuld. Oh, wat is puur en goed?
Vergeef me met de kracht van zuiver bloed.

In eigen kracht verlies ik van wat verleiding in mij doet.
Mijn fluisteren wordt schreeuwen
'Kom mijn zwakheid te gemoed'

Gerald Troost
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Een psalm van David. 141

HEER, u roep ik aan, kom mij te hulp,
luister naar mij nu ik tot u roep.
2 Laat mijn gebed voor u zijn als reukwerk,
mijn geheven handen als een avondoffer.

3 Zet een wacht voor mijn mond, HEER,
een post voor de deur van mijn lippen.
4 Houd mijn hart ver van het kwaad,
verleid het niet tot goddeloze daden
met hen die onrecht bedrijven,
laat mij niet eten van hun overvloed.

5 Zou een rechtvaardige mij slaan, het was mij een weldaad,
zou hij mij straffen, het was balsem op mijn hoofd.
Zou ik lijden onder de kwaden, dan nog bleef ik bidden,
6 en werden hun leiders van de rotsen geworpen,
van mij hoorden ze woorden van deernis.

7 Verspreid als de aarde, geploegd en omgewoeld,
ligt ons gebeente bij de muil van het dodenrijk.
8 Maar HEER, mijn God: naar u zijn mijn ogen gericht,
bij u schuil ik, giet mijn leven niet weg als water.

9 Behoed mij voor de strik die zij hebben gespannen,
voor de valkuil van hen die onrecht doen.
10 Laat de goddelozen in hun eigen netten raken
en mij alleen ontkomen.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik kreeg gister tijdens de dienst antwoord vanuit de Bijbel op deze vraag Rens!
[align=center]
8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.
9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.
10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.
[/align]
Plaats reactie