Subsidie voor speciaal onderwijs afschaffen?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Oorspronkelijk gepost door Jongere

Het toestaan van alle vormen van onderwijs vind ik meer neutraliteit bevatten dat het tegenwerken van bepaalde vormen van onderwijs.
De vraag is in hoeverre de overheid dit religieuze onderwijs zou moeten bekostigen. Voor het tegengaan van maatschappelijke segregatie zou het beter zijn om dit bijzondere onderwijs niet langer te financieren, maar iedereen een openbaar basisonderwijs aan te bieden. Ouders, kerken, moskeeën en andere religieuze instellingen zijn dan verantwoordelijk voor het religieuze gedeelte.
Sja,

hoe rijker, hoe religieuzer je kunt zijn? :t
memento

Bericht door memento »

Graag reacties hierop: Verkeren wij in een isolement? En zou het beter zijn onze kinderen daarom niet op bijzondere maar op openbare scholen te doen.
De school is niet meer dan een weergave van hoe een achterban is. Als we vinden dat we door naar een reformatorische school te gaan in een isolement komen, geeft dat alleen maar aan dat we in een isolement zitten.

Kortom, ik pleit niet voor afschaffing van reformatorische scholen, maar voor een meer in de wereld staan van de refo-wereld. Het is heel makkelijk om in ons eigen wereldje ver te blijven van alles wat wij zondig vinden. Laten we dus liever erover nadenken hoedat wij meer in de wereld kunnen staan, niet theoretisch, maar praktisch...
refo

Bericht door refo »

Je ziet steeds meer terugtrekken in het refo-bastion.

Je kunt naar refo basisschool.
Je kunt naar refo voortgezet onderwijs.
Je kunt naar refo MBO.
Je kunt naar refo-werkgever.
Je kunt naar refo bejaardenhuis.

Wanneer bouwen we nou een refowijk of -stad? Of beginnen we onze eigen republiek. Kunnen we tegen elkaar zeggen dat we in de wereld zijn, maar er niet van zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
timo

Bericht door timo »

Hoorde zondag iemand iets vertellen. Wij in de gereformeerde gezinte hebben de neiging om in een kring te gaan zitten. Maar laten we met de ruggen tegen elkaar gaan staan zodat we met de rug gedekt zijn en ook onze daden en dingen richten op de wereld om ze jaloers te maken op ons.:t
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door refo
Je ziet steeds meer terugtrekken in het refo-bastion.

Je kunt naar refo basisschool.
Je kunt naar refo voortgezet onderwijs.
Je kunt naar refo MBO.
Je kunt naar refo-werkgever.
Je kunt naar refo bejaardenhuis.

Wanneer bouwen we nou een refowijk of -stad? Of beginnen we onze eigen republiek. Kunnen we tegen elkaar zeggen dat we in de wereld zijn, maar er niet van zijn.
volgens mij heb je in Gouda ook wel refo-straten...;)
Be yourself, there are plenty of others.
refo

Bericht door refo »

O ja?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door David J
Ik ben het overigens eens met je opmerking over islamitisch onderwijs. Zolang het aan de regels voldoet, kan ik er geen bezwaar tegen ontdekken.
Is dit niet meer Liberaal dan Christelijk?

Wat zijn trouwens 'de regels'? Regels gestoeld op Gods Woord, of de Grondwet?
In dit geval is dat een valse tegenstelling. Ik vind vrijheid van godsdienst een groot goed, en ik vind dat vrijheid van onderwijs daarvan een onderdeel is. En een vrijheid van godsdienst die niet voor iedereen geldt, is een contradictio in terminis. Als we er derhalve aan hechten dat wij onze kinderen naar een reformatorische school kunnen sturen, kunnen we niet anders dan toelaten dat moslims hun kinderen naar een islamitische school sturen. Wel kunnen (en moeten) we proberen hen persoonlijk bekend te maken met het Evangelie, maar we kunnen dat niet via de overheid spelen.

De regels bedoelde ik als regels van de Grondwet, maar ook hier geldt dat het in dit verband een slechts een vermeende tegenstelling betreft.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Jongere

Als je christelijk bent is dit niet hypocriet maar vloeit dit logisch voort uit je eigen geloof.Ik denk dat christenen wat dat betreft te veel zijn beinvloed door de huidige samenleving met de ideen van de verlichting. (de puntjes op de i kon ik niet vinden. :)) Christus preekte liefde, ook tegenover onze naaste, maar Hij heeft ook gezegd dat buiten Hem geen leven is. En als we 'tolereren' dat andere mensen dit niet geloven en vanuit dit oogpunt islamitisch onderwijs toestaan strookt dit niet met onze christenplicht: dat is anderen onderwijzen over Christus.

[Aangepast op 12/4/05 door Jongere]
Wanneer je op basis van Artikel 23 lid 2 GW aanspraak maakt op het hebben van een bijzondere school, in dit geval reformatorisch onderwijs, dan kun je niet anderen ontzeggen om op basis van dit artikel een eigen school te starten die gebaseerd is op een andere religie.

Het gelijkheidsbeginsel moet wel worden toegepast, en ik vind het nogal frappant dat notoire voorstanders van reformatorisch onderwijs tegenstander zijn van islamitisch onderwijs. Hiermee zagen ze indirect aan hun eigen vrijheid van refomatorisch onderwijs.

[Aangepast op 13/4/05 door Sabra]
Zie de tweede zin van mijn posting waar je op reageert: in je reactie komt duidelijk deze invloed naar voren. Want ik ga helemaal niet uit van artikel 23. En het zogenaamde 'gelijkheidsbeginsel' is een mooie term die uit de verlichting is geboren maar daar hoeven we het als christenen toch niet per direct mee eens te zijn? We moeten niet Gods woord en de wetten van ons land gaan verwarren. De schoolstrijd wordt als positief ervaren omdat dit ervoor heeft gezorgd dat we ons eigen onderwijs kunnen krijgen. De schoolstrijd heeft er echter ook voor gezorgd dat onderwijs mogelijk is waar men mensen leert dat het verhaal van Jezus een sprookje is. M.i. mag die dus best over worden gedaan alleen dan slechts voor christelijk onderwijs. Dictatoriaal? Dwingen we mensen zo een geloof in? Volgens mij is het strijden voor alleen christelijk onderwijs niet meer dan onze plicht. Eerlijk gezegd snap ik niet dat je als christen met een rein geweten kan zeggen dat je het goed vind als kinderen wordt geleerd dat er maar één god is, Allah, en Mohammed is zijn profeet. En het argument: laten we van ze afblijven want anders raken we ons eigen onderwijs ook kwijt; vind ik één van de zwakste die ik ken. We gedogen alles maar, zolang wij rustig ons leventje kunnen leiden. Dit leert Christus ons niet.

Over bijzonder onderwijs/wij in isolement. Ik ben bang dat het andersom is. Opvoeders zitten in een isolement en het bijzonder onderwijs niet, verre van dat. Wat mij betreft blijft het bijzonder onderwijs bestaan maar met veel meer openheid naar buiten. Veel meer contact zoeken met 'anderen'.
David J

Bericht door David J »

Ik heb een vraag, Jongere. Waar lees jij in de Bijbel dat we anderen moeten dwingen de ware God te dienen? En waar lees je dat een afgedwongen godsdienst God behaagt?
Sabra

Bericht door Sabra »

Jongere, jouw opmerking geeft blijk van weinig kennis van de rechtsstaat. Dat is namelijk het kader waarin reformatorisch onderwijs mogelijk is. Zo ook is dat het kader waarin islamitisch onderwijs mogelijk is. Wanneer jij wilt dat islamitisch onderwijs niet langer mogelijk is, dan zul jij de GW moeten veranderen.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ik denk dat het niet goed is om te dwingen. Daarmee maak je alleen maar negatieve gedachten TEGEN het christendom. en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

Jongere, jouw opmerking geeft blijk van weinig kennis van de rechtsstaat. Dat is namelijk het kader waarin reformatorisch onderwijs mogelijk is. Zo ook is dat het kader waarin islamitisch onderwijs mogelijk is. Wanneer jij wilt dat islamitisch onderwijs niet langer mogelijk is, dan zul jij de GW moeten veranderen.
Sabra, jouw posting geeft blijk van weinig interesse in wat ik zeg. Of je hebt een deeltje van mijn reacties vergeten te lezen. Nogmaals: ik ga niet uit van onze rechtsstaat maar van Gods woord. En als dit kort door de bocht klinkt: in mijn vorige postings heb ik dit duidelijk beargumenteerd. Zo niet, hoor ik graag wat niet duidelijk is.

David J, ik lees nergens in de bijbel over dwingen op de manier waarop jij dit bedoelt. Ik heb dit ook nooit beweerd. Wat ik zeg is: we kunnen het als christen niet eens zijn met welke vorm van onderwijs dan ook, die niet leert/onderwijst (zij het passief of actief) dat Christus voor ons de enige Weg is. Dat dit totaal onrealistisch is om naar te streven in deze tijd weet ik ook wel. Maar ik streef niet naar de dingen die realistisch zijn, ik streef naar dingen waar ik volgens mij naar moet streven. (Nee hoor, dit is geen extremisme; half Nederland wil de grondwet veranderen, zij het dan de andere kant op... ;))
In tegenstelling tot wat Sabra zegt weet ik redelijk goed wat er in onze grondwet staat. En ik geloof dat we als christen blij/dankbaar mogen zijn met artikel 23, lid 2. Maar niet omdat dit de beste oplossing is! Alleen omdat dit een manier is waarop God ons vrijheid geeft, die langzamerhand verdwijnt.
Is het niet zo dat we ons als christen, in plaats van de grondwet, moeten richten op wat God ons leert over hoe we moeten onderwijzen: Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

[Aangepast op 15/4/05 door Jongere]
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Ar-Jan
Ik denk dat het niet goed is om te dwingen. Daarmee maak je alleen maar negatieve gedachten TEGEN het christendom. en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Als Christus zo gepreekt zou hebben dat er geen negatieve gedachten tegen Zijn leer zouden zijn gekomen, zou Hij nooit gekruisigd zijn. Laat dit nooit de enige reden zijn om ergens je mond over te houden.
Sabra

Bericht door Sabra »

Jongere, jij gaat uit van het feit dat wij in Nederland een theocratie zouden moeten stichten. Er is geen enkele bijbelse grond om dat te staven.

Daarnaast kun jij wel niet doen of de Nederlandse rechtsstaat voor jou geen enkel belang heeft, dankzij die rechtsstaat kun jij reformatorisch onderwijs volgen. Dit negeren is een ernstige zaak.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik heb niet de hele discussie door gelezen maar toch wil ik er iets van zeggen.

De inspectie geeft altijd aan dat onze scholen bij de beste scholen van Nederland horen qua niveau. Jammer genoeg wordt bij alle discussies niet naar dit aspect gekeken!
Plaats reactie