Oorspronkelijk gepost door Sabra
Jongere, jouw opmerking geeft blijk van weinig kennis van de rechtsstaat. Dat is namelijk het kader waarin reformatorisch onderwijs mogelijk is. Zo ook is dat het kader waarin islamitisch onderwijs mogelijk is. Wanneer jij wilt dat islamitisch onderwijs niet langer mogelijk is, dan zul jij de GW moeten veranderen.
Sabra, jouw posting geeft blijk van weinig interesse in wat ik zeg. Of je hebt een deeltje van mijn reacties vergeten te lezen. Nogmaals: ik ga niet uit van onze rechtsstaat maar van Gods woord. En als dit kort door de bocht klinkt: in mijn vorige postings heb ik dit duidelijk beargumenteerd. Zo niet, hoor ik graag wat niet duidelijk is.
David J, ik lees nergens in de bijbel over dwingen op de manier waarop jij dit bedoelt. Ik heb dit ook nooit beweerd. Wat ik zeg is: we kunnen het als christen niet eens zijn met welke vorm van onderwijs dan ook, die niet leert/onderwijst (zij het passief of actief) dat Christus voor ons de enige Weg is. Dat dit totaal onrealistisch is om naar te streven in deze tijd weet ik ook wel. Maar ik streef niet naar de dingen die realistisch zijn, ik streef naar dingen waar ik volgens mij naar
moet streven. (Nee hoor, dit is geen extremisme; half Nederland wil de grondwet veranderen, zij het dan de andere kant op...

)
In tegenstelling tot wat Sabra zegt weet ik redelijk goed wat er in onze grondwet staat. En ik geloof dat we als christen blij/dankbaar mogen zijn met artikel 23, lid 2. Maar niet omdat dit de beste oplossing is! Alleen omdat dit een manier is waarop God ons vrijheid geeft, die langzamerhand verdwijnt.
Is het niet zo dat we ons als christen, in plaats van de grondwet, moeten richten op wat God ons leert over hoe we moeten onderwijzen:
Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
[Aangepast op 15/4/05 door Jongere]