Deense Vorstin stelt voorbeeld!

Plaats reactie
Billy

Deense Vorstin stelt voorbeeld!

Bericht door Billy »

Vrees Deense koningin

Vorstin ziet de gevaren van de islam

KOPENHAGEN, 16 APRIL. De Deense koningin Margrethe II heeft in een geautoriseerde biografie gewezen op wat zij ziet als de gevaren van de islam. De koningin roept moslims in Denemarken op de Deense taal en cultuur te leren.

Volgens Margrethe, die vandaag haar 65ste verjaardat viert, moet weerstand worden geboden aan radicale vormen van de islam. ,,We zijn de afgelopen jaren uitgedaagd door de islam, wereldwijd en lokaal'', aldus de koningin. ,,Het is een uitdaging die we serieus moeten nemen. We hebben het onderwerp te lang laten gaan, omdat we te tolerant waren of te lui.'' Volgens de koningin moet iedereen voor zichzelf bepalen of hij tolerant is ,,uit gemakzucht is of uit overtuiging''.

In gesprekken met journaliste Annelise Bistrup, die de basis vormen voor de donderdag verschenen biografie Margrethe, zegt de Deense koningin dat ze het voor lief neemt als in het buitenland met verontwaardiging op haar houding wordt gereageerd. Denemarken heeft in de afgelopen jaren internationaal veel kritiek gehad op het zeer strenge asiel- en immigratiebeleid.

Het aantal allochtonen is Denemarken relatief laag, ongeveer 8 procent van de 5,4 miljoen Denen komt uit het buitenland, van wie ongeveer een derde uit Europese landen of Noord-Amerika. Slechts 150.000 immigranten zijn moslim. Maar in de afgelopen jaren heeft de rechts-populistische Deense Volkspartij veel invloed gewonnen. Zowel de rechts-liberale partij van premier Anders Fogh Rasmussen, als de sociaal-democraten zijn onder druk van de populariteit van de Deense Volkspartij voorstanders van strengere asielwetgeving.

Gisteren hebben de sociaal-democraten voorgesteld om de asielwetgeving in de toekomst ook toe te passen op immigranten. Asielzoekers moeten drie jaar lang een programma volgen om alle aspecten van de Deense samenleving te leren kennen, voordat ze een permanente verblijfsvergunning krijgen.

De Deense minister voor Integratie, Rikke Hvilshøj, vindt het voorstel te ver gaan. In de nieuw voorstel van de regering moeten immigranten een contract tekenen waarin ze zich verplichten de taal te leren. Verder kunnen gemeenten werkloze immigranten negen maanden lang verplicht te werk stellen, als voorbereiding op de arbeidsmarkt.

In haar biografie spreekt koning Margrethe de vrees uit dat jonge, ontevreden moslims hun heil zoeken in religie. ,,We kunnen geen genoegen nemen met naast elkaar leven, we moeten samenleven.'' (AP, Reuters)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik dacht dat het in Denemarken zowiso wel meeviel met de hoeveelheid allochtonen. Denemarken kan het radicalisme nog een beetje voorkomen. Maar hoe voorkomen wij het nu, zoals Theo van Gogh, en die vrijgelaten Samir A.?
We zullen er wel mee moeten leren leven. Het maakt je leven als christen, met een speciale taak op deze aarde, er niet makkelijker op.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk ook niet dat wij als christenen de taak hebben om het makkelijk te hebben op deez' aard.

De vraag blijft indringend op ons afkomen: Wat is onze roeping als christenen in dezen? Wat wijst de Schrift ons aan en hoe deden onze voorouders het in vergelijkbare situaties?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Andre

Bericht door Andre »

De koningin van Denemarken spreekt hier openlijk haar zorg uit over de radicale vormen van de islam.

Moet je hier eens in Nederland doen!!!
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Andre
De koningin van Denemarken spreekt hier openlijk haar zorg uit over de radicale vormen van de islam.

Moet je hier eens in Nederland doen!!!
Ook al mag het niet, dan wordt wel heel Nederland opnieuw aan het denken gezet!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat zou nu het resultaat zijn van zulke uitspraken? Dat de bevokingsgroepen dichter bij elkaar komen? Of werkt dit polariserend? Een koningin is toch een samenbindend figuur?
Sabra

Bericht door Sabra »

Wanneer mensen zich niet herkennen in de monarchie dan kan een vorst(in) ook niet samenbinden.

Dat herkennen ligt niet zozeer in het feit dat een vorst(in) bepaalde uitspraken doet over bepaalde ethnische dan wel religieuze groepen, maar met de historische context.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Wanneer mensen zich niet herkennen in de monarchie dan kan een vorst(in) ook niet samenbinden.

Dat herkennen ligt niet zozeer in het feit dat een vorst(in) bepaalde uitspraken doet over bepaalde ethnische dan wel religieuze groepen, maar met de historische context.
Wil je dit aan mij, dommerd, uitleggen? Want ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Plaats reactie