Tempeliers

Plaats reactie
Quazzy

Tempeliers

Bericht door Quazzy »

Na het lezen van enkele (wetenschappelijke) boeken over de tempeliers en na wat internet speurwerk ben ik gefascineerd door de Orde der Tempeliers. Zijn er mensen met ervaring met deze oude ridderorde?
de Paus

Bericht door de Paus »

De Tempeliers waren toch nauw betrokken bij de kruistochten?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

De Tempelorde of Orde der Tempelieren is de naam van de een van de eerste ridderlijke orden. De Orde werd omstreeks 1119 (mogelijk reeds in 1114 of 1118) te Jeruzalem gesticht door Hugo van Payns en Godfried van Sint-Omaars samen met een aantal andere ridders.
Het ontstaan van de Tempelorde is een direct gevolg van de eerste kruistochten, met name van de verovering van Jeruzalem. Het doel van de Tempelorde was het beschermen van de pelgrims in het Heilige Land en onderweg daarheen of daar vandaan. De Tempeliers legden geloften af van kuisheid, gehoorzaamheid en armoede. De Tempeliers hadden hun eerste zetel in Jeruzalem op de plaats van het oude tempelplein. Hieraan ontleenden zij hun officiële naam:
Pauperes Commilitones Christi Templique Salomonici.
Aan het hoofd van de Orde stond een grootmeester

Voor wat betreft de Rooms Katholieke kerk het volgende
Sergius IV juli 1009 - mei 1012 Riep in 1010 reeds op tot de eerste kruistochten.
Nicolaus III dec 1277 - aug 1280 Einde van de kruisvaarderstaat
Hopelijk wordt er begrepen dat de kruistochten niet tot "zieltjeswinnerij" dienden maar dat de nadruk lag op het heroveren van veroverd land door de arabieren

garoetjes :)
Kena

Bericht door Kena »

En nu de dark-side van de tempelieren, want dat hadden ze :%
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Van hun geschiedenis heb ik onderhand al aardig wat gelezen. Ik denk dat ik wat betreft de kruistochten een meer evenwichtig beeld heb gekregen dan dat ik eerst had. Maar wat ik ook ontdekte is dat de ridderorde nog steeds bestaat (en ook in Nederland actief is) Vandaar mijn vraag: zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze orde?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Quazzy
volgens mij is de orde rond 1300 opgeheven.

Jij schreef **Maar wat ik ook ontdekte is dat de ridderorde nog steeds bestaat (en ook in Nederland actief is)**

Daar zou ik graag wat meer over willen weten. Kun je mij een site geven of zelf wat uitleg geven over deze nog bestaande ridderorde ?

alvast bedankt
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door Bart-rk
Quazzy
volgens mij is de orde rond 1300 opgeheven.

Jij schreef **Maar wat ik ook ontdekte is dat de ridderorde nog steeds bestaat (en ook in Nederland actief is)**

Daar zou ik graag wat meer over willen weten. Kun je mij een site geven of zelf wat uitleg geven over deze nog bestaande ridderorde ?

alvast bedankt
De orde is officieel ontheven, echter onder andere namen door gegaan. Btw, de Tempelierenorde is ook weer een ándere orde geweest onder een andere naam.

Duik de geschiedenis in en verbaaaaaaast je :-
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Ja, over de precieze geschiedenis bestaan nogal wat verschillende ideeën.
Links:
http://www.orde-der-tempeliers.com/
http://www.osmth.org/

En er zijn eigenlijk heel veel sites te vinden met informatie, al moet ik zeggen dat sommige sites, hoe zal ik het zeggen, minder geloofwaardig overkomen. Maar ja, dat is internet.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Na het lezen van enkele (wetenschappelijke) boeken over de tempeliers en na wat internet speurwerk ben ik gefascineerd door de Orde der Tempeliers. Zijn er mensen met ervaring met deze oude ridderorde?

Ja ik ken mensen die ridder zijn van deze riddrorde.Het is nog steeds een eerbiedwaardige ridderorde,
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat is dan in deze tijd het doel van hun orde?
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Wat is dan in deze tijd het doel van hun orde?
Zie hun geschiedenis tot op vandaag.
timo

Bericht door timo »

is er een verband met de vrij metselaars??? En heeft het niks met Rome te maken????
lokje

Bericht door lokje »

Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Van hun geschiedenis heb ik onderhand al aardig wat gelezen. Ik denk dat ik wat betreft de kruistochten een meer evenwichtig beeld heb gekregen dan dat ik eerst had. Maar wat ik ook ontdekte is dat de ridderorde nog steeds bestaat (en ook in Nederland actief is) Vandaar mijn vraag: zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze orde?
Nog steeds bestaat? Volgens mij is het een soort van padvinderij voor grote mensen.
Informatie over de tempeliers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_de_Tempeliers
via
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rennes-le-Chateau
kom ik op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_heilig ... lige_graal
en blijkt dat de Da Vinci Code niets nieuws, maar zoals het ND het omschreef een omgewarmde ouwe kliek:
http://www.nd.nl/newsite/artikelen%5C20 ... 280063.xml
timo

Bericht door timo »

Ja ik ken mensen die ridder zijn van deze riddrorde.Het is nog steeds een eerbiedwaardige ridderorde, [font=Georgia]geen intresse om ook toe te treden?[/font]
lokje

Bericht door lokje »

Oorspronkelijk gepost door timo
Ja ik ken mensen die ridder zijn van deze riddrorde.Het is nog steeds een eerbiedwaardige ridderorde, [font=Georgia]geen intresse om ook toe te treden?[/font]
Beste Timo,

Nee dank u, ik heb door werk en studie zowiezo al weinig tijd dit jaar. En als ik dan dit in het ND lees, dan krijg ik bijna de slappe lach. Wat een kletskoek.

Graal is na tweeduizend jaar gevonden
[/b]door onze redacteur Wim Houtman

SOESTERBERG - Jan Smulders denkt dat hij een geheim waarnaar al duizend of tweeduizend jaar gezocht wordt, heeft opgehelderd. Hij heeft de Graal gevonden.En daarmee zegt hij de sleutel te hebben tot allerlei zogenaamde mysteries, waar bijvoorbeeld Dan Brown in De Da Vinci Code mee goochelt. [/b]

Het blijkt in zijn boek een kwestie van hogere wiskunde en biologie, die een ordeningsprincipe van het heelal bevat.

De ware Graal en zijn valse hoeders komt vandaag uit. Zijn ontdekking is niet zonder risico, denkt Smulders. Want de 'geheime kennis' die bijvoorbeeld de vrijmetselarij - en daarmee heel wat bobo's van deze wereld - eeuwenlang voor zich heeft weten te houden ligt vandaag op straat. Het betekent dat hun speeltje wordt afgepakt.

Ontdekkers die er eerder dichtbij waren, zijn erom van het leven beroofd, zegt Smulders. Hij is zelf drie jaar geleden 'ondergedoken' om zijn ontdekking ongestraft te kunnen uitwerken. ,,In mijn boek blijven geen mystificaties meer over.''

Neem de mysterieuze tekening van Leonardo da Vinci, de Mens van Vetruvius: een man met gespreide armen en benen in een cirkel. Zijn hoofd en ledematen wijzen de punten van een pentagram (vijfpuntige ster) aan. Met een paar meetkundige ingrepen komt Smulders daarna op een punt buiten de cirkel, waar drie lijnen vanuit het pentagram elkaar snijden.

De figuur die je dan krijgt, past precies over de plattegrond van de Sint-Pieter in Rome: de obelisk op het plein staat precies op dat punt, ten opzichte van de cirkel van de koepel met het graf van Petrus als zwaartepunt.

Hetzelfde geldt voor de obelisk voor George Washington ten opzichte van het Pentagon, de obelisk voor het Pantheon in Rome, de slachtsteen buiten de cirkel van Stonehenge en een bijgebouw van een 4500 jaar oude pyramide in Egypte.

Smulders: ,,In die oude voorbeelden vind je het principe in alle openheid terug. Maar sinds een paar eeuwen wordt het op een ingewikkelde manier versleuteld, in architectuur, schilderijen, een bepaald gebruik van getallen en in een heleboel mystiek. Ingewijden laten daarmee aan elkaar zien: ik weet er ook van.''

Zo vormen ze wereldwijd een old boys network, dat met elkaar zaken doet, daar rijk van wordt en elkaar macht toespeelt. Dat moet de reden zijn - een andere weet Smulders ook niet - waarom dit op zichzelf puur wiskundige principe eeuwen zo angstvallig geheim is gehouden.

Een passer en winkelhaak - symbolen van de vrijmetselarij - volstaan om de figuur te construeren. Smulders doet z'n verhaal in een gesprek ten huize van zijn uitgeverij in Soesterberg. Maar het is volgens hem nog wel iets meer dan simpele wiskunde.

Met die figuur kun je ook de omtrek van de cirkel berekenen zoals met het getal pi (maal de helft van de middellijn van een cirkel). Dat hangt weer samen met de getallenreeks van Fibonacci (ook bekend uit De Da Vinci Code) en met de Gulden Snede, een klassiek principe van verhoudingen in de architectuur.

En als je een figuur opbouwt van vierkantjes volgens de reeks van Fibonacci, en die met de klok mee tegen elkaar aanlegt, en met elkaar verbindt, krijg je een spiraalvorm. Die spiraal vond Smulders terug in de bloeiwijze van een bloemkool, een zonnebloem of een ananas.

Het lijkt al met al of deze meetkundige 'Graal' een ordeningsprincipe van het heelal blootlegt. ,,Bio-logisch'', zegt Smulders in het boek.

Maar mystiek is er niet bij; alle geheimzinnigheid van de vrijmetselarij, de satanskerk, de Priorij van Sion, de Ridders van Malta en dergelijke genootschappen is ,,negentig procent desinformatie'', waarin ze het geheim hebben versluierd. ,,Al die mystieke humbug gaat er bij mij af.'' De geschiedenis van het christendom hoeft ook niet, zoals bij Dan Brown, herschreven te worden.

Maria Magdalena, Isis, de Graal, de kelk, de Steen der wijzen uit de alchemie, de Bron, het zijn volgens Smulders allemaal namen voor hetzelfde geheimpje.

Hij suggereert wel dat bijvoorbeeld de getallensymboliek uit het bijbelboek Openbaring ermee te maken heeft. En wat hemzelf betreft is God ook alleen maar een naam voor 'het geheim'. ,,Maar je kunt het ook zien als een principe van de schepping.''

Stuurman

Zijn fascinatie met de 'Graal' kwam na het zien van een tv-documentaire over Rennes-le-Château, ook bekend uit De Da Vinci Code, het Zuid-Franse dorp van de onverklaarbaar welgestelde pastoor Saunière. Smulders kende het gebied van vakanties en keek er daarna met andere ogen rond. Hij las het boek waar Dan Brown ook van uitgaat - van Lincoln, Leigh en Baigent - en begon zijn eigen zoektocht naar wat allemaal wel en niet klopte.

Zijn eigen vak was stuurman op de grote vaart; zijn kennis van navigatie hielp om de hogere meetkunde van de 'Graal' de baas te worden.

Over de reële gevaren die hij liep, wil Smulders niets zeggen. ,,Ik heb op een gegeven moment wat dingen die ik gevonden had, getoetst en de reactie daarop was eng.'' Vandaag komt hij weer 'bovengronds': nu zijn boek uit is, heeft het geen zin meer hem het zwijgen op te leggen, hoopt hij.

Hij is eigenlijk wel boos, dat de 'ingewijden' het geheim zo lang hebben verborgen. Wie weet wat het had kunnen betekenen voor allerlei wetenschappen, zoals biologie, natuurkunde, astronomie.

Smulders begreep dat hij een ontdekking had, toen hij die ingewikkeld versleuteld terugvond in Le Serpent Rouge, een document dat bij de Nationale Bibliotheek in Parijs berust (en óók in De Da Vinci Code een rol speelt). Daarin is sprake van 'veertien stenen en een kruis': de pentagrampunten en andere relevante snijpunten op de cirkel, plus het snijpunt dat buiten de cirkel ligt.

Smulders ziet zijn ontdekking nu overal terug, tot en met getallen in een BMW-reclame op televisie en de architectuur van de Laurenskerk in Rotterdam. George W. Bush en John Kerry, de Amerikaanse presidentskandidaten van vorig jaar, zijn volgens hem ingewijd, via het geheime studentenclubje Skull & Bones, waar ze samen lid van waren.

Dat clubje heeft altijd vijftien leden, een veelvoud van drie, dat een sleutelgetal is in het 'geheim'. Smulders ziet zelfs betekenis in het aantal kardinalen dat stemrecht heeft om deze week een nieuwe paus te kiezen: 117, ook een veelvoud van drie. Dat er twee door ziekte ontbreken, zodat er in werkelijkheid 115 meestemmen, mag de pret niet drukken.

Groeten,
Plaats reactie