Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Mistig schreef:
Simon0612 schreef:Ds. Clements leest denk ik mee :)

https://www.rd.nl/artikel/929952-ds-cle ... n-bekering
Ik vind voor zijn mening serieus wel wat te zeggen. Dat vond ik overigens ook van de artikelen van ds. J.M.D. de Heer. Ik had het idee dat ze beter onderbouwd waren dan die van Dr. G.A. van den Brink.
Ik vind de vergelijking tussen de vergeving door God en de vergeving door een vrouw die een overspelige man had, ook merkwaardig. Zie Jer. 3 "Keer nochtans weder tot Mij!"

Als je de vergelijking wil maken, zou je moeten stellen dat die vrouw dus elke dag haar man benadert en met tranen uitnodigt om terug te komen. En uiteraard kun je als man en vrouw niet verder als de man geen berouw toont. Maar volgens mij stelt niemand dat er geen berouw nodig is. Het gaat om de vraag: is er eerst berouw nodig? Lees het boek van Fisher en verwonder je over de grote goedheid en genade van God. Oneindig veel groter dan de vergevingsgezindheid van een mens!
Helemaal eens Eilander.
De menselijke vergeving, waarbij je best wel wil vergéven, maar vergeten amper mogelijk is, is zo gebrekkig ten opzichte van de oneindige liefde van onze Heere.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

eilander schreef:
Mistig schreef:

Ik vind voor zijn mening serieus wel wat te zeggen. Dat vond ik overigens ook van de artikelen van ds. J.M.D. de Heer. Ik had het idee dat ze beter onderbouwd waren dan die van Dr. G.A. van den Brink.
Ik vind de vergelijking tussen de vergeving door God en de vergeving door een vrouw die een overspelige man had, ook merkwaardig. Zie Jer. 3 "Keer nochtans weder tot Mij!"

Als je de vergelijking wil maken, zou je moeten stellen dat die vrouw dus elke dag haar man benadert en met tranen uitnodigt om terug te komen. En uiteraard kun je als man en vrouw niet verder als de man geen berouw toont. Maar volgens mij stelt niemand dat er geen berouw nodig is. Het gaat om de vraag: is er eerst berouw nodig? Lees het boek van Fisher en verwonder je over de grote goedheid en genade van God. Oneindig veel groter dan de vergevingsgezindheid van een mens!
En als ik nou geen benen heb om terug te keren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Rh1990 schreef:
eilander schreef:Ik vind de vergelijking tussen de vergeving door God en de vergeving door een vrouw die een overspelige man had, ook merkwaardig. Zie Jer. 3 "Keer nochtans weder tot Mij!"

Moet berouw je benen zijn dan?
Karlstad1970
Verbannen

Bericht door Karlstad1970 »

Dat is zo’n groot wonder van Onze God dat Hij jou terugtrekt daar hoef jezelf helemaal niks voor te doen en Hij werkt het berouw ofwel schuldbesef in je en die word kwijtgescholden door Christus Zijn Zoon, dat is hoe God werkt en niet Eerst vergeving en dan berouw, dan zou Jezus geen Borg hoeven zijn.
Susanna

Bericht door Susanna »

Panny schreef:
Bertiel schreef:Ik lees anders bij Zacheus pas over berouw na de bekering. Maar ik ga deze rotonde niet overdoen.
Daarnaast vraag ik me af of deze opmerkingen wel recht doen aan hetgeen dr v.d. Brink daadwerkelijk geschreven heeft
Misschien een beetje off-topic. Maar ik moet denken aan wat ik gisteren las in Jesaja 30:
15.Want alzo zegt de Heere HEERE, de Heilige Israëls: Door wederkering en rust zoudt gijlieden behouden worden...

Kanttekening 51: Door wederkering
Dat is, indien gijlieden wederkeert, of afstand deedt, te weten van uw goddeloos leven en voornemen van hulp te gaan zoeken in Egypte, in geduldigheid uwe zielen bezittende en op God hopende.

18 En daarom zal de HEERE wachten, opdat Hij u genadig zij.

Kanttekening 62: wachten
Te weten op uwe boete en beterschap.
De HEERE wacht op boete en bekering om genadig te zijn (en natuurlijk zijn boete en bekering ook gaven van God).
Waarom zou je bekering en berouw uit elkaar trekken? Ik vind dat maar ingewikkeld. Is dat alleen een bekering van de buitenkant en niet van het hart?
Ik vind het moeilijk om in deze tekst zo over te zetten. Het staat in een andere context. God bood Juda de belofte van bescherming tegen Assyrië aan. Ze hadden niet naar Egypte moeten kijken om hen te helpen. Ze hadden op God kunnen vertrouwen voor Zijn belofte.

Vers 18: daarom — vanwege uw goddeloze perversiteit (Jes 30:1, 2, 9, 15, 16), zal de HEERE het uitstellen om genadig te zijn. En daarom zal Hij zich terugtrekken om u genadig te zijn: (יָרוּם) Hij zal Zich ver weg trekken om u genadig te zijn. Want de HEERE is een God van gerechtigheid: en Hij doet eerst recht aan degenen die tegen Hem in opstand komen. Gelukkig zijn allen die op Hem wachten (het overblijfsel) voor de troost die Hij beloofde, want niets zal ontbreken.

De HEERE liet toe dat de kastijding volledig werd volbracht, zodat er niets voor Hem over zou blijven dan volmaakte genade. Genade en heerlijkheid zullen overvloedig zijn, wanneer de HEERE de breuk van het Joodse volk zal dichtbinden en hun wonden zal genezen. Aan het einde van het hoofdstuk hebben we de tussenkomst van de HEERE tegen dit laatste instrument van Zijn kastijdingen - de roede van hoofdstuk 10.
Susanna

Bericht door Susanna »

Rh1990 schreef:
eilander schreef:
Mistig schreef:

Is er dan zo weinig in Hem aan te treffen, dat je benen zelfs niet gaande gemaakt worden op het geluid van Zijn roepstem?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.rd.nl/artikel/930088-storme ... p-niet-weg
Ik vind dat DDD dit artikel boven zijn bed moet hangen
Henk J

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/930088-storme ... p-niet-weg
Ik vind dat DDD dit artikel boven zijn bed moet hangen
Mooi kerkgebouw!
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

eilander schreef:
Rh1990 schreef:
eilander schreef:Ik vind de vergelijking tussen de vergeving door God en de vergeving door een vrouw die een overspelige man had, ook merkwaardig. Zie Jer. 3 "Keer nochtans weder tot Mij!"

Van nature ziet niemand op deze aarde enige gedaante nog heerlijkheid in Hem, zie Jesaja, 53:2 Want Hij is als een rijsje voor Zijn aangezicht opgeschoten, en als een wortel uit een dorre aarde; Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben.
Alleen door genade wordt het blinde oog geopend.
Alles moet uit genade geschonken worden, als ik nog wat zou moeten toevoegen of zelf zou moeten wederkeren komt er nooit wat van. Zoals een man zei op een gezelschap: ik heb wat gedaan en God heeft wat gedaan, ik ben alleen maar weggelopen en opstandig geweest en God heeft me getrokken en vastgehouden en daar hou ik het zelf ook maar bij.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Dat is zeker waar, maar daarom is er in die zin wel een verantwoordelijkheid van de hoorder om het te bewaren in het hart en het te doen wat God van ons vraagt. Met de bede. Ik wil niets, ik kan niets, maar in U kan het.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Susanna schreef:Ik vind het moeilijk om in deze tekst zo over te zetten. Het staat in een andere context. God bood Juda de belofte van bescherming tegen Assyrië aan. Ze hadden niet naar Egypte moeten kijken om hen te helpen. Ze hadden op God kunnen vertrouwen voor Zijn belofte.

Vers 18: daarom — vanwege uw goddeloze perversiteit (Jes 30:1, 2, 9, 15, 16), zal de HEERE het uitstellen om genadig te zijn. En daarom zal Hij zich terugtrekken om u genadig te zijn: (יָרוּם) Hij zal Zich ver weg trekken om u genadig te zijn. Want de HEERE is een God van gerechtigheid: en Hij doet eerst recht aan degenen die tegen Hem in opstand komen. Gelukkig zijn allen die op Hem wachten (het overblijfsel) voor de troost die Hij beloofde, want niets zal ontbreken.

De HEERE liet toe dat de kastijding volledig werd volbracht, zodat er niets voor Hem over zou blijven dan volmaakte genade. Genade en heerlijkheid zullen overvloedig zijn, wanneer de HEERE de breuk van het Joodse volk zal dichtbinden en hun wonden zal genezen. Aan het einde van het hoofdstuk hebben we de tussenkomst van de HEERE tegen dit laatste instrument van Zijn kastijdingen - de roede van hoofdstuk 10.
Wat wil je nu daarmee zeggen? Het gaat toch om het principe? Een principe dat je steeds weer in de Bijbel tegenkomt.
Susanna

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
Susanna schreef:Ik vind het moeilijk om in deze tekst zo over te zetten. Het staat in een andere context. God bood Juda de belofte van bescherming tegen Assyrië aan. Ze hadden niet naar Egypte moeten kijken om hen te helpen. Ze hadden op God kunnen vertrouwen voor Zijn belofte.

Wat wil je nu daarmee zeggen? Het gaat toch om het principe? Een principe dat je steeds weer in de Bijbel tegenkomt.
Ik begrijp het gewoon niet zo goed. Iets kan een waarheid zijn. Maar niet de waarheid van de tekst.
Susanna

Bericht door Susanna »

Rh1990 schreef:
eilander schreef:
Rh1990 schreef:

Van nature ziet niemand op deze aarde enige gedaante nog heerlijkheid in Hem, zie Jesaja, 53:2 Want Hij is als een rijsje voor Zijn aangezicht opgeschoten, en als een wortel uit een dorre aarde; Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben.
Alleen door genade wordt het blinde oog geopend.
Alles moet uit genade geschonken worden, als ik nog wat zou moeten toevoegen of zelf zou moeten wederkeren komt er nooit wat van. Zoals een man zei op een gezelschap: ik heb wat gedaan en God heeft wat gedaan, ik ben alleen maar weggelopen en opstandig geweest en God heeft me getrokken en vastgehouden en daar hou ik het zelf ook maar bij.
Ben je nog niet wedergeboren, dan heb je inderdaad geen geestelijke benen om te gaan en geen geestelijke handen om iets aan te nemen. Ben je wel wedergeboren dan is alles nieuw geworden:
En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden; In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid; Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen; Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden), En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus; Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus. Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Susanna schreef:Ik begrijp het gewoon niet zo goed. Iets kan een waarheid zijn. Maar niet de waarheid van de tekst.
HEt principe dat in dit Bijbelgedeelte tot uitdrukking komt is, dat God Zich wendt tot de zondaar als deze berouwvol tot hem terugkeert. Of dat nu een heel land is of een enkele zondaar.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ds A Verschuure over Job, een getuige in het lijden (JBGG), nu live te beluisteren:

https://www.youtube.com/watch?v=w3r3-PIMKgA
Plaats reactie