Zo gewoon is dat niet.Ambtenaar schreef:Je kunt gewoon thuis deelnemen aan het Avondmaal.Pioenroosje schreef:Degenen die spreken over het opdelen van de gemeente in kleinere wijkkringen: hoe zien jullie de bediening van de sacramenten dan? Gebeurt dat wel centraal? Of kan dat ook in de kleinere eenheden, zolang er een kerkenraad bij betrokken is?
De kerk in 2022
Re: De kerk in 2022
-
Ik hecht er wel aan dat het heilig Avondmaal in het midden van de gemeente wordt bediend. Graag geen kunstgrepen.Ambtenaar schreef:Je kunt gewoon thuis deelnemen aan het Avondmaal.Pioenroosje schreef:Degenen die spreken over het opdelen van de gemeente in kleinere wijkkringen: hoe zien jullie de bediening van de sacramenten dan? Gebeurt dat wel centraal? Of kan dat ook in de kleinere eenheden, zolang er een kerkenraad bij betrokken is?
- Lilian1975
Ik denk inderdaad over kr.Pioenroosje schreef:Degenen die spreken over het opdelen van de gemeente in kleinere wijkkringen: hoe zien jullie de bediening van de sacramenten dan? Gebeurt dat wel centraal? Of kan dat ook in de kleinere eenheden, zolang er een kerkenraad bij betrokken is?
Ik weet zelfs niet of je nog iets centraal zou moeten. Waarom gewoon niet kleine gemeentes?
Met predikanten die verschillende van die gemeentes bezoeken om te preken. Sacramenten te bedienen. En dd kr veel meer het pastoraat op zich nemen. Tenminste zo zie ik het voor me.
En ja ik denk wel dat predikanten universitair geschoold moeten zijn. Maar daarnaast dus met beide benen in de maatschappij staan. Om zo voeding te houden met de realiteit. Wat leeft er werkelijk onder de mensen dus ook gemeenteleden, jongeren. Dat i eigenlijk wat ik bedoelde @Ditbenik
- Lilian1975
Inderdaad. Maar waar in de kerken is echt iets georganiseerd? Praktisch? Dat is gewoon ook nodig om e.a. van de grond te krijgen. De buurvrouw die eenzaam was, heb ik bezocht. Maar die ken ik. Organiseer je maaltijden voor de straten om je gemeente. Komen ook de mensen die je niet kent. Snap je wat ik bedoel?windorgel schreef:Daar zouden we dan dus zelf mee moeten beginnen (zeg ik ook tegen mezelf). 'De kerken' kunnen geen barmhartigheid tonen, christenen wel.Lilian1975 schreef:
En ja ik denk dat kerken in deze coronatijd actief barmhartigheid hadden kunnen tonen. We zijn veel te naar binnen gericht.
- J.C. Philpot
Zeker. Het is principieel dat dit onder toezicht van de ouderlingen gebeurt. Dat was ook in het NT zo, ondanks dat de gemeente in huizen samenkwam.Henk J schreef: Ik hecht er wel aan dat het heilig Avondmaal in het midden van de gemeente wordt bediend. Graag geen kunstgrepen.
Het sacrament is veel te heilig om mee te gaan doe het zelven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Dat is toch juist de bedoeling dat die mensen komen toch?Lilian1975 schreef:Inderdaad. Maar waar in de kerken is echt iets georganiseerd? Praktisch? Dat is gewoon ook nodig om e.a. van de grond te krijgen. De buurvrouw die eenzaam was, heb ik bezocht. Maar die ken ik. Organiseer je maaltijden voor de straten om je gemeente. Komen ook de mensen die je niet kent. Snap je wat ik bedoel?windorgel schreef:Daar zouden we dan dus zelf mee moeten beginnen (zeg ik ook tegen mezelf). 'De kerken' kunnen geen barmhartigheid tonen, christenen wel.Lilian1975 schreef:
En ja ik denk dat kerken in deze coronatijd actief barmhartigheid hadden kunnen tonen. We zijn veel te naar binnen gericht.
Dat is er één centrale dienst en de anderen kijken via een scherm mee? Het is dan een voordeel omdat je dan als gezin met 10 andere gezinnen samen bent?helma schreef:Hier ter plaatse is de HHG over diverse locaties verdeeld. Zo'n 30 mensen excl kinderen per locatie (in de andere gebouwen)
Schijnt weldadig te zijn.
Mijn vraag is vooral ingestoken door de hypothese dat toekomstige mutaties een ernstiger gevaar voor de volksgezondheid opleveren en dat het niet is op te lossen met vaccinaties en/of medicatie. Misschien wel op termijn, maar die termijn rek ik dan even op naar nog een paar jaar. Dan vallen dus de eerste standaardopties (meer ongehoorzaamheid) wat af, is mijn gevoelen.J.C. Philpot schreef:Voor mij betreft is een vraag daarvoor ook relevant: in hoeverre blijven we de maatregelen volgen naar mate deze langer duren? Ik pleit voor meer ongehoorzaamheid in deze. Maar dan zul je als kerk wel goed moeten communiceren als de mediaaandacht komt, en vechtpartijen met journalisten voorkomen. Misschien zijn er mensen in de gemeente die geschikt zijn om buiten het kerkgebouw de orde te bewaren.
In de PKN is daar een protocol voor ontwikkeld.J.C. Philpot schreef: Zeker. Het is principieel dat dit onder toezicht van de ouderlingen gebeurt. Dat was ook in het NT zo, ondanks dat de gemeente in huizen samenkwam.
- Lilian1975
Ja. Dus niet alleen barmhartigheid aan het bekende kringetje. Maar ook aan hen die je niet kent. Dat bedoelde ik.Geytenbeekje schreef:Dat is toch juist de bedoeling dat die mensen komen toch?Lilian1975 schreef:Inderdaad. Maar waar in de kerken is echt iets georganiseerd? Praktisch? Dat is gewoon ook nodig om e.a. van de grond te krijgen. De buurvrouw die eenzaam was, heb ik bezocht. Maar die ken ik. Organiseer je maaltijden voor de straten om je gemeente. Komen ook de mensen die je niet kent. Snap je wat ik bedoel?windorgel schreef:Daar zouden we dan dus zelf mee moeten beginnen (zeg ik ook tegen mezelf). 'De kerken' kunnen geen barmhartigheid tonen, christenen wel.Lilian1975 schreef:
Dat maakt wat mij betreft geenszins de bezwaren van Philpot van minder waarde.Ambtenaar schreef:In de PKN is daar een protocol voor ontwikkeld.J.C. Philpot schreef: Zeker. Het is principieel dat dit onder toezicht van de ouderlingen gebeurt. Dat was ook in het NT zo, ondanks dat de gemeente in huizen samenkwam.
De vraag is of wat Philpot wel een geldig bezwaar iseilander schreef: Dat maakt wat mij betreft geenszins de bezwaren van Philpot van minder waarde.
Het is algemeen bekend dat in bevindelijke kring er sprake is van avondmaalsmijding, de vraag is dus of het avondmaal wel juist geïnterpreteerd wordt.
Hij maakt het bovendien direct belachelijk door te spreken over doe het zelf avondmaal.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 30 apr 2021, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: RE: Re: De kerk in 2022
Het frequenter kunnen 'opgaan'Herman schreef:Dat is er één centrale dienst en de anderen kijken via een scherm mee? Het is dan een voordeel omdat je dan als gezin met 10 andere gezinnen samen bent?helma schreef:Hier ter plaatse is de HHG over diverse locaties verdeeld. Zo'n 30 mensen excl kinderen per locatie (in de andere gebouwen)
Schijnt weldadig te zijn.
(Vooral voor jongeren) toch een onderling ontmoetingsmoment. Meer gemeentezijn dan thuis met je eigen clubje.
Zeker voor hen die moeite hebben om met een veeltallig gezin de dienst via een klein laptopscherm te volgen is dit meer de vorm van een 'dienst' die op een groot scherm geprojecteerd wordt.
De kleine kinderen krijgen ook even apart aandacht, er wordt een lied/psalm met hen gezongen. Ze mogen op de grond spelen of kleuren. Peuters en babies zijn er ook gewoon bij.
En na afloop even een bakje koffie en wat doorspreken.
Vooral de jongeren/jonge gezinnen zijn er heel blij mee.
Re: RE: Re: De kerk in 2022
Ja, het trof mij een keer pijnlijk dat er bij de persconferentie gezegd werd: hebt u ergens hulp bij nodig neem contact op met het Rode Kruis.Lilian1975 schreef:Ja. Dus niet alleen barmhartigheid aan het bekende kringetje. Maar ook aan hen die je niet kent. Dat bedoelde ik.Geytenbeekje schreef:Dat is toch juist de bedoeling dat die mensen komen toch?Lilian1975 schreef:Inderdaad. Maar waar in de kerken is echt iets georganiseerd? Praktisch? Dat is gewoon ook nodig om e.a. van de grond te krijgen. De buurvrouw die eenzaam was, heb ik bezocht. Maar die ken ik. Organiseer je maaltijden voor de straten om je gemeente. Komen ook de mensen die je niet kent. Snap je wat ik bedoel?windorgel schreef: Daar zouden we dan dus zelf mee moeten beginnen (zeg ik ook tegen mezelf). 'De kerken' kunnen geen barmhartigheid tonen, christenen wel.
Misschien werd het Leger des Heils genoemd maar dat weet ik niet meer.
Ik dacht: wat zou het mooi zijn (en noodzakelijk!!!) als wij zo bekend stonden.
In Gouda zag ik een aanplakbiljet met hulpaanbod op winkels, dat hadden we als kerken ook kunnen/moeten doen.
Zal even opzoeken of ik de foto nog heb.
Dit. Zou toch prachtig geweest zijn.