Gelezen, gedacht, gehoord...

Geytenbeekje

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Bloksteen schreef:""We hebben het wel eens over het aanbod van genade. Heel vaak wordt het aanbod van genade eigenlijk weer verwisseld met de belofte. 1953 is nog springlevend helaas. Christus zegt niet tegen ons allemaal in de gemeente: Ik heb mijn bloed voor u gestort en Ik beloof u het water van Mijn Geest. Als dat zo zou zijn zou het aanbod van genade weer vereenzelvigd worden met de belofte van het genadeverbond. Hij biedt in de aanbieding van zijn genade wel de ruimte in Zijn wond. Hij zegt: er is ruimte, zelfs voor u. Nee, Hij belooft het niet aan ons allemaal. Maar laat het wel prediken en verkondigen."

Ds. A. Verschuure
Wat wil je hiermee zeggen ?
Ik denk niet dat dit voor refoforum passend is.
Bruna

Bericht door Bruna »

Geytenbeekje schreef:
Bloksteen schreef:""We hebben het wel eens over het aanbod van genade. Heel vaak wordt het aanbod van genade eigenlijk weer verwisseld met de belofte. 1953 is nog springlevend helaas. Christus zegt niet tegen ons allemaal in de gemeente: Ik heb mijn bloed voor u gestort en Ik beloof u het water van Mijn Geest. Als dat zo zou zijn zou het aanbod van genade weer vereenzelvigd worden met de belofte van het genadeverbond. Hij biedt in de aanbieding van zijn genade wel de ruimte in Zijn wond. Hij zegt: er is ruimte, zelfs voor u. Nee, Hij belooft het niet aan ons allemaal. Maar laat het wel prediken en verkondigen."

Ds. A. Verschuure
Ik snap dan weer niet waarom dit voor refoforum niet passend is.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik mag toch hopen dat er op refoforum geen alverzoening wordt geleerd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic a.u.b. Hier alleen gelezen/gedacht/gehoord; discussie kan in een ander topic.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Tiberius schreef:On-topic a.u.b. Hier alleen gelezen/gedacht/gehoord; discussie kan in een ander topic.
Geen kritiek op het modbeleid, maar een verduidelijkende vraag. De 512 pagina's van dit topic staan vol met discussies of een opmerking n.a.v. een geplaatst citaat, ook recent door mede-mods. Dit in tegenstelling tot bijv. het Beroepingswerk topic. Zou je dit dan wat kunnen verduidelijken?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ja, dat is ook weer zo. Ik was in de war met het andere topic.
(Ook mijn herinnering is niet meer wat het geweest is).
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Afbeelding
- Niet meer zo actief -
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef:
Geytenbeekje schreef:

Ds. A. Verschuure
Ik snap dan weer niet waarom dit voor refoforum niet passend is.
Omdat de 3FVE met de Bijbel in de hand een hele andere toon aanslaat.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Kun je dat concreet maken? Waarin stemt ds. Verschuure volgens jou dan niet overeen met de belijdenissen?
- Niet meer zo actief -
Orchidee

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Orchidee »

Herman schreef:Ik mag toch hopen dat er op refoforum geen alverzoening wordt geleerd.
Alverzoening is héél wat anders dan weten dat het Heil wél voor iedereen is en ook hoort gepredikt te worden maar dat niet iedereen dat Heil zal geloven en aannemen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:
Herman schreef:Ik mag toch hopen dat er op refoforum geen alverzoening wordt geleerd.
Alverzoening is héél wat anders dan weten dat het Heil wél voor iedereen is en ook hoort gepredikt te worden maar dat niet iedereen dat Heil zal geloven en aannemen!
Nee hoor. Je omschrijft nu precies het begrip alverzoening algemene verzoeningsleer.

Het heil is er niet voor iedereen. De algenoegzaamheid van Christus' verdienste is genoeg om de gehele mensheid te zaligen, maar dat betekent niet dat 'het Heil', zoals jij dat noemt, ook 'voor iedereen is'. Dat is een on-Bijbelse waarheid.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 apr 2021, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Orchidee schreef:
Nee hoor. Je omschrijft nu precies het begrip alverzoening.

Het heil is er niet voor iedereen. De algenoegzaamheid van Christus' verdienste is genoeg om de gehele mensheid te zaligen, maar dat betekent niet dat 'het Heil', zoals jij dat noemt, ook 'voor iedereen is'. Dat is een on-Bijbelse waarheid.
Zeg toch allemaal niet zo maar wat. En kijk eerst eens wat bepaalde begrippen inhouden.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Goede vrijdag en goed paasweekend verder allemaal!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Orchidee schreef:
Nee hoor. Je omschrijft nu precies het begrip alverzoening.

Het heil wordt aan iedereen voorgesteld Jantje. In die zin is het voor iedereen. We kunnen het in ongeloof verwerpen of door het geloof aangrijpen. Zo simpel is het. En verder eens met eilander.

Ralph Erskine schrijft in zijn preek 'Het gescheurde voorhangsel' aan ongelovigen dit:
Nu, het voorhangsel is gescheurd tussen God en u, zodat ge met vrijmoedigheid mag komen tot Hem, door de verse en levende weg, welke is ingewijd door het voorhangsel. Dat doende zult ge ervaren dat God, Christus, de heiligen en engelen u zullen verwelkomen, want de Geest en de bruid zeggen: komt. En die het hoort zegge: komt. En die wil nemen het water des levens om niet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Orchidee schreef:Alverzoening is héél wat anders dan weten dat het Heil wél voor iedereen is en ook hoort gepredikt te worden maar dat niet iedereen dat Heil zal geloven en aannemen!
Nee hoor. Je omschrijft nu precies het begrip alverzoening algemene verzoeningsleer.

Het heil wordt aan iedereen voorgesteld Jantje. In die zin is het voor iedereen. We kunnen het in ongeloof verwerpen of door het geloof aangrijpen. Zo simpel is het. En verder eens met eilander.

Ralph Erskine schrijft in zijn preek 'Het gescheurde voorhangsel' aan ongelovigen dit:
Nu, het voorhangsel is gescheurd tussen God en u, zodat ge met vrijmoedigheid mag komen tot Hem, door de verse en levende weg, welke is ingewijd door het voorhangsel. Dat doende zult ge ervaren dat God, Christus, de heiligen en engelen u zullen verwelkomen, want de Geest en de bruid zeggen: komt. En die het hoort zegge: komt. En die wil nemen het water des levens om niet.
Eens hoor.

Maar ik mag toch, zeker van jou, wel aannemen dat de uitwendige roeping niet betekent dat het heil ook daadwerkelijk voor iedereen ís. Het wordt iedereen voorgesteld en aangeboden, om niet. Maar het ís niet voor iedereen. Dát is het punt wat ik echt wil benadrukken. Want anders wordt de grens tussen verzoening door voldoening en alverzoening de algemene verzoeningsleer flinterdun.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 apr 2021, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie