je blijft een Sallander, of je 't nou leuk vindt of niet-DIA- schreef: Ik zou dat vroeger eerder zo zeggen: Goa je mee noar de karke?

je blijft een Sallander, of je 't nou leuk vindt of niet-DIA- schreef: Ik zou dat vroeger eerder zo zeggen: Goa je mee noar de karke?
Kweetet!Hendrikus schreef:je blijft een Sallander, of je 't nou leuk vindt of niet-DIA- schreef: Ik zou dat vroeger eerder zo zeggen: Goa je mee noar de karke?
Ik ontken het wel. Het is een oudkerkelijke liturgie, waar niks mis mee is.Henk J schreef: Of het nu Rooms is of Remonstrants, beide gevallen is er op de inhoud vaak wel het een en ander aan te merken.
Een vesper is een Rooms gebruik, kun je moeilijk ontkennen, nog los van wat voor gezangen daar ten gehore worden gebracht.
O, heb je kerkgangers gesproken en weet je wat ze dan wél zoeken?-DIA- schreef: Vanmiddag waren we even in Almelo. Zeker drie grote kerken staan nu leeg. De Gereformeerde Gemeente is er niet meer. Ik heb nog foto's gemaakt van de plek waar ds. Bregman zijn laatste preek heeft gehouden. Het is nu een woestijn, een zandvlakte met wat opgeschoten onkruid met een hoog hek eromheen. Dan kwamen we nog langs de Christelijke Gereformeerde Kerk, en ja wat zal ik daarvan zeggen. Er gaan nu geen mensen meer die een bevindelijke preek zoeken.
Zoals ik al zei: in het wereldkampioenschap afdwalen maak je grote kans op een podiumplek-DIA- schreef: Sorry, maar ik moest even reageren want het valt in Nederland niet mee! Mocht dat de bedoeling zijn, dan... ja, ik denk dat ik intussen wel off-topic ben geraakt, maar het grijpt me aan, dat vreemden over ons heersen. En niet op die manier zoals de populistische partijen daarover spreken, versta me goed...
De hele kerk was in West-Europa voor de Middeleeuwen Rooms. Het is een getijdengebed wat gewoon stamt uit de Roomse kerk, dat maakt het natuurlijk niet perse verkeerd in mijn ogen. De evensong kun je er dan ook niet mee op één lijn stellen, dat is een Anglicaans gebruik. Met beide gebruiken is in principe niks mis, het draait om de inhoud. Welke gezangen zingt men? Welke visie leert men? Dat zijn de centrale vragen. In een klooster zullen er Gregoriaanse gezangen klinken, Roomser krijg je het niet lijkt mij. In de Anglicaanse kerk klinken tijdens de evensong inderdaad prachtige bewerkingen van het Magnificat en het Nunc Dimitis naast de schriftlezingen.Hendrikus schreef:Ik ontken het wel. Het is een oudkerkelijke liturgie, waar niks mis mee is.Henk J schreef: Of het nu Rooms is of Remonstrants, beide gevallen is er op de inhoud vaak wel het een en ander aan te merken.
Een vesper is een Rooms gebruik, kun je moeilijk ontkennen, nog los van wat voor gezangen daar ten gehore worden gebracht.
En welke gezangen er gezongen worden? Weet jij dat dan?
In de klassieke liturgie voor de evensong -laten we dat maar even op één lijn stellen- zijn alleen de Lofzang van Maria en de Lofzang van Simeon een vast onderdeel. Wat is daar Rooms aan? Zing jij die niet?
Tja, met de theorie van het "hellend vlak" zijn al heel wat positieve zaken doodgemept.Henk J schreef: Ik kan genieten van een Roomse vesper of een Anglicaanse evensong als uiting van kunst, waarmee God ook verheerlijkt wordt. Echter, men moet wel oppassen om dit soort gebruiken al te gauw te omarmen als kerk. Het kan een weg zijn waarmee een bedenkelijke theologie de kerk in sluipt.
En met de ontkenning van deze theorie zijn ook heel wat bedenkelijke zaken de kerk ingevoerd. Het blijft een lastige zaak om dat soort dingen goed af te wegen.Hendrikus schreef:Tja, met de theorie van het "hellend vlak" zijn al heel wat positieve zaken doodgemept.Henk J schreef: Ik kan genieten van een Roomse vesper of een Anglicaanse evensong als uiting van kunst, waarmee God ook verheerlijkt wordt. Echter, men moet wel oppassen om dit soort gebruiken al te gauw te omarmen als kerk. Het kan een weg zijn waarmee een bedenkelijke theologie de kerk in sluipt.
Vroeger, toen alles niet beter was, zeiden wijze mensen: Kijk niet hoe ver je mee kunt, maar kijk hoe ver je er vandaan kunt blijven. Of is deze wijsheid in dwaasheid veranderd?Henk J schreef:En met de ontkenning van deze theorie zijn ook heel wat bedenkelijke zaken de kerk ingevoerd. Het blijft een lastige zaak om dat soort dingen goed af te wegen.Hendrikus schreef:Tja, met de theorie van het "hellend vlak" zijn al heel wat positieve zaken doodgemept.Henk J schreef: Ik kan genieten van een Roomse vesper of een Anglicaanse evensong als uiting van kunst, waarmee God ook verheerlijkt wordt. Echter, men moet wel oppassen om dit soort gebruiken al te gauw te omarmen als kerk. Het kan een weg zijn waarmee een bedenkelijke theologie de kerk in sluipt.
Valt wel mee toch? Anderzijds, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede. Verandering kan nodig zijn en goed zijn. Maar veranderen om te veranderen daar is nog nooit iemand beter van geworden.-DIA- schreef:Vroeger, toen alles niet beter was, zeiden wijze mensen: Kijk niet hoe ver je mee kunt, maar kijk hoe ver je er vandaan kunt blijven. Of is deze wijsheid in dwaasheid veranderd?Henk J schreef:En met de ontkenning van deze theorie zijn ook heel wat bedenkelijke zaken de kerk ingevoerd. Het blijft een lastige zaak om dat soort dingen goed af te wegen.Hendrikus schreef:Tja, met de theorie van het "hellend vlak" zijn al heel wat positieve zaken doodgemept.Henk J schreef: Ik kan genieten van een Roomse vesper of een Anglicaanse evensong als uiting van kunst, waarmee God ook verheerlijkt wordt. Echter, men moet wel oppassen om dit soort gebruiken al te gauw te omarmen als kerk. Het kan een weg zijn waarmee een bedenkelijke theologie de kerk in sluipt.
En ja zo Dina, de dochter van Lea, die zij Jakob gebaard had, uit om de dochteren van dat land te bezien. Ze had daar beter weg kunnen blijven.Henk J schreef: Valt wel mee toch? Anderzijds, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede. Verandering kan nodig zijn en goed zijn. Maar veranderen om te veranderen daar is nog nooit iemand beter van geworden.
In mijn dagelijkse spreken gebruik ik het ook nauwelijks. Net zomin als het woord "predikant". Maar daarom zijn het wel woorden die gangbaar zijn in geschreven bronnen.-DIA- schreef:Ik gebruik het niet in gewone spreektaal. Als ik vroeger zou vragen: Ga je mee naar de eredienst, ds. NN is vanavond in Enter, dan zouden ze vreemd opkijken.John Galt schreef:Uit 3 onverdachte hoeken:-DIA- schreef: Ik geloof dat we dat woord ook niet onderling gebruiken. Je leest het wel eens, of je hoort het wel eens. Ik ben me niet bewust dat we dat woord normaal gebruiken.
https://www.digibron.nl/zoeken/zoekwoor ... het%20pand![]()
Ik zou dat vroeger eerder zo zeggen: Goa je mee noar de karke?