Maatregelen kerk ivm coronavirus

Forummer

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

DDD schreef:De kerk hoort de overheid te gehoorzamen in alle dingen die (te)recht zijn. Daarbij hoort de kerk, in navolging van Jezus en van de Heidelbergse Catechismus, de regels in de geest, met het oordeel der liefde, te hanteren.

Deze kerkgemeenschap maakt misbruik van de welwillendheid van de overheid, miskent zijn plaats in onze samenleving en doet daarmee afbreuk aan het Koninkrijk van God.

De overheid is Gods dienares, ons ten goede. De regels van de overheid hoef je niet op één lijn te stellen met de tien geboden, maar het is heel kwalijk als christenen proberen om door de mazen van de wet te gaan. Dan ben ik bang dat ze de oproep van Jezus om de keizer te geven wat voor de keizer is en de oproep van Paulus om de machten die boven ons gesteld zijn, te gehoorzamen, terzijde leggen.

Wij kunnen natuurlijk wel heel eigenwijs menen dat de overheid wat strenger hier of daar moet controleren, maar dat is helemaal niet de afweging die Paulus maakt.

Ik vind het heel treurig dat de geest van de revolutie op dit forum zo extreem te zien is. En dat terwijl ik zelfs nog een voorstander ben van godsdienstvrijheid en zelfstandig denken. Maar de vrijheden van het individu of de deelgemeenschap moeten niet ten koste gaan van de samenleving als geheel, zolang de overheid geen anti-godsdienstige afwegingen maakt.

Exact. Dit zou mijns inziens onder ons volkomen zekerheid moeten hebben. Dit klinkt als refo-revolutie 2.0. Mijn hart huivert...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:

Exact. Dit zou mijns inziens onder ons volkomen zekerheid moeten hebben. Dit klinkt als refo-revolutie 2.0. Mijn hart huivert...
Verzin zelf eens wat pakkends, jongen. ;)
Forummer

Bericht door Forummer »

Simon0612 schreef:Mooie mening. Als je de persconferentie van 8 maart terugkijkt dan zie je dat de overheid richting de kerk helemaal niet zo welwillend is. Daar wordt letterlijk gezegd dat andere sectoren even (horeca, reisorganisaties etc.) voorgaan op de kerken met betrekking tot meer vrijheden en tests. Concerten, voetbalwedstrijden, vakantiereisjes vindt men eenmaal belangrijker in den Haag. (...)
Selectief geheugen? Voor het gemak vergeten we even dat de kerken al ongeveer een jaar voorrang hebben...

Ik zie daar eerder een reden in om dankbaar te zijn, in plaats van te murmureren...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Forummer

Bericht door Forummer »

Forummer schreef:
Amstelodamense schreef:Natuurlijk heeft Geytenbeekje gelijk. De Sionkerk (en andere kerken die ook de regels met voeten treden), gehoorzamen de overheid niet. Wellicht wel naar de letter de wet, maar in ieder geval niet naar de geest der wet. Dus ga je tegen Gods woord in.

Ds Visscher zei een tijd geleden al: een christen is het braafste jongetje van de klas. Nou, dat kun je bepaald niet zeggen als je zelfs de 1,5m niet respecteert en mondkapjes niet nodig acht.

knip
Ik vond dat toen erg wijze woorden van ds Visscher. En dat vind ik nog steeds.
Frappant genoeg gaat hier dan weer niemand op in...
DDD

Bericht door DDD »

Nou, het zal duidelijk zijn dat ik het met de dominee eens ben.

Ik vind het schokkend dat er zoveel ongehoorzaamheid gepromoot wordt. Allemaal burgerlijke ongehoorzaamheid.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:

Ik zou het een Urkeriaanse revolutie willen noemen. Mijn hart juicht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
Valcke schreef:DDD, het begint met de vraag welke zaken tot het domein van de overheid behoren en welke niet. Juist wanneer je de woorden van de Heere Jezus ‘Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is’ als uitgangspunt neemt, kom je bij deze vraag uit. Je stapt hier gemakshalve in je eerste zin al overheen. Het begint dus met de vraag of en welk gezag de overheid op een bepaald onderwerp heeft. Nadat deze vraag bevestigend is beantwoord, komt jouw eerste zin in beeld, niet eerder.
Zeker. Het lijkt mij dat het gezondheids- en veiligheidsbeleid primair aan de overheid is. Overigens is jouw vraag een beetje de omgekeerde wereld. Het recht om zich tegen de wettige overheid te verzetten moet natuurlijk niet ontaarden in eigenmachtig optreden. Ik pleit niet voor het extremisme aan de kant van ds. G.H. Kersten, die zo ongeveer alles wilde accepteren, hoewel hij in de Kamer geen blad voor de mond nam, maar de kerkenraad op Urk hanteert wel het andere uiterste. Daarvan betwijfel ik of dat uberhaupt nog past binnen een christelijke visie op de overheid. Ik begrijp dat je een beroep wilt doen op de soevereiniteit in eigen kring, maar ik vind zo'n beroep zeer twijfelachtig.
Alhoewel ik deze dik gedrukte regel anders zou hebben geformuleerd, is dit wel scherp en goed opgemerkt door DDD.
Het valt te vrezen dat velen het niet meer bijeen kunnen komen als voltallige kerkelijke gemeente op zondag niet als een onderdeel van Gods straf/oordeel willen zien.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:
Forummer schreef:
Amstelodamense schreef:Natuurlijk heeft Geytenbeekje gelijk. De Sionkerk (en andere kerken die ook de regels met voeten treden), gehoorzamen de overheid niet. Wellicht wel naar de letter de wet, maar in ieder geval niet naar de geest der wet. Dus ga je tegen Gods woord in.

Ds Visscher zei een tijd geleden al: een christen is het braafste jongetje van de klas. Nou, dat kun je bepaald niet zeggen als je zelfs de 1,5m niet respecteert en mondkapjes niet nodig acht.

knip
Ik vond dat toen erg wijze woorden van ds Visscher. En dat vind ik nog steeds.
Frappant genoeg gaat hier dan weer niemand op in...
Wat wil je horen beste man?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Nou, het zal duidelijk zijn dat ik het met de dominee eens ben.

Ik vind het schokkend dat er zoveel ongehoorzaamheid gepromoot wordt. Allemaal burgerlijke ongehoorzaamheid.
Eens. En dat noemt zich refo
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:

Ik zou het een Urkeriaanse revolutie willen noemen. Mijn hart juicht.
Ongelooflijk. Moeilijk doen over een HSV maar wel een Urkeriaanse revolutie promoten.

Raar volk die refo’s, mompelt Obelix
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:

Er is geen sprake van burgerlijke ongehoorzaamheid.

Ik vind het heel schokkend dat er zoveel veroordeling gepromoot wordt. En dat noemt zich dan refo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Amstelodamense schreef:

Denken jullie werkelijk dat onze overheid zich druk maakt om het geestelijk welzijn van het volk of de kerk?
Of er een gezond geestelijke verbondenheid is binnen de gemeenten?
Of jongeren wel of niet afhaken?
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:

Er is geen sprake van burgerlijke ongehoorzaamheid.

Ik vind het heel schokkend dat er zoveel veroordeling gepromoot wordt. En dat noemt zich dan refo.
Natuurlijk is daarvan wel sprake. Het is volstrekt tegen de geest van de wet en de adviezen van de overheid in. Christenen moeten zich altijd voorbeeldig gedragen, niet alleen als daar' plakkaten of gevangenisstraffen' op staan, zoals je zou moeten weten.

En Guido de Bres had echt niet zo'n vriendelijke premier als Mark Rutte in gedachten hoor, toen hij schreef over de taak van de overheid.

Het staat haaks op de ootmoedige houding die de Gereformeerde Gemeenten vanouds kenmerkte. Er is niets van godsvrucht bij. Eerder eigenwillige godsdienst, hoewel ik zeker niet over andermans hart wil oordelen. Dan heb ik genoeg aan mijzelf, want ik ben ook nogal eigenwijs. Misschien dat ik me er daarom zo over opwind.
DDD

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
Amstelodamense schreef:

Denken jullie werkelijk dat onze overheid zich druk maakt om het geestelijk welzijn van het volk of de kerk?
Of er een gezond geestelijke verbondenheid is binnen de gemeenten?
Of jongeren wel of niet afhaken?
Nee, natuurlijk niet. Maar dat is ook de taak van de kerkenraad. Laat ze liever een jaar vrij nemen, een hypotheek op het huis nemen en alle jongeren thuis bezoeken voor een pastoraal gesprek.

In plaats van goedkoop de eigen zin doordrijven, tegen de wettige overheid in, omdat ons stelsel uitgaat van scheiding van kerk en staat . Die scheiding veronderstelt natuurlijk wel gezond verstand bij het kerkbestuur, en daar ontbreekt het hier en daar nogal aan.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Forummer schreef:Frappant genoeg gaat hier dan weer niemand op in...
Toen dit preekfragment rondging heb ik daar dingen over op het forum geplaatst die daartegenin gaan. Pak de zoekfunctie er maar even bij. Dat je niet van standpunt wijzigt, lijkt me te verklaren. Dat je geheugen niet best functioneert is helaas te betreuren.
Plaats reactie