DDD schreef:De kerk hoort de overheid te gehoorzamen in alle dingen die (te)recht zijn. Daarbij hoort de kerk, in navolging van Jezus en van de Heidelbergse Catechismus, de regels in de geest, met het oordeel der liefde, te hanteren.
Deze kerkgemeenschap maakt misbruik van de welwillendheid van de overheid, miskent zijn plaats in onze samenleving en doet daarmee afbreuk aan het Koninkrijk van God.
De overheid is Gods dienares, ons ten goede. De regels van de overheid hoef je niet op één lijn te stellen met de tien geboden, maar het is heel kwalijk als christenen proberen om door de mazen van de wet te gaan. Dan ben ik bang dat ze de oproep van Jezus om de keizer te geven wat voor de keizer is en de oproep van Paulus om de machten die boven ons gesteld zijn, te gehoorzamen, terzijde leggen.
Wij kunnen natuurlijk wel heel eigenwijs menen dat de overheid wat strenger hier of daar moet controleren, maar dat is helemaal niet de afweging die Paulus maakt.
Ik vind het heel treurig dat de geest van de revolutie op dit forum zo extreem te zien is. En dat terwijl ik zelfs nog een voorstander ben van godsdienstvrijheid en zelfstandig denken. Maar de vrijheden van het individu of de deelgemeenschap moeten niet ten koste gaan van de samenleving als geheel, zolang de overheid geen anti-godsdienstige afwegingen maakt.
Exact. Dit zou mijns inziens onder ons volkomen zekerheid moeten hebben. Dit klinkt als refo-revolutie 2.0. Mijn hart huivert...