Marco schreef:Ad Anker schreef:Forummer schreef:Alles van God verwachten sluit het gebruik van maatregelen en middelen niet uit. Ik hoop dat vele kerken hun verantwoordelijkheid beter kennen. En dat kan ook prima met maatwerk.
Er worden hier weer driftig valse tegenstellingen gecreëerd.
Dat is onze gezindte versie 3.0. Mijn hart beeft.
Als Gods Voorzienigheid het gebruik van middelen uitsluit, dan:
- bidden wij voor ons dagelijks brood, en gaan we dat niet meer bij de bakker of supermarkt halen
- schaffen wij het leger af, en betuigen spijt voor het gebruik van militaire middelen in de afgelopen oorlogen, te beginnen met de tachtigjarige oorlog
- bekommeren wij ons niet om gezond eten, of een gezonde levensstijl (we roken er dan op los)
- ...
Oftewel: we schakelen alle eigen verantwoordelijkheid uit, en brengen onszelf en onze naasten onbewust of moedwillig in gevaar. Het maakt toch allemaal niet uit.
Als dát gezindte 3.1 is, word ik pas bang.
Over oneigenlijke tegenstellingen gesproken. Laten we de Bijbel erbij pakken. Dat is de beste raadgever. Psalm 89:14-16, Psalm 91:9-11. En breidt maar uit. Maken zulke teksten zorgeloos? Nee.
Wat zegt de Bijbel wel? Dat we dienen te werken voor ons brood; dat de overheid zijn onderdanen dient te beschermen; dat we ons lichaam dienen te onderhouden.
Dit soort trucjes bevestigen mijn stelling zelfs. Doe dit toch niet.
We hebben nog een uitzondering als kerken. Er wordt op ons gelet! Wat een kans om getuigenis te geven dat onze hulp en onze verwachting (elke zondag uitgesproken door honderden predikanten en ouderlingen) van de HEERE Heere is. En mijn dominee uit mijn jeugd sloot het votum altijd af op zijn unieke manier: en nimmer beschaamd doet uitkomen die het van Hem verwachten.