Maatregelen kerk ivm coronavirus

Panny

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Panny »

Valcke schreef:Gelezen op Twitter - voetbalwedstrijd gisteren & Urk:
Ik kon vanavond moeiteloos vele foto’s maken van groepen mannen die elkaar uitbundig knuffelden bij goals tijdens de WK kwalificatie wedstrijden. Maar het leidt zo af van die kerken op #Urk. Voetbal is per slot van rekening echt heilig. #hypocrisie
Volgens mij worden voetballers wel getest.
De kerkgangers in Urk denk ik niet?
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Ik kon vanavond moeiteloos vele foto’s maken van groepen mannen die elkaar uitbundig knuffelden bij goals tijdens de WK kwalificatie wedstrijden. Maar het leidt zo af van die kerken op #Urk. Voetbal is per slot van rekening echt heilig. #hypocrisie
En zo is het maar net. Ik hoop dat ze nu de mensen van de Sion kerk met rust laten.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Marco schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Alles van God verwachten sluit het gebruik van maatregelen en middelen niet uit. Ik hoop dat vele kerken hun verantwoordelijkheid beter kennen. En dat kan ook prima met maatwerk.

Er worden hier weer driftig valse tegenstellingen gecreëerd.
Dat is onze gezindte versie 3.0. Mijn hart beeft.
Als Gods Voorzienigheid het gebruik van middelen uitsluit, dan:
- bidden wij voor ons dagelijks brood, en gaan we dat niet meer bij de bakker of supermarkt halen
- schaffen wij het leger af, en betuigen spijt voor het gebruik van militaire middelen in de afgelopen oorlogen, te beginnen met de tachtigjarige oorlog
- bekommeren wij ons niet om gezond eten, of een gezonde levensstijl (we roken er dan op los)
- ...

Oftewel: we schakelen alle eigen verantwoordelijkheid uit, en brengen onszelf en onze naasten onbewust of moedwillig in gevaar. Het maakt toch allemaal niet uit.

Als dát gezindte 3.1 is, word ik pas bang.
Over oneigenlijke tegenstellingen gesproken. Laten we de Bijbel erbij pakken. Dat is de beste raadgever. Psalm 89:14-16, Psalm 91:9-11. En breidt maar uit. Maken zulke teksten zorgeloos? Nee.
Wat zegt de Bijbel wel? Dat we dienen te werken voor ons brood; dat de overheid zijn onderdanen dient te beschermen; dat we ons lichaam dienen te onderhouden.

Dit soort trucjes bevestigen mijn stelling zelfs. Doe dit toch niet.

We hebben nog een uitzondering als kerken. Er wordt op ons gelet! Wat een kans om getuigenis te geven dat onze hulp en onze verwachting (elke zondag uitgesproken door honderden predikanten en ouderlingen) van de HEERE Heere is. En mijn dominee uit mijn jeugd sloot het votum altijd af op zijn unieke manier: en nimmer beschaamd doet uitkomen die het van Hem verwachten.
Marco

Bericht door Marco »

Valcke schreef:
Marco schreef:
Valcke schreef: De erkenning van het oordeel mag er nimmer toe leiden dat de kerk haar voorrechten prijsgeeft en de kerk overgeeft in de handen van de wereldlijke vorsten. Integendeel: de kerk van Christus heeft slechts één Heer; kerk en staat zijn onderscheiden zaken en hebben onderscheiden rechten en plichten.

Ik heb hier al eerder Calvijn en Beza over geciteerd alsook het waardige protest van (sommige) Schotse kerken.
Dat bestrijdt niemand. Maar de vraag is, of de kerk 'voorrechten prijsgeeft' en zich 'overgeeft in de handen van de wereldlijke vorsten' als zij haar verantwoordelijkheid neemt.
Onzin: dat bestrijdt bijna heel kerkelijk Nederland en driekwart refoforum. Inclusief degenen die roepen 'wij moeten de overheid gehoorzamen' en de kerkgangers oproepen om voor zoveel procent thuis te blijven omdat de overheid dat vraagt.

Ik bestrijdt overigens niet dat ook kerken en kerkgangers maatregelen kunnen en moeten nemen tegen het besmettingsgevaar. Maar dan wel geheel op basis van eigen verantwoordelijkheid. Dan dient ook de drogrede van 'de overheid gehoorzaam zijn' (waarvan bv. het RD bol heeft gestaan) van tafel. Dan dient ook een duidelijk protest te klinken wanneer de overheid zich desondanks indringt in kerkelijke zaken.
Dat is precies wat er gebeurt: de overheid geeft voor de eredienst geen wetten (anders stond de politie wel bij de deur van de Sionskerk), maar de kerken nemen hun verantwoordelijkheid. Daarbij nemen ze de richtlijnen van de overheid ter hand. Maar er zijn kerken die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Ik denk dat de Sionskerk op Urk daartoe behoort.

En inderdaad, al zou de overheid wetten geven, dan nóg moeten de kerken beoordelen of die in strijd zijn met Gods Woord. En dan kan je nog steeds discussiëren over de vraag, of de kerk werkelijk voorrechten prijsgeeft als ze haar verantwoordelijkheid neemt.
Valcke

Bericht door Valcke »

Thuisvrouw schreef:
En zo is het maar net. Ik hoop dat ze nu de mensen van de Sion kerk met rust laten.
Wat je hoopt zal ben ik bang niet gebeuren. Ik ben maar gestopt met lezen, want de verwensingen en doodsbedreigingen en vreselijkste spot met God en Gods Woord zijn niet van de lucht. Zover zijn we inmiddels heen. We mogen wel beducht zijn voor a.s. zondag. Het zou niet verkeerd zijn wanneer de burgemeester de wegen naar Urk laat afsluiten.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ad, je maakt nu ontzettend misbruik van de inhoud van het votum. Er is namelijk geen enkel aanknopingspunt in de Schrift te vinden waaruit blijkt dat de Heere ons in tijden van een besmettelijke ziekte beschermt voor besmettingen tijdens de zondagse samenkomsten.
Valcke

Bericht door Valcke »

Marco schreef:Dat is precies wat er gebeurt.
Sorry, hoor. Dat is helemaal niet wat er gebeurt.
- Heb jij ooit een protest gezien toen de kerkdiensten tijdens de eerste golf verplicht werden afgeschaald?
- En waarom bemoeit iedereen zich nu dan met Urk inclusief de minister-president?

#verblinding
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 mar 2021, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:En mijn dominee uit mijn jeugd sloot het votum altijd af op zijn unieke manier: en nimmer beschaamd doet uitkomen die het van Hem verwachten.
Even terzijde: hoe luidde het votum dan precies?

Verder deel ik je visie volledig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marco

Bericht door Marco »

Thuisvrouw schreef:
Dat klopt. Maar het is wel een gevalletje "Hij doet het ook!!".
Marco

Bericht door Marco »

Valcke schreef:
- Heb jij ooit een protest gezien toen de kerkdiensten tijdens de eerste golf verplicht werden afgeschaald?
- En waarom bemoeit iedereen zich nu dan met Urk inclusief de minister-president?

#verblinding
Hier is een kerk die expliciet aangeeft dat ze de regels overboord zetten.
Valcke

Bericht door Valcke »

Marco schreef:
Valcke schreef:

#verblinding
Hier is een kerk die expliciet aangeeft dat ze de regels overboord zetten.
Dus: er zijn wél regels die de kerk zelf niet bepaalt. Je spreekt jezelf tegen.
Mistig

Bericht door Mistig »

Panny schreef:
Volgens mij worden voetballers wel getest.
De kerkgangers in Urk denk ik niet?
De teststraat is in de brand gestoken...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:Ad, je maakt nu ontzettend misbruik van de inhoud van het votum. Er is namelijk geen enkel aanknopingspunt in de Schrift te vinden waaruit blijkt dat de Heere ons in tijden van een besmettelijke ziekte beschermt voor besmettingen tijdens de zondagse samenkomsten.
Hieruit blijkt weer de eenzijdige focus op onze gezondheid. "Wie in de Schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen." Betekent dat dat we niet ziek kunnen worden? Welnee, maar dat we veilig zijn. Misschien betekent dat 'veilig zijn' dat we bij de Heere zijn.
Marco

Bericht door Marco »

Ad Anker schreef:
Marco schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Alles van God verwachten sluit het gebruik van maatregelen en middelen niet uit. Ik hoop dat vele kerken hun verantwoordelijkheid beter kennen. En dat kan ook prima met maatwerk.

Er worden hier weer driftig valse tegenstellingen gecreëerd.
Dat is onze gezindte versie 3.0. Mijn hart beeft.
Als Gods Voorzienigheid het gebruik van middelen uitsluit, dan:
- bidden wij voor ons dagelijks brood, en gaan we dat niet meer bij de bakker of supermarkt halen
- schaffen wij het leger af, en betuigen spijt voor het gebruik van militaire middelen in de afgelopen oorlogen, te beginnen met de tachtigjarige oorlog
- bekommeren wij ons niet om gezond eten, of een gezonde levensstijl (we roken er dan op los)
- ...

Oftewel: we schakelen alle eigen verantwoordelijkheid uit, en brengen onszelf en onze naasten onbewust of moedwillig in gevaar. Het maakt toch allemaal niet uit.

Als dát gezindte 3.1 is, word ik pas bang.
Over oneigenlijke tegenstellingen gesproken. Laten we de Bijbel erbij pakken. Dat is de beste raadgever. Psalm 89:14-16, Psalm 91:9-11. En breidt maar uit. Maken zulke teksten zorgeloos? Nee.
Wat zegt de Bijbel wel? Dat we dienen te werken voor ons brood; dat de overheid zijn onderdanen dient te beschermen; dat we ons lichaam dienen te onderhouden.

Dit soort trucjes bevestigen mijn stelling zelfs. Doe dit toch niet.

We hebben nog een uitzondering als kerken. Er wordt op ons gelet! Wat een kans om getuigenis te geven dat onze hulp en onze verwachting (elke zondag uitgesproken door honderden predikanten en ouderlingen) van de HEERE Heere is. En mijn dominee uit mijn jeugd sloot het votum altijd af op zijn unieke manier: en nimmer beschaamd doet uitkomen die het van Hem verwachten.
..en dan opééns sluit het van Hem verwachten het gebruik van middelen en gezond verstand uit. Het is zo selectief.

Wees wel: als je het alleen van Hem verwacht als je - in bepaalde gevallen! - middelen en gezond verstand uitsluit, vertrouw je kennelijk in de andere gevallen wél op die middelen. Je moet Hem niet danken dat je beschermd bent gebleven in een pandemie als je Hem niet ook dankt dat je veilig thuis bent gekomen na een autorit.
mcgk

Bericht door mcgk »

Het feit dat de overheid geen regels voor de kerken stelt gaat oorspronkelijk uit van het idee dat de kerken zelf verantwoordelijkheid nemen. Daarom hoeft de overheid ook geen regels voor de kerken te geven. De kerken kunnen dit op eigen inzicht invullen. Wat er hier echter gebeurt is het misbruiken van die vrijheid. Alle regels worden overboord gegooid en alle realiteitszin mist daar bij de kerkenraad. Er worden geen andere proportionele maatregelen genomen die het virus gaan beperken.

Het misbruiken van de vrijheid die aan kerken gegeven is gaat zorgen voor een andere invulling van deze vrijheid. De invulling die aan wetten gegeven worden is immers ook afhankelijk van de interpretatie van onder meer de Raad van State en de Rechtspraak. Daar werken mensen die ook gevoed worden door de publieke opinie. Die publieke opinie is nu terecht dat deze kerk veel te ver gaat in het opheffen van alle maatregelen.
Plaats reactie