Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Wat is de innerlijke kracht van een gemeente als zij door Corona verwoest wordt?
-
Dan was het daarvoor al een drekhoopje.Herman schreef:Wat is de innerlijke kracht van een gemeente als zij door Corona verwoest wordt?
Persconferentie premier Rutte, 8 maart 2021, laatste 5 min.Geytenbeekje schreef:Nou waar komt dat dan tot uiting ?
Want ik lees nog nergens dat de restaurants open mogen
Er zijn al wel fieldlabs en dat soort dingen maar dat is anders dan te-open-stelling.
Uitermate opvallend dat degenen die corona eerst als slaande hand van God zagen ter waarschuwing voor de kerken, nu aan dit oordeel voorbij gaan en de kerken weer voldumpen. Als het een oordeel is moeten we dit oordeel billijken en op de knieën. Niet de 1,5 meter afschaffen en alle media op ons afroepen. Triest en onverantwoord. De kerkenraad verzaakt de verantwoordelijkheid.
Een gemeente wordt niet door corona verwoest.Herman schreef:Wat is de innerlijke kracht van een gemeente als zij door Corona verwoest wordt?
Als er geen binding is met een gemeente, kan dit aan het betreffende gemeentelid liggen. Het kan ook aan de gemeente liggen. Als er verwoestende taferelen zijn, denk ik dat de gemeente zich achter de oren moet krabben en bedenken waarom al die gemeenteleden geen binding hebben. En niet corona de schuld geven.
Er is uiteraard wel een grote verwoester die alles zal aangrijpen om te verwoesten. Ook om de gevolgen van een gemis aan zelfreflectie lacht deze verwoester. Dat moeten we niet uitvlakken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
- Verbannen
Zou het ook geen oordeel kunnen zijn dat kerken zo makkelijk naar de overheid luister(d)en omdat ze alle regels voor zoete koek slik(t)en?Tom schreef:Uitermate opvallend dat degenen die corona eerst als slaande hand van God zagen ter waarschuwing voor de kerken, nu aan dit oordeel voorbij gaan en de kerken weer voldumpen. Als het een oordeel is moeten we dit oordeel billijken en op de knieën. Niet de 1,5 meter afschaffen en alle media op ons afroepen. Triest en onverantwoord. De kerkenraad verzaakt de verantwoordelijkheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Volgens mij is het een slaande hand tegenover de gehele wereld, inclusief de kerken. Dat wil toch niet zeggen dat je helemaal niet meer naar kerk zou mogen? Zie het verband niet echt. Tegen het 1,5 meter afschaffen ben ik niet, mondkapjes zijn natuurlijk wel een wassen neus (heeft onze overheid zelf wekenlang vol gehouden). En de kerkenraad van Urk geeft aan dat volwassen in de praktijk ook op 1,5m zitten.Tom schreef:Uitermate opvallend dat degenen die corona eerst als slaande hand van God zagen ter waarschuwing voor de kerken, nu aan dit oordeel voorbij gaan en de kerken weer voldumpen. Als het een oordeel is moeten we dit oordeel billijken en op de knieën. Niet de 1,5 meter afschaffen en alle media op ons afroepen. Triest en onverantwoord. De kerkenraad verzaakt de verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 24 mar 2021, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Dan verwachten we het in ieder geval niet meer van de mens...stellen we ons vertrouwen op God en krijgen misschien vrijmoedigheid om weer diensten te beleggen?Geytenbeekje schreef:Dan was het daarvoor al een drekhoopje.Herman schreef:Wat is de innerlijke kracht van een gemeente als zij door Corona verwoest wordt?
Als Gods Voorzienigheid het gebruik van middelen uitsluit, dan:Ad Anker schreef:Dat is onze gezindte versie 3.0. Mijn hart beeft.Forummer schreef:Alles van God verwachten sluit het gebruik van maatregelen en middelen niet uit. Ik hoop dat vele kerken hun verantwoordelijkheid beter kennen. En dat kan ook prima met maatwerk.
Er worden hier weer driftig valse tegenstellingen gecreëerd.
- bidden wij voor ons dagelijks brood, en gaan we dat niet meer bij de bakker of supermarkt halen
- schaffen wij het leger af, en betuigen spijt voor het gebruik van militaire middelen in de afgelopen oorlogen, te beginnen met de tachtigjarige oorlog
- bekommeren wij ons niet om gezond eten, of een gezonde levensstijl (we roken er dan op los)
- ...
Oftewel: we schakelen alle eigen verantwoordelijkheid uit, en brengen onszelf en onze naasten onbewust of moedwillig in gevaar. Het maakt toch allemaal niet uit.
Als dát gezindte 3.1 is, word ik pas bang.
Covid dient zeker als oordeel van God erkend te worden in velerlei opzicht.Jantje schreef:Zou het ook geen oordeel kunnen zijn dat kerken zo makkelijk naar de overheid luister(d)en omdat ze alle regels voor zoete koek slik(t)en?Tom schreef:Uitermate opvallend dat degenen die corona eerst als slaande hand van God zagen ter waarschuwing voor de kerken, nu aan dit oordeel voorbij gaan en de kerken weer voldumpen. Als het een oordeel is moeten we dit oordeel billijken en op de knieën. Niet de 1,5 meter afschaffen en alle media op ons afroepen. Triest en onverantwoord. De kerkenraad verzaakt de verantwoordelijkheid.
Maar het is ook een oordeel van God wanneer het rechte zicht op de gehoorzaamheid van God en Zijn geboden inclusief het rechte zicht op de overheid ontbreekt.
De erkenning van het oordeel mag er nimmer toe leiden dat de kerk haar voorrechten prijsgeeft en de kerk overgeeft in de handen van de wereldlijke vorsten. Integendeel: de kerk van Christus heeft slechts één Heer; kerk en staat zijn onderscheiden zaken en hebben onderscheiden rechten en plichten.
Ik heb hier al eerder Calvijn en Beza over geciteerd alsook het waardige protest van (sommige) Schotse kerken.
Dat bestrijdt niemand. Maar de vraag is, of de kerk 'voorrechten prijsgeeft' en zich 'overgeeft in de handen van de wereldlijke vorsten' als zij haar verantwoordelijkheid neemt.Valcke schreef: De erkenning van het oordeel mag er nimmer toe leiden dat de kerk haar voorrechten prijsgeeft en de kerk overgeeft in de handen van de wereldlijke vorsten. Integendeel: de kerk van Christus heeft slechts één Heer; kerk en staat zijn onderscheiden zaken en hebben onderscheiden rechten en plichten.
Ik heb hier al eerder Calvijn en Beza over geciteerd alsook het waardige protest van (sommige) Schotse kerken.
Onzin: dat bestrijdt bijna heel kerkelijk Nederland en driekwart refoforum. Inclusief degenen die roepen 'wij moeten de overheid gehoorzamen' en de kerkgangers oproepen om voor zoveel procent thuis te blijven omdat de overheid dat vraagt.Marco schreef:Dat bestrijdt niemand. Maar de vraag is, of de kerk 'voorrechten prijsgeeft' en zich 'overgeeft in de handen van de wereldlijke vorsten' als zij haar verantwoordelijkheid neemt.Valcke schreef: De erkenning van het oordeel mag er nimmer toe leiden dat de kerk haar voorrechten prijsgeeft en de kerk overgeeft in de handen van de wereldlijke vorsten. Integendeel: de kerk van Christus heeft slechts één Heer; kerk en staat zijn onderscheiden zaken en hebben onderscheiden rechten en plichten.
Ik bestrijdt overigens niet dat ook kerken en kerkgangers maatregelen kunnen en moeten nemen tegen het besmettingsgevaar. Maar dan wel geheel op basis van eigen verantwoordelijkheid. Dan dient ook de drogrede van 'de overheid gehoorzaam zijn' (waarvan bv. het RD bol heeft gestaan) van tafel. Dan dient ook een duidelijk protest te klinken wanneer de overheid zich desondanks indringt in kerkelijke zaken.
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 mar 2021, 08:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Er is inmiddels een nieuwe persconferentie geweest... met nieuwe cijfers..Simon0612 schreef:Persconferentie premier Rutte, 8 maart 2021, laatste 5 min.Geytenbeekje schreef:Nou waar komt dat dan tot uiting ?
Want ik lees nog nergens dat de restaurants open mogen
Er zijn al wel fieldlabs en dat soort dingen maar dat is anders dan te-open-stelling.
-
- Verbannen
Juist. Geheel eens.Valcke schreef:Covid dient zeker als oordeel van God erkend te worden in velerlei opzicht.Jantje schreef:Zou het ook geen oordeel kunnen zijn dat kerken zo makkelijk naar de overheid luister(d)en omdat ze alle regels voor zoete koek slik(t)en?Tom schreef:Uitermate opvallend dat degenen die corona eerst als slaande hand van God zagen ter waarschuwing voor de kerken, nu aan dit oordeel voorbij gaan en de kerken weer voldumpen. Als het een oordeel is moeten we dit oordeel billijken en op de knieën. Niet de 1,5 meter afschaffen en alle media op ons afroepen. Triest en onverantwoord. De kerkenraad verzaakt de verantwoordelijkheid.
Maar het is ook een oordeel van God wanneer het rechte zicht op de gehoorzaamheid van God en Zijn geboden inclusief het rechte zicht op de overheid ontbreekt.
De erkenning van het oordeel mag er nimmer toe leiden dat de kerk haar voorrechten prijsgeeft en de kerk overgeeft in de handen van de wereldlijke vorsten. Integendeel: de kerk van Christus heeft slechts één Heer; kerk en staat zijn onderscheiden zaken en hebben onderscheiden rechten en plichten.
Ik lees net een interview met de heer Snoek in het AD. Ik kan hem eigenlijk toch wel heel goed begrijpen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Gelezen op Twitter - voetbalwedstrijd gisteren & Urk:
Ik kon vanavond moeiteloos vele foto’s maken van groepen mannen die elkaar uitbundig knuffelden bij goals tijdens de WK kwalificatie wedstrijden. Maar het leidt zo af van die kerken op #Urk. Voetbal is per slot van rekening echt heilig. #hypocrisie