Wel als we dat hier publiekelijk en anoniem gaan zitten doen.FlyingEagle schreef:Is kritisch zijn op wat de Sionkerk in Urk doet hetzelfde als elkaar afvallen?Mannetje schreef:Hier ben ik het geheel mee eens.eilander schreef:En het elkaar afvallen als christenen onderling, daar heb ik inmiddels ook wel genoeg van. Zelfs het respecteren van elkaars keuzes is er niet meer bij.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
- Niet meer zo actief -
Juist nu er weinig mensen naar de kerk mogen en wel kinderen zou ik ervoor pleiten de jonge kinderen gewoon mee te nemen naar de kerk als je aan de beurt bent.
Ook al zitten ze nog niet zo stil.
Ook al zitten ze nog niet zo stil.
Harde maar goede woorden van afwijzing vanuit het deputaatschap van de GG.Het kerkverband Gereformeerde Gemeenten noemt de actie van de Gereformeerde Gemeente Sionkerk Urk "echt een uitzondering". Volgens dominee F. Mulder, die spreekt namens de koepel, proberen ze contact te krijgen met de Urkse kerk. Dat is vooralsnog niet gelukt.
"Deze manier van handelen kennen we niet binnen onze gemeenschap", zegt Mulder. "Dit is ook niet wat wij adviseren." Mulder benadrukt dat de kerken autonoom zijn en hier zelf over gaan, maar dat deze aanpak van de Sionkerk niet in lijn ligt met de onderling afgesproken richtlijnen.
Bron: NOS
Ik moet daar wel om grinniken. Dit kennen we niet, meestal luisteren ze binnen onze gemeenschap. Daar komt het op neerErskinees schreef:Harde maar goede woorden van afwijzing vanuit het deputaatschap van de GG.Het kerkverband Gereformeerde Gemeenten noemt de actie van de Gereformeerde Gemeente Sionkerk Urk "echt een uitzondering". Volgens dominee F. Mulder, die spreekt namens de koepel, proberen ze contact te krijgen met de Urkse kerk. Dat is vooralsnog niet gelukt.
"Deze manier van handelen kennen we niet binnen onze gemeenschap", zegt Mulder. "Dit is ook niet wat wij adviseren." Mulder benadrukt dat de kerken autonoom zijn en hier zelf over gaan, maar dat deze aanpak van de Sionkerk niet in lijn ligt met de onderling afgesproken richtlijnen.
Ik vind het een vreemd stukje. Ik ken meer GG's die niet in lijn handelen met onderling afgesproken richtlijnen. (welke eigenlijk)
Ik zou in zo'n stukje wel iets van respect willen lezen. Maar wellicht is dit een onvolledige quote.
Beslist niet. Het ging mij nu om de toon die met name door @Hendrikus werd aangeslagen.FlyingEagle schreef:Is kritisch zijn op wat de Sionkerk in Urk doet hetzelfde als elkaar afvallen?Mannetje schreef:Hier ben ik het geheel mee eens.eilander schreef:En het elkaar afvallen als christenen onderling, daar heb ik inmiddels ook wel genoeg van. Zelfs het respecteren van elkaars keuzes is er niet meer bij.
Hoe zou jij dat respect willen formuleren? In die zin dat er op positieve manier wordt gesproken over het tegemoetkomen aan de geestelijke aspecten van de kerkgang?Ad Anker schreef:Ik zou in zo'n stukje wel iets van respect willen lezen. Maar wellicht is dit een onvolledige quote.
Zie voor hele artikel: https://drpdevries.com/2021/03/15/hoe-w ... twoord-is/dr. P. de Vries schreef:Voor een christen is het niet onbelangrijk hoe de overheid deze problemen aanpakt. Als het gaat om de coronacrisis is ook voor kerken van belang dat zij, zonder dat dit bezwaarlijk is voor de volksgezondheid, met een zo groot mogelijk aantal kerkgangers kunnen samenkomen. Dat betekent dat minstens een kwart van het aantal kerkgangers toegelaten zou moeten kunnen worden. Helaas is dit tot nog toe niet de insteek van de overheid. Dat neemt niet weg dat kerken niet in strijd met de wet komen, als zij zo handelen.
Verdrietig is dat meerdere kerkelijke gemeenten dan zelf nalatig zijn en het Bijbelse belang van het uitdelen van het Brood van het Leven in onderlinge samenkomsten kennelijk onvoldoende beseffen. Daarom moet er niet alleen gebed voor de overheid maar ook voor de kerk zijn. Of de kerk opgericht wordt uit haar verval en verlevendigd mag worden.
Dr. P. de Vries gaat uit van mogelijkheden zolang er geen bezwaren zijn voor de volksgezondheid. De kerk in Urk zet alle mogelijke bezwaren voor de volksgezondheid opzij. Dat is een intens groot verschil, vandaar ook de ophef.
In ieder geval kan minstens een kwart van de gemeente de dienst bezoeken zonder dat er er bezwaren zijn voor de volksgezondheid. Daar ben ik het mee eens.Erskinees schreef:Dr. P. de Vries gaat uit van mogelijkheden zolang er geen bezwaren zijn voor de volksgezondheid. De kerk in Urk zet alle mogelijke bezwaren voor de volksgezondheid opzij. Dat is een intens groot verschil, vandaar ook de ophef.
Net als ds. P. de Vries denk ik, dat de balans tussen enerzijds lichamelijke gezondheid/schikken om geen ophef te veroorzaken en anderzijds het belang van de kerkdiensten vaak te veel doorslaat naar het eerste. Over de specifieke situatie van Urk doe ik nu geen uitspraak.
Ze proberen contact te krijgen met de Urkse kerk. Als iemand uit de Urkse kerk dit leest: check even de mail of je telefoon, ze proberen contact te zoekenAd Anker schreef:Ik moet daar wel om grinniken. Dit kennen we niet, meestal luisteren ze binnen onze gemeenschap. Daar komt het op neerErskinees schreef:Harde maar goede woorden van afwijzing vanuit het deputaatschap van de GG.Het kerkverband Gereformeerde Gemeenten noemt de actie van de Gereformeerde Gemeente Sionkerk Urk "echt een uitzondering". Volgens dominee F. Mulder, die spreekt namens de koepel, proberen ze contact te krijgen met de Urkse kerk. Dat is vooralsnog niet gelukt.
Ik vind het een vreemd stukje. Ik ken meer GG's die niet in lijn handelen met onderling afgesproken richtlijnen. (welke eigenlijk)
Ik zou in zo'n stukje wel iets van respect willen lezen. Maar wellicht is dit een onvolledige quote.

-
- Verbannen
Welke gemeenten dat zijn? Ik ken er genoeg. Overigens is dat wel een bepaalde landsstreek. Ik zal die streek maar niet bij name noemen...Ad Anker schreef:Ik moet daar wel om grinniken. Dit kennen we niet, meestal luisteren ze binnen onze gemeenschap. Daar komt het op neerErskinees schreef:Harde maar goede woorden van afwijzing vanuit het deputaatschap van de GG.Het kerkverband Gereformeerde Gemeenten noemt de actie van de Gereformeerde Gemeente Sionkerk Urk "echt een uitzondering". Volgens dominee F. Mulder, die spreekt namens de koepel, proberen ze contact te krijgen met de Urkse kerk. Dat is vooralsnog niet gelukt.
Overigens heb ik vanochtend wel eventjes overwogen om tijdelijk op Urk te gaan wonen. Helaas hebben ze daar geen geschikte huurhuizen... Jammer, want nu kan ik niet twee keer per zondag naar de kerk...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Ik ken ook wel GG's die 300 of 400 man toelaten, maar gemiddeld genomen wordt ongeveer een kwart tot 1/3 van de capaciteit van het gebouw gebruikt, met wat uitschieters die 50% van de capaciteit gebruiken. Dat valt nog ongeveer binnen het maatwerk. Maar deze kerk op Urk gaat nu dus ongeveer 75% van de capaciteit gebruiken, tja, niet mijn keuze.Jantje schreef:Welke gemeenten dat zijn? Ik ken er genoeg. Overigens is dat wel een bepaalde landsstreek. Ik zal die streek maar niet bij name noemen...Ad Anker schreef:Ik moet daar wel om grinniken. Dit kennen we niet, meestal luisteren ze binnen onze gemeenschap. Daar komt het op neerErskinees schreef:Harde maar goede woorden van afwijzing vanuit het deputaatschap van de GG.Het kerkverband Gereformeerde Gemeenten noemt de actie van de Gereformeerde Gemeente Sionkerk Urk "echt een uitzondering". Volgens dominee F. Mulder, die spreekt namens de koepel, proberen ze contact te krijgen met de Urkse kerk. Dat is vooralsnog niet gelukt.
Met een groep (gezin) is het handiger om dan naar een groot scherm te kijken.Bourdon16 schreef: Dat mag je zeker vragen hoor. Ik heb daar helemaal geen bezwaar tegen. We proberen schermtijd zo beperkt mogelijk te houden maar voor de kerkdiensten zouden we een uitzondering maken.
Via YT zijn de uitzendingen kwalitatief het beste. Minste storingen.
Kerkdienstgemist is soms een ramp. Misschien teveel kijkers tegelijkertijd of zo?
Dan blijft dat rondje maar tergend langzaam ronddraaien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Een bepaalde "reine" gordel, of bedoel je dat niet?Jantje schreef:Welke gemeenten dat zijn? Ik ken er genoeg. Overigens is dat wel een bepaalde landsstreek. Ik zal die streek maar niet bij name noemen...Ad Anker schreef:Ik moet daar wel om grinniken. Dit kennen we niet, meestal luisteren ze binnen onze gemeenschap. Daar komt het op neerErskinees schreef:Harde maar goede woorden van afwijzing vanuit het deputaatschap van de GG.Het kerkverband Gereformeerde Gemeenten noemt de actie van de Gereformeerde Gemeente Sionkerk Urk "echt een uitzondering". Volgens dominee F. Mulder, die spreekt namens de koepel, proberen ze contact te krijgen met de Urkse kerk. Dat is vooralsnog niet gelukt.
Overigens heb ik vanochtend wel eventjes overwogen om tijdelijk op Urk te gaan wonen. Helaas hebben ze daar geen geschikte huurhuizen... Jammer, want nu kan ik niet twee keer per zondag naar de kerk...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
- Verbannen
Laat ik daar maar niet meer over uitweiden.Forummer schreef:Een bepaalde "reine" gordel, of bedoel je dat niet?

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje