Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
De afweging is ook lastig.
Maar in landen waar christenvervolging is waagt men hun leven om toch diensten te bezoeken.
Hier ligt het gevaar van een virus. Maar als in een gemeente hoegenaamd geen besmettingen meer zijn, is de vraag hoelang je je er aan moet houden.
Daarnaast. Hoelang moet je dit als kerk volhouden.
Stel het virus is blijvend de komende vijf jaar.
Dan moet je op een gegeven moment toch ook anders handelen?
De hele situatie zoals nu, kan niet lang meer voorduren. Dan kun je menselijkerwijs de helft van de kerken afstoten en ben je een hele generatie kwijt. Ik ga me echt steeds grotere zorgen maken. Als je soms ziet wat de meekijk cijfers zijn in bepaalde gemeenten, dan vraag je je af waarom ze nog de online diensten houden.
Maar in landen waar christenvervolging is waagt men hun leven om toch diensten te bezoeken.
Hier ligt het gevaar van een virus. Maar als in een gemeente hoegenaamd geen besmettingen meer zijn, is de vraag hoelang je je er aan moet houden.
De hele situatie zoals nu, kan niet lang meer voorduren. Dan kun je menselijkerwijs de helft van de kerken afstoten en ben je een hele generatie kwijt. Ik ga me echt steeds grotere zorgen maken. Als je soms ziet wat de meekijk cijfers zijn in bepaalde gemeenten, dan vraag je je af waarom ze nog de online diensten houden.
Zit je in de kerkenraad?mulder schreef:Dat geestelijk welzijn is een smoes want de kerkenraad heeft helemaal niet gekeken naar alternatieven om het geestelijk welzijn te bevorderen. ds. Waard heeft in zijn vorige gemeente altijd drie preekbeurten gehad. Op Urk mag hij geen derde beurt vervullen maar er is ook nooit een extra kerkdienst op Urk zelf georganiseerd om meer mensen te huisvesten. dat had het probleem al deels kunnen oplossen. En beelduitzendingen zijn ook nooit geprobeerd
Mogelijk is het virus wel blijvend, maar over een paar maanden zijn velen gevaccineerd. Als je dan bovendien nog thuis blijft bij klachten, is er volgens mij niet veel meer aan de hand.Bezorgd schreef:De afweging is ook lastig.
Maar met je zorgen over de afhakers ben ik het geheel met je eens; al zou ik zeggen wacht dan nog even een paar weken/maanden.
-
Wie het artikel in Trouw leest, merkt op dat er aan het einde gezegd wordt dat de besmettingscijfers laag zijn, en mochten die weer drastisch stijgen er weer maatregelen genomen worden.
Dus er wordt gewoon 'maatwerk' verschaft en verantwoording genomen. Verder is de verdeling in de kerk zodanig dat doir de verhouding kind/volwassene de anderhalve meter al zo goed als gewaarborgd wordt.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bb049d37/
En 'lasteren' gebeurde al toen met men met meer dan 30 samen kwam dus dat helpt ook al niks.
Dus er wordt gewoon 'maatwerk' verschaft en verantwoording genomen. Verder is de verdeling in de kerk zodanig dat doir de verhouding kind/volwassene de anderhalve meter al zo goed als gewaarborgd wordt.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bb049d37/
En 'lasteren' gebeurde al toen met men met meer dan 30 samen kwam dus dat helpt ook al niks.
Afhaken zit hem niet in zulke dingen hoor. Daar zit een heel andere oorzaak achter. Ik zie ook veel mensen nooit meer, maar die werden daarvóór ook al vervreemd van de gemeente. Als de gemeenschapszin en de trouw aan de gemeente moeten liggen aan de wekelijkse kerkgang, dan is dat sowieso erg mager.
Eens dat afhaken niet sec door corona komt, maar corona is wel een katalysator daarvoor.
Het sociale aspect van kerkgang houdt mensen/jongeren soms bij de kerk, waardoor ze later ingroeien. Dat gebeurt nu dus niet.
Het sociale aspect van kerkgang houdt mensen/jongeren soms bij de kerk, waardoor ze later ingroeien. Dat gebeurt nu dus niet.
Wat is dat nou voor een vraag? Moet je daarvoor in de kerkenraad zitten?eilander schreef:Zit je in de kerkenraad?mulder schreef:Dat geestelijk welzijn is een smoes want de kerkenraad heeft helemaal niet gekeken naar alternatieven om het geestelijk welzijn te bevorderen. ds. Waard heeft in zijn vorige gemeente altijd drie preekbeurten gehad. Op Urk mag hij geen derde beurt vervullen maar er is ook nooit een extra kerkdienst op Urk zelf georganiseerd om meer mensen te huisvesten. dat had het probleem al deels kunnen oplossen. En beelduitzendingen zijn ook nooit geprobeerd
~~Soli Deo Gloria~~
Er zijn in Urk wel beelduitzendingen.mulder schreef:Dat geestelijk welzijn is een smoes want de kerkenraad heeft helemaal niet gekeken naar alternatieven om het geestelijk welzijn te bevorderen. ds. Waard heeft in zijn vorige gemeente altijd drie preekbeurten gehad. Op Urk mag hij geen derde beurt vervullen maar er is ook nooit een extra kerkdienst op Urk zelf georganiseerd om meer mensen te huisvesten. dat had het probleem al deels kunnen oplossen. En beelduitzendingen zijn ook nooit geprobeerd
Precies. Het laat zien dat er dingen mis zijn in een gemeente. Dat zou een kerkenraad voordien ook kunnen weten, al zijn er ook kerkenraden die werkelijk niets uiterlijks ondernemen om daar iets aan te doen.Tiberius schreef:Eens dat afhaken niet sec door corona komt, maar corona is wel een katalysator daarvoor.
Dit ja.Tiberius schreef:Eens dat afhaken niet sec door corona komt, maar corona is wel een katalysator daarvoor.
En zelfs bij betrokken kerkgangers zie je soms een vervlakking.
Een gemakzucht. Een geestelijke luiheid.
Als mensen een jaar vanuit hun bed voor het scherm gerold zijn, valt het niet meer mee om wekelijks de structuur van twee diensten weer op te pakken.
Via de zakelijke markt in Duitsland is het al heel gemakkelijk om sneltesten te kopen. Wanneer de kerkenraad die zou aanschaffen had ik al veel meer begrip gehad voor deze regel. Het gaat er om dat alles wordt losgelaten ten bate van het geestelijk welzijn van de gemeente en er geen maatregelen getroffen zijn om besmettingen te belemmeren. Daarom valt de media er ook zo over. Als kerkenraad heb je ook de zorg en verantwoordelijkheid voor de kudde in het opzicht van gezondheid in het kerkgebouw. En dat aspect wordt geheel losgelaten.
Mijn vrouw heeft vanochtend haar attestatie opgestuurd naar Urk en hoop vanaf zondag twee maal ter kerke te gaan. 

De acceptatie daarvan zou pas echt nieuws zijn! De eerste concrete stap naar kerkelijke eenheid...Herman schreef:Mijn vrouw heeft vanochtend haar attestatie opgestuurd naar Urk en hoop vanaf zondag twee maal ter kerke te gaan.

'De kerkenraad heeft niet gekeken naar...' Dat kun je alleen weten als je erin zit (en dan hoef je dat hier niet te vertellen). Ik weet toevallig wel een beetje hoeveel er wordt geworsteld wordt in een kerkenraad. Dus om ze nu te verwijten dat ze een smoes gebruiken, vind ik heel onterecht.Hendrikus schreef:Wat is dat nou voor een vraag? Moet je daarvoor in de kerkenraad zitten?eilander schreef:Zit je in de kerkenraad?mulder schreef:Dat geestelijk welzijn is een smoes want de kerkenraad heeft helemaal niet gekeken naar alternatieven om het geestelijk welzijn te bevorderen. ds. Waard heeft in zijn vorige gemeente altijd drie preekbeurten gehad. Op Urk mag hij geen derde beurt vervullen maar er is ook nooit een extra kerkdienst op Urk zelf georganiseerd om meer mensen te huisvesten. dat had het probleem al deels kunnen oplossen. En beelduitzendingen zijn ook nooit geprobeerd
De implicaties van deze stap zijn wel heel groot. Ook binnen het kerkelijke spectrum is dit een bijzonderheid.eilander schreef:En het elkaar afvallen als christenen onderling, daar heb ik inmiddels ook wel genoeg van. Zelfs het respecteren van elkaars keuzes is er niet meer bij.